Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z PRAC KOMISJI SENACKICH

5 lipca 2000 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W pierwszym punkcie porządku posiedzenia senatorowie dyskutowali nad stanowiskiem komisji w sprawie hodowli i produkcji gęsi owsianej w Polsce.

Z projektem stanowiska zapoznał senatorów przewodniczący komisji senator Józef Frączek. W dyskusji uwagi do projektu zgłosili: senator Jadwiga Stokarska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jerzy Plewa, Kazimierz Polak z "Animeksu" SA, Mirosław Szałkowski z Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej i Jerzy Indra z Ministerstwa Finansów.

W związku z powtarzanymi we wszystkich wystąpieniach krytycznymi uwagami dotyczącymi zapisu o wprowadzeniu licencji na eksport polskiej gęsi owsianej przewodniczący zaproponował jego skreślenie.

Ostatecznego stanowiska w sprawie rozpatrywanego projektu komisja nie przyjęła.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiono do rozpatrzenia ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw.

W imieniu rządu z propozycjami poprawek do ustawy wystąpił Wojciech Maksymiuk z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Dorota Safjan zwróciła się z prośbą o umożliwienie przygotowania przez rząd jednolitego stanowiska do omawianej ustawy. W uzasadnieniu stwierdziła, że ustawa w sposób zasadniczy odbiega od projektu rządowego, jest groźna dla systemu finansów publicznych i w dużej mierze sprzeczna z ustawą o pomocy publicznej. Ponadto wiceminister finansów wyraziła opinię, że jest ona tylko kierunkowo zgodna z prawem Unii Europejskiej. Podkreśliła, że stanowisko prezentowane przez nią zostało skonsultowane z ministrem rolnictwa i rozwoju wsi. W dalszej części posiedzenia przewodniczącemu komisji przekazano oficjalne pismo ministra finansów Jarosława Bauca, w którym powtórzono tezy wystąpienia D. Safjan.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Soline de Villard, attache rolny Ambasady Republiki Francuskiej, przedstawiła informację na temat zasad funkcjonowania grup producenckich w Unii Europejskiej. Podkreśliła, że inicjatywa zorganizowania grup pochodziła od producentów. Jako główne cele funkcjonowania grup wskazała: wzmocnienie siły negocjacyjnej producentów, regulację rynku, standaryzację produkcji.

Następnie na pytania i wątpliwości dotyczące zapisów ustawy odpowiadała Hanna Kaśnikowska z Biura Legislacyjnego. Propozycję poprawek do ustawy przedstawił senator Jerzy Chróścikowski, a uzasadnienie do nich zaprezentował Witold Boguta z Fundacji Spółdzielczości Wiejskiej.

Co do dalszego procedowania nad ustawą przewodniczący komisji senator J. Fraczek stwierdził, że w związku z niejednolitym stanowiskiem przedstawicieli rządu, przychylając się do prośby wyrażonej w piśmie ministra finansów, komisja nie przygotuje na obecnym posiedzeniu sprawozdania. Do rozpatrywania ustawy komisja powróci na posiedzeniu 13 lipca br., a o zaistniałej sytuacji powiadomi pisemnie marszałka Senatu.

6 lipca 2000 r.

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się komisje: Obrony Narodowej, Praw Człowieka i Praworządności, Rodziny i Polityki Społecznej oraz Ustawodawcza. Tematem posiedzenia był dalszy ciąg pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustaw o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin i o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin. Członkowie komisji wysłuchali opinii na temat projektu ustawy, przedstawionych przez ekspertów - prof. Józefinę Hrynkiewicz i prof. Jerzego Paśnika. Zapoznano się także ze stanem prac legislacyjnych nad projektem analogicznej ustawy, który zgłosiła komisja sejmowa, a także z opiniami zainteresowanych resortów - pracy i polityki socjalnej, obrony narodowej, spraw wewnętrznych i administracji.

Po dyskusji - ze względu na skomplikowaną materię ustawy, konieczność otrzymania opinii co do proponowanych rozwiązań, a także potrzebę zapoznania się z aktualnym stanowiskiem rządu - postanowiono kontynuować prace nad ustawą. W związku z tym połączone komisje zwróciły się do marszałek Senatu o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu przewidzianego w art. 80 ust. 2 Regulaminu Senatu.

* * *

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie zabezpieczenia społecznego.

W posiedzeniu komisji wzięli udział zaproszeni goście - Krzysztof Gozdek z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Jan Michałowski z Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Jak podkreślił przedstawiciel resortu spraw zagranicznych, ratyfikacja rozpatrywanej konwencji przyczyni się m.in. do harmonizacji polskiego systemu zabezpieczenia społecznego z systemem państw członkowskich Unii Europejskiej, co przewiduje układ europejski ustanawiający stowarzyszenie Polski ze wspólnotami europejskimi. J. Michałowski poinformował, że zawarcie konwencji spowoduje konieczność ponoszenia kosztów związanych z transferem świadczeń do Luksemburga w wysokości około czterystu tysięcy dolarów rocznie. Kwota ta będzie obciążała Fundusz Ubezpieczeń Społecznych. Konwencja przewiduje wzajemność świadczeń i przepływu wynikających z nich środków finansowych, stąd też jej wykonanie spowoduje porównywalny lub większy transfer środków do Polski. W szerszym kontekście zawarcie konwencji obniży koszty funkcjonowania polskich przedsiębiorstw w Luksemburgu, poprawi warunki współpracy gospodarczej i będzie sprzyjać przepływowi siły roboczej.

Na wniosek przewodniczącej obradom senator Elżbiety Płonki komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej ustawy. Sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator E. Płonka.

* * *

Podczas roboczego spotkania senatorowie z Komisji Ustawodawczej rozpatrywali kwestię podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Ze społeczną inicjatywą w tej sprawie wystąpiła Sekcja Ładu Przestrzennego Polskiego Klubu Ekologicznego.

W posiedzeniu komisji wzięli udział Janusz Siemiński z Polskiej Akademii Nauk, Adam Kotarbiński z Towarzystwa Urbanistów Polskich oraz Bolesław Krol i Bohdan Szymański z Polskiego Klubu Ekologicznego.

Ustalono, że prace nad projektem inicjatywy będzie koordynował senator Marian Cichosz.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Ustawodawczej odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. Celem tej nowelizacji jest wprowadzenie, nie znanej dotąd prawu polskiemu, instytucji nadawcy społecznego. Jej istota polega na tym, że poprzez swoją działalność nadawca radiowy lub telewizyjny realizuje wartościowe funkcje o charakterze ogólnospołecznym, nie dążąc przy tym do wypracowania maksymalnego zysku, w zamian za posiadanie określonych, nadanych ustawą przywilejów, przede wszystkim o charakterze finansowym. Nadawca taki, realizując z własnego budżetu zadania o tzw. misyjnym charakterze, spełnia funkcje typowe dla publicznej radiofonii lub telewizji. Instytucja nadawcy społecznego, choć różnie ukształtowana, istnieje w Belgii, Francji, Holandii, Szwecji, Niemczech. Zdaniem wnioskodawców, nadszedł odpowiedni moment, aby została wprowadzona do polskiego porządku prawnego.

Projekt ustawy ustanawia zamknięty katalog przesłanek, których spełnienie będzie konieczne do uznania danego podmiotu za nadawcę społecznego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Przyjęto, że tylko łączne spełnienie wszystkich przesłanek spowoduje możliwość uzyskania takiego statusu. Ponadto projekt w taksatywny sposób statuuje krąg podmiotów uprawnionych do ubiegania się o uznanie za nadawcę społecznego przez organ koncesyjny. Są to: stowarzyszenie, fundacja, kościół lub inny związek wyznaniowy o uregulowanej sytuacji prawnej albo ich osoba prawna. Projekt przewiduje zwolnienie nadawcy społecznego z opłat za udzielenie lub zmianę koncesji, a także przyznanie prawa pierwszeństwa przy rozpatrywaniu wniosków o przydział częstotliwości.

W celu wyeliminowania potencjalnych nadużyć - naruszenia wymogów określonych w ustawie - projekt przewiduje sankcję w postaci uchylenia przez organ koncesyjny decyzji, uznającej dany podmiot za nadawcę społecznego. Uchylenie decyzji przez KRRiTV będzie się wiązać z obowiązkiem uiszczenia opłat za udzielenie lub zmianę koncesji na zasadach ogólnych wraz z odsetkami ustawowymi, liczonymi od dnia udzielenia lub zmiany koncesji. Sankcja ta nie będzie naruszać postanowień przepisu art. 38 ustawy o radiofonii i telewizji, ustanawiającego przesłanki cofnięcia koncesji nadawcy radiowemu lub telewizyjnemu.

Istotnym zapisem projektu ustawy jest nałożenie obowiązku na operatora sieci kablowej, aby dostępne na danym obszarze programy krajowych nadawców społecznych były przez niego wprowadzane do sieci w kolejności następującej po wprowadzeniu ogólnokrajowych programów radiofonii i telewizji publicznej oraz regionalnych programów radiofonii publicznej dostępnych na danym obszarze.

W opinii projektodawców, uchwalenie ustawy w proponowanym brzmieniu da asumpt do zaistnienia w polskich mediach coraz większej liczby wartościowych programów o szeroko pojętej tematyce ogólnospołecznej.

Po dyskusji połączone komisje jednogłośnie zaakceptowały przedstawiony projekt ustawy.

8 lipca 2000 r.

Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą na posiedzeniu wyjazdowym w Pułtusku dyskutowała na temat wkładu Polonii brytyjskiej w odzyskanie niepodległości Polski. Otwierając posiedzenie, marszałek Alicja Grześkowiak powiedziała:

Wielce Szanowne Panie i Panowie Prezesi Polskich Organizacji w Wielkiej Brytanii!

Wielce Szanowne Panie i Panowie Senatorowie!

Panie Ministrze!

Wielce Szanowni Państwo!

Na początku serdecznie dziękuję za zaproszenie do udziału w zorganizowanej przez senacką Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą konferencji na temat wkładu Polonii brytyjskiej w odzyskanie przez Polskę niepodległości. Myślę, że również wkładu Polonii brytyjskiej w to, że Polska jest mozaiką kultur, także tej kultury tworzonej w Wielkiej Brytanii.

Cieszę się, że dzisiaj, jako Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, mogę wyrazić swoją głęboką wdzięczność za trud, za dokonania działających w Wielkiej Brytanii Organizacji Polonijnych, działania na rzecz odzyskania suwerenności i troskę o dobre imię Polski.

Polacy, których los rzucił na Wyspy Brytyjskie, zawsze godnie reprezentowali wobec świata nasze barwy narodowe, zawsze byli wierni Polsce, korzeniom, z których Polska wyrosła.

Polonia brytyjska wielokrotnie dowiodła swej miłości do Ojczyzny, wytrwale dążąc do odzyskania przez Polskę niepodległości, prowadząc i wspierając nas w tej, przecież tak trudnej i tak wyczerpującej, walce.

To Polonia brytyjska pokazywała Polakom w kraju i na emigracji, jak żyć w jedności. Jedność, którą Polacy żyjący w Wielkiej Brytanii zbudowali, miała jasny fundament wartości, wśród których Bóg, Honor i Ojczyzna były najważniejsze.

Losy Polaków w Wielkiej Brytanii i działania Polonii są dowodem na to, jak trzeba cenić dziedzictwo, któremu na imię Polska, ale także jak nie można z niego odrzucać wiary w Boga, tradycji polskiej, polskiego języka, polskiej kultury, jak nie może być prawdziwej Polonii bez polskiej tożsamości.

Jest więc dziś szczególna okazja, aby złożyć podziękowania za trud utrzymania polskości Polonii żyjącej w Wielkiej Brytanii. Polonia Brytyjska, zwłaszcza ta bohaterska, którą tworzyli polscy oficerowie i żołnierze, nie miała w kraju osiedlenia zbyt łatwej drogi, pamiętają to jeszcze niektórzy spośród tu obecnych. Polonia żyła z gorzką świadomością zafałszowania przez władze brytyjskie prawdy o najstraszliwszym mordzie sowieckim polskich elit w Katyniu, Miednoje, Charkowie i tylu innych miejscach, których nawet jeszcze dziś nie znamy.

Polacy z różnych fal emigracji musieli zdobywać swoje miejsce w Wielkiej Brytanii. Dziś są społecznością szanowaną, odgrywającą własną rolę w kraju zamieszkania, z którą liczy się państwo brytyjskie. W osiągnięciu dzisiejszej pozycji Polonii brytyjskiej wśród Polonii świata i w narodzie polskim ogromne znaczenie odegrała ofiarność Polaków i determinacja, by pozostać polskim narodem.

Polacy tu zawsze byli dumni z tego, że są Polakami, nie wyrzekli się polskości, przeciwnie - umacniali ją w sobie i w rodzinach, rozwijali w następnych pokoleniach, pokazywali ją, nie wstydzili się być Polakami, w obcym przecież, przynajmniej na początku, dla siebie kraju. Przekazywali polskość w szkołach, ale przede wszystkim w pięknie żyjących rodzinach i w polskich instytucjach. Polacy w Wielkiej Brytanii zdobyli się przecież na trud wzniesienia POSK-u, ośrodka, który stał się miejscem na wskroś polskim, przytuliskiem dla polskich twórców, artystów, ambasadorem Polski w Wielkiej Brytanii.

Dzisiaj my podziwiamy Polonię Brytyjską właśnie za jej polskość, za troskę o Polskę, za jej dokonania na rzecz niepodległości i rozwoju Polski.

Szczególne znaczenie dla Polonii brytyjskiej, a także dla Polonii świata, ma Kościół katolicki. To Polska Misja Katolicka i związane z nią organizacje ukazywały znaki nadziei, a także uczyły, jak żyć, by nie zatracić godności, by nie zatracić wiary w to, że wróci Polska wolna, o którą tak dzielnie walczyli polscy żołnierze. Ale uczyły także, że nie można ustawać w walce o niepodległość Polski, by płynął głos Polonii brytyjskiej do Polski zniewolonej, dodając nam siły, ale musi także płynąć do wielkich, do możnych tego świata, którzy Polskę oddali komunistom i tak wielu z nas zabrali ojczyznę, i wstrząsał sumieniem świata.

Wiemy, jak było to trudne, ile trzeba było znieść upokorzeń, ile to rodziło dramatów, także osobistych, była to jednak zawsze ofiara Polaków z Wielkiej Brytanii dla Ojczyzny.

Wolna Polska nie ziściłaby się bez dokonań wolnej Polonii, Polonii brytyjskiej, i dzisiaj, jako Marszałek Senatu, ale także jako senator wśród senatorów komisji emigracji, mówię: dziękuję, dziękujemy za to Polonii brytyjskiej.

Szanowni Państwo!

Wyrazem pracy na rzecz Polski, wyrazem związków Polonii z Macierzą są nie tylko osiągnięcia w walce o niepodległość i kultywowanie polskiej tradycji, kultury, języka, lecz także aktywne działania Polonii na rzecz rozwoju gospodarczego Polski, jej uczestnictwa w strukturach Euroatlantyckich i tutaj Polonia brytyjska raz jeszcze pokazała, jak bardzo zależy jej na rozwoju i na pomyślności Ojczyzny.

Przystąpienie Polski do NATO, o które zabiegało i które popierało wielu brytyjskich Polaków, to nie tylko przyłączenie się do najpotężniejszego sojuszu wojskowego na świecie, to także wstąpienie do sojuszu o zbieżnych z naszymi ideach, celach i zasadach.

Polska dostatnia i szczęśliwa leży w interesie pokoju i dobrej współpracy między narodami Europy - tak zawsze twierdziła emigracja żyjąca w Wielkiej Brytanii.

Szanowni Państwo!

Mam nadzieję, że nadal będziemy współpracować - Polonia brytyjska i my, żyjący tu, w Ojczyźnie - dla dobra Polski i Polonii całego świata. Wiele jest do zrobienia, zwłaszcza teraz, kiedy Polska pretenduje do wejścia do Unii Europejskiej, co nam się słusznie należy, ale na warunkach, które także i my chcielibyśmy określać. Wiele jest więc do zrobienia.

Chciałabym wsłuchać się w państwa głos, aby rozwiązania, które proponujemy my, żyjący tu, w Polsce, zyskiwały akceptację państwa i niosły rzeczywistą i oczekiwaną pomoc.

Konferencję "Wkład Polonii brytyjskiej w odzyskanie niepodległości Polski, stan obecny brytyjskiego środowiska polskiego i perspektywy na przyszłość, procesy integracyjne Polonii Europejskiej" uważam za otwartą i życzę państwu owocnych obrad.

Podczas konferencji prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Kombatantów w Wielkiej Brytanii Czesław Zychowicz przedstawił referat na temat "Emigracji Niepodległościowej i Polonii w Wielkiej Brytanii", Jerzy Mokrzycki, prezes Zjednoczenia Polskiego w Wielkiej Brytanii, mówił o "Brytyjskim środowisku polonijnym, jego stanie i perspektywach na przyszłość", Helena Miziniak - referat "ERWP w świetle zmieniającej się sytuacji politycznej", a Zygmunt Szkopiak - referat "Wkład Polonii brytyjskiej w odzyskanie niepodległości Polski".

9 lipca 2000 r.

Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą odbyła posiedzenie wyjazdowe w Pułtusku. Dyskutowano nad sejmowym projektem ustawy o obywatelstwie polskim. Uczestniczący w posiedzeniu przedstawiciele Polonii zgłosili wiele zastrzeżeń i uwag krytycznych do tego projektu. Członkowie komisji zapewnili, że wnioski te i uwagi będą wykorzystane podczas prac komisji nad ustawą o obywatelstwie polskim.

11 lipca 2000 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Kultury i Środków Przekazu. W pierwszej części posiedzenia senatorowie spotkali się z delegacją Komisji Kultury, Oświaty, Młodzieży i Dzieci Zgromadzenia Narodowego Socjalistycznej Republiki Wietnamu. Senatorowie przedstawili gościom zadania i kompetencje komisji. Członków wietnamskiej delegacji szczególnie interesowała sprawa funkcjonowania mediów w Polsce. Gości poinformowano o funkcjonowaniu w naszym kraju telewizji publicznej podległej nie rządowi, lecz Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. Ponadto uzmysłowiono im fakt, że w Polsce nie istnieje cenzura polityczna. Podczas spotkania rozmawiano także o wysokości budżetu przeznaczonego na kulturę w Polsce i Wietnamie.

W drugiej części posiedzenia członkowie Komisji Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyli ustawę o ratyfikacji Protokołu poprawek do Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej. Główny cel tej ustawy omówili zaproszeni na posiedzenie przedstawiciele rządu. Ekspert komisji prof. Jan Błeszyński zwrócił uwagę na kłopotliwy art. 24 ustawy oraz na fakt, że dotychczas ustawę ratyfikowały kraje o stosunkowo niewielkim potencjale medialnym, dominujące zaś pod tym względem dopiero zamierzają to zrobić.

Mimo zgłaszanych wątpliwości i zastrzeżeń przedstawiciel KRRiTV przekonywał, że dla polskiego rynku mediów korzystne będzie przyjęcie ustawy o ratyfikacji.

Po wnikliwej dyskusji senatorowie postanowili przyjąć rozpatrywaną ustawę. W głosowaniu opowiedziało się za tym 3 członków komisji, 1 wstrzymał się od głosu.

Sprawozdanie komisji w sprawie ustawy przedstawi Izbie senator Ryszard Sławiński.

12 lipca 2000 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o referendum lokalnym. W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Państwowej Komisji Wyborczej oraz organizacji samorządowych zainteresowanych problematyką ustawy.

Rozróżnia się referendum obejmujące cały kraj i referendum ograniczone do społeczności lokalnej. Zasady przeprowadzania referendum ogólnokrajowego reguluje ustawa z 29 czerwca 1995 r. o referendum. Natomiast członkowie wspólnot samorządowych szczebla gminnego wypowiadali się w sprawach lokalnych na zasadach określonych w ustawie z 11 października 1991 r. o referendum gminnym. Do tej pory brak było analogicznych przepisów dla samorządowych województw i powiatów. Ustawy z 5 czerwca 1998 r., regulujące ustrój tych jednostek, jedynie ogólnie sygnalizowały możliwość przeprowadzania wojewódzkiego i powiatowego referendum, odsyłając do odrębnej ustawy regulującej tryb jego przeprowadzania. Przyjęcia szczegółowych przepisów o referendum lokalnym wymaga również konstytucja w art. 170. Rozpatrywana ustawa sejmowa zawiera odpowiednie uregulowania dotyczące referendum lokalnego.

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę na nieprecyzyjność tytułu ustawy, gdyż ustawa obejmuje zagadnienia lokalne i regionalne, nawet w znaczeniu europejskim. Dyskutowano również nad przyjętym w ustawie sejmowej kryterium poparcia inicjatywy przeprowadzenia referendum, podmiotami, którym przysługuje inicjatywa w tym zakresie, oraz nad progiem stwierdzenia ważności referendum.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie 12 poprawek do ustawy o referendum lokalnym. Stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi senator Paweł Abramski.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności, podczas którego rozpatrywano ustawę o obywatelstwie polskim.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, które przedstawili: wiceminister Spraw Wewnętrznych i Administracji Piotr Stachańczyk, dyrektor Departamentu Spraw Obywatelskich w MSWiA Jarosław Mojsiejuk, poseł sprawozdawca Ryszard Czarnecki, a także przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Kancelarii Prezydenta i Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji senator Zbigniew Romaszewski zgłosił zastrzeżenia do art. 4, 21, 46 i 49 ustawy sejmowej. Wątpliwości senatora Lecha Feszlera wzbudził ust. 1 art. 49.

Senator Krzysztof Kozłowski poparł ustawę w wersji uchwalonej przez Sejm. Senator Jolanta Danielak zwróciła uwagę na problemy małżeństw mieszanych, z którymi spotyka się w województwie lubuskim. Często współmałżonek zmuszony jest do powrotu do kraju macierzystego w celu załatwienia formalności.

Senator Krzysztof Piesiewicz opowiedział się za restrykcyjnym trybem przyznawania obywatelstwa, a humanitarnym i odbiurokratyzowanym trybem przyznawania karty stałego pobytu.

Senator Anna Bogucka-Skowrońska, która reprezentowała Senat w pracach Sejmu nad projektem senackim, bardzo krytycznie odniosła się do wersji przyjętej przez Sejm. Senator stwierdziła, że przyjęcie przepisów sejmowych pogorszyłoby istniejący obecnie stan prawny. W ustawie sejmowej państwo polskie jawi się jako państwo policyjne, w którym na pierwszym miejscu stawiane są sprawy bezpieczeństwa. Zdaniem senator, ustawa zakłada skomplikowane procedury dochodzenia do obywatelstwa, narzucona jest zasada wyłączności obywatelstwa, nie do przyjęcia jest również sposób zapisu praw i obowiązków dla Polaków spoza terytorium państwa polskiego. Z tych powodów, w opinii A. Boguckiej-Skowrońskiej, najlepszym rozwiązaniem byłby wniosek o odrzucenie ustawy, ale po wprowadzeniu w trybie poprawek przepisów z projektu senackiego może uda się przywrócić koncepcje tam zawarte.

W kolejnych głosowaniach Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 26 poprawek, w tym wielu o charakterze merytorycznym. Stanowisko komisji przedstawi Senatowi senator K. Piesiewicz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o referendum lokalnym. W tej części posiedzenia wzięli udział: poseł sprawozdawca Kosma Złotowski, zastępca kierownika Krajowego Biura Wyborczego Bogdan Szcześniak, przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Otwierając dyskusję, senator Zbigniew Romaszewski zwrócił uwagę na przepisy art. 55 i 56, które dość wysoko ustawiają próg ważności referendum lokalnego. Jego zdaniem, wymagana frekwencja 30% w zasadzie nie daje szans realizacji demokracji bezpośredniej.

Senator Paweł Abramski poinformował komisję, że na posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zgłosił kilka niezbędnych, jego zdaniem, poprawek, które zostały przyjęte. Przyjęto również poprawki zaproponowane w opinii Biura Legislacyjnego.

Dalsza dyskusja skupiła się wokół problemu wysokości progu ważności referendum. Przedstawiciel Krajowego Biura Wyborczego Bogdan Szcześniak podał przykładowe wyniki referendów gminnych. Senatorowie Jolanta Danielak i Krzysztof Piesiewicz przedstawili argumenty przeciwko obniżeniu progu. Senator Jan Chojnowki opowiedział się za uzależnieniem wysokości tego progu od frekwencji w wyborach samorządowych.

W głosowaniu komisja poparła wniosek senatorów P. Abramskiego i Z. Romaszewskiego, dotyczący obniżenia wysokości progu ważności referendum do 30% uprawnionych do głosowania w gminie liczącej do 20 tysięcy mieszkańców i do 20% uprawnionych do głosowania w jednostce samorządu o liczbie mieszkańców przekraczającej 20 tysięcy. Akceptacji komisji nie uzyskał natomiast wniosek senatora J. Chojnowskiego.

Senatorowie uznali za niecelowe zgłaszanie poprawek przyjętych przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, postanowili odnieść się do nich na posiedzeniu połączonych komisji.

Na sprawozdawcę uchwały komisji wybrano senatora P. Abramskiego.

* * *

Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska spotkali się z głównym inspektorem ochrony środowiska Andrzejem Rurażem-Lipińskim, który przedstawił informację o funkcjonowaniu inspekcji w 1999 r.

Główny inspektor podkreślił, że w ubiegłym roku skoncentrowano się przede wszystkim na utrzymaniu dotychczasowego poziomu kontroli ochrony środowiska oraz dostosowaniu Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska i wojewódzkich inspektoratów do nowych warunków zaistniałych w związku z reformą administracji państwowej. Kontynuowano również prace nad dostosowywaniem się w tej dziedzinie do standardów europejskich.

Zdaniem inspektora systematycznie poprawia się jakość powietrza. Wzrasta także ilość wód o wysokiej jakości (około 22%). Kolejną grupą zagadnień podejmowanych przez inspekcję jest przeciwdziałanie nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska.

Jako najważniejsze cele do osiągnięcia w najbliższych latach, przy jednoczesnym dostosowywaniu zasad funkcjonowania inspekcji do wymogów Unii Europejskiej, wskazano: ograniczenie uciążliwości istniejących źródeł zanieczyszczeń (zakłady z "Listy 80"), wypełnianie przez inwestorów wymagań ochrony środowiska, realizację obowiązków wynikających z przeciwdziałania nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska, kontynuowanie monitorowania poszczególnych komponentów środowiska, doskonalenie form i sposobów gromadzenia i przetwarzania danych o stanie środowiska, a także informowania administracji publicznej oraz społeczeństwa o stanie środowiska, dalszy rozwój i doskonalenie systemów jakości w laboratoriach inspekcji oraz wdrażanie Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (EIONET).

13 lipca 2000 r.

Na swoim posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Posiedzeniu przewodniczył senator Krzysztof Majka.

Komisja rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie zabezpieczenia społecznego. Opinie na temat ustawy przedstawili: wiceminister spraw zagranicznych Jerzy Kranz, wicedyrektor Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krzysztof Gozdek oraz przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Konwencja będąca przedmiotem ustawy sejmowej ma na celu skoordynowanie polskiego systemu zabezpieczenia społecznego z systemami krajów członkowskich Unii Europejskiej. Konwencja pozwoli - przy ustalaniu prawa do świadczeń - na sumowanie okresów ubezpieczenia posiadanych w obu państwach, eliminując wypadki podwójnego ubezpieczenia. Umożliwi też bezpośrednie przekazywanie świadczeń emerytalno-rentowych do każdego z państw. Zapewni obywatelom każdego z państw świadczenia medyczne konieczne natychmiast podczas pobytu czasowego na terytorium drugiego państwa.

Stosunki dwustronne w zakresie ubezpieczeń społecznych objętych konwencją dotyczą ubezpieczenia na wypadek choroby i macierzyństwa, wypadku przy pracy i choroby zawodowej, inwalidztwa, starości i śmierci oraz świadczeń rodzinnych.

Podmiotowo konwencja obejmuje pracowników i osoby samodzielnie zarobkujące, podlegające lub te, które podlegały ustawodawstwu jednej ze stron, oraz członków ich rodzin, a także osoby pozostałe przy życiu po ich śmierci.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Stanowisko komisji przedstawi senator Andrzej Mazurkiewicz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Protokołu poprawek do Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej.

W tej części posiedzenia uczestniczyli: wiceminister spraw zagranicznych Jerzy Kranz oraz dyrektor Departamentu Środków Społecznego Przekazu Publicznego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Paweł Jedlewski. Opinie na temat ustawy przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Nowelizacja konwencji, będąca przedmiotem rozpatrywanej ustawy sejmowej, zmienia zapisy dotyczące zakresu i zasad odpowiedzialności nadawców. Reguluje zasady nadawania i odpowiedzialności za nadawanie programów na terytorium innego państwa niż państwo będące siedzibą nadawcy. Nakłada na strony obowiązek udostępnienia społeczeństwu przekazu wydarzeń budzących jego szczególne zainteresowanie, co wyłącza możliwość nadawania takich przekazów na zasadzie wyłączności. Szczegółowo normuje zasady nadawania reklam i telesprzedaży.

W dyskusji ustawa nie wzbudziła kontrowersji. Komisja podjęła stanowisko, w którym zaproponowała Senatowi przyjęcie ustawy o ratyfikacji Protokołu poprawek do Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej bez poprawek. Na posiedzeniu plenarnym stanowisko komisji zarekomenduje senator Zbigniew Antoszewski.

* * *

Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła ustawę o obywatelstwie polskim. Po dyskusji, w wyniku głosowania, komisja zdecydowała rekomendować Senatowi wprowadzenie 20 poprawek do ustawy. Sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Anna Bogucka-Skowrońska.

* * *

Na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 40 poprawek. Można je podzielić na trzy grupy: poprawki porządkujące - usuwające usterki i nieścisłości ustawy sejmowej, poprawki uściślające zapisy ustawy - nie zmieniające jednak intencji ustawodawcy, oraz poprawki merytoryczne.

Stanowisko komisji w sprawie rozpatrywanej ustawy sejmowej przedstawi Izbie senator Krzysztof Głuchowski.

14 lipca 2000 r.

Obradowała Komisja Ustawodawcza. Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o obywatelstwie polskim, która powstała na podstawie inicjatywy senackiej oraz projektu rządowego.

Uczestniczący w posiedzeniu prezes Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" prof. Andrzej Stelmachowski zasugerował potrzebę wprowadzenia do ustawy kilkunastu poprawek. Mają one na celu, jego zdaniem, przywrócenie "otwartej" filozofii projektu senackiego, odmiennej od restrykcyjnego charakteru projektu rządowego.

Podobne zmiany zaproponowała senator Anna Bogucka-Skowrońska, która rekomendowała komisji poprawki przyjęte przez Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą.

Senatorowie wysłuchali także wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Piotra Stachańczyka, posła sprawozdawcy Ryszarda Czarneckiego i przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji propozycje wprowadzenia zmian do ustawy o obywatelstwie polskim zgłosili senatorowie Piotr Ł.J. Andrzejewski, Wiesław Chrzanowski i Stefan Konarski.

W kolejnych głosowaniach Komisja Ustawodawcza spośród 40 zgłoszonych zmian zaaprobowała 27. Ich wprowadzenie zarekomenduje Senatowi senator Stanisław Gogacz.


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment