Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment, poprzedni fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

16 kwietnia 1998 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęła uchwałę, w której zwróciła się do prezesa Rady Ministrów o zobowiązanie organów administracji rządowej do włączenia przedstawicieli izb rolniczych i związków zawodowych rolników indywidualnych w prace związane z przygotowaniem i negocjacjami o członkostwo Polski w Unii Europejskiej i z integracją europejską.

Projekt uchwały w tej sprawie 15 kwietnia br. zgłosił senator Jan Chodkowski. Po uwzględnieniu poprawek zgłoszonych przez senatorów Jadwigę Stokarską i Jerzego Chróścikowskiego komisja przyjęła następujący tekst uchwały:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o zobowiązanie organów administracji rządowej do włączenia przedstawicieli izb rolniczych i związków zawodowych rolników indywidualnych w prace związane z przygotowaniem i negocjacjami o członkostwo Polski w Unii Europejskiej i integracją europejską.

Izby rolnicze ustawą z 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych, a związki zawodowe rolników indywidualnych ustawą z 7 kwietnia 1989 r. o związkach zawodowych rolników indywidualnych, zobowiązane są do reprezentowania interesów producentów rolnych i rozwiązywania problemów rolnictwa. Przygotowanie i rezultaty rozpoczynających się obecnie negocjacji o członkostwo w Unii Europejskiej będą miały zasadnicze znaczenie dla kształtu polskiego rolnictwa, sytuacji dochodowej i poziomu życia ludności wiejskiej, stanowiącej około 1/3 społeczeństwa. Zdaniem Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP, zapewnienie izbom rolniczym i związkom zawodowym rolników indywidualnych uczestnictwa w pracach związanych z negocjacjami umożliwi im realizację ustawowych zadań i przyczyni się w istotny sposób do uzyskania korzystnych dla rolnictwa rozwiązań w procesie integracji z Unią Europejską".

22 kwietnia 1998 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu opowiedziała się za odrzuceniem sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za rok 1997. W głosowaniu stanowisko to poparało 6 senatorów, a 2 osoby były przeciw.

Sprawozdanie rady opisuje m.in. działalność koncesyjną, nadzór nad reklamami, ochronę praw autorskich, nadsyłane do KRRiTV skargi na media, współpracę z administracją państwową i budżet.

W dyskusji nad rozpatrywanym sprawozdaniem stwierdzono, że pomija ono temat ochrony wartości rodzimej kultury, a rada nie rozumie swojej roli nadawcy telewizji publicznej. Wskazywano również, że KRRiTV nie wypełnia ustawowych obowiązków.

Senatorowie zapoznali się z recenzjami sprawozdania przygotowanymi przez przewodniczącego Stowarzyszenia Niezależnych Producentów Filmowych i Telewizyjnych Jana Dworaka oraz Michała Mońkę z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W opinii J. Dworaka, ze sprawozdania wynika, że KRRiTV nie wykazuje udziela poparcia dla prób sformułowania prawa prasowego i nie działa na rzecz nowelizacji ułomnego prawa autorskiego. Niedostatecznie monitoruje media elektroniczne pod względem przestrzegania przepisów. J. Dworak jako stronnicze cenił ubiegłoroczne decyzje KRRiTV o obsadzie rad nadzorczych TVP i PR.

M. Mońko zarzucił w swoim opracowaniu, że "sprawozdanie KRRiTV jest nie plewionym ogrodem medialnych faktów, które mówią o standardach technicznych, ale nie mówią o standardach społecznych, publicznych i moralnych polskiej telewizji. (...) Nie sposób opisać języka, którym posługuje się Rada, odpowiedzialna właśnie za język mediów. Wystarczy powiedzieć, że czytanie sprawozdania powoduje bóle zębów. (...) Rada nie ma pomysłu na stworzenie, polskiego systemu radiofonii i telewizji, nie chce też korzystać z rozwiązań, które sprawdziły się w świecie".

W uzasadnieniu swojej decyzji Komisja Kultury i Środków Przekazu stwierdziła, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie w pełnym zakresie, przewidzianym ustawą, realizuje swoje funkcje kontrolne i nadzorcze wobec naruszania prawa przez nadawców zarówno publicznych, jak i komercyjnych. I tak nie realizowane są normy zawarte w art. 18 ustawy o radiofonii i telewizji, dotyczące szacunku dla odbiorców, dla ich poglądów i postaw. Ponadto podkreślono, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie realizuje w tym względzie swoich uprawnień prawotwórczych, brak bowiem - mimo pilnej potrzeby społecznej - aktu wykonawczego do art. 18 ust. 5, który regulowałby dostęp dzieci i młodzieży do audycji mogących zagrozić ich psychicznemu, uczuciowemu lub fizycznemu rozwojowi.

Jak wynika z raportu NIK, brak jest nadzoru Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nad reformą strukturalną i finansową w TVP SA. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, na podstawie art. 211 ust. 2 konstytucji oraz właściwych przepisów ustawy o radiofonii i telewizji, jest zobowiązana do szczegółowych kontroli wynikających z art. 21 ust. 2 pkt 5, 6, 7, 8 procedur interwencyjnych, monitoringu oraz przeciwdziałania zagrożeniom, o których mowa w art. 38 pkt 1 ustawy.

Zdaniem komisji wbrew intencji ustawodawcy aktualnie działająca Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji doprowadziła do znacznego upolitycznienia Rady Nadzorczej TVP SA i Zarządu TVP SA, co w konsekwencji powoduje jednostronny i niezgodny z odczuciami społecznymi przekaz informacji.

Jak uznała komisja, w sprawozdaniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji brak jakichkolwiek odniesień do wyżej przedstawionych zarzutów.

Komisja stwierdziła brak należytej dbałości o dobro interesu publicznego w działaniach Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, do czego zobowiązuje ją konstytucja.

* * *

W dniach 22 i 23 kwietnia br. w Katowicach odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Nauki i Edukacji Narodowej.

Pierwsze spotkanie - z udziałem wojewody katowickiego Marka Kempskiego, wicekuratorów Jerzego Graba i Krzysztofa Zaborowskiego, przedstawicieli władz samorządowych województwa katowickiego i Ministerstwa Edukacji Narodowej - było poświęcone problemom współpracy i podziału kompetencji między samorządy a kuratorium oświaty w perspektywie przewidywanej reformy oświaty.

Kuratorium oświaty w Katowicach przedstawiło informacje na temat wdrożenia reformy systemu edukacji w województwie katowickim. Wicekuratorzy zapoznali również senatorów z mapą projektowanego układu kompetencji w nowym ustroju organizacyjnym administracji publicznej.

W dyskusji samorządowej wskazywano na zły stan finansów oświaty, co sprawia, że gminy dofinansowują placówki oświatowe nawet w 60%. Szczególnie dramatyczna jest sytuacja inwestycji oświatowych. W województwie odnotowuje się zmienną liczbę młodzieży w liceach, co powoduje konieczność rozwoju różnych form szkolnictwa wyższego. Niestety, rozwój ten ograniczony jest ubogą infrastrukturą i niewielkimi środkami finansowymi na inwestycje.

Kolejne posiedzenie Komisji Nauki i Edukacji Narodowej w Katowicach było poświęcone problemom koordynacji działania różnych instytucji w zapobieganiu demoralizacji oraz zapewnieniu opieki nad dziećmi i młodzieżą.

W tej części posiedzenia wyjazdowego uczestniczyli główny wizytator Ministerstwa Edukacji Narodowej Maksymilian Tuz z Departamentu Opieki i Profilaktyki, zastępca komendanta policji w Katowicach Grzegorz Leśniewski i wiceprezes Sądu Wojewódzkiego Zdzisław Drzebek oraz przedstawiciele kuratorium oświaty. Z problemami będącymi przedmiotem posiedzenia zapoznali senatorów przedstawiciele kuratorium. Analizę demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz zjawisk patologicznych wśród dzieci i młodzieży w 1997 r. przedstawił Wydział Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji.

W dyskusji podkreślano potrzebę podejmowania działań rozpoznawczych i profilaktycznych oraz konieczność zwiększenia środków przeznaczonych na działalność.

Na zakończenie posiedzenia wyjazdowego senatorowie zapoznali się z problemami reformy szkolnictwa wyższego. W tej części obrad wzięli udział wicedyrektorzy Departamentu Finansów i Departamentu Szkolnictwa Wyższego MEN, przedstawiciele Regionalnej Konferencji Rektorów Szkół Wyższych województwa katowickiego, opolskiego, częstochowskiego i bielskiego oraz prezydenci Katowic, Sosnowca i Chorzowa.

Podczas spotkania rektorzy wskazywali na pilną potrzebę zwiększenia środków finansowych na rozbudowanie bazy szkolnictwa wyższego. Przygotowywana restrukturyzacja gospodarki w regionie i znaczny wzrost populacji młodzieży w wielu szkolnych, w ich opinii, wymagają znacznego zwiększenia stopnia scholaryzacji.

28 kwietnia 1998 r.

Przed Komisją Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz sejmową Komisją Spraw Zagranicznych wystąpił prezydent Republiki Estońskiej Lennart Meri.

W opinii prezydenta Estonii, współpraca, wymiana informacji i zaufanie powinny charakteryzować negocjacje akcesyjne Estonii i Polski z Unią Europejską.

Komisja Europejska zapowiedziała indywidualne negocjacje w sprawie przystąpienia do Unii. Jak stwierdził L. Meri, nie stanowi to jednak przeszkody dla "konsultacji" krajów podejmujących rozmowy.

Podczas posiedzenia senatorowie i posłowie interesowali się przyczynami sukcesów ekonomicznych Estonii. "Trzeba podziękować Gorbaczowowi"- żartował L. Meri, przypominając, że to właśnie on wstrzymał dostawy gazu i ropy do Estonii. "Musieliśmy zaakceptować ceny rynkowe, a to wymusiło reformy gospodarki" - wyjaśnił.

Prezydent Estonii wyraził pogląd, że może wkrótce dojść do podpisania układu granicznego jego kraju z Rosją. Powiedział, że do Tallina "dochodzą sygnały świadczące o zmianie polityki Rosji wobec Estonii". Do podpisania gotowego już traktatu potrzebna jest jednak wola polityczna.

29 kwietnia 1998 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła wniosek Lubelskiego Klubu Polonijnego o dotację z Kancelarii Senatu. Po rozpatrzeniu wniosku komisja skierowała do Prezydium Senatu następującą opinię w tej sprawie.

<<Na posiedzeniu w dniu 29 kwietnia 1998 r. Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła wniosek Lubelskiego Klubu Polonijnego o dotację z Kancelarii Senatu na wydawanie dwumiesięcznika "Forum Polonijne" w roku 1998 w kwocie 270.000 zł.

Komisja po dyskusji stwierdziła, że treść powyższego wniosku skierowanego przez Prezydium Senatu do zaopiniowania przez komisję, wskazuje, że "Forum Polonijne" miałoby być finansowane ze środków Kancelarii Senatu w całości. Komisja uznała, że w obecnym stanie budżetu przeznaczonego na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą finansowanie tego przedsięwzięcia nie jest możliwe.

Ponadto komisja uznała, że we wniosku Lubelski Klub Polonijny nie przedstawił dostatecznych argumentów przemawiających za potrzebą wydawania dwumiesięcznika "Forum Polonijne", jak również rachunku ekonomicznego, który wskazywałby, iż dwumiesięcznik będzie finansowany również z innych źródeł czy reklam oraz samofinansowany w odpowiedniej części>>.

W głosowaniu komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą dyskutowała nad inicjatywami ustawodawczymi - projektami ustaw o obywatelstwie polskim oraz o repatriacji.

Zespoły pracujące nad tymi projektami zaprezentowały wyniki swoich prac. Senator Anna Bogucka-Skowrońska przedstawiła w zarysie zagadnienia dotyczące obywatelstwa.


W wyniku dyskusji komisja postanowiła przesłać przedstawione projekty w celu konsultacji i uzyskania opinii na ich temat do zainteresowanych ministerstw i Kancelarii Prezydenta.

Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment, poprzedni fragment