Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

18 stycznia 1999 r.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 1999 w zakresie dotyczącym rolnictwa i gospodarki żywnościowej. Po zapoznaniu się z jej zapisami Komisja stwierdziła, że wydatki budżetowe na rolnictwo i gospodarkę żywnościową są daleko niewystaraczające. Przyjęcie takiego ich poziomu w ustawie budżetowej na bieżący rok nie daje szans na zmianę pozycji materialnej polskich rolników i na skuteczne wspieranie wielofunkcyjnego rozwoju wsi.

W tej sytuacji będzie niewątpliwie bardzo trudne dokonywanie przekształceń strukturalnych w tym sektorze oraz rozwiązywanie innych ważnych problemów związanych z przygotowaniem rolnictwa i polskiej wsi do integracji z Unią Europejską - podkreślili senatorowie w opinii dla Komisji Gospodarki Narodowej.

Komisja wyraziła zrozumienie dla naturalnych ograniczeń w tym względzie, wynikających z niedostatecznych wciąż dochodów w stosunku do olbrzymich potrzeb kraju w każdej dziedzinie. Jednocześnie Komisja wyraziła zdecydowane przekonanie, że w sytuacji postępującej degradacji polskiej wsi poziom środków w tym samym czasie przeznaczonych na niektóre inne cele należy ocenić jako zbyt wysoki. Wychodząc z tego założenia Komisja zaproponowała dokonanie następujących zmian w planowanych na 1999 rok wydatkach budżetowych.

Komisja, wyciągając wnioski z powtarzającego się w ciągu ostatnich kilku lat nadmiernego importu do Polski dotowanego zboża i wieprzowiny, uznała za priorytetowe efektywne zorganizowanie i wyposażenie w odpowiednio wysokie środki służby odpowiedzialne za ochronę granic w tym względzie - tj. Inspekcję Ochrony Roślin i Inspekcję Weterynaryjną.

Ze względu na systematyczne pogarszanie się salda w polskim handlu zagranicznym obrotów artykułami rolno-spożywczymi Komisja wniosła o utworzenie rezerwy celowej na dopłaty do eksportu produktów rolnych objętych działaniami interwencyjnymi Agencji Rynku Rolnego. Komisja uważa, że nieprzyjęcie tej poprawki uniemożliwi wypełnienie Agencji jej ustawowych obowiązków. Z kolei przyjęcie proponowanej zmiany pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie pozostałych środków przeznaczonych na działalność Agencji Rynku Rolnego.

Ponadto Komisja zaproponowała zwiększenie kwot na dopłaty do odsetek od kredytów na cele rolne o 29.000 tys. zł. Komisja pragnie podkreślić, że nawet ta zmiana nie zapewni utrzymania dopłat na ubiegłorocznym poziomie, ale pozostawienie obecnej wysokości środków na przedmiotowe kredyty w praktyce spowoduje, że korzystanie z nich - biorąc pod uwagę wysokie koszty uciążliwej procedury jego pozyskania - stanie się nieopłacalne.

* * *

Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyła uchwalony przez Sejm RP budżet państwa na rok 1999 w zakresie:

Ministerstwa Kultury i Sztuki (część 34), Zbiorczego budżetu wojewodów (część 85) w zakresie działu kultura i sztuka (dział 83), Funduszu Promocji Twórczości, dotacji dla jednostek niepaństwowych na zadania państwowe bieżące i inwestycyjne w zakresie działów 83 (kultura i sztuka) oraz 89 (różna działalność) w części 34, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (część 47), Polska Agencja Prasowa - Ministerstwo Skarbu Państwa (cz. 17) dz. 66 rozdział 6611).

W opinii dla Komisji Gospodarki Narodowej komisja stwierdziła, że nastąpiło znaczne obniżenie wydatków państwa na sferę kultury.

Tragiczna sytuacja zarówno instytucji będących w gestii ministerstwa jak i podlegających samorządom zmusza do poszukiwania dodatkowych źródeł finansowania wspierających kulturę.

Komisja postulowała, aby rozpatrzyć w najbliższej przyszłości możliwość odpisu od podatków określonego procentu przekazywanego na kulturę. Komisja stwierdziła, że w aktualnym budżecie istnieje poważne niebezpieczeństwo niedofinansowania przekazywanych samorządom instytucji kultury.

Komisja uznała za niezbędne uwzględnienie w rezerwie budżetu państwa rezerwy celowej w wysokości nie mniejszej niż 100 mln zł przeznaczonej na dofinansowanie zadań własnych samorządów powiatowych i wojewódzkich w dziedzinie kultury i sztuki. Równocześnie komisja postulowała, aby w art. 49 dotyczącym rezerw celowych dopisać punkt 3 mówiący o dofinansowaniu programu Festiwal "Kraków 2000".

Ponadto komisja zwróciła uwagę na brak środków finansowych na utrzymanie 11 dopisanych po uchwaleniu projektu budżetu państwowych instytucji kultury. Po konsultacjach z Ministerstwem Kultury komisja postanowiła przeprowadzić korektę budżetu, która zapewni funkcjonowanie wymienionych placówek. Komisja z zadowoleniem przyjęła wprowadzone przez Sejm ograniczenie wydatków w budżecie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Do przedłożonego budżetu Krajowej Rady Radiofonii i TV komisja nie zgłosiła zastrzeżeń.

Komisja zajmowała się sytuacją Polskiej Agencji Prasowej w okresie restrukturyzacji i usamodzielnienia. Jednocześnie z ubolewaniem, ale bez sprzeciwu przyjęła do wiadomości planowane w budżecie Ministerstwa Skarbu subwencje i dotacje przeznaczone dla Polskiej Agencji Prasowej.

* * *

Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 1999 w częściach dotyczących: Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu i Krajowego Biura Wyborczego.

W wyniku dyskusji komisja pozytywnie zaopiniowała ustawą budżetową w częściach dotyczących: Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Krajowego Biura Wyborczego nie proponując poprawek.

Odnośnie do budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu Komisja zaproponowała zwiększenie budżetu Kancelarii Sejmu o kwotę 2.423 tys., a budżetu Kancelarii Senatu o kwotę 527 tys. Jako źródło pokrycia Komisja wskazała ogólną rezerwę budżetową Rady Ministrów.

Z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z dnia 10 listopada 1998 r D z. U nr 137 poz. 887 z art.110 wynika, że pracodawcy podwyższają pracownikom wynagrodzenie należne od dnia 1 stycznia 1999 r , przeliczając je w taki sposób, aby po potrąceniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe nie było ono niższe niż przed przeliczeniem. Jednocześnie w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora z dnia 9 maja 1996 r. art. 42 określa wysokość diety parlamentarnej jako 30% uposażenia miesięcznego. Zdaniem Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich przeliczenie (ubruttowienie) uposażenia zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych pociąga za sobą konieczność odpowiedniego podwyższenia wysokości diet. W pracach nad ustawą budżetową na rok 1999 problem ten nie został dostrzeżony przez komisje sejmowe jak również przez Sejm. W budżetach Kancelarii Sejmu i Senatu na rok 1999 nie przewidziano środków finansowych na podwyższenie wysokości diet wynikających z ubruttowienia. Proponowane przez Komisję Regulaminową i Spraw Senatorskich zwiększenie budżetów Kancelarii Sejmu i Senatu umożliwi realizację ustawowo gwarantowanych wydatków - stwierdzili senatorowie w opinii dla Komisji Gospodarki Narodowej.

* * *

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 1999 w częściach:

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (cz. 05), Urząd Zamówień Publicznych (cz. 23), Urząd Służby Cywilnej (cz. 26), Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (cz. 37), Główny Urząd Statystyczny (cz. 50), Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (cz. 31 z wyjątkiem działu 93), Regionalne Izby Obrachunkowe (cz. 80), plan finansowy Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym (zał. nr 5), Samorządowe Kolegia Odwoławcze (cz. 86), subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego (cz. 82), Rezerwy celowe, zbiorczy budżet wojewodów w zakresie działów (cz. 85), dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie działów, środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze.

Po wysłuchaniu stanowiska przedstawicieli rządu oraz szerokiej dyskusji komisja pozytywnie zaopiniowała rozpatrywane części ustawy budżetowej na 1999 r.

Komisja podkreśliła, że ma świadomość trudności związanych z uzyskaniem dodatkowych dochodów budżetowych oraz konieczności zwiększenia wydatków na sfinansowanie wdrożenia reformy samorządowej, reformy zdrowia, edukacji oraz ubezpieczeń społecznych i dlatego nie wniosła formalnych poprawek, przedkładając jedynie szereg uwag i postulatów.

Wskazano m.in., że analizując środki, zaplanowane w ramach subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, rezerw celowych oraz dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej, a także innych zleconych ustawami, Komisja wyraziła zaniepokojenie, iż przyjęte kwoty zostały poważnie zaniżone i nie pokrywają kosztów pełnej realizacji przekazanych zadań. Komisja uznała, że zarówno wielkość subwencji drogowej, jak i oświatowej jest zbyt niska w stosunku do rzeczywistych potrzeb. Poważne zastrzeżenia budzi również znaczne obniżenie środków na finansowanie zadań inwestycyjnych oraz modernizacyjnych, szczególnie w drogownictwie i oświacie. Wydaje się, że może to zakłócić bezkolizyjne wprowadzanie rozwiązań reformujących państwo.

Komisja dostrzega potrzebę podjęcia prac nad ujednoliceniem struktury budżetów wojewódzkich oraz standaryzacją wydatków na określone zadania dla wszystkich województw. Ponadto wyraziła zaniepokojenie występującymi dysproporcjami w podziale kwot będących w dyspozycji wojewodów.

Podniesione w trakcie dyskusji zastrzeżenia i uwagi, zilustrowane przez senatorów przykładami lokalnymi, pozwoliły na sformułowanie postulatu, aby Komisja ze szczególną uwagą śledziła zmiany w stanie finansów gmin, powiatów i samorządowych województw. Pozwoli to na ocenę poprawności przyjętych założeń finansowania jednostek samorządu terytorialnego oraz dokonanie ewentualnych korekt w tym zakresie.

Komisja zamierza podjąć w tej materii wspólne działania wraz z sejmową Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Przedmiotem analizy będą, zarówno aspekty prawne, jak i ekonomiczne wprowadzanej reformy.

* * *

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej, kontynuując obrady z 15 stycznia br., rozpatrzyła ustawę budżetową na 1999 rok w części dot. spraw będących przedmiotem działania Komisji: Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej (cz.09), Krajowy Urząd Pracy (cz.46), plan finansowy Funduszu Pracy, plan finansowy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Państwowa Inspekcja Pracy (cz.43), Zakład Ubezpieczeń Społecznych (cz.58), plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, plan finansowy Funduszu Alimentacyjnego, Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi (cz.62), Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (cz.55), plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS, plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS, plan finansowy Funduszu Administracyjnego KRUS, plan finansowy PFRON. Po zapoznaniu się ze stanowiskiem przedstawicieli rządu i poszczególnych funduszy Komisja Rodziny i Polityki Społecznej w opinii dla Komisji Gospodarki Narodowej zaproponowała 7 poprawek do ustawy budżetowej na 1999 rok. Zmierzają one m.in. do zwiększenia obowiązkowej składki na Fundusz Pracy, zniesienia ograniczenia ewentualnej, bo uzależnionej od wystąpienia oszczędności w wydatkach planowanych na obsługę zadłużenia zagranicznego i długu krajowego, kwoty dotacji dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na potrzeby związane z wdrożeniem reformy systemu ubezpieczeń społecznych oraz urealnienia planowanych wydatków i dochodów Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

* * *

Komisja Praw Człowieka i Praworządności na posiedzeniu 18 stycznia uchwaliła wnioski o wprowadzenie zmian do ustawy budżetowej na 1999 rok. Wcześniej projekt budżetu w częściach - Sąd Najwyższy (cz.03), Naczelny Sąd Administracyjny (cz.04), Rzecznik Praw Obywatelskich (cz.07), Trybunał Konstytucyjny (cz.12), Urząd Ochrony Państwa (cz.29), Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (cz.31 dz.93), Ministerstwo Sprawiedliwości (cz.36), Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych (cz.42), plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów, Generalny Inspektor Danych Osobowych - Komisja analizowała na posiedzeniach 25 i 26 listopada oraz 4 grudnia 1998 roku. Komisja zaproponowała wniesienie 3 poprawek. Dotyczą one m.in. zwiększenia budżetu Rzecznika Interesu Publicznego, zwiększenia budżetu Ministerstwa Sprawiedliwości o kwotę niezbędną na podwyższenie uposażeń zawodowych kuratorów sadowych, zwiększenia budżetu MSWiA na jednostkę antyterrorystyczną "GROM", zmniejszenia budżetu Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

* * *

Komisja Ochrony Środowiska rozpatrzyła ustawę budżetową na 1999 rok, uchwaloną przez Sejm 9 stycznia br., w części dotyczącej Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa (cz.28) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Po rozpatrzeniu objaśnień przedstawionych w nadesłanych materiałach, wysłuchaniu informacji i wyjaśnień dotyczących ustawy budżetowej i planu finansowego wymienionego funduszu Komisja wniosła o wprowadzenie do ustawy poprawek zmierzających do zwiększenie wydatków na budowę zbiornika Świnna-Poręba na rzece Skawie, zmniejszenia wydatków na budowę zbiornika retencyjnego Krempna I w górnym biegu rzeki Wisłoki, zwiększenia wydatków na działanie Służb Hydrologiczno-Meteorologicznych i Technicznej Kontroli Zapór, a także zmniejszenia dotacji na budowę śluzy Czersko Polskie na Brdzie oraz zbiornika wodnego Sosnówka na potoku Czerwonka.

* * *

Komisje Spraw Emigracji i Polaków za Granicą oraz Ustawodawcza na wspólnym posiedzeniu rozpatrywały projekt ustaw: o obywatelstwie polskim, o repatriacji, o Karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego oraz polskiego pochodzenia lub narodowości polskiej. W posiedzeniu uczestniczył Piotr Stachańczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Radosław Sikorski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Podkreślili oni, że wyjściową i najważniejszą ustawą jest nowa ustawa o obywatelstwie polskim. Dotychczas obowiązująca ustawa z 15 lutego 1962 roku nie przystaje do zapisów Konstytucji oraz Europejskiej Konwencji o Obywatelstwie Rady Europy. Przedstawiciel MSWiA poinformował, że resort opracował własny projekt ustawy o obywatelstwie polskim, który obecnie jest na etapie uzgodnień międzyresortowych, a do końca lutego powinien trafić pod obrady Rady Ministrów. Zdaniem senatora Władysława Bartoszewskiego, przewodniczącego senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, celowe byłoby skorelowanie obu projektów ustaw o obywatelstwie polskim - rządowego i senackiego. Uczestniczący w posiedzeniu Komisji prof. Andrzej Stelmachowski, prezes Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", autor senackich projektów ustaw o obywatelstwie polskim oraz repatriacji opowiedział się za uchwaleniem pakietu wszystkich trzech ustaw. Komisja Spraw Emigracji i Polaków za granicą postanowiła, że dyskusja nad projektami omawianych ustaw będzie kontynuowana na posiedzeniu w lutym br.

19 stycznia 1999 r.

Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrywała ustawę budżetową na 1999 rok w częściach: Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej, zbiorczy budżet wojewodów w zakresie ochrony zdrowia. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele zainteresowanych resortów i UKFiT. Komisja przyjęła budżet UKFiT w wersji przedstawionej w przedłożeniu rządowym, nie wprowadzając do niego żadnych poprawek.

Senatorowie, omawiając budżet Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej wyrazili zaniepokojenie, że pomimo wzrostu ogólnych wydatków na ochronę zdrowia wynoszących 26,4 mld zł (wyższych od ubiegłorocznych o 14,2 proc.) ilość tych środków może być niewystarczająca. Duże obawy budzi budżet Kas Chorych, dlatego też, zdaniem senatorów, należałoby zapewnić na ten cel środki w postaci rezerwy celowej lub też zwiększyć nakłady budżetu państwa po dokonaniu korekty budżetu po 6 miesiącach 1999 roku. Senatorowie zwrócili też uwagę, że brak jest w zapisie ustawy budżetowej podmiotowego finansowania z budżetu: szpitali, lecznictwa ambulatoryjnego, leczenia sanatoryjno-klimatycznego. Komisja zgłosiła do ustawy budżetowej 6 poprawek. Jedna z nich odnosząca się do art. 44 ustawy zmierza do przeznaczenia nadwyżki powstałej w wyniku oszczędności w wydatkach planowanych na obsługę zadłużenia zagranicznego i długu krajowego "na uzupełnienie dotacji dla Kas Chorych w przypadku wystąpienia takiej potrzeby w związku z wprowadzeniem reformy powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego o kwotę nie przekraczającą 200.000 tys. zł".

* * *

Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrywała ustawę budżetową na 1999 rok w części 11 dotyczącej Kancelarii Senatu, dz. 99, rozdział 9995 - Pozostała działalność (Opieka nad Polonią i Polakami za granicą). Projekt budżetu przewiduje przeznaczenie na ten cel 40.530 tys. zł. Komisja przyjęła ustawę budżetową państwa na 1999 rok w wymienionych punktach bez poprawek.

20 stycznia 1999 r.

Komisja Ustawodawcza podsumowała swoją działalność w 1998 roku oraz wstępnie omówiła harmonogram pracy w roku bieżącym. Senator Piotr Ł.J. Andrzejewski, przewodniczący komisji, podziękował wszystkim jej członkom za wytężoną i intensywną pracę w poprzednim roku. Przypomniał, że podczas 81 ubiegłorocznych posiedzeń komisja nie tylko wypełniała swoją rolę wynikającą z Regulaminu Senatu, ale również realizowała inicjatywy ustawodawcze. W 1999 roku komisja chce się zająć m.in. nowelizacją ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli, nowelizacją ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, a także podjąć prace nad ordynacją wyborczą do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz kompleksową nowelizacją przepisów Kodeksu karnego. W lutym br. Komisja Ustawodawcza planuje zorganizowanie wspólnie z Komisją Gospodarki Narodowej konferencji na temat procesów prywatyzacyjnych.

21 stycznia 1999 r.

Na posiedzeniu 20 i 21 stycznia Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła opinie komisji senackich dotyczące ustawy budżetowej na 1999 rok: Komisji Praw Człowieka i Praworządności, Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich, Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu, Komisji Ustawodawczej, Komisji Kultury i Środków Przekazu, Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisji Obrony Narodowej, Komisji Ochrony Środowiska, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisji Edukacji Narodowej, Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą, Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Zapoznała się z propozycjami zmian w ustawie budżetowej. Komisja Gospodarki Narodowej przygotowała sprawozdanie, w którym zaproponowała Senatowi przyjęcie ustawy budżetowej na 1999 rok z kilkudziesięcioma poprawkami. Senatorowie podkreślili, że Komisja w swym stanowisku nie podważa podstawowych wielkości zapisanych w ustawie budżetowej. Zaproponowała jedynie zmiany w ustawie i usunęła braki dostrzeżone w trakcie pracy nad tym tematem, zarówno merytoryczne jak też redakcyjne i terminologiczne.

Wśród spraw uznanych za priorytetowe Komisja Gospodarki Narodowej umieściła dążenie do poprawy sytuacji w rolnictwie, przyjmując większość poprawek zaproponowanych przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Uznała, że problematyka rolnictwa powinna być przedmiotem odrębnej debaty w trakcie rozpatrywania budżetu i później.

Komisja zaproponowała m.in. uzupełnienie ustawy budżetowej o przepis zobowiązujący ministra finansów do przeznaczenia na cele związane z reformą ubezpieczeń społecznych przychodów z prywatyzacji, przewyższających kwotę przeznaczoną na finansowanie niedoboru budżetu państwa. Jednocześnie zaproponowano zwiększenie wydatków budżetu państwa na rezerwę celową przeznaczoną na koszty prywatyzacji.

W jednej z poprawek komisja zaproponowała podwyższenie obowiązkowej składki na Fundusz Pracy z 2,45 do 2,5 proc. Komisja Gospodarki Narodowej zwróciła uwagę na nieprawidłowości związanie z określaniem i finansowaniem inwestycji centralnych (wieloletnich) oraz nadzorem nad ich realizacją. Komisja postulowała przygotowanie przez rząd specjalnego programu inwestycji centralnych, w którym określone zostałyby priorytety rządu odnoszące się do tych inwestycji. Zdaniem Komisji, uporządkowanie tych spraw przyczyniłoby się do racjonalizacji działań oraz dużych oszczędności pieniędzy publicznych.

Mniejszość Komisji zaproponowała dwie poprawki. Pierwsza dotyczy zwiększenia wydatków Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przeznaczonych na dotacje i subwencje na postęp biologiczny w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Druga dotyczy wprowadzenia do planu inwestycji centralnych budowy zachodniej obwodnicy Lublińca.

26 stycznia 1999 r.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego. Komisja wprowadziła dwie poprawki, które - wg senator Anny Boguckiej-Skowrońskiej - "nie zmieniają filozofii tej ustawy, a tylko doprecyzowują intencje ustawodawcy". Zdaniem senatorów, zapis ustawy uznający, że udzielanie schronienia osobom, za ukrywanie których w latach 1939-45 groziła kara śmierci, za działalność równorzędną z kombatancką jest zbyt mało precyzyjny. Komisja postanowiła nadać temu przepisowi następujące brzmienie: "Za działalność równorzędną z działalnością kombatancką uznaje się: dawanie schronienia osobom narodowości żydowskiej lub innym osobom, za ukrywanie których w latach 1939-45, ze względu na ich narodowość lub działalność na rzecz suwerenności i niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej, groziła kara śmierci". Drugie doprecyzowanie dotyczy sytuacji, w których zwiększa się zakres wyłączenia z uprawnień w wypadku osób będących kiedyś funkcjonariuszami organów Polskiej Partii Robotniczej i Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej sprawujących nadzór nad strukturami represji.

27 stycznia 1999 r.

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o pomocy społecznej uchwaloną przez Sejm 21 stycznia 1999 roku. Projekt ustawy został jednogłośnie pozytywnie oceniony przez Komisję, która nie wniosła żadnych poprawek.

* * *

Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich rozpatrzyła pismo Prezydium Senatu z dnia 4 listopada 1998 roku w sprawie senatora Henryka Stokłosy w związku z publikacjami zawartymi w dzienniku "Życie" nr 254, 255, 260 z 1988 r. W wyniku dyskusji, po wysłuchaniu senatora Henryka Stokłosy i zapoznaniu się z przedłożonymi przez senatora dokumentami, Komisja uznała, że nie ma podstaw do rozpatrywania tej sprawy. Zdaniem Komisji, senator Stokłosa nie dopuścił się zachowania nie odpowiadającego godności senatora. W związku z tym Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich nie widzi konieczności stosowania odpowiedzialności regulaminowej określonej w art.23 ust.2 Regulaminu Senatu wobec senatora Henryka Stokłosy.

* * *

Komisja Kultury i Środków Przekazu omówiła sytuację Programu 2 Polskiego Radia. W tej sprawie do komisji zwróciła się grupa wybitnych postaci polskiej kultury i nauki skupionych wokół Towarzystwa Przyjaciół Radiowej Dwójki. W piśmie skierowanym do Sejmu i Senatu RP towarzystwo prosi o pomoc w przywróceniu nadawania 2 programu publicznego radia przez całą dobę. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Zarządu i Rady Programowej Polskiego Radia SA oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Senatorowie zwracali uwagę, że Program 2 PR spełnia niezwykle ważną rolę kulturotwórczą i edukacyjną i jako taki powinien być obecny na antenie w możliwie szerokim wymiarze. Domagali się podania przez kierownictwo Polskiego Radia SA i KRRiTV konkretnych terminów. Prezes Zarządu PR SA Stanisław Popiołek zapewnił senatorów, że uczyni wszystko, by Program 2 powrócił na antenę w pełnym wymiarze po wybudowaniu nowego masztu nadawczego.

Komisja zobowiązała prezesa S. Popiołka do przedstawienia na piśmie stanowiska kierownictwa Polskiego Radia w sprawie sytuacji Programu 2.


Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment