Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

3 grudnia 1997 r.

Komisja Obrony Narodowej zebrała się na swym posiedzeniu w celu rozpatrzenia ustawy o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym. Komisja zwróciła szczególną uwagę na rozdział 4 ustawy sejmowej, dotyczący obrotu specjalnego z zagranicą, zakazów i ograniczeń.

Senatorowie wysłuchali wiceministra gospodarki Macieja Leśnego, a także przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Obrony Narodowej. W posiedzeniu wziął również udział poseł sprawozdawca Mirosław Styczeń. Ponadto opinię na temat rozpatrywanej ustawy przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Komisja Obrony Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie do ustawy o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym trzech zmian w art. 24 ust. 3, art. 41 ust. 2 i w art. 46 ust. 2. Propozycję zmiany brzmienia ust. 2 w art. 41 zgłosił senator Andrzej Ostoja-Owsiany. Dwie pozostałe poprawki znalazły się w opinii Biura Legislacyjnego.

Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Obrony Narodowej wybrano senatora Jerzego Adamskiego.

* * *

Senatorowie z Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu spotkali się z wiceministrem zdrowia i opieki społecznej Michałem Kornatowskim, który poinformował ich o najbliższych planach pracy resortu. Ustalono, że szczegóły zostaną przedstawione komisji do końca grudnia br. Wiceminister M. Kornatowski powiedział m.in., że oddłużenia placówek ochrony zdrowia mogą mieć tylko charakter uzupełniający, zadaniem rządu jest rozpoczęcie zmian systemowych, które zlikwidują zadłużenie. Obecnie zadłużenie służby zdrowia wynosi 2,7 mld zł.

Założenia przyjęte w przyszłorocznym budżecie spowodują, że wydatki rzeczowe w 1998 r. pozostaną na tym samym poziomie co w bieżącym roku lub będą mniejsze.

Jak stwierdził wiceminister zdrowia i opieki społecznej, dotychczas trzykrotnie przeprowadzano akcję oddłużania, efekt za każdym razem był doraźny, zadłużenie narastało od nowa. M. Kornatowski dodał, że nie wiadomo, czy zwiększenie wydatków na ochronę zdrowia do 6% PKB, postulowane w kolejnych lekarskich protestach, zapewniłoby odpowiednie nakłady. Wiceminister zadeklarował, że intencją rządu jest, aby ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym była realizowana od 1999 r., ale pozostaje "pytanie o kształt".

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu dokonano wyboru wiceprzewodniczącego komisji. W dyskusji zgłoszono na to stanowisko dwie kandydatury. Senator Marcin Tyrna zarekomendował senatora Adama Struzika. Kandydaturę senatora Kazimierza Drożdża przedstawił senator Jerzy Cieślak.

W głosowaniu tajnym komisja zadecydowała o wyborze senatora A. Struzika, który otrzymał 10 głosów. Senatora K. Drożdża poparło 5 senatorów.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu przeprowadzono dyskusję na temat planu pracy komisji.

* * *

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zebrała się w celu wyboru wiceprzewodniczącego komisji. W dyskusji zgłoszono dwie kandydatury na to stanowisko. Senator Bogdan Zdrojewski zarekomendował senatora Leona Kieresa. Kandydaturę senatora Tadeusza Kopacza przedstawił senator Lech Feszler. W głosowaniu 13 osób poparło kandydaturę senatora L. Kieresa, 11 senatorów opowiedziało się za kandydaturą senatora T. Kopacza. Wobec wyników głosowania wiceprzewodniczącym Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej został senator L. Kieres.

Po przeprowadzeniu wyborów komisja przystąpiła do wstępnej dyskusji nad planem pracy. Senatorowie wskazywali m.in. na podjęcie prac legislacyjnych związanych z reformą powiatową oraz na podjęcie nowych inicjatyw ustawodawczych dotyczących samorządu terytorialnego. Komisja zamierza zająć się również analizą funkcjonowania obowiązujących ustaw z tego zakresu oraz organizować spotkania z działaczami samorządowymi.

Podczas posiedzenia zapoznano się także ze sprawami prowadzonymi przez komisję w poprzedniej kadencji Senatu.

* * *

Komisja Ustawodawcza w pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia dokonała wyboru wiceprzewodniczących komisji. Kandydaturę senatora Stanisława Gogacza na to stanowisko zgłosił senator Wiesław Chrzanowski, a kandydaturę senatora Ryszarda Jarzembowskiego - senator Jerzy Adamski. Ponieważ senator R. Jarzembowski nie wyraził zgody na kandydowanie, poddano pod głosowanie jedynie kandydaturę senatora S. Gogacza. Za jego wyborem na stanowisko wiceprzewodniczącego Komisji Ustawodawczej głosowało 5 senatorów, nikt nie był przeciwny, 3 osoby wstrzymały się od głosu.

W następnym punkcie porządku dziennego komisja rozpatrzyła tzw. ustawy okołocelne: ustawę o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym, ustawę o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych oraz ustawę o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny.

W tej części posiedzenia wzięli udział poseł sprawozdawca Mirosław Styczeń, wiceminister gospodarki Maciej Leśny i generalny inspektor celny Adam Pałafin, którzy omówili ustawę oraz odpowiadali na pytania i wątpliwości senatorów.

Po dyskusji członkowie komisji postanowili zaproponować wprowadzenie szeregu poprawek do rozpatrywanych ustaw. Do przedstawienia Izbie sprawozdania komisji jednogłośnie upoważniono senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska wybrano senatora Janusza Okrzesika na wiceprzewodniczącego komisji. Na to stanowisko zgłoszono również kandydaturę senatora Ireneusza Michasia, ale w głosowaniu tajnym uzyskał on 3 głosy, podczas gdy kandydaturę senatora J. Okrzesika poparło 5 senatorów. Od głosowania w tej sprawie wstrzymała się 1 osoba.

Po przeprowadzeniu wyborów wiceprzewodniczącego komisji senatorowie wysłuchali informacji przewodniczącego komisji senatora Franciszka Bachledy-Księdzularza i senatora J. Okrzesika o pracy Komisji Ochrony Środowiska w poprzedniej kadencji Senatu. Szczególną uwagę zwrócono na prace nad prawem wodnym, przygotowanie senackiej debaty ekologicznej, a także zaangażowanie w akcję "Karpaty".

Senator F. Bachleda-Księdzularz przedstawił następnie plany dotyczące działalności komisji w IV kadencji Senatu. Zaproponował m.in. spotkania z nowym ministrem ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa Janem Szyszką, a także nowym prezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Maciejem Nowickim. Rozmawiano również o spotkaniu z członkami Komisji ds. Rozwoju Terytorialnego, Administracji Publicznej i Środowiska Naturalnego Senatu Republiki Czeskiej.

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska swoją wizję pracy w komisji przedstawili wszyscy członkowie komisji.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności przeprowadzono dyskusję nad założeniami nowelizacji ustawy z dnia 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne oraz niektórych innych ustaw.

W posiedzeniu komisji wzięli udział przedstawiciele Sądu Najwyższego z pierwszym prezesem prof. Adamem Strzemboszem, przedstawiciele Urzędu Ochrony Państwa z zastępcą szefa urzędu Zbigniewem Nowakiem, wiceminister sprawiedliwości Janusz Niemcewicz, przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z wiceministrem Krzysztofem Lagą, wiceminister obrony narodowej Tadeusz Grabowski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Ryszard Kalisz, wiceprezes Instytutu Edukacji Obywatelskiej Teresa Bochnia, prof. Jerzy Jasiński z Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk oraz ekspert Piotr Wojciechowski. Wprowadzenia w dyskusję dokonał przewodniczący komisji senator Zbigniew Romaszewski. Senator wskazał na podstawowe mankamenty ustawy z 11 kwietnia 1997 r., a także przedstawił różne możliwości jej ulepszenia. W opinii senatora możliwe są trzy scenariusze: napisanie nowej ustawy, po przyjęciu założeń innych niż w obecnie obowiązującej ustawie, obszerna nowelizacja lub nowelizacja w wąskim zakresie.

W dyskusji większość senatorów i gości opowiedziała się za wąską nowelizacją, zmieniającą przepisy uniemożliwiające sprawne funkcjonowanie ustawy. Propozycje zmian zgłosili m.in. senatorowie Marian Cichosz, Z. Romaszewski i Marian Żenkiewicz. Konkretne możliwości poprawienia ustawy wskazywali również prezes A. Strzembosz, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji K. Laga, rzecznik prasowy Sądu Najwyższego Krzysztof Kauba, prof. J. Jasiński i P. Wojciechowski.

Podczas dyskusji zastanawiano się m.in., czy spraw lustracyjnych nie powierzyć sądom powszechnym. Zastępca szefa Urzędu Ochrony Państwa poinformował, że urząd nie widzi przeszkód w wyodrębnieniu ze swych zasobów i przekazaniu do Archiwum Obywatelskiego dokumentacji sporządzonej w latach 1944-90 przez organy bezpieczeństwa państwa. Co do terminów, zakresu dokumentacji i nieprecyzyjności ustaw UOP zgłosi swoje propozycje w terminie późniejszym, podczas prac legislacyjnych.

O powszechnej zgodzie na lustrację i dostęp obywateli do akt służb bezpieczeństwa PRL mówił sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta R. Kalisz. Podkreślił, że prezydent jest otwarty na różne propozycje zmian w tych ustawach.

Podsumowując dyskusję, przewodniczący komisji senator Z. Romaszewski stwierdził, że większość uczestników opowiedziała się za małą pragmatyczną nowelizacją. Senator zapowiedział rozesłanie wstępnego projektu ustawy oraz kontynuowanie prac nad przygotowaniem nowelizacji ustawy lustracyjnej na następny tydzień. Jednocześnie senator Z. Romaszewski stwierdził, że istnieje potrzeba przygotowania projektu ustawy kliringowej.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, podczas którego dokonano wyboru senator Elżbiety Płonki na wiceprzewodniczącą komisji.

Podczas posiedzenia zgłoszono dwie kandydatury. Senator Dorota Kempka zarekomendowała na to stanowisko senator Jolantę Danielak. Kandydaturę senator Elżbiety Płonki zgłosił senator Zdzisław Maszkiewicz. W głosowaniu tajnym senator E. Płonkę poparło 4 senatorów. Za kandydaturą senator J. Danielak opowiedziały się 2 osoby.

W dalszej części posiedzenia senatorowie z Komisji Rodziny i Polityki Społecznej omówili plan pracy komisji. Ustalono m.in., że w najbliższym czasie komisja spotka się z pełnomocnikiem rządu ds. rodziny Kazimierzem Kaperą.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wybrano wiceprzewodniczącego komisji. Spośród trzech zgłoszonych kandydatów - senatorów Jana Cimanowskiego, Jana Chodkowskiego i Jerzego Chróścikowskiego - największą liczbę głosów uzyskał senator J. Chodkowski.

Następnie Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi dokonała oceny sytuacji w rolnictwie na podstawie analizy wyników Powszechnego Spisu Rolnego, jaki Główny Urząd Statystyczny przeprowadził w czerwcu 1996 r.

Wyniki spisu przypomnieli prezes GUS Tadeusz Toczyński i wiceprezes Barbara Kondrat. Przeprowadzili oni porównanie podstawowych danych o rolnictwie uzyskanych z powszechnych spisów rolnych w 1986 i 1996 r. Jak podkreślili, spis w 1996 r. odbył się w warunkach zmienionych w porównaniu do 1986 r. W szczególności nastąpiło zmniejszenie udziału własności publicznej (z 45,1% do 36,1%) powierzchni ogólnej na korzyść sektora prywatnego z (54,9% do 63,9%).

Powszechny spis rolny przeprowadzony w 1996 r. wykazał, że istniało:

- 2041,4 tys. indywidualnych gospodarstw rolnych; tj. o 126,2 tys. (o 5,8%) mniej niż w 1988 r.

- 2,5 tys. spółdzielni kółek rolniczych; tj. o 0,2 tys. (o 8,0%) mniej niż w 1988 r.

- 2,0 tys. gospodarstw państwowych; tj. 1,5 tys. (o 44,4%) mniej niż w 1988 r.

- 1000,2 tys. indywidualnych działek rolnych i 17,1 tys. indywidualnych właścicieli zwierząt gospodarskich.

W 1996 r. w porównaniu z 1988 r. wśród indywidualnych gospodarstw rolnych zwiększył się udział gospodarstw małych (z 18,7% do 22,6%) i dużych (z 6,0% do 8,5%). W 1988 r. górna granica wielkości indywidualnego gospodarstwa rolnego była formalnie ustalona na 100 ha powierzchni ogólnej. W 1996 r. granicę tę przekroczyło - dzięki nowym uregulowaniom prawnym - 3,4 tys. gospodarstw, które stanowią 0,2% ogółu gospodarstw.

Z danych uzyskanych ze spisu 1996 r. wynika, 10,9% gospodarstw w okresie od 1988 r. powiększyło swój areał, a 5,3% zmniejszyło.

Przemiany własnościowe w latach 1988-1996 miały różną skalę w poszczególnych województwach. W latach 1988-1996 powierzchnia użytków rolnych zmalała z 18,7 mln ha do 18,5 mln ha (o 1,4%). Bardzo znacznie wzrosła powierzchnia odłogów i ugorów (z 0,1 mln ha do 1,8 mln ha).

Powierzchnia zasiewów w 1996 r. wyniosła 12296,7 tys. Ha, tj. o 2062,4 mniej niż w 1988 r. (85,6%), w tym:

- w sektorze prywatnym w 1996 r. wyniosła 11811,4 tys ha, tj. o 763,9 więcej iż w 1988 r. (35,1%)

- w gospodarstwach państwowych w 1996 r. wyniosła 480,2 tys ha, tj. o 2225,7 mniej niż w 1988 r. (82,3%)

- w spółdzielniach produkcji rolniczej w 1996 r. wyniosła 393,3 tys ha tj. o 212,3 mniej niż w 1988 r. (35,1%).

Przedstawiciele Głównego Urzędu Statystycznego zauważyli m.in., że znacznie zmniejszył się udział powierzchni uprawy ziemniaków - o 524,2 tys. ha, tj. o 28,1% w porównaniu ze spisem w 1988 r. Powierzchnia pszenżyta wzrosła o 147,2 tys. ha, tj. o 26,8% w porównaniu z 1988 r. Powierzchnia buraków cukrowych wynosząca 452,6 tys. ha w 1996 r. wzrosła o 40,4 tys. ha, tj. o 9,8% w porównaniu do 1988 r. Powierzchnia uprawy rzepaku w 1996 r. zmniejszyła się o 187,7 tys. ha, tj. o 39,9% w porównaniu z 1988 r. Powierzchnia warzyw gruntowych w 1996 r. zmniejszyła się o 22,1 tys. ha, tj. o 8,5% w porównaniu z 1988 r. Przy spadku pogłowia zwierząt gospodarskich zmniejszył się areał upraw pastewnych o 1361,5 tys. ha, tj. o 61,2% w porównaniu z 1988 r.

Wyniki czerwcowego spisu wykazały, że w porównaniu z 1986 r. zmniejszyło się o 30,9% pogłowie bydła, o 8,4% trzody chlewnej, o 87,4% pogłowie owiec, o 45,9% koni, o 10,4% kur. Wyniki spisu w czerwcu 1996 r., w porównaniu z danymi ze spisu w 1988 r., potwierdziły znaczący wzrost udziału sektora prywatnego przy malejącym udziale sektora publicznego.

Podczas spisu rolnego w 1996 r. zebrano również informacje na temat budynków i budowli gospodarczych według rodzajów, tj. obory, stajnie, chlewnie, stodoły, budynki wielofunkcyjne, szklarnie, tunele foliowe, pieczarkarnie itp. W 1988 r. w spisie nie ujmowano tych informacji.

W gospodarstwach rolnych spośród wszystkich budynków inwentarskich i gospodarczych najliczniejszą grupę stanowiły stodoły (w czerwcu 1996 r. ich udział wyniósł 25,4%), następnie budynki wielofunkcyjne (22,0%), obory (18,7%), kurniki (6,1%) i chlewnie (5,9%). W grupie budynków pozostałych (których udział wyniósł 22,1%) znalazły się między innymi garaże stanowiące około 12%. Analizując strukturę wiekową budynków wykorzystywanych w gospodarstwach rolnych należy podkreślić, że prawie połowa została wybudowana przed 1960 r.

Liczba ludności zamieszkałej z użytkownikiem indywidualnego gospodarstwa rolnego w 1996 r. wyniosła 8244,7 tys. (o 90,3 tys. osób mniej niż w 1988 r.), w tym na wsi 7497,5 tys. osób (50,9% ludności wiejskiej). W strukturze ludności związanej z rolnictwem na wsi jest więcej osób w wieku przedprodukcyjnym - 28,2% i poprodukcyjnym - 16,3% niż w wypadku np. ludności miejskiej (odpowiednie wskaźniki wynoszą 26,5% i 14,3%). Aż 4229,5 tys. (51,3%) osób zamieszkuje w indywidualnych gospodarstwach rolnych o powierzchni do 5 ha, w tym 1655,4 tys. (20,1%) w gospodarstwach o powierzchni do 2 ha. W gospodarstwach o powierzchni 10 ha i więcej zamieszkuje 1828,2 tys. (22,2%) osób.

Spośród osób w wieku 15 lat i więcej, związanych z indywidualnymi gospodarstwami rolnymi, 3836,3 tys. (61,7%) pracowało w rolnictwie wyłącznie lub głównie. Pracujący wyłącznie w swoim gospodarstwie rolnym to: w 73,1% osoby w wieku produkcyjnym, w 23,1% w wieku poprodukcyjnym i w 3,8% w wieku przedprodukcyjnym.

Ludność w wieku 15 lat i więcej posiada następujące wykształcenie: wyższe 2%, policealne 1,3%, średnie ogólnokształcące 3,5%, średnie zawodowe 13,0%, zasadnicze zawodowe 28,4%, podstawowe ukończone 44,3% oraz podstawowe nie ukończone i bez wykształcenia - 7,5%. Wśród pracujących wyłącznie lub głównie w swoich gospodarstwach rolnych jakiekolwiek wykształcenie rolnicze posiadało 28,9% (wykształcenie średnie lub wyższe 3,7%, zawodowe rolnicze 5,6%, kurs rolniczy 19,6%).

Użytkownicy indywidualnych gospodarstw rolnych są w 82% w wieku produkcyjnym, prawie w 18% w wieku emerytalnym i w 0,1% w wieku przedprodukcyjnym.

W 1996 r. w porównaniu z 1988 r. w strukturze wykształcenia użytkowników indywidualnych gospodarstw rolnych zwiększył się udział osób z wykształceniem: wyższym z 1.2 do 2,6%, średnim z 8,1 do 16,2%, zasadniczym z 19,3 do 30,5%, a zmniejszył się z: podstawowym ukończonym z 58,8 do 43,9%, nie ukończonym i bez wykształcenia z 13,2 do 5,8%.

Tylko 41,4% użytkowników posiada wykształcenie rolnicze (średnie i wyższe - 5,3%, zasadnicze zawodowe - 7,0% i kursy rolnicze - 29,1%).

Z użytkownikami indywidualnych działek rolnych było związanych 3315,2 tys. osób, w tym jako pracujących wyłącznie i głównie 822,6 tys. osób. Ponad 30% pracujących na działkach wykazało od 4 do 6 miesięcy pracy w roku, a około 27% - do 3 miesięcy pracy.

Łącznie zatem z użytkownikami indywidualnych gospodarstw i działek rolnych było związanych 11559,9 tys. osób (29,9% ogółu ludności kraju), w tym na wsi 9770,3 tys. osób (66,4% ludności wsi) i miastach 1789,6 tys. osób (7,5% ludności miast).

W opinii przewodniczącego Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Powszechny Spis Rolny dał obraz rolnictwa, jaki ukształtowały przemiany gospodarcze zachodzące w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, ale dostarczone do tej pory przez GUS opracowania nie informują o tendencjach w rolnictwie spowodowanych zmienianymi ustawami czy nowymi instrumentami ekonomicznymi.

Jak stwierdził senator J. Frączek, w rolnictwie mamy do czynienia z ogromną recesją, a zmiany zachodzące w strukturze obszarowej gospodarstw nie przybliżają nas pod tym względem do Unii Europejskiej. Jak podkreślił, w ciągu ostatnich 8 lat (od poprzedniego spisu) wzrosła w Polsce liczba gospodarstw małych (do 5 ha) i bardzo dużych, a ubyło kilkunastohektarowych, które przeważają w krajach UE.

Wiceprzewodniczący komisji senator J. Chodkowski zwrócił uwagę na duży regres w chowie zwierząt oraz na spadek dochodów rolniczych, jaki nastąpił po 1989 r. Przestrzegł przy tym, aby przy ocenianiu sytuacji ekonomicznej rolnictwa nie korzystać z informacji dostarczanych przez uproszczoną rachunkowość, jaka jest wprowadzana u młodych rolników, sięgających po kredyty inwestycyjne, preferencyjne oprocentowane.

Wiceminister Zbigniew Strzelecki z Rządowego Centrum Studiów Strategicznych poinformował, że główną przyczyną słabego wykorzystania zasobów w rolnictwie jest skala popytu na żywność. W ciągu kilku ostatnich lat popyt na żywność w naszym kraju zmalał około 8% mimo wzrostu liczby ludności. Obecnie tylko około 200 tys. gospodarstw w Polsce ( 10% ) jest zdolnych samofinansować swój rozwój. Są to głównie gospodarstwa o powierzchni powyżej 20 ha.

Przedstawiciele GUS poinformowali, że na podstawie spisu rolnego jest przygotowywane opracowanie "Wybrane elementy sytuacji ekonomicznej gospodarstw rolnych i ich zamierzenia na przyszłość".

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, podczas którego wybrano wiceprzewodniczącego komisji. Po dyskusji zgłoszono dwie kandydatury na to stanowisko. Senator Ryszard Sławiński zarekomendował senator Dorotę Kempkę. Senator Krystyna Czuba przedstawiła kandydaturę senatora Jacka Sauka. W głosowaniu tajnym komisja zdecydowała o wyborze senatora J. Sauka. Uzyskał on poparcie 6 senatorów. Za kandydaturą senator D. Kempki opowiedziały się dwie osoby.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu senatorowie zapoznali się z raportem "Kultura polska 1989-1997", przygotowanym przez naukowców z Instytutu Kultury na zlecenie Ministerstwa Kultury i Sztuki. Obszerne wprowadzenie w problematykę raportu przedstawiła przewodnicząca komisji senator K. Czuba. Raport opisuje obecny stan w całej kulturze "okresu przełomu". Zawiera informacje o polskiej architekturze, o sztukach pięknych, plastyce, muzyce poważnej i literaturze. Zestawiono w nim również dane o uczestnictwie w kulturze, o edukacji kulturalnej, o społecznych warunkach rozwoju kultury oraz o jej problemach ekonomicznych i sposobach finansowania.

Oddzielną część raportu poświęcono mediom i ich funkcji kulturotwórczej. W opinii senator K. Czuby, media - głównie telewizja - nastawione są na komercję i uzależnione od biznesu. Coraz mniej jest w nich miejsca na propagowanie polskiej kultury. Programy telewizyjne i radiowe o naszej kulturze nadawane są w godzinach niemal niedostępnych dla przeciętnego odbiorcy. Jak stwierdziła przewodnicząca Komisji Kultury i Środków Przekazu, elektroniczne środki przekazu nabierają obecnie coraz większego znaczenia. W opinii senator, nie może być jednak tak, aby kultura i sztuka były w nich traktowane marginalnie.

Zdaniem senator K. Czuby, raport "Kultura polska" 1989-1997" jest opracowaniem wartościowym, zawierającym ogromną liczbę faktów, brak w nim natomiast ich interpretacji i wyjaśnień. Senator ze zdziwieniem przyjęła jedną z tez zawartych w raporcie, że środowisko rodzinne może ograniczać dostęp do kultury.

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu rozmawiano również o planach pracy komisji. Komisja zamierza wystąpić z kilkoma inicjatywami ustawodawczymi. Miałyby one dotyczyć m.in. rozszerzenia edukacji kulturalnej w szkołach oraz objęcia honorowym patronatem najważniejszych przedsięwzięć kulturalnych. Wystąpiono również z propozycją ustanowienia przez Senat nagrody dla twórców i animatorów kultury promujących wartości i dziedzictwo kultury narodowej.

Na zakończenie posiedzenia przewodnicząca komisji senator K. Czuba złożyła sprawozdanie ze spotkania z reżyserem Jerzym Hoffmanem.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą przeprowadzono wybory wiceprzewodniczącego komisji.

Po dyskusji na to stanowisko zgłoszono dwie kandydatury. Marszałek Alicja Grześkowiak zarekomendowała senator Dorotę Simonides, senator Zbigniew Kruszewski natomiast - senatora Józefa Kuczyńskiego.

W głosowaniu tajnym komisja zadecydowała o wyborze senator D. Simonides, która uzyskała poparcie 11 senatorów. Senator J. Kuczyński otrzymał 4 głosy.

W dalszej części posiedzenia Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła wniosek warszawskiej Fundacji Ochrony Polsko-Niemieckiego Dziedzictwa Kulturowego im. Wita Stwosza z Warszawy o dotację z budżetu Kancelarii Senatu w wysokości 10 000 zł na dofinansowanie projektu wydawniczego fundacji.

Po wysłuchaniu przedstawicieli wnioskodawców i dyskusji komisja negatywnie zaopiniowała wniosek, uznając, że zarówno zakres działania fundacji, jak i przedstawiony wniosek nie dotyczą realizowania zadań związanych z opieką nad Polonią i Polakami za granicą i nie ma podstaw do udzielenia wnioskodawcom dotacji ze środków Kancelarii Senatu przeznaczonych na cele polonijne. Opinię w tej sprawie przyjęto jednogłośnie.

4 grudnia 1997 r.

Posiedzenie Komisji Nauki i Edukacji Narodowej zwołano w celu wyboru wiceprzewodniczącego komisji.

Po dyskusji senator Jerzy Borcz zgłosił kandydaturę senatora Krzysztofa Lipca . W głosowaniu tajnym komisja 10 głosami, przy 2 głosach przeciw i 1 wstrzymującym się, zdecydowała o wyborze senatora K. Lipca na wiceprzewodniczącego komisji.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich rozpatrzyła wnioski senatorów Zbigniewa Romaszewskiego, Edmunda Wittbrodta, Leona Kieresa i Krzysztofa Piesiewicza w sprawie powołania ich do składu Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych. Komisja rozpatrzyła także wniosek senator Jadwigi Stokarskiej w sprawie powołania jej do składu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz wniosek senatora Stefana Jurczaka w sprawie odwołania go ze składu Komisji Gospodarki Narodowej.

W wyniku dyskusji komisja postanowiła przedłożyć Senatowi na podstawie art. 14 ust. 1 Regulaminu Senatu projekt uchwały zgodnie z wnioskami senatorów. Na sprawozdawcę wniosku komisji w tej sprawie powołano senatora Pawła Abramskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich dokonano wyboru senatora P. Abramskiego na wiceprzewodniczącego komisji.

Podczas dyskusji zgłoszono również kandydaturę senator Genowefy Ferenc. W głosowaniu tajnym uzyskała ona 8 głosów, podczas gdy za kandydaturą senatora P. Abramskiego opowiedziało się 11 senatorów.

Podczas posiedzenia powołano również zespół ds. analizowania oświadczeń senatorów o stanie majątkowym w składzie: senatorowie G. Ferenc, P. Abramski i Ireneusz Zarzycki.

9 grudnia 1997 r.

Komisja Gospodarki Narodowej zebrała się, aby rozpatrzyć cztery ustawy: o zmianie ustawy - Prawo budżetowe i ustawy - Prawo energetyczne, o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych, o zmianie ustawy o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób, o zmianie ustawy o usługach turystycznych.

W dyskusji nad pierwszym punktem porządku posiedzenia wzięli udział wiceminister finansów Ryszard Pazura oraz Leszek Juchniewicz z Urzędu Regulacji Energetyki. Członkowie komisji zaaprobowali zmiany dotyczące art. 2 i 3 ustawy, zaproponowane przez senatora Kazimierza Kleinę. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy wybrano senatora K. Kleinę.

Pozostałe trzy ustawy postanowiono - po dyskusji - przyjąć bez poprawek. Stanowiska komisji w sprawie tych ustaw przedstawi Izbie senator K. Kleina.

* * *

W porządku dziennym posiedzenia Komisji Ustawodawczej przewidziano rozpatrzenie pięciu ustaw: ustawy o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych, ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz o zamianie niektórych ustaw, ustawy o zmianie ustawy o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób, ustawy o zmianie ustawy - Prawo budżetowe i ustawy - Prawo energetyczne, ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych.

Po dyskusji komisja postanowiła przyjąć bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego. Również bez poprawek przyjęto nowelizację ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych ustaw. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Zdzisław Jarmużek.

Do ustawy o zmianie ustawy o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób senator Andrzej Ostoja-Owsiany zaproponował poprawkę, zmierzającą do skrócenia vacatio legis z 6 do 3 miesięcy. Senator Stefan Konarski zaproponował przyjęcie ustawy bez poprawek. Komisja w głosowaniu zdecydowała o wprowadzeniu poprawek. Do przedstawienia sprawozdania komisji w sprawie tej ustawy upoważniono senatora A. Ostoję-Owsianego.

Ustawę o zmianie ustawy - Prawo budżetowe i ustawy - Prawo energetyczne postanowiono, na wniosek senatora J. Adamskiego, przyjąć bez poprawek. Sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator P.Ł.J. Andrzejewski.

Podczas dyskusji nad czwartą z rozpatrywanych ustaw - nowelizacji ustawy o usługach turystycznych - senator J. Adamski przedstawił wniosek o jej odrzucenie. Senator Wiesław Chrzanowski natomiast zaproponował przyjęcie jej bez poprawek. Komisja w głosowaniu zaaprobowała tę propozycję i postanowiła przyjąć ustawę bez poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi Izbie senator W. Chrzanowski. Wniosek senatora J. Adamskiego zostanie zgłoszony jako wniosek mniejszości.

W ostatnim punkcie porządku dziennego komisja zapoznała się z zaproponowanym projektem uchwały Senatu stwierdzającej ciągłość prawną między III Rzecząpospolitą Polską jako suwerennym i niepodległym państwem a II Rzecząpospolitą Polską. Po dyskusji ustalono, że do 17 grudnia br. zostaną przedstawione dwie ekspertyzy na temat rozpatrywanego projektu.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Ustawodawczej rozpatrzono projekt uchwały Senatu w sprawie obchodów 50. rocznicy uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Po wprowadzeniu drobnych poprawek interpunkcyjnych, zgłoszonych przez senatora Edmunda Wittbrodta, komisje postanowiły zarekomendować Senatowi przyjęcie projektu uchwały. Na sprawozdawcę stanowiska połączonych komisji wybrano senatora Zbigniewa Romaszewskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrywano wstępnie projekt budżetu państwa na rok 1998 w części dotyczącej budżetu Ministerstwa Sprawiedliwości. Projekt omówili podsekretarz stanu Janusz Niemcewicz i zastępca dyrektora generalnego Centralnego Zarządu Służby Więziennej Jan Pyrcak.

W dyskusji senatorowie pytali m.in. o przyczyny przewlekłości postępowań sądowych. W opinii senatorów, długotrwałość procesów stawia pod znakiem zapytania jedno z podstawowych praw obywatelskich - dostępu do sądu. Zwracano również uwagę, że ministerstwo otrzymuje coraz więcej nowych zadań do wykonania, a jego budżet jest tylko rewaloryzowany.

Senator Krzysztof Piesiewicz zaproponował przeprowadzenie debaty parlamentarnej na temat wymiaru sprawiedliwości i jego roli ustrojowej. W opinii senatora, dopiero wnikliwa analiza założeń ustrojowych pozwoli na właściwe konstruowanie budżetu resortu. Inaczej będzie on zawsze niedoskonały.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności senatorowie dyskutowali nad projektem nowelizacji ustawy z 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne oraz niektórych innych ustaw. W tej części posiedzenia wzięli udział przedstawiciele Sądu Najwyższego, Urzędu Ochrony Państwa oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Senatorowie zaproponowali rezygnację z tworzenia specjalnego Sądu Lustracyjnego i przekazanie rozstrzygania spraw sądom powszechnym.

W opinii senatora K. Piesiewicza, zlikwidowanie skomplikowanej procedury wyłaniania Sądu Lustracyjnego umożliwi uniknięcie kłopotów ze zgłaszaniem się sędziów. O prawdziwości oświadczeń o ewentualnej współpracy ze służbami specjalnymi PRL, składanymi przez osoby zajmujące wysokie stanowiska, miałby rozstrzygać jeden z wydziałów warszawskiego Sądu Apelacyjnego.

Jak stwierdził przewodniczący komisji senator Zbigniew Romaszewski, koncepcja rozpatrywania oświadczeń przez sąd apelacyjny jest zdrowsza i daje większe poczucie sprawiedliwości. Propozycję poparli również sędziowie zaproszeni na posiedzenie komisji. "Wszystko wskazuje na to, że liczby 21 sędziów, potrzebnych do powołania Sądu Lustracyjnego, nie przekroczymy" - tłumaczono potrzebę zmiany obowiązującej ustawy.

W dyskusji senatorowie i ekspercie komisji negatywnie oceniali komentowanie przez sędziów przyjętej przez poprzedni parlament ustawy lustracyjnej.

Senatorowie zaproponowali także, by postępowanie przed Sądem Lustracyjnym prowadzone było według procedury cywilnej, a nie karnej. Oznacza to, że przed sądem będą się spierać dwie równorzędne strony, nie będzie natomiast oskarżyciela z urzędu.

Senator Zbigniew Romaszewski zaproponował rozważenie możliwości rozszerzenia lustracji na przedsiębiorstwa z udziałem Skarbu Państwa. "Dlaczego weryfikujemy tylko publiczne media - mówił senator Z. Romaszewski. - Przecież w aferze FOZZ, jako szefowie funduszu, brali udział: pracownik Informacji Wojskowej, funkcjonariusz wywiadu SB i jeden współpracownik komunistycznych służb specjalnych". Senator Z. Romaszewski zaproponował też, by weryfikacji poddać poza ambasadorami również innych pracowników polskich placówek za granicą.

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności zapoznano się ponadto z projektem budżetu na rok 1998 w zakresie bezpieczeństwa publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, a więc Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Jednostek Nadwiślańskich, a także związanych z ministerstwem jednostek służby zdrowia i szkoleniowych.

Na zakończenie posiedzenia komisji rozpatrzono wstępnie projekt budżetu Komendy Głównej Policji.

* * *

Senatorowie z Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą przyjęli plan pracy komisji do czerwca 1998 r. Plan przewiduje m.in. ustalenie zasad i form współpracy z sejmową Komisją Łączności z Polakami za Granicą ze Stowarzyszeniem "Wspólnota Polska", Fundacją Pomoc Polakom na Wschodzie i krajowymi organizacjami kresowymi.

Komisja zapozna się także z sytuacją mniejszości polskiej na Ukrainie, Białorusi, Litwie, Łotwie i w Estonii oraz z problemami dotyczącymi repatriacji Polaków z Kazachstanu. Senatorowie przewidują podjęcie prac zmierzających do wniesienia inicjatywy ustawodawczej w sprawie zmiany przepisów o obywatelstwie polskim.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą nie zgłoszono żadnych zmian do Regulaminu Senatu RP.

Na zakończenie posiedzenia przewodnicząca komisji senator Janina Sagatowska zapoznała senatorów ze środkami w budżecie Kancelarii Senatu przeznaczonymi na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu, podczas którego rozpatrzono ustawę z 4 grudnia 1997 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Rozpatrywana nowelizacja dotyczy przede wszystkim szpitali klinicznych, które mają być przejęte przez państwową uczelnię medyczną lub państwową uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych. Zachowując termin wejścia w życie (1 stycznia 1998 r.) stosownych przepisów ustawy z 20 czerwca br. o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz o zmianie innych ustaw regulujących tę materię, niniejsza ustawa stwarza możliwość pewnej elastyczności w procesie przejmowania szpitali, wprowadzając ograniczenie terminem 31 grudnia 1998 r.

Senatorowie zapoznali się ze stanowiskiem rządu, które przedstawił wiceminister zdrowia i opieki społecznej Jacek Piątkiewicz.

W wyniku głosowania komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę komisji powołano senator Elżbietę Płonkę.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu senatorowie postanowili zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o usługach turystycznych. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Adam Struzik.

* * *

W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo budżetowe i ustawy - Prawo energetyczne. Komisja zaproponowała skreślenie art. 2 ustawy sejmowej, co oznaczałoby, że na oświetlenie dróg krajowych i wojewódzkich państwo łożyłoby już od przyszłego roku, a nie od 1 stycznia 1999 r., jak postanowił Sejm. O przyjęcie sejmowego rozwiązania apelował do senatorów wiceminister finansów Ryszard Pazura, argumentując, że w projekcie budżetu na przyszły rok nie uwzględniono pieniędzy na oświetlenie dróg.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Mieczysława Janowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowano poprawkę do ustawy o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób. Podstawowe założenia nowelizacji przedstawił senatorom wiceminister transportu i gospodarki morskiej Bogdan Frąckowiak.

Zaproponowana przez komisję zmiana zmierza do skrócenia z 6 do 3 miesięcy vacatio legis rozpatrywanej nowelizacji. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi senator Zygmunt Ropelewski.

10 grudnia 1997 r.

Podczas posiedzenia Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych.

Ustawa uchwalona przez Sejm wprowadza dwie zmiany. Pierwsza z nich polega na zniesieniu możliwości udzielania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych zaciąganych przez Agencję Rynku Rolnego na skup zbóż. Druga zmiana, dotycząca art. 6 ust. 1, ma na celu zmniejszenie dopłat ze środków budżetu państwa do kredytów na cele rolnicze oraz na skup i przechowywanie zapasów ryb morskich.

W posiedzeniu komisji wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Ministerstwa Finansów, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Krajowej Rady Izb Rolniczych.

W dyskusji propozycje wprowadzenia zmian do rozpatrywanej ustawy przedstawili senatorowie Jan Chodkowski i Józef Frączek; dotyczyły one zmiany brzmienia pkt 2 w art. 1 ustawy nowelizującej. W głosowaniu akceptację uzyskał wniosek senatora J. Chodkowskiego. Na sprawozdawcę komisji w tej sprawie wybrano senatora Witolda Kowalskiego.

Po wyczerpaniu porządku dziennego posiedzenia komisja dyskutowała o konsekwencjach wprowadzenia w życie rozporządzenia Rady Ministrów z 25 listopada br. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad, zakresu i trybu udzielania dopłat do oprocentowania kredytów na cele rolnicze. W dyskusji głos na ten temat zabrali senatorowie J. Chodkowski, Józef Kuczyński, Stanisław Majdański, J. Frączek i W. Kowalski.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła przygotować wystąpienie do prezesa Rady Ministrów z prośbą o rozważenie wprowadzenia zmiany § 1 pkt 3 powyższego rozporządzenia Rady Ministrów.

* * *

Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska spotkali się z przedstawicielami Komisji Rozwoju Terytorialnego, Administracji Publicznej i Ochrony Środowiska Senatu Republiki Czeskiej.

W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska, Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

W swym wystąpieniu przewodnicząca komisji senator Libuše Benešova wyraziła zadowolenie ze spotkania i nawiązanej współpracy parlamentarnej. Podkreśliła, że strona czeska liczy obecnie na ścisłe kontakty między obu państwami i rozwój współpracy.

W przeprowadzonej następnie dyskusji poruszano zagadnienia dotyczące ochrony środowiska w obu krajach. Rozmawiano m.in. o problemie jakości powietrza i wody powierzchniowej, współpracy przygranicznej, a także o systemie zabezpieczeń na wypadek katastrof ekologicznych.

Na zakończenie wyrażano zadowolenie ze spotkania i wskazano na potrzebę dalszej współpracy.

11 grudnia 1997 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Nauki i Edukacji Narodowej. Podczas obrad senatorowie rozpatrzyli wstępnie projekt ustawy budżetowej na rok 1988 wraz z autopoprawką w częściach dotyczących Ministerstwa Edukacji Narodowej, Komitetu Badań Naukowych, Polskiej Akademii Nauk, Państwowej Agencji Atomistyki, Urzędu Patentowego RP, Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji, Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i Głównego Urzędu Miar. Z założeniami budżetów resortów i instytucji zapoznali senatorów: podsekretarz stanu w MEN Andrzej Karwacki, podsekretarz stanu w KBN Małgorzata Kozłowska, prezes PAN Leszek Kuźnicki, prezes PAA Jerzy Niewodniczański, prezes Urzędu Patentowego Wiesław Kotarba, wiceprezes PCBC Andrzej Suliński, dyrektor PKN Janusz Roszij i prezes GUM Krzysztof Mordziński.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich rozpatrywano wstępnie projekt ustawy budżetowej na rok 1998 w częściach dotyczących Krajowego Biura Wyborczego, Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Kancelarii Senatu.

Ustalono, że członkowie komisji będą uczestniczyć w posiedzeniach komisji sejmowych rozpatrujących powyższe projekty budżetów.

12 grudnia 1997 r.

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu senatorowie rozpatrzyli wstępnie projekt budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki. Założenia budżetu tego resortu przedstawiła minister Joanna Wnuk-Nazarowa. Minister kultury i sztuki przedstawiła także stan środków finansowych zaplanowanych na przyszły rok. W zbiorczym budżecie wojewodów oraz w Funduszu Promocji Twórczości.

W dyskusji senatorowie szczególną uwagę zwracali na nie zawsze, ich zdaniem, sprawiedliwy rozdział środków na poszczególne województwa. W opinii senatorów, zastosowana przy podziale środków przeznaczonych na kulturę parametryzacja powoduje, że niektóre województwa są upośledzone finansowo. O fatalnej pod tym względem sytuacji województwa piotrkowskiego mówił senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.

W dyskusji wskazywano również na nie zawsze racjonalne dysponowanie środkami przeznaczonymi na kulturę przez poszczególne resorty. W opinii senatorów, zbyt niska jest np. kwota przeznaczona w budżecie Ministerstwa Spraw Zagranicznych na TV Polonia.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu rozpatrzono wstępnie projekt budżetu na 1998 rok Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Założenia tego budżetu przedstawił członek rady Marek Jurek. W posiedzeniu komisji wziął udział także Witold Graboś i dyrektorzy ekonomiczni rady.

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę na nie zawsze, ich zdaniem, uzasadniony wzrost planowanych wydatków. Wątpliwości senatorów wzbudził np. wzrost środków finansowych przeznaczonych na składki członkowskie w organizacjach międzynarodowych.

Niepokojący wydał się senatorom wzrost nakładów finansowych na materiały biurowe i wyposażenie oraz na świadczenie społeczne i służbowe podróże zagraniczne członków KRRiT.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu zapoznano się wstępnie z planowanym na 1998 rok budżetem Polskiej Agencji Prasowej, którego założenia przedstawił dyrektor Chynowski.

Po wejściu w życie nowej ustawy o Polskiej Agencji Prasowej agencja otrzymuje niewielkie środki z budżetu Ministerstwa Skarbu. Wystarczą one na kontynuację dotychczasowej działalności. Agencja boryka się obecnie z problemami związanymi z przyłączeniem archiwum CAF.

Po wstępnym rozpatrzeniu projektów budżetów MKiS, KRRiT i PAP senatorowie postanowili, że krytyczne uwagi na ich temat przedstawią po uchwaleniu przez Sejm ustawy budżetowej na rok 1998.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment