Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

16 marca 1999 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą oraz Komisja Ustawodawcza przegłosowały poprawki do ustawy o repatriacji.

Zgodnie z przegłosowanym projektem ustawy repatriant to osoba narodowości polskiej lub pochodzenia polskiego, która chce osiedlić się w Polsce na stałe. Szczególną opieką państwa mają być otoczone osoby, które znalazły się za granicą w wyniku deportacji.

Jak podkreślali senatorowie, zasadniczą motywacją dla przyjęcia i uchwalenia tego projektu ustawy powinno być "zadośćuczynienie za wyrządzone krzywdy wszystkim Polakom, którzy nie z własnej winy znaleźli się poza granicami kraju".

Podczas posiedzenia dyskutowano również nad poprawkami do projektu ustawy o Kacie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego.

Jak stwierdził prezes Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" Andrzej Stelmachowski, Karta Polaka jest potrzebna zwłaszcza Polakom na Wschodzie, gdyż w niektórych krajach powstałych po rozpadzie ZSRR nie uznaje się podwójnego obywatelstwa. Dodał, że Karta Polaka umożliwiłaby tamtejszym Polakom przyjazd do Polski bez żadnych ograniczeń.

Podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie rozpatrywanego projektu przedłożono jednak na 17 marca br.

17 marca 1999 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, podczas którego senatorowie zapoznali się z informacją Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na temat programu pomocowego Unii Europejskiej ISPA (Nowy Instrument Wspierania Przedakcesyjnego UE).

W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, Komitetu Integracji Europejskiej, Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad oraz Dyrekcji Generalnej Dróg Publicznych.

Wiceminister ochrony środowiska Janusz Radziejowski zaznaczył, że fundusz ISPA jest przeznaczony na ochronę środowiska i rozwój transportu. Fundusz ma zostać uruchomiony w 2000 r. i funkcjonować do 2006 r. Rocznie do wykorzystania przez kraje starające się o członkostwo byłby 1 mld euro. W opinii wiceministra J. Radziejowskiego , Polska ma szanse na znaczny udział w tych środkach.

Przewidywany budżet funduszu ISPA na ochronę środowiska dla Polski wyniesie prawdopodobnie około 150 milionów euro rocznie, czyli około 5 razy więcej niż w programie Phare. W związku z tym trzeba będzie przygotować kilka razy więcej przedsięwzięć inwestycyjnych niż dla programów Phare.

Każda inwestycja wspierana z funduszu ISPA będzie musiała bezpośrednio służyć realizacji priorytetowych celów zawartych w dokumencie Komisji Europejskiej "Partnerstwo dla Członkostwa", oraz realizacji priorytetów Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa. Dofinansowanie z ISPA będzie się koncentrowało na dyrektywach wymagających największych inwestycji.

Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa przygotowuje specjalny, wieloletni program operacyjny dla tych dziedzin ochrony środowiska, w których osiągnięcie wymagań prawa Unii Europejskiej będzie się wiązało z największym wysiłkiem inwestycyjnym, obciążającym sektor publiczny. Program taki będzie podstawą wyłaniania priorytetowych inwestycji dla funduszu ISPA. Inwestycje wspierane przez ISPA będą musiały być zgodne z priorytetami i zasadami tego programu.

Jak stwierdził wiceminister J. Radziejowski, największe szanse na dotacje czy pożyczki z ISPA mają dwie inwestycje z zakresu gospodarki odpadami, jakości wody pitnej i wód powierzchniowych oraz poprawy jakości powietrza w dużych aglomeracjach.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą oraz Komisja Ustawodawcza postanowiły zarekomendować Senatowi podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej ustawy o Karcie Polaka i trybie stwierdzania przynależności do Narodu Polskiego.

Według zamierzeń senatorów, Karta Polaka byłaby rodzajem "wizy narodowościowej" - dokumentu wydawanego, by potwierdzić przynależność do narodu polskiego byłych obywateli RP i ich potomków.

Zgodnie z projektem komisji Karta uprawniałaby m.in. do wielokrotnego przekraczania granicy Polski i nieograniczonego prawa do pobytu na terenie kraju, dostępu do szkół publicznych i opieki medycznej na zasadach obowiązujących obywateli polskich.

Podczas posiedzenia wybrano sprawozdawców komisji w sprawie trzech projektów inicjatyw ustawodawczych przyjętych ostatnio przez połączone komisje.

Na sprawozdawcę projektu ustawy o obywatelstwie polskim wybrano senator Annę Bogucką-Skowrońską. Podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawie ustawy o repatriacji oraz ustawy o Karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego osób polskiego pochodzenia lub narodowości polskiej zarekomenduje Izbie senator Janina Sagatowska.

* * *

Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich kontynuowała prace nad projektem zmian regulaminu Senatu RP. Komisja zakończyła omawianie wszystkich propozycji zmian i przygotowała materiał zbiorczy do głosowania.

24 marca 1999 r.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wniosła poprawkę do ustawy o zmianie ustawy o zasadach, warunkach i trybie nakładania opłat celnych dodatkowych na niektóre towary rolne przywożone z zagranicy. Zgłoszona poprawka dotyczy skrócenia do 7 dni terminu wprowadzenia opłaty celnej dodatkowej . Skrócony termin ma chronić polskich producentów przed zwiększonym importem niektórych towarów rolnych kontraktowanych po niskich cenach.

Podczas posiedzenia wiceminister rolnictwa i gospodarki żywnościowej Jerzy Plewa zapytany o celowość rozpatrywanej nowelizacji stwierdził, że ma ona sprzyjać przyśpieszeniu stabilizacji rynku.

W dyskusji senatorowie zgadzali się z potrzebą wprowadzenia zmian w dotychczas obowiązującej ustawie o zasadach, warunkach i trybie nakładania opłat celnych dodatkowych na niektóre towary rolne przywożone z zagranicy. Zwracano jednak uwagę, że ustawa może być w pełni skuteczna i dobrze chronić polskich producentów żywności pod warunkiem prawidłowego prowadzenia monitoringu bieżącego importu żywności.

Stanowisko Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie rozpatrywanej nowelizacji sejmowej przedstawi Senatowi senator Witold Kowalski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie przystąpili do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu państwa oraz o zmianie niektórych ustaw. Zmiany wprowadzone przez Sejm mają umożliwić słabszym ekonomicznie gospodarstwom rolniczym powiększenie areału albo poprawę gospodarstwa.

Nowe unormowania pozwolą gospodarstwom funkcjonującym na obrzeżach zasobów znajdujących się w gestii Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i bliższej odległości od tych zasobów na zamianę przyległych gruntów dla poprawienia ich struktury, a także nabywanie ziemi na bardzo dogodnych warunkach w wyniku uczestniczenia w przetargach ograniczonych organizowanych tylko dla tych gospodarstw. Ułatwią też nabywanie ziemi i tworzenie gospodarstw pracownikom byłych PGR. Umożliwią ponadto bezprzetargowe wydzierżawienie nieruchomości spółkom pracowniczym, którym oddano je do administrowania.

Jedna z przyjętych przez Sejm poprawek przewiduje powołanie przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa specjalnego funduszu wspierającego tworzenie nowych miejsc pracy dla byłych pracowników PGR i członków ich rodzin.

W nowelizacji dokonano też zmiany w kolejności przysługującego prawa pierwokupu nieruchomości od spółdzielni produkcyjnych. W projekcie ustawy prawo takie mają: spółdzielnia produkcji rolnej, były właściciel oraz dzierżawca.

W przyjętej przez Sejm formie ustawy w pierwszej kolejności prawo pierwokupu przysługuje byłemu właścicielowi, a dopiero po nim spółdzielni produkcyjnej i dzierżawcy.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali omówienia nowelizacji, którą przedstawił poseł Józef Pilarczyk. Przypomniał on m.in., że byli pracownicy PGR nie mieli szansy skorzystania z zapisów ustawy z 1996 roku o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Przewidywała ona, że pracownicy ci mogą nieodpłatnie nabyć akcje spółki tworzonej z prywatyzowanego przedsiębiorstwa, w tym wypadku PGR.

W dyskusji senatorowie podkreślali, że ustawa przyjęta przez Sejm ma charakter ustrojowy i jest niezwykle ważna dla polskiej wsi. Zwracano również uwagę, że rozszerza ona znacznie kompetencje prezesa Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Senatorowie postanowili kontynuować prace nad ustawą o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw na kolejnym posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi 25 marca br.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej, Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej poświęcone rozpatrzeniu ustawy o ratyfikacji Umowy między Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego o ochronie informacji, sporządzonej w Brukseli dnia 6 marca 1997 r.

Konsekwencją przyjęcia Polski do NATO jest konieczność przystąpienia do umów międzynarodowych, stanowiących dorobek prawny tej organizacji. Umowa, o której mowa w rozpatrywanej ustawie ratyfikacyjnej, nakłada na strony traktatu obowiązek określonego postępowania i ochrony tajemnicy państwowej i służbowej, informacji niejawnych oraz sprawdzania osób, które miały lub mają mieć dostęp do informacji oznaczonych klauzulą "Poufne" i wyższymi klauzulami.

W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Wojskowych Służb Informacyjnych i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Po wysłuchaniu zaproszonych gości i dyskusji senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Stanowisko połączonych komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi senator Anna Bogucka-Skowrońska.

* * *

Komisja Obrony Narodowej oraz Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej po rozpatrzeniu na wspólnym posiedzeniu następujących ustaw:

- ustawy o ratyfikacji Umowy Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego o przekazywaniu informacji technicznych dla celów obronnych, sporządzonej w Brukseli dnia 18 października 1970 r.,

- ustawy o ratyfikacji Umowy o wzajemnej ochronie tajemnicy wynalazków dotyczących obronności, w przypadku których zostały złożone wnioski o udzielenie patentów, sporządzonej w Paryżu dnia 21 września 1960 r.,

- ustawy o ratyfikacji Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r.,

- ustawy o ratyfikacji Umowy dotyczącej statusu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, przedstawicieli narodowych i personelu międzynarodowego, sporządzonej w Ottawie dnia 20 września 1951 r.,

- ustawy o ratyfikacji Protokołu dotyczącego statusu międzynarodowych dowództw wojskowych, ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, sporządzonego w Paryżu dnia 28 sierpnia 1952 r.,

- ustawy o ratyfikacji Umowy w sprawie statusu przedstawicielstw i przedstawicieli państw trzecich przy Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, sporządzonej w Brukseli dnia 14 września 1944 r.

- postanowiły nie wnosić do nich żadnych zastrzeżeń i zarekomendować Senatowi przyjęcie ich bez poprawek.

Ratyfikacja przez prezydenta RP umów wymienionych w powyższych ustawach jest konsekwencją przyjęcia Polski do NATO i konieczności przystąpienia do umów międzynarodowych stanowiących dorobek prawny tej organizacji.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy.

Przyjęta przez Sejm nowelizacja zakłada m.in., że prezydenta stolicy powołuje i odwołuje Rada Warszawy, a nie jak stanowiła dotychczasowa ustawa - rada Gminy Centrum. Ponadto Sejm rozdzielił funkcję prezydenta Warszawy od burmistrza gminy Centrum, wprowadził kolegialny zarząd Centrum i umożliwił prezydentowi Warszawy sprawowanie mandatu radnego.

Podczas posiedzenia stwierdzono, że obowiązująca ustawa o ustroju miasta stołecznego Warszawy jest zła i wymaga gruntownej nowelizacji.

Przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej stwierdził: - Zdajemy sobie sprawę, że Warszawa ma zły ustrój, wymagający gruntowej reformy.

W opinii wiceministra spraw wewnętrznych i administracji państwowej Jerzego Stępnia, od 1990 r. popełniano ten sam błąd: dzielono Warszawę na gminy, czyli na autonomiczne jednostki samorządowe. Tymczasem taką autonomiczną jednostką powinno być miasto jako całość.

W dyskusji przeważał pogląd, że zanim przeprowadzi się gruntowną zmianę ustroju Warszawy, trzeba wprowadzić drobne korekty, ponieważ miastu grozi zarząd komisaryczny. Zwolennicy nowelizacji sejmowej nie zgodzili się też z zarzutami o jej doraźnych celach politycznych. Zdaniem posła Piotra Wójcika, dzięki tej zmianie unikniemy powtarzającego się pata politycznego podczas wyborów prezydenta Warszawy. To ułatwienie dla każdej koalicji, dla każdego układu.

W głosowaniu komisja pozytywnie zaopiniowała sejmową nowelizację ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy i 9 głosami za, przy 5 głosach przeciw postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek.

* * *

Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o zasadach, warunkach i trybie nakładania opłat celnych dodatkowych na niektóre towary rolne przywożone z zagranicy. Uchwalona przez Sejm 18 marca br. ustawa została wniesiona jako projekt rządowy. Nowelizacja zmierza do tego, by opłaty celne dodatkowe można było nakładać na niektóre towary rolne przywożone w ogóle z zagranicy, a nie tylko z państw członkowskich Światowej Organizacji Handlu (WTO) albo państw, którym Polska udzieliła klauzuli najwyższego uprzywilejowania. Dostosowuje też niektóre przepisy ustawy do postanowień tzw. Porozumienia w sprawie rolnictwa WTO, a także uściśla terminologię. Po dyskusji oraz zapoznaniu się z opiniami przedstawicieli zainteresowanych ministerstw i urzędów komisja postanowiła rekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zasadach, warunkach i trybie nakładania opłat celnych dodatkowych na niektóre towary rolne przywożone z zagranicy.

W drugim punkcie porządku obrad Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw. Nowelizacja dotyczy licznych cząstkowych problemów związanych z funkcjonowaniem Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, m.in. ustalania składu Rady Nadzorczej Agencji oraz udzielania pomocy byłym pracownikom PGR i ich rodzinom. Po zapoznaniu się z opiniami ekspertów i dyskusji komisja postanowiła rekomendować Senatowi przyjęcie omawianej ustawy bez poprawek.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy.

Przyjęta przez Sejm nowelizacja zakłada wprowadzenie 12-miesięcznej zasadniczej służby wojskowej, nowej koncepcji odraczania służby wojskowej, a także zmianę wysokości i zasad wypłacania odpraw pieniężnych przy zwalnianiu z zasadniczej służby wojskowej, nadterminowej zasadniczej służby wojskowej i przeszkolenia wojskowego.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z opiniami przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej, Policji Państwowej, Straży Pożarnej, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Kancelarii Prezydenta oraz Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W wyniku głosowania Komisja Obrony Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 16 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Większość z nich zawarta była w opinii Biura Legislacyjnego i miała charakter formalnoprawny.

Natomiast jedna z poprawek zgłoszonych przez senator Annę Bugucką-Skowrońską była zbieżna z oczekiwaniami przedstawicieli Policji, zgłoszonymi podczas posiedzenia, i zmierzała do przedłużenia o 1 rok w stosunku do wersji sejmowej (do 2002 r.) możliwości pełnienia służby przez poborowych w formacjach zbrojonych nie wchodzących w skład sił zbrojnych jako spełnienia obowiązku zasadniczej służby wojskowej.

Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Obrony Narodowej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy wybrano senatora Stefana Konarskiego.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisje Gospodarki Narodowej, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji oraz Komisja Ustawodawcza w celu rozpatrzenia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o samorządzie województwa i ustawy o samorządzie powiatowym. Pierwsze czytanie projektu odbyło się na 32. Posiedzeniu Senatu, podczas którego zgłoszono szereg wniosków legislacyjnych.

Podczas posiedzenia komisje wyłoniły sześcioosobowy zespół w celu przygotowania wstępnych wniosków połączonych komicji. Ustalono, że komisje przyjmują stanowisko w sprawie rozpatrywanej inicjatywy na posiedzeniu 31 marca br.

* * *

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zapoznali się z informacją wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Józefa Płoskonki na temat przebiegu prac związanych z wdrożeniem reformy administracji publicznej.

Wiceminister omówił przyjęty przez rząd system monitorowania reformy. W tym celu utworzony został specjalny zespół rządowo-samorządowy ds. wdrażania reformy administracji publicznej, powołany wspólnie z samorządową częścią Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Zespół ma być forum wspólnego rozwiązywania zgłaszanych przez stronę samorządową bieżących problemów związanych z wdrażaniem reformy administracji publicznej. Zadaniem zespołu będzie także systemowa analiza dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz analiza narzędzi do realizacji przejętych przez samorząd zadań (ludzie, pieniądze, majątek).

Wiceminister J. Płoskonka przedstawił również problemy związane z organizacją urzędów powiatowych, wojewódzkich i marszałkowskich oraz administracji zespolonej (powiatowych i wojewódzkich służb, inspekcji i straży).

Informacje wiceministra spraw wewnętrznych i administracji dotyczyły także problemów związanych z przejmowaniem pracowników przez jednostki samorządu terytorialnego.

Zabierając głos w dyskusji, senator Leon Kieres stwierdził, że samorządowcy są zaniepokojeni problemami finansowymi wynikającymi z wdrażania reformy administracji publicznej. W opinii senatora, jesienią tego roku, na podstawie zdobytych doświadczeń, ogólnie można podjąć kroki zmierzające do dokonania należnych korekt. Będą one konieczne, by reforma administracji publicznej mogła przynieść właściwe efekty.

25 marca 1999 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi kontynuowała prace nad ustawą o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw. Senatorowie wysłuchali opinii wiceministra skarbu państwa Krzysztofa Łaszkiewicza i przedstawicieli Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Zapoznano się także z doświadczeniami ze współpracy z Agencją przedstawionymi przez dzierżawców z Kujaw. Postanowiono kontynuować prace nad sejmową nowelizacją .

30 marca 1999 r.

Połączone komisje: Gospodarki Narodowej, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Ustawodawcza po zapoznaniu się z wynikami pracy zespołu powołanego na poprzednim, wspólnym posiedzeniu przyjęły stanowisko w sprawie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym ustawy o samorządzie województwa i ustawy o samorządzie powiatowym. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi wicemarszałek Andrzej Chronowski.


Diariusz Senatu RP, spis treści, poprzedni fragment, następny fragment