Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

16 marca 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw.

Senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek, zbieżnych ze zmianami przedstawionymi wcześniej przez Komisję Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu. Ich przyjęcie zarekomenduje Senatowi senator Kazimierz Kleina. Zaproponowane zmiany mają charakter legislacyjny.

17 marca 2000 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, podczas którego senatorowie zapoznali się z informacją rządu o Narodowym Programie Przygotowań do Członkostwa w Unii Europejskiej oraz o przebiegu negocjacji o członkostwo Polski w Unii Europejskiej.

W posiedzeniu komisji wzięli udział sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej minister Paweł Samecki, główny negocjator minister Jan Kułakowski, członkowie zespołu negocjacyjnego, przedstawiciele ministerstwa spraw zagranicznych i posłowie.

Ubiegłoroczne i obecne działania rządu podejmowane w ramach Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa przedstawił minister P. Samecki. Sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej wyraził pogląd, że Polska jest krajem zbyt ubogim, by pozwolić sobie na wspieranie przeciwników integracji. Jego zdaniem, zadaniem KIE jest skoncentrowanie opinii publicznej na celach rządu. Minister przypomniał, że w maju ubiegłego roku rząd przyjął program informowania społeczeństwa o integracji z Unią Europejską. Podkreślił, że kampania informacyjna ma pokazywać nie tylko zyski, ale i koszty integracji, jej konsekwencje dla rozmaitych sektorów.

Centrum Informacji Europejskiej tworzy regionalne ośrodki informujące o integracji. W całej Polsce organizowane są konferencje z cyklu "Zrozumieć negocjacje", wydawane są rozmaite broszury. Do programu szkolnego wprowadzono "ścieżki europejskie".

P. Samecki stwierdził, że w niektórych obszarach pojawiły się opóźnienia. Są to: ochrona środowiska, pomoc publiczna, certyfikaty i normalizacje oraz polityka regionalna.

Minister poinformował. że na najbliższym posiedzeniu Komitetu Integracji Europejskiej (27 marca br.) będzie poddany pod dyskusję raport dotyczący realizacji NPPCz. Następnie zostanie on przekazany Radzie Ministrów i parlamentowi, a później - Komisji Europejskiej. Raport ten ma służyć komisji do przygotowania opracowania o postępach Polski w drodze do członkostwa.

Jak stwierdził sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej, uwaga rządu koncentruje się obecnie na dostosowywaniu polskiego prawa do norm UE. W tym półroczu rząd ma przekazać parlamentowi łącznie 46 ustaw. 15 z nich zostało przekazanych w styczniu i lutym.

Główny negocjator Polski minister J. Kułakowski przypomniał, że przegląd polskiego prawa pod kątem zgodności z regulacjami unijnymi zakończył się 5 listopada ub.r. Polska przedstawiła stanowiska negocjacyjne we wszystkich 29 obszarach negocjacyjnych.

Minister przypomniał, że w 9 obszarach negocjacje zostały tymczasowo zamknięte, w 14 obszarach zaś - otwarte. W pozostałych sześciu strona polska nie otrzymała jeszcze stanowiska Komisji Europejskiej.

"W obecnej fazie negocjacji Komisja Europejska zwraca się do nas z dodatkowymi pytaniami. Często te same pytania pojawiają się z wielu stron i nawet po udzieleniu przez nas odpowiedzi nie są znane nawet prezydencji portugalskiej" - powiedział J. Kułakowski.

Celem polskiego rządu jest członkostwo w UE od 1 stycznia 2003 r. "Będziemy starać się utrzymać dotychczasowe tempo negocjacji" - zapowiedział J. Kułakowski. Polscy negocjatorzy chcą do końca czerwca br. zamknąć negocjacje w dziedzinie polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, unii celnej i kontroli finansowej. Polska będzie nalegać na ustalenie przez Unię ram czasowych. Zdaniem głównego negocjatora, byłby to ważny przyczynek do przyśpieszenia negocjacji.

Podczas swojego posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie powołania Podkomisji ds. Prawa Unii Europejskiej. W jej skład weszli senatorowie: Genowefa Ferenc, Leon Kieres, Zbigniew Kulak, Krzysztof Majka i Andrzej Mazurkiewicz.

Przedmiotem działania podkomisji mają być w szczególności: opiniowanie inicjatyw ustawodawczych Senatu oraz poprawek senackich co do ich zgodności z prawem Unii Europejskiej w wypadku skierowania ich do podkomisji przez właściwy organ statutowy Senatu, monitorowanie i opiniowanie prac rządu w zakresie dostosowywania polskiego prawa wewnętrznego do wspólnotowego dorobku prawnego (acquis communautaire), w szczególności projektów tych prac zawartych w Narodowym Programie Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej, monitorowanie implementacji prawa UE do wewnętrznego porządku prawnego RP oraz przedkładanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej corocznych raportów nt. kierunków zmian prawa UE.

* * *

Komisja Ustawodawcza zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym. Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie przedstawionych przez wiceministra sprawiedliwości Janusza Niedzielę, generalnego inspektora danych osobowych Ewę Kuleszę oraz Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalenie ustawy o KRK stało się konieczne m.in. z powodu wymogów przepisów zawartych w ustawie o ochronie danych osobowych. Ustawa ta stanowi, że każda instytucja państwowa, która gromadzi lub przetwarza dane, musi działać na mocy ustawy. Stąd powstała konieczność powołania Krajowego Rejestru Karnego. Będzie on gromadził kartoteki z danymi osób prawomocnie skazanych za przestępstwa (także skarbowe) w kraju i przez obce państwa (jeśli kara jest wykonywana w Polsce) oraz tych, którym warunkowo umorzono postępowanie karne i skarbowe, również na podstawie amnestii. KRK ma również zawierać informacje o nieletnich, wobec których orzeczono np. poprawczak lub pobyt w schronisku dla nieletnich. Znajdą się też tam informacje o aresztowanych osobach, na które nałożono dozór policyjny, kaucję za opuszczenie aresztu, skazanych na areszt za wykroczenia i poszukiwanych listem gończym.

W resorcie sprawiedliwości ma powstać Biuro Informacyjne KRK, które będzie zarządzało rejestrem. Zgodnie z ustawą o KRK, prawo do uzyskania informacji o osobach, których dane osobowe zostały zawarte rejestrze, przysługiwać będzie m.in. sądom w związku z prowadzonymi przez nie postępowaniami, prokuratorom, policji, UOP i WSI (w zakresie, w jakim jest to konieczne dla wykonania nałożonych na nie zadań). Informacje będą mogli uzyskać także pracodawcy, którzy przy zatrudnianiu pracownika muszą uwzględniać wymóg jego niekaralności lub korzystania z pełni praw publicznych.

W dyskusji senatorowie zaproponowali wprowadzenie poprawek do ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym. W kolejnych głosowaniach poparcie komisji. uzyskało 12 poprawek. Ich przyjęcie zarekomenduje Senatowi senator Stanisław Gogacz.

Podczas swojego posiedzenia Komisja Ustawodawcza rozpatrzyła także sejmową ustawę o zmianie ustawy o prokuraturze, ustawy o dyscyplinie wojskowej oraz ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Opinie o nowelizacji sejmowej przedstawili zastępca prokuratora generalnego Stefan Śnieżko, dyrektor Biura Legislacyjno-Prawnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Andrzej Szcząstka, zastępca naczelnika Prokuratury Wojskowej Józef Zdzierkowski oraz Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Projekt zakłada m.in. możliwość postępowania dyscyplinarnego wobec prokuratorów, kasację w takich sprawach oraz możliwość zawieszenia prokuratora w czynnościach na czas postępowania dyscyplinarnego.

W kolejnych głosowaniach Komisja Ustawodawcza postanowiła wprowadzić 7 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi senator Marian Cichosz.

22 marca 2000 r.

Komisja Kultury i Środków Przekazu w pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o Radzie Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa. Proponowana nowelizacja jest bezpośrednią konsekwencją nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej. W dyskusji ustawa nie wzbudziła żadnych kontrowersji i w głosowaniu senatorowie jednogłośnie opowiedzieli się za jej przyjęciem bez poprawek. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Senatowi senator Tomasz Michałowski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Ustawa sejmowa zakłada, że ministerstwu kultury będą podlegać archiwa państwowe. Wcześniej podlegały one Ministerstwu Edukacji Narodowej.

W posiedzeniu komisji wziął udział minister kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierz Ujazdowski. Podzielił on opinie senatorów na temat konieczności wyraźnego wskazania w ustawie, że archiwa jednostek publicznej radiofonii i telewizji stanowią część państwowej sieci archiwalnej. W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie dwóch poprawek odnoszących się do tego zagadnienia. Ich przyjęcie zarekomenduje Izbie w imieniu komisji senator Piotr Ł. J. Andrzejewski.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu senatorowie zapoznali się z projektem inicjatywy ustawodawczej w sprawie nadawcy społecznego, przedstawionym przez senator Krystynę Czubę. Projekt ustawy jest zbieżny z poprawką do nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, odrzuconą przez Senat na 52. posiedzeniu, zmierzającą do wprowadzenia instytucji nadawcy społecznego, który byłby zwolniony m.in. z opłat za koncesję. Chodzi tu np. o fundacje, Kościoły i związki wyznaniowe.

W sprawie zgłoszonego projektu przeprowadzono głosowanie kierunkowe, w którym senatorowie opowiedzieli się za podjęciem w przyszłości tej inicjatywy po uzyskaniu ekspertyz i konsultacjach klubowych w tej sprawie.

28 marca 2000 r.

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Nauki i Edukacji Narodowej oraz Komisja Gospodarki Narodowej.

Komisje przystąpiły do łącznego rozpatrywania ustawy o systemie oceny zgodności wyrobów, akredytacji oraz o zmianie niektórych ustaw oraz ustawy - Prawo własności przemysłowej. W posiedzeniu uczestniczyli sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Anna Skowrońska-Łuczyńska, wiceprezes NIK Jacek Uczkiewicz, prezes Urzędu Patentowego Wiesław Kotarba, przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Skarbu Państwa, Stowarzyszenia Ochrony Własności Przemysłowej oraz Krajowej Rady Przemysłu Spirytusowego.

Pierwsza z opiniowanych ustaw uchyla ustawę z 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji, wprowadzając w to miejsce nowe, bardziej rozbudowane i szczegółowe regulacje. Projekt opiniowanej ustawy przedłożony został przez rząd i - zgodnie z uzasadnieniem projektu - ustawa ta miała zapewnić spójność rozwiązań prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej.

Uchwalona przez Sejm 20 marca br. ustawa - Prawo własności przemysłowej stanowi ujednolicony akt prawny, regulujący zagadnienia zawarte dotychczas w ustawach: o wynalazczości, o znakach towarowych, o ochronie topografii układów scalonych, o Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej oraz w ustawie o zmianie ustawy o wynalazczości i ustawy o Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa jest również efektem dostosowania prawa krajowego do prawa Unii Europejskiej oraz wypełnieniem wiążących Polskę porozumień, układów i umów międzynarodowych.

Ze względu na rozległość problematyki regulowanej przez rozpatrywane ustawy przedstawiciele rządu i senatorowie wymienili wstępne opinie oraz propozycje zmian. Ustalono, że połączone komisje będą kontynuowały prace nad rozpatrzeniem ustaw sejmowych na posiedzeniu 5 kwietnia br.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Senatorowie wysłuchali opinii wiceprezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Włodzimierza Sumary oraz dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej Aleksandry Szelągowskiej.

Sejmowa nowelizacja zainicjowana została projektem poselskim, którego celem było stworzenie możliwości działania agencji w sferze kształcenia, zmiany i podnoszenia kwalifikacji zawodowych mieszkańców wsi.

Zmiany wprowadzone nowelą rozszerzają zakres zadań agencji. Będzie ona mogła nie tylko wspierać przedsięwzięcia w zakresie oświaty, doradztwa oraz informacji rolniczej, ale również w sferze podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Druga ze zmian wprowadzonych przez Sejm umożliwia agencji udzielanie poręczeń kredytów studenckich dla mieszkańców wsi.

W dyskusji nowelizacja sejmowa nie wzbudziła żadnych kontrowersji i senatorowie postanowili zaproponować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Stanowisko Komisji Gospodarki Narodowej w tej sprawie przedstawi senator Kazimierz Drożdż.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności zaproponowała wprowadzenie poprawki do ustawy o zmianie ustawy o ochronie osób i mienia. Zmierza ona do zapisania w nowelizacji, że wchodzi ona w życie z dniem ogłoszenia z mocą od 27 marca br. W uchwalonej ustawie Sejm wydłużył do końca roku termin ważności koncesji firm ochroniarskich. Do 30 września br. wydłużono także czas na składanie wniosków o nowe koncesje. Zgodnie z obowiązującą dotychczas ustawą o ochronie osób i mienia, od 26 marca br. agenci ochrony pilnujący obiektów podlegających obowiązkowej (z mocy prawa) ochronie muszą mieć licencje I stopnia. Natomiast firmy ochroniarskie muszą wymienić swoje koncesje na nowe. Firmy mogą składać więc wnioski o przyznanie nowej koncesji na prowadzenie działalności do 27 marca br.

Stanowisko Komisji Praw Człowieka i Praworządności w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie osób i mienia przedstawi Senatowi senator Roman Skrzypczak.

* * *

Komisja Obrony Narodowej przyjęła na swym posiedzeniu stanowisko w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy między Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego o współpracy w dziedzinie informacji atomowych, sporządzonej w Paryżu dnia 18 czerwca 1964 r.

Sejmową ustawę szczegółowo omówił wiceminister spraw zagranicznych Jerzy Krenz. Umowa będąca przedmiotem rozpatrywanej ustawy przewiduje, że rząd Stanów Zjednoczonych będzie udzielał Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz jej członkom informacji dotyczących spraw atomowych pod warunkiem, że przekazanie tych informacji nie narazi na nieuzasadnione ryzyko bezpieczeństwa i obronności USA.

Postanowienia art. II (w myśl którego również inne państwa członkowskie będą udostępniać NATO oraz sobie nawzajem informacje dotyczące kwestii atomowych) nie wykluczają prawa do zawierania przez strony umowy innych porozumień międzynarodowych regulujących kwestie udostępniania informacji z zakresu spraw atomowych.

Atomal wyczerpująco określa cele, w których mogą być udostępniane informacje atomowe, np. rozwijanie planów obronnych, czy też ocena zdolności potencjalnych wrogów do użycia broni atomowej oraz innych wojskowych zastosowań broni atomowej. Z punktu widzenia współpracy w dziedzinie informacji atomowych istotna jest zasada, że na podstawie umowy nie można dokonywać transferu broni atomowej, nienuklearnych części tej broni oraz jej systemów.

W art. V umowa przewiduje, że informacje atomowe przekazywane zgodnie z jej postanowieniami korzystają z pełnej ochrony wynikającej zarówno z obowiązujących przepisów i procedur NATO i międzynarodowych umów dotyczących bezpieczeństwa, jak też z wewnętrznych uregulowań prawnych poszczególnych państw. W wypadku Polski jest to ustawa z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych, zgodnie z którą materiały otrzymywane z zagranicy lub przekazywane za granicę podlegają ochronie, jeżeli ich przekazywanie lub otrzymywanie związane jest z wykonywaniem ratyfikowanych przez Polskę umów międzynarodowych

W głosowaniu senatorowie 5 głosami za, przy 2 głosach wstrzymujących się, postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Stanowisko Komisji Obrony Narodowej przedstawi Senatowi senator Anna Bogucka-Skowrońska.

* * *

W celu rozpatrzenia ustawy o Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie zebrała się Komisja Nauki i Edukacji Narodowej. W posiedzeniu komisji wzięli udział rektor ChAT ksiądz bp prof. dr hab. Jeremiasz Jan Anchimiuk, wiceminister edukacji narodowej Jerzy Zdrada, przedstawiciel wnioskodawców poseł Tadeusz Zieliński oraz przedstawiciel sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży poseł Włodzimierz Puzyna. Zaproszeni goście przedstawili opinie na temat rozpatrywanej ustawy oraz jej uzasadnienie.

16 marca br. Sejm zdecydował, że Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie będzie funkcjonowała na podstawie ustawy. Do tej pory funkcjonowanie ChAT regulowała uchwała Rady Ministrów. Jest ona uczelnią państwową, utworzoną w 1954 roku z Wydziału Teologii Ewangelickiej Uniwersytetu Warszawskiego.

Przewodniczący komisji senator Edmund Wittbrodt zapoznał senatorów z pozytywną opinią Rady Szkolnictwa Wyższego o ustawie sejmowej. Wskazał również na ekumeniczny charakter tej uczelni. Senator zaproponował przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek. W głosowaniu Komisja Edukacji Narodowej jednogłośnie poparła ten wniosek. Sprawozdanie komisji w sprawie ustawy o Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie złoży Senatowi senator E. Wittbrodt.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu oraz Komisji Gospodarki Narodowej mówiono o polityce lekowej państwa.

Komisje zapoznały się z projektami rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie wprowadzenia obowiązku stosowania marż urzędowych oraz zasad stosowania cen w obrocie importowanymi lekami gotowymi, surowicami i szczepionkami oraz środkami antykoncepcyjnymi, a także w sprawie obowiązku stosowania marż urzędowych i określenia zasad stosowania cen w obrocie niektórymi testami diagnostycznymi stosowanymi w leczeniu cukrzycy.

Zdaniem obecnych na posiedzeniu przedstawicieli Naczelnej Izby Aptekarskiej, Polskiej Izby Przemysłu Farmaceutycznego i Sprzętu Medycznego Polfarmed, Izby Gospodarczej "Farmacja Polska", a także spółek giełdowych, wprowadzenie rozporządzeń doprowadzi do chaosu na rynku leków, załamania zaopatrzenia, bankructwa wielu małych i średnich hurtowni, w efekcie otworzy dostęp do przejęcia polskich hurtowni, a poprzez zadłużenie również aptek przez silne finansowo hurtownie, działające na rynku europejskim, a w konsekwencji do ustanowienia ich monopolu w Polsce.

Komisje po wysłuchaniu argumentów, dowodów i analiz ekonomicznych poparły stanowisko Naczelnej Izby Aptekarskiej, Izby Gospodarczej "Farmacja Polska" Polfarmedu w sprawie utrzymania marż na dotychczasowym poziomie.

Komisje przedstawią stanowisko w sprawie polityki lekowej państwa po kolejnym posiedzeniu, które odbędzie się w drugiej połowie kwietnia.

29 marca 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą zajęła stanowisko w sprawie Domu Polskiego, budowanego w Wilnie z polonijnych środków Senatu przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska".

Komisja, po wysłuchaniu opinii Zespołu ds. Domu Polskiego w Wilnie (senatorowie Anna Bogucka-Skowrońska, Tadeusz Kopacz i Zygmunt Ropelewski) i dyskusji, w której oprócz członków komisji uczestniczyli prezes Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" prof. Andrzej Stelmachowski oraz szef Kancelarii Senatu minister Bogdan Skwarka, w głosowaniu zaakceptowała stanowisko wypracowane wcześniej przez Zespół ds. Domu Polskiego w Wilnie:

- Komisja uznała, iż najkorzystniejszym rozwiązaniem dla funkcjonowania Domu Polskiego w Wilnie jest rozdzielenie sprawy własności obiektu od jego zarządzania.

- Komisja uznała, iż Dom Polski w Wilnie powinien być przekazany na własność największej organizacji społecznej Polaków na Litwie - Związkowi Polaków na Litwie, który był inicjatorem tej inwestycji, jest dzierżawcą wieczystym działki, na której Dom wybudowano, a także uzyskał pozwolenie władz litewskich na budowę. Zdaniem Komisji również zapis ustawy budżetowej określa, że środki umieszczone w budżecie Kancelarii Senatu przeznaczone są na finansowanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, co oznacza, iż środki te winny być świadczone bezpośrednio na rzecz środowisk polskich poza granicami, a nie na rzecz jakiejkolwiek instytucji, fundacji czy stowarzyszenia w Polsce.

- Zdaniem Komisji przekazanie obiektu na rzecz Związku Polaków na Litwie może być ponadto czynnikiem stymulującym aktywność i inicjatywę środowiska polskiego na Litwie i uświadomi Polakom wileńskim, że są współodpowiedzialni za funkcjonowanie Domu i jego utrzymanie.

- Jednocześnie Komisja uznała, iż w celu zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa Polskiego należy dokonać w umowie pomiędzy ZPL a stroną polską (Kancelarią Senatu) zapisu hipotecznego, co do wysokości nakładów z dotacji senackich przekazanych na budowę Domu Polskiego w Wilnie.

- W kwestii zarządzania Domem Polskim w Wilnie Komisja uznała, iż optymalnym rozwiązaniem będzie powołanie spółki polsko-litewskiej, z ustalonym parytetem w składach organów spółki. W radzie nadzorczej i zarządzie takiej spółki winny zostać umocowane osoby wskazane przez Senat RP.

- Komisja jednocześnie wnosi, aby w wypadku zaaprobowania przez Prezydium Senatu powyższego stanowiska dot. powołania spółki Dom Polski w Wilnie, zwrócić się o dodatkową ekspertyzę co do ustalenia formy zarządzania Domem Polskim w Wilnie, korzystnego w kontekście prawa litewskiego, celem uzyskania opinii, czy najlepszym wyjściem w tym względzie byłoby powołanie do zarządzania Domem spółki czy ewentualnie fundacji.

Komisja uznała, iż Dom Polski w Wilnie winien spełniać dwojaką funkcję:

- stanowić centrum polskiego życia kulturalnego jako symbol polskości i świadectwo bogactwa polskiej kultury, a jednocześnie, w miarę możliwości, mieścić siedziby organizacji polskich na Litwie.

- stanowić przykład prężnego rozwoju gospodarczego Polski, jednak prowadzona w części obiektu działalność komercyjna winna pozwolić na pozyskiwanie środków finansowych przeznaczonych jedynie na utrzymanie obiektu, a nie na uzyskiwanie zysków".

Powyższą opinię przekazano marszałek Senatu Alicji Grześkowiak.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na podstawie ustawy Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie mogła poręczać spłatę kredytów zaciąganych przez studentów ze wsi. Rozszerzenie zakresu działalności agencji pozwoli młodzieży ze wsi kontynuować naukę oraz podnosić i zmieniać kwalifikacje zawodowe. Warunki, jakie będą musieli spełnić studenci, aby uzyskać poręczenie agencji, mają zostać określone w osobnym rozporządzeniu Rady Ministrów.

Po wysłuchaniu wiceprezesa ARiMR Włodzimierza Sumary i w wyniku dyskusji senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji. Jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Senatowi senator Jan Chodkowski.

* * *

Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej na swym posiedzeniu postanowiła nie zgłaszać poprawek do ustawy o ratyfikacji Umowy między Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego o współpracy w dziedzinie informacji atomowych, sporządzonej w Paryżu dnia 18 czerwca 1964 r.

Podczas posiedzenia podstawowe założenia umowy będącej przedmiotem ratyfikacji przedstawił wiceminister spraw zagranicznych Jerzy Krenz.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Krzysztofa Majkę.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich podjęła, na podstawie art. 28 ust. 1 Regulaminu Senatu, uchwałę o przedstawieniu Senatowi RP wniosku w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia z dniem 24 marca 2000 r. mandatu senatora Mariana Jurczyka wskutek złożenia niezgodnego z prawdą oświadczenia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne. Sprawozdawcą wniosku komisji w tej sprawie będzie senator Paweł Abramski. W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich wskutek wygaśnięcia mandatów senatorów: Augusta Chełkowskiego, Mariana Jurczyka i Bogdana Zdrojewskiego podjęła uchwałę o przedstawieniu Senatowi RP wniosku dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie przeprowadzenia wyborów uzupełniających w okręgach wyborczych, obejmujących obszary istniejących do dnia 31 grudnia 1998 r. województw: katowickiego, szczecińskiego i wrocławskiego. Wniosek w tej sprawie przedstawi Senatowi senator P. Abramski.

Na zakończenie posiedzenia komisja rozpatrzyła wniosek senatora Jerzego Smorawińskiego w sprawie powołania go do Komisji Nauki i Edukacji Narodowej. Komisja, na podstawie art. 14 ust. 1 Regulaminu Senatu, przedstawi Senatowi projekt uchwały zgodnie z wnioskiem senatora J. Smorawińskiego. Sprawozdawcą wniosku będzie senator Jerzy Cieślak.

30 marca 2000 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Ustawodawczej odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały wniesionego przez senatorów w 60. rocznicę Zbrodni Katyńskiej.

Podczas posiedzenia w imieniu wnioskodawców projekt przedstawił senator Krzysztof Piesiewicz.

Senatorski projekt przypomina, że przed 60 laty na polecenie najwyższych władz Związku Sowieckiego dokonana została Zbrodnia Katyńska i była ona największą zbrodnią popełnioną na jeńcach wojennych w czasie II wojny światowej. Jako zbrodnia wojenna i zbrodnia przeciwko ludzkości nie podlega przedawnieniu. Dlatego Senat Rzeczypospolitej domaga się pełnego ustalenia wszystkich sprawców tej zbrodni oraz - jeżeli żyją - ich osądzenia. To samo należy uczynić w stosunku do sprawców wszystkich aktów zbrodniczych, wymierzonych przeciwko obywatelom polskim na terenach Rzeczypospolitej zajętych w czasie II wojny światowej przez Związek Sowiecki.

W projekcie uchwały Senat RP wyraża podziękowanie wszystkim, którzy mimo tchórzliwego przemilczania i haniebnego fałszowania w kraju i zagranicą niezłomnie walczyli o ujawnienie prawdy o Zbrodni Katyńskiej i często byli z tego powodu represjonowani.

Jak stwierdzono w projekcie, Zbrodnia Katyńska, tak jak wszystkie inne zbrodnie popełnione w czasie II Wojny Światowej przez reżimy hitlerowski i sowiecki, jest przestrogą, nie może się powtórzyć. Stosunki między państwami i narodami muszą opierać się na pokoju i współpracy, ale także na prawdzie.

Na zakończenie uchwały podkreślono, że Senat RP ma świadomość ogromu postępu, który nastąpił od 1990 roku w stosunkach polsko-rosyjskich dotyczących kwestii Zbrodni Katyńskiej, ale uważa, że dokonanie ostatecznego rozrachunku tej zbrodni przyczyni się do pojednania i rozwoju przyjaznych stosunków polsko-rosyjskich.

Połączone komisje zaproponowały do zgłoszonego projektu zmiany o charakterze redakcyjnych, a także zmierzające do ujednolicenia użytego tam nazewnictwa i terminologii. Sprawozdanie w tej sprawie przedstawi senator Mieczysław Janowski.

* * *

Przedstawiciele Komisji Praw Człowieka i Praworządności spotkali się z parlamentarzystami Zgromadzenia Narodowego Socjalistycznej Republiki Wietnamu.

Wietnamska delegacja przybyła do Polski w ramach programu Szwedzkiej Międzynarodowej Agencji Rozwoju Współpracy (SIDA). Podczas spotkania wietnamskich parlamentarzystów interesowały zagadnienia związane z polskim systemem kontroli parlamentarnej, a także poznanie mechanizmów współpracy między parlamentem a jego biurami.

31 marca 2000 r.

Na swoim posiedzeniu, z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości wiceministra Janusza Niemcewicza i dyrektora Zbigniewa Szcząstki, zebrała się Komisja Ustawodawcza. Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrzyli trzy nowelizacje ustaw, uchwalone przez Sejm 2 marca br.: ustawy o adwokaturze, radcach prawnych, prokuraturze i notariacie. Wprowadzone zmiany wynikają m.in. z konieczności dostosowania ich do konstytucji. Aby uniknąć zarzutu o braku kontroli sądowej nad orzeczeniami korporacyjnych sądów dyscyplinarnych, Sejm zaproponował wprowadzenie możliwości składania kasacji do Sądu Najwyższego od orzeczenia sądu dyscyplinarnego drugiej instancji.

Drugą zmianą w ustawach o adwokaturze, radcach prawnych i notariacie jest wprowadzenie konieczności ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej za wyrządzone szkody wynikłe z wykonywania zawodowych obowiązków.

W pierwszym punkcie porządku dziennego komisja wysłuchała również przedstawicieli samorządu radcowskiego. W dyskusji zgłoszono propozycje wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej ustawy. W głosowaniu komisja poparła 3 zmiany. Ich przyjęcie zarekomenduje Senatowi senator Wiesław Chrzanowski.

Podczas rozpatrywania nowelizacji ustawy - Prawo o notariacie i ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych senatorowie zapoznali się z opinią Leszka Zabielskiego, reprezentującego Krajową Radę Notarialną. Do tej nowelizacji sejmowej komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek, które zarekomenduje Senatowi senator Stefan Konarski.

Bez poprawek Komisja Ustawodawcza przyjęła natomiast nowelizację ustawy o adwokaturze. Ten punkt porządku rozpatrywano z udziałem prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej Czesława Jaworskiego. Stanowisko komisji przedstawi Senatowi senator W. Chrzanowski.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Ustawodawcza przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ustalono, że komisja będzie kontynuować prace nad tą ustawą na posiedzeniu 6 kwietnia br.

* * *

Gościem Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej był przewodniczący frakcji liberalno-demokratycznej (ELDR) w Parlamencie Europejskim Patrick Cox. Podczas posiedzenia mówił on o roli Parlamentu Europejskiego w procesie integracji europejskiej: debacie parlamentarnej wokół projektu reformy Unii i jej poszerzenia.

W posiedzeniu komisji wzięli udział przewodniczący sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Integracji Europejskiej posłowie Czesław Bielecki i Tadeusz Mazowiecki, ambasador Francji Benoit d'Aboville, szef Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce Bruno Dethomas i przedstawiciel ambasadora Portugalii w Polsce.

W drugim punkcie porządku dziennego komisja podjęła uchwałę w sprawie przygotowań do członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w której stwierdzono:

"Senacka Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej:

- biorąc pod uwagę przedstawioną na posiedzeniu w dniu 17 marca 2000 r. informację Rządu o Narodowym Programie Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej (NPPC) oraz o przebiegu negocjacji o członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,

- uwzględniając przekazane na posiedzeniach w dniach 15 i 16 lutego 2000 r. informacje o programie prezydencji portugalskiej, w szczególności w kontekście poszerzenia i reformy instytucjonalnej Unii Europejskiej oraz zadaniach polskiej polityki europejskiej w okresie tej prezydencji,

A pragnie przypomnieć zawarte w uchwale Komisji z dnia 18 marca 1998 r. w sprawie zadań stojących przed Polską w związku z rozpoczynającymi się negocjacjami o członkostwo w Unii Europejskiej, nadal aktualne zalecenia dotyczące:

- zintensyfikowania prac nad dostosowaniem prawa polskiego do prawa europejskiego
i skuteczną jego implementacją,

- intensyfikacji działań na rzecz zrównoważenia deficytu bilansu handlowego w wymianie między Polską a Unią Europejską,

- uczestnictwa Polski we wszystkich filarach, instytucjach i dziedzinach polityki Unii Europejskiej,

- aktywnego i twórczego udziału Polski w debacie toczącej się w Unii Europejskiej po podpisaniu Traktatu Amsterdamskiego, wytyczającej kierunki reform politycznych, gospodarczych i instytucjonalnych Unii,

- dalszego prowadzenia prac zmierzających do efektywniejszego włączenia Polski w ramy polityki regionalnej Unii Europejskiej, co wiąże się ze zwiększeniem zdolności regionów do absorpcji unijnych funduszy strukturalnych,

- wypracowania zasad stałej współpracy Sejmu i Senatu RP z Rządem RP w okresie negocjacji,

- włączenia do debaty nad integracją Polski z Unią Europejską jak najszerszych kręgów społeczeństwa; punktem wyjścia powinna być rzetelna informacja na temat rozwoju stosunków między Polską i Unią Europejską oraz edukacja dotycząca samej Unii.

Jednocześnie Komisja:

1. wyraża satysfakcję z powodu zamknięcia przez Polskę pierwszego etapu negocjacji, jakim był przegląd prawa polskiego pod kątem zgodności z prawem europejskim (screening), jak również złożenia stanowisk we wszystkich dwudziestu dziewięciu obszarach negocjacyjnych oraz otwarcia negocjacji w czternastu obszarach i zamknięcia w dziewięciu,

2. uważa, że nowa strategia poszerzenia Unii, zaproponowana przez Komisję Europejską w Composite Paper z października 1999 r., wymaga zmian koncepcyjnych i instytucjonalnych w dotychczasowej organizacji struktur negocjacyjnych w Polsce,

3. pragnie ostrzec przed nadmiernym skoncentrowaniem się na aspektach proceduralnych i technicznych negocjacji, prowadzącym do pomniejszenia politycznego i historycznego wymiaru poszerzenia Unii Europejskiej; w tym kontekście pragnie podkreślić wagę określenia przez Unię Europejską czasowych ram procesu jej poszerzenia,

4. odnotowuje brak wyraźnego postępu prac nad reformą Unii Europejskiej i wyraża niepokój co do możliwości terminowego zakończenia Konferencji Międzyrządowej, co miałoby negatywne konsekwencje dla tempa poszerzenia Unii,

5. wyraża poparcie dla uchwały Sejmu RP w sprawie przygotowań do członkostwa RP w Unii Europejskiej z dnia 18 lutego 2000 r., a w szczególności postulatów: nadania przez Rząd zdecydowanego priorytetu pracom dostosowującym prawo polskie do prawa Unii Europejskiej oraz określenia bilansu nakładów i zysków ponoszonych przez Polskę w procesie preakcesyjnym,

6. postuluje, w związku z pogarszającym się bilansem płatniczym, utratą proeksportowego charakteru i konkurencyjności gospodarki polskiej, potrzebę opracowania strategii odwrócenia tych niekorzystnych zjawisk,

7. z zaniepokojeniem obserwuje spadek poparcia społeczeństw Unii Europejskiej dla jej poszerzenia, jak również poparcia społeczeństwa polskiego dla procesu integracji; widzi potrzebę podjęcia skoordynowanych działań na rzecz włączenia obywateli w debatę na temat przyszłości Starego Kontynentu oraz przeciwdziałania dezinformacji na temat konsekwencji poszerzania Unii Europejskiej, tak po stronie Polski, jak i państw członkowskich.

Senacka Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej

w dwa lata od historycznego otwarcia negocjacji o członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, pragnie przypomnieć perspektywę, do której dążymy - Europy, jako wspólnoty narodów, połączonej więzami historycznymi, kulturowymi, politycznymi, gospodarczymi i solidarnością, a także poczuciem konieczności sprostania wyzwaniom, jakie niosą przemiany cywilizacyjne w skali globalnej".

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono projekt inicjatywy komisji w sprawie zmian Regulaminu Senatu. Zaproponowane zmiany dotyczyły dostosowywania polskiego prawa do prawodawstwa Unii Europejskiej i zostały przekazane do Podkomisji ds. Prawa Unii Europejskiej.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Ustawodawczej odbyło się pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu uchwały z okazji Zjazdu Gnieźnieńskiego. W imieniu wnioskodawców projekt, w którym podkreślono m.in. aktualność przesłania Zjazdu Gnieźnieńskiego w budowaniu zjednoczonej Europy; Europy mającej świadomość swej tradycji chrześcijańskiej i łacińskiej; Europy - suwerennych i równych państw; Europy otwartej, uniwersalnej i pluralistycznej, przedstawiła senator Krystyna Czuba.

W wyniku dyskusji senatorowie postanowili zaproponować wprowadzenie zmian do projektu i przyjęli jednolity tekst uchwały, który zostanie zaprezentowany Senatowi przez senatora Władysława Bartoszewskiego.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment