Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

3 marca 1999 r.

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą oraz Komisji Ustawodawczej rozpatrzono projekt ustawy o obywatelstwie polskim, przygotowany przez Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą.

Połączone komisje zaakceptowały projekt inicjatywy ustawodawczej zmierzający m. in. do uznania tzw. podwójnego obywatelstwa, ustanowienia zasady, że nikogo nie można pozbawić obywatelstwa oraz stworzenia możliwości przywrócenia obywatelstwa osobom, którym odebrano je przed 31 grudnia 1989 r.

Zgodnie z przyjętym przez komisję projektem obywatelem polskim jest osoba, która urodziła się na terenie Polski i jej obydwoje rodzice lub jedno z nich mają obywatelstwo polskie.

Senatorowie zaproponowali również, by wojewoda składał poręczenia za przebywającego na terytorium danego województwa cudzoziemca, który stara się o polskie obywatelstwo. Chodzi o przestrzeganie przez niego polskiego prawa. Kandydat na obywatela naszego kraju powinien także, zgodnie z przyjętym projektem, znać dobrze język polski i Konstytucję RP.

Cudzoziemcy, zgodnie z zaakceptowaną inicjatywą ustawodawczą, mogliby ubiegać się o przyznanie im obywatelstwa polskiego po 5-letnim pobycie w Polsce. Dotyczyłoby to również tzw. Bezpaństwowców czyli osób, które nie mają żadnego obywatelstwa. Naturalizacja byłaby również możliwa przed upływem 5 lat m. in. w wypadku poślubienia Polki lub Polaka. Wówczas cudzoziemiec nabywałby obywatelstwo polskie po trzech latach małżeństwa.

Porządek dzienny wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą oraz Komisji Ustawodawczej przewidywał również rozpatrzenie projektu ustawy o repatriacji oraz projektu ustawy o Karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego osób polskiego pochodzenia lub narodowości polskiej. Ze względu na czas poświęcony pracy nad projektem ustawy o obywatelstwie polskim rozpatrzenie tych inicjatyw przełożono na 16 marca br. Wówczas zostanie również wybrany wspólny sprawozdawca dla 3 projektów inicjatyw.

* * *

Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich kontynuowała prace nad zmianami Regulaminu Senatu RP zaproponowanymi przez zespół legislacyjny. Komisja rozpatrzyła zmiany dotyczące pkt 25 - 56 Regulaminu Senatu. Komisja rozpatrzyła również wniosek senator Jadwigi Stokarskiej o jej rezygnacji ze składu Komisji Ustawodawczej. Komisja przyjęła ten wniosek.

* * *

Komisja Ustawodawcza rozpatrywała kolejne inicjatywy ustawodawcze Senatu. W pierwszym punkcie porządku obrad komisja dyskutowała nad kwestią nadania rangi inicjatywy ustawodawczej poprawkom Senatu do ustawy o radiofonii i telewizji. Rozpatrując tę ustawę Senat uznał za niezgodny z konstytucją przepis, który tworzy prerogatywę prezydenta, której pozbawia go konstytucja (art.12 ust.5). Druga poprawka dotyczy charakteru występowania w KRRiTV. Senatorowie zapoznali się z opinią ekspertów w tej sprawie i w głosowaniu zadecydowali, że po odrzuceniu przez Sejm proponowane poprawki Senatu staną się inicjatywą ustawodawczą izby wyższej.

W drugim punkcie komisja omawiała inicjatywę dotyczącą zmiany ustawy - Kodeks karny. Komisja zajmie stanowisko w tej sprawie na następnym posiedzeniu.

W trzecim punkcie porządku obrad Komisja Ustawodawcza zapoznała się z innymi inicjatywami legislacyjnymi Senatu RP.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska zapoznali się wstępnie z projektem inicjatywy ustawodawczej zgłoszonej przez grupę senatorów, dotyczącym ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt.

Projekt senatorski zmierza m.in. do utworzenia państwowej instytucji nadzoru nad ochroną zwierząt w postaci Krajowego Inspektora Ochrony Zwierząt powoływanego przez ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz powoływanych przez inspektora wojewódzkich inspektorów ochrony zwierząt.

W dyskusji senatorowie zgłosili szereg zastrzeżeń do przedstawionego projektu. Zdaniem senatora I. Michasia zawarte w nim zapisy są niedopracowane. Senator Franciszek Bachleda-Księdzularz zwrócił uwagę, że proponowana nowelizacja może pociągnąć za sobą konsekwencje finansowe, które należałoby określić przed przyjęciem inicjatywy. W opinii senatora Jana Chodkowskiego, proponowane przez grupę senatorów przepisy są przedwczesne i brak pieniędzy na ich realizację. Senator Janusz Okrzesik wyraził pogląd, że proponowana nowelizacja wymaga dalszej obróbki legislacyjnej.

Podsumowując dyskusję, senatorowie stwierdzili, że nie widzą możliwości przyjęcia projektu nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt w kształcie zaproponowanym przez wnioskodawców. Wymaga ona doprecyzowania i przeprowadzenia konsultacji z organizacjami ekologicznymi, które również pracują nad przepisami związanymi z tematyką zawartą w rozpatrywanym projekcie.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie zaakceptowali tematy posiedzeń komisji w najbliższym półroczu.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą zaakceptowała sprawozdanie z wykonania zadań zleconych w 1998 r. Stowarzyszeniu "Wspólnota Polska" i Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie".

Przed podjęciem decyzji w tej sprawie senatorowie wysłuchali prezesa Wspólnoty Polskiej prof. Andrzeja Stelmachowskiego i prezesa fundacji Wiesława Turzańskiego, którzy następnie odpowiadali na pytania senatorów i udzielali wyjaśnień.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka i Praworządności, podczas którego przystąpiono do rozpatrzenia projektu inicjatywy ustawodawczej dotyczącej ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt.

W imieniu wnioskodawców projekt omówiła senator Anna Bogucka-Skowrońska. W jej opinii, powołanie instytucji Krajowego Inspektora Ochrony Zwierząt jest konieczne ze względu na brak koordynacji działań podejmowanych w tym zakresie oraz odpowiedniej kontroli.

Następnie połączone komisje wysłuchały opinii na temat nowelizacji przedstawionych przez zaproszonych gości: przedstawicieli Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami i Fundacji "Animals".

W wyniku dyskusji ustalono, że komisje będą kontynuować prace nad rozpatrywaniem projektu nowelizacji.

* * *

Posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu poświęcone było omówieniu sytuacji bibliotek w nowym podziale administracyjnym i kompetencyjnym.

W posiedzeniu udział wzięli: wiceminister kultury i sztuki Jacek Weiss, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Stępień oraz prezes Naczelnej Rady Bibliotekarskiej i dyrektor Biblioteki Narodowej Michał Jagiełło.

Przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz prezes M. Jagiełło zwrócili uwagę na braki legislacyjne dotyczące bibliotek, występujące w ustawodawstwie po przeprowadzeniu reformy administracyjnej kraju. W ich opinii, szczególnie zagmatwany stał się status bibliotek powiatowych, których dokładnego terminu utworzenia nie określono w ustawie.

Stwierdzono, że finanse bibliotek mają być zwiększone w związku z przygotowywaną zmianą obecnego zapisu, który przekształca biblioteki w zakłady budżetowe. W Sejmie została bowiem złożona nowelizacja ustawy o finansach publicznych, w której odkłada się określenie instytucji kultury jako zakładów budżetowych do 2001 r.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu senator Piotr Ł.J. Andrzejewski wystąpił z propozycją przeprowadzenia analizy sytuacji prawnej i faktycznej Biblioteki Polskiej w Paryżu. Komisja upoważniła senatora wnioskodawcę do przygotowania materiałów na powyższy temat.

10 marca 1999 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności, podczas którego rozpatrzono sejmową ustawę o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.

Senatorowie wysłuchali opinii zaproszonych gości: prof. Witolda Kuleszy, prezesa Głównej Komisji Badania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, ministra-koordynatora ds. służb specjalnych Janusza Pałubickiego, Włodzimierza Maciejewskiego z Biura Bezpieczeństwa Narodowego, prof. Andrzeja Rzeplińskiego z Uniwersytetu Warszawskiego oraz przedstawicieli Sejmu posłów Marka Biernackiego, Jerzego Polaczka i Antoniego Macierewicza.

W dyskusji senatorowie Anna Bogucka-Skowrońska, Paweł Abramski, Wiesław Chrzanowski i Zbigniew Romaszewski zgłosili propozycje poprawek do rozpatrywanej nowelizacji.

W kolejnych głosowaniach Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 11 poprawek do nowelizacji sejmowej.

Senatorowie opowiedzieli się m.in. za przywróceniem 7-letniej kadencji prezesa Instytutu Pamięci Narodowej i 9-letniej kadencji członków kolegium IPN. Sejm skrócił kadencję prezesa z 7 do 5 lat, a członków kolegium z 9 do 7 lat. W opinii komisji, wydłużenie kadencji pomogłoby chronić instytut przed bezpośrednim wpływem polityki.

Ponadto komisja zdecydowała, że zarekomenduje Senatowi zapis, według którego - tak jak to jest w nowelizacji sejmowej - prezesa IPN wybiera Sejm większością trzech piątych głosów przy obecności połowy posłów, ale - za zgodą Senatu.

Zdaniem komisji, w skład kolegium instytutu powinno wchodzić pięciu członków wybranych przez Sejm, czterech wybranych przez Senat i dwóch wybranych przez Sejm spośród kandydatów wskazanych przez Krajową Radę Sądownictwa (według nowelizacji sejmowej wszystkich członków wybiera Sejm, z tym, że dwóch kandydatów zgłaszałaby KRS). W uchwalonej przez Sejm nowelizacji Senat nie miałby wpływu na wybór prezesa i członków Kolegium.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła, że stanowisko w sprawie nowelizacji ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu przedstawi Senatowi senator A. Bogucka-Skowrońska.

* * *

Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy Kodeks celny, uchwaloną przez Sejm 3 marca br., a wniesioną 19 maja ub.r. Celem ustawy jest przede wszystkim dostosowanie upoważnień zawartych w Kodeksie celnym do wymogów art. 87 ust. 1 i art. 92 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa przenosi do Kodeksu celnego niektóre przepisy regulujące sposoby i warunki wykonywania kontroli celnej zawarte w dotychczasowym stanie prawnym w rozporządzeniu ministra finansów. W posiedzeniu komisji uczestniczył prezes Głównego Urzędu Ceł Janusz Paczocha oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Komisja przyjęła nowelizację z trzema poprawkami o charakterze legislacyjnym.

W drugim punkcie porządku obrad Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Ustawa została uchwalona przez Sejm 4 marca br. Nowelizacja dotyczy osób uprawnionych do preferencyjnego udziału w prywatyzacji, to jest do nieodpłatnego otrzymywania akcji (udziałów) w spółkach powstałych w wyniku przekształcenia własnościowego przedsiębiorstw państwowych. Po dyskusji i zapoznaniu się z opiniami ekspertów Komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy bez poprawek.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Gospodarki Narodowej zapoznała się z sytuacją w przemyśle lekkim.

* * *

Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Nowelizacja dotyczy zapewnienia studentom stomatologii środków finansowych na szkolenie praktyczne wykonywane zgodnie z programem tego kierunku studiów. Na podstawie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym Kasy Chorych mogą pokrywać koszty świadczeń zdrowotnych tylko na podstawie umów zawieranych z ZOZ-ami, co w wypadku świadczeń stomatologicznych nie ma zastosowania. W związku z tym doszło do utraty dotychczasowego źródła finansowania klinicznej części praktyki. Zaproszony na obrady komisji wiceminister zdrowia i opieki społecznej J. Piątkiewicz zapewnił, że w razie przyjęcia ustawy przez Senat pieniadze na ten cel zostaną przekazane z budżetu MZiOS. Komisja przyjęła ustawę, nie wprowadzając do niej poprawek.

W drugim punkcie porządku obrad komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o usługach turystycznych. Nowelizacja ma na celu złagodzenie rygorów dotyczących prowadzenia działalności turystycznej poprzez zastąpienie koncesji wydawanych przez prezesa UKFiT zezwoleniem na działalność w tym zakresie. Komisja zwróciła uwagę na naruszenie interesów konsumentów. W związku z tym zaakceptowała zmiany zaproponowane przez UKFiT. Dotyczą one art. 14 ustawy o usługach turystycznych ust. 5, 6 i 7. Ponadto komisja przyjęła szereg poprawek o charakterze legislacyjnym i redakcyjnym.

12 marca 1999 r.

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych. W wyniku dyskusji i odbytego głosowania komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do nowelizacji sejmowej z 4 marca br., wydłużającej z 12 do 20 miesięcy okres spłaty rolniczych kredytów obrotowych.

Podczas posiedzenia na pytania i wątpliwości senatorów odpowiadali wiceministrowie rolnictwa i gospodarki żywnościowej Jadwiga Berak i Ryszard Brzezik oraz wiceprezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Michał Wójciak.

W drugiej części posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zamkniętej dla prasy, senatorowie omawiali stanowisko komisji w sprawie aktualnych problemów społeczno-gospodarczych oraz plan pracy w najbliższym czasie.


Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment