Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

5 grudnia 2000 r.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o regulacji rynku skrobi ziemniaczanej. Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, zaprezentowanej przez przedstawiciela rządu, wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Feliksa Klimczaka. Sejm uchwalił omawiany projekt na podstawie projektu poselskiego.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do ustawy sejmowej. Jedna ze zmian, przyjęta na wniosek senatora Pawła Abramskiego, zmierza do zmiany terminu wejścia w życie ustawy z 1 stycznia 2001 r. na 1 stycznia 2002 r. Rząd proponował, aby ustawa zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2003 r. Stanowisko komisji w sprawie ustawy o regulacji rynku skrobi ziemniaczanej przedstawi Izbie senator P. Abramski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą dyskutowała o wnioskach inwestycyjnych przygotowanych przez Stowarzyszenie "Wspólnota Polska".

W posiedzeniu wzięli udział szef Kancelarii Senatu minister Bogdan Skwarka oraz prezes Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" prof. Andrzej Stelmachowski.

A. Stelmachowski podkreślił, że przy przygotowywaniu wniosków inwestycyjnych stowarzyszenie brało pod uwagę przede wszystkim kontynuację już rozpoczętych inwestycji oraz inwestycje oświatowe.

W dyskusji senatorowie interesowali się celowością planowanych wydatków inwestycyjnych. Wyrazili zastrzeżenia co do celowości wydatkowania budżetowych pieniędzy przeznaczonych na opiekę nad Polonią na remont budynków będących własnością Stowarzyszenia "Wspólnota Polska".

Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą postanowiła swe kolejne posiedzenie poświęcić sprawie oceny wniosków programowych i inwestycyjnych "Wspólnoty Polskiej" oraz innych organizacji świadczących pomoc Polakom za granicą.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych.

Senatorowie wysłuchali dyrektor Elżbiety Suchockiej-Roguckiej z Ministerstwa Finansów. Omawiana ustawa była pilnym projektem rządowym.

Zgodnie z nowelizacją sejmową, centralny rachunek bieżący budżetu państwa musi powstać nie później niż do końca 2002 roku. Uchwalona przed dwoma laty ustawa stanowiła, że od 1 stycznia 2001 r. wydatki budżetu państwa będą dokonywane przez obciążenie centralnego rachunku budżetu państwa, a nie - jak dotychczas - przez obciążenia rachunków bieżących państwowych jednostek budżetowych. Obecnie pieniądze z budżetu państwa przekazywane są poszczególnym ich odbiorcom za pośrednictwem m.in. właściwych wojewodów. Zdarza się, że ich bezpośredni beneficjenci nie odbierają ich w terminie. Środki te zalegają więc na rachunkach wojewódzkich, choć mogłyby w tym czasie być wykorzystywane przez budżet centralny. Stworzenie centralnego rachunku budżetu państwa, zintegrowanego informatycznie z wszystkimi "klientami" budżetu, wyeliminowałoby te zastoje w dysponowaniu środkami budżetowymi i zwiększyło dyscyplinę gospodarowania finansami publicznymi. Takie założenia zrobili przed dwoma laty twórcy ustawy, którzy dali ministrowi finansów czas do końca 2000 roku na techniczne przygotowanie funkcjonowania takiego centralnego rachunku. Okazało się jednak, że w praktyce jest to trudniejsze niż pierwotnie przewidywano. Wymaga to bowiem przygotowania infrastruktury technicznej zarówno w Ministerstwie Finansów, jak i w Narodowym Banku Polskim.

W dyskusji rozpatrywana ustawa nie wzbudziła kontrowersji i w głosowaniu senatorowie postanowili zarekomendować Izbie przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o finansach publicznych. Na sprawozdawcę wybrano senatora Mieczysława Janowskiego.

Następnie Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawę o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, Prawa upadłościowego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz ustawy - Prawo działalności gospodarczej. W tej części posiedzenia wziął udział wiceminister sprawiedliwości Janusz Niedziela.

W dyskusji omawiane ustawy nie budziły kontrowersji senatorów, którzy postanowili zarekomendować Senatowi ich przyjęcie bez poprawek. Sprawozdawcami komisji zostali senatorowie Kazimierz Drożdż i Marian Noga.

* * *

Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej na swym posiedzeniu kontynuowała rozpatrywanie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Senatorowie zapoznali się z zestawieniem 31 poprawek, zgłoszonych 29 listopada br., przygotowanym przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Pierwszy pod głosowanie poddano wniosek senatora Stefana Jurczaka, dotyczący odrzucenia w całości rozpatrywanej ustawy. Uzyskał on poparcie 6 senatorów, a 4 osoby były przeciwne.

Do stanowiska komisji wnoszącej o odrzucenie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, które przedstawi Izbie senator Genowefa Ferenc, zgłoszono wniosek mniejszości, postulujący wprowadzenie poprawek. Wniosek mniejszości zarekomenduje Izbie senator Andrzej Sikora.

6 grudnia 2000 r.

Senatorowie z Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu spotkali się z ministrem zdrowia Grzegorzem Opalą.

Podczas spotkania minister zdrowia poruszył problemy dotyczące m.in. funkcjonowania lekarzy rodzinnych, lekarzy specjalistów, prywatyzacji sektora ambulatoryjnego, płac w służbie zdrowia, wykorzystania środków z Banku Światowego przeznaczonych na program informacyjny o reformie oraz roli kas chorych.

W opinii G. Opali, niewystarczająca liczba lekarzy rodzinnych (potrzeba ich 20 tysięcy, a obecnie pracuje 3 tysiące) jest podstawowym mankamentem, który nie pozwala na dobry odbiór reformy. Należy także ułatwić dostęp do lekarzy specjalistów. Minister stwierdził, że na płace w służbie zdrowia zostaną przekazane pieniądze uzyskane z podwyższenia od 2001 r. składki na ubezpieczenie zdrowotne (około 800 mln).

Zdaniem ministra zdrowia, źle jest rozumiana rola kas chorych, które są bankiem, a nie służbą zdrowia. Koszt utrzymania kas chorych w roku 2000 wynosił 22 mld, co stanowi 1% wszystkich wydatków. W roku 2001 r. zakładana jest lepsza ściągalność składki.

Minister G. Opala w swoich wypowiedziach wielokrotnie podkreślał, że najistotniejsze jest zdrowie pacjenta, które nie powinno mieć nic wspólnego z polityką.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawę o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, Prawa upadłościowego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o wydawaniu Monitora Sądowego i Gospodarczego oraz ustawy - Prawo działalności gospodarczej.

Po wysłuchaniu wiceministra sprawiedliwości Janusza Niedzieli i opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianych nowelizacji sejmowych i zarekomendować Izbie ich przyjęcie bez poprawek. Stanowisko komisji na posiedzeniu plenarnym przedstawi senator Stanisław Gogacz.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej, Komisji Praw Człowieka i Praworządności, Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej rozpatrzono sprawę dalszego prowadzenia prac nad skierowanym przez Marszałka Senatu 25 maja br. projektem inicjatywy ustawodawczej Senatu dotyczącym zmiany ustaw: o zmianie ustaw o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin i o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

Komisje uznały, że przedmiotowa inicjatywa została skonsumowana przez ustawę, uchwaloną przez Sejm 9 listopada br., o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin i o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

Jednocześnie grupa senatorów zdecydowała się na wycofanie poparcia dla rozpatrywanej inicjatywy, uznając ją za bezprzedmiotową.

7 grudnia 2000 r.

Podczas posiedzenia Komisji Nauki i Edukacji Narodowej podsumowano wnioski z odbytego 15 listopada br. posiedzenia wyjazdowego w Chełmie, dotyczącego warunków funkcjonowania Nauczycielskich Kolegiów Języków Obcych. Posiedzenie zakończyło się przyjęciem opinii w tej sprawie, którą przekazano ministrowi edukacji narodowej Edmundowi Wittbrodtowi. W opinii stwierdzono:

"Po zaznajomieniu się z funkcjonowaniem kolegiów nauczycielskich województwa lubelskiego, Komisja, wobec wysokiej oceny efektywności kształcenia nauczycieli języków obcych w tego typu placówkach, wobec faktu, iż koszty kształcenia nauczycieli języków obcych we wszystkich szkołach publicznych: kolegiach, wyższych szkołach zawodowych i uczelniach wyższych, są porównywalne i pochodzą z tych samych źródeł, wnioskuje o:

- uregulowanie w Karcie Nauczyciela statusu nauczycieli akademickich nauczających w kolegiach na warunkach porównywalnych ze statusem nauczycieli mianowanych;

- udostępnienie słuchaczom kolegiów kredytów i stypendiów porównywalnych z kredytami i stypendiami studentów;

- wspomaganie tej formy kształcenia językowego i metodycznego, która wspiera efektywnie system kształcenia nauczycieli, a także wspomaganie uczelni opiekujących się kolegiami przez wspieranie różnych form udrożnienia kolegiów w systemie szkolnictwa wyższego.

Komisja wyraża przekonanie, że zastępowanie kolegiów, w obecnej formie, wyższymi szkołami zawodowymi, nie sprzyja wzmocnieniu systemu kształcenia nauczycieli. Komisja uważa, że dziesięcioletnie doświadczenia działań kolegiów językowych, wymagają głębokich analiz na tle systemu kształcenia nauczycieli i systemu szkolnictwa wyższego.

Komisja wyraża przekonanie, że jej wnioski o charakterze legislacyjnym wymagają pilnego rozpatrzenia".

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy. Senatorowie wysłuchali wiceminister pracy i polityki społecznej Ireny Boruty oraz zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona 30 listopada br. nowelizacja kodeksu pracy wprowadza zasadę pięciodniowego tygodnia pracy z zachowaniem 42-godzinnego tygodniowego czasu pracy. Założenie to skutkuje zwiększeniem do 52 liczby dodatkowych dni wolnych od pracy. Ustawa nie precyzuje, iż dodatkowym dniem wolnym od pracy ma być sobota, nie zrównuje także pracy w sobotę z pracą w niedziele i święta pod względem wysokości wynagrodzenia za godziny nadliczbowe. W związku z koniecznością zmieszczenia 42 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy ustawa umożliwia podwyższenie dobowego wymiaru czasu pracy do 10 godzin bez obowiązku wypłacania dodatku za godziny nadliczbowe. W wypadku rezygnacji przez pracodawcę z podwyższenia dobowego wymiaru czasu pracy, o którym mowa w art. 1291 § 1, ustawa nie pozwala na obniżenie dotychczasowego wynagrodzenia pracownika.

W dyskusji senator Adama Graczyński zgłosił wniosek o odrzucenie nowelizacji sejmowej, wprowadzenie poprawek postulowali senatorowie Elżbieta Płonka i Kazimierz Kleina. W kolejnych głosowaniach żaden ze zgłoszonych wniosków nie uzyskał wymaganej większości i na tym połączone komisje zakończyły wspólne prace nad nowelizacją Kodeksu pracy. Ponieważ Regulamin Senatu w art. 68 ust. 2 zobowiązuje komisje do przedstawienia stanowiska w sprawie rozpatrywanych ustaw, postanowiono zwołać odrębne posiedzenia obu komisji.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej, z udziałem przedstawiciela Ministerstwa Finansów, rozpatrzono ustawę o objęciu poręczeniami Skarbu Państwa spłaty niektórych kredytów mieszkaniowych.

Omawiana ustawa umożliwia poręczenie przez Skarb Państwa starych kredytów mieszkaniowych, zaciągniętych przez spółdzielnie w PKO BP, co jest warunkiem prywatyzacji banku. Ustawa zakłada, że Skarb Państwa obejmie gwarancją 90% portfela kredytów, których banki, głównie PKO BP, udzielały spółdzielniom mieszkaniowym w latach 1965-92. Odpowiedzialność Skarbu Państwa z tytułu udzielanych poręczeń obejmowałaby kwotę kredytu, odsetek skapitalizowanych i odsetek bieżących od udzielonego kredytu.

Rozwiązania sejmowe nie budziły kontrowersji senatorów i w głosowaniu postanowili oni zaproponować Izbie ich akceptację. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Janusza Lorenza.

W porządku dziennym posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej znalazło się także rozpatrzenie ustawy o dozorze technicznym. W tej części posiedzenia uczestniczył przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki.

Celem uchwalonej przez Sejm ustawy jest stworzenie podstaw prawnych, umożliwiających stopniowe dostosowanie aktualnego systemu dozoru technicznego do modelu obowiązującego w Unii Europejskiej. Ustawa reguluje zasady, zakres i formy wykonywania dozoru technicznego oraz jednostki właściwe do jego wykonywania. Najważniejszym jej postanowieniem jest zmiana statusu prawnego krajowych jednostek dozoru technicznego, polegająca na likwidacji - z dniem wejścia w życie ustawy - obecnego Urzędu Dozoru Technicznego, a także specjalistycznych jednostek dozoru technicznego podległych ministrowi właściwemu do spraw transportu, oraz utworzeniu w ich miejsce Urzędu Dozoru Technicznego i Transportowego Dozoru Technicznego jako państwowych osób prawnych, działających na zasadzie samofinansowania.

Podczas posiedzenia komisji kilkanaście szczegółowych uwag do ustawy przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Zdaniem biura, przyjęcie zaproponowanych poprawek uczyni ustawę o dozorze technicznym aktem prawnym spójnie regulującym stosunki prawne między jednostkami dozoru technicznego a podmiotami projektującymi, wytwarzającymi, eksploatującymi, naprawiającymi i modernizującymi urządzenia techniczne.

W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Senatowi przyjęcie zmian sugerowanych przez Biuro Legislacyjne. Zarekomenduje je Izbie senator Kazimierz Kleina.

Senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej przyjęli ponadto stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy, w którym zaproponowali wprowadzenie 2 poprawek zbieżnych z propozycjami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Na ich sprawozdawcę wybrano senatora Tadeusza Lewandowskiego. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości o odrzucenie ustawy sejmowej. Jego sprawozdawcą będzie senator Jerzy Suchański.

* * *

Na swym posiedzeniu, z udziałem przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o ochronie osób i mienia. Komisja zapoznała się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które stwierdziło, że ustawa nie budzi zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

Uchwalona 29 listopada br. ustawa ma na celu dostosowanie prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej. Umożliwia prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia oraz uzyskanie licencji pracownika ochrony fizycznej lub pracownika zabezpieczenia technicznego, oprócz obywateli polskich również obywatelom państw będących członkami Unii Europejskiej. Ponadto ustawa wprowadza dla osób ubiegających się o wydanie wspomnianych licencji wymóg biegłej znajomości języka polskiego.

W dyskusji ustawa nie budziła kontrowersji senatorów. W głosowaniu zdecydowano o zarekomendowaniu Senatowi przyjęcia bez poprawek nowelizacji ustawy o ochronie osób i mienia. Stanowisko komisji przedstawi senator Janina Sagatowska.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Nadzwyczajnej Legislacji Europejskiej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty. W tej części posiedzenia uczestniczył przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej. Swoją opinię przedstawiło ponadto Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, które uznało ustawę sejmową za poprawnie skonstruowaną, zgłosiło jednak zastrzeżenia do 3 jej szczegółowych zapisów.

Zgodnie z ustawą sejmową, dzieci mieszkające na stałe w Polsce, nie będące obywatelami polskimi (osoby posiadające kartę stałego pobytu lub status uchodźcy), a podlegające obowiązkowi szkolnemu, będą mogły korzystać z nauki i opieki w publicznych przedszkolach, szkołach, podstawowych, gimnazjach, publicznych szkołach artystycznych i zakładach kształcenia nauczycieli na takich samych warunkach jak obywatele polscy, czyli bezpłatnie.

Osoby nie znające języka polskiego lub znające go w sposób niewystarczający do korzystania z nauki będą miały prawo do dodatkowej bezpłatnej nauki języka polskiego. Szkoły mają także obowiązek udostępnić nieodpłatnie cudzoziemcom pomieszczenia i pomoce dydaktyczne, by można było zorganizować dla nich naukę języka i kultury kraju pochodzenia.

W chwili przyjęcia Polski do Unii Europejskiej w życie ma wejść druga część nowelizacji. Daje ona identyczne prawa rodzinom pracowników migrujących, będących obywatelami państw członkowskich UE - o ile zamieszkają w Polsce lub będą tutaj zatrudnieni. Do tego czasu mogą one korzystać z nauki w szkołach publicznych jako stypendyści MEN, jako stypendyści otrzymujący stypendia przyznane przez organ prowadzący szkołę (gminę lub powiat) lub odpłatnie.

W głosowaniu Komisja Nadzwyczajna Legislacji Europejskiej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie 2 poprawek o charakterze legislacyjnym, zawartych w opinii Biura Legislacyjnego. Stanowisko komisji przedstawi Izbie senator Bogdan Tomaszek.

Podczas posiedzenia komisji rozpatrzono także ustawę o zbieraniu i wykorzystywaniu danych rachunkowych z gospodarstw rolnych. Senatorowie wysłuchali wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Feliksa Klimczaka, radcy generalnego w tym resorcie Marii Zwolińskiej oraz dyrektora Krzysztofa Mateńki z Głównego Urzędu Statystycznego. Pozytywną opinię legislacyjną przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W wyniku głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Mariana Nogę.

* * *

Komisja Rodziny i Polityki Społecznej przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy.

Na wniosek senator Elżbiety Płonki komisja przegłosowała wprowadzenie do ustawy sejmowej jednej poprawki, której przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Zdzisław Maszkiewicz.

* * *

Senatorowie z Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Zdrowia, Sportu i Kultury Fizycznej rozpatrzyli wnioski zgłoszone do ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz niektórych innych ustaw podczas 2 czytania na 68. posiedzeniu Senatu.

Na sprawozdawcę stanowiska połączonych wybrano senatora Macieja Świątkowskiego.

8 grudnia 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawcza przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy. Senatorowie wysłuchali zaproszonych gości, wśród których byli: wiceminister pracy i polityki społecznej Irena Boruta, poseł Ewa Tomaszewska, przedstawiciele OPZZ i NSZZ "Solidarność" oraz Ministerstwa Finansów.

W wyniku dyskusji postanowiono kontynuować prace nad rozpatrywaniem nowelizacji kodeksu pracy.

* * *

W celu rozpatrzenia ustawy o zmianie niektórych upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Podstawowe założenia ustawy sejmowej omówili wiceminister sprawiedliwości Janusz Niedziela i Aleksander Proksa z Rządowego Centrum Legislacji. W posiedzeniu wzięli także udział przedstawiciele Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, Urzędu Generalnego Konserwatora Zabytków oraz Kancelarii Sejmu.

Omawiana ustawa nowelizuje 78 ustaw. W większości wypadków nowelizacja ogranicza się do zmian w delegacjach do wydawania aktów normatywnych, polegających na dodaniu wymaganych przez konstytucję wytycznych oraz na wprowadzeniu formy rozporządzenia w tych delegacjach, w których forma aktu prawnego bądź nie została sprecyzowana, bądź była określona jako zarządzenie. Niekiedy następuje zmiana podmiotu upoważnianego do wydania rozporządzenia, m.in. w sytuacji, gdy dotychczas upoważniony do wydawania aktu normatywnego był podmiot nie wymieniony w konstytucji, np. prezes Głównego Urzędu Statystycznego, prezes Wyższego Urzędu Górniczego, prezes Głównego Urzędu Miar, Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, prezes NBP, naczelny dyrektor Archiwów Państwowych. Do niektórych ustaw przeniesiono uregulowania dotychczas zawarte w aktach wykonawczych bądź dodano nowe delegacje do wydania rozporządzeń lub skreślono dotychczasowe. W kilku ustawach pojawiły się nowe treści merytoryczne, nie mające bezpośredniego związku z założeniem ustawy zaakcentowanym w jej tytule.

Ustalono, że komisje będą kontynuowały rozpatrywanie ustawy sejmowej na posiedzeniu 12 grudnia br.

12 grudnia 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawcza kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do nowelizacji sejmowej. Zmierzają one m.in. do skrócenia czasu pracy do 40 godzin w tygodniu. Zgodnie z poprawkami takie rozwiązanie nie zostanie jednak wprowadzone od razu. Senatorowie zaproponowali wprowadzenie przepisów przejściowych, które poprzedziłyby skracanie czasu pracy do 40 godzin w tygodniu i 8 na dobę. Przepisy te obowiązywałyby od czasu wejścia w życie nowelizacji do 31 grudnia 2002 r. Czas pracy w pięciodniowym tygodniu wynosiłby w tym okresie maksymalnie 41 godzin. Zgodnie z propozycją Komisji Ustawodawczej wprowadzenie skróconego tygodnia nie będzie mogło powodować obniżenia wysokości pracowniczego wynagrodzenia.

Stanowisko komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy przedstawi Izbie senator Stefan Konarski.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali wiceminister pracy i polityki społecznej Ewy Lewickiej, która podkreśliła, że celem nowelizacji jest m.in. usprawnienie przekazywania informacji między płatnikami a ZUS oraz ograniczenie liczby błędów.

Ustawa, która była projektem rządowym, nakłada na płatników składek obowiązek przesyłania do ZUS rozliczeń drogą elektroniczną przez firmy zatrudniające powyżej 20 pracowników (rząd proponował 5 pracowników). Małe firmy będą mogły przekazywać dokumenty do ZUS w formie pisemnej według ustalonego wzoru lub w formie wydruku z programu informatycznego udostępnionego przez zakład.

Sejmowa nowelizacja przewiduje, że ZUS ma zacząć przekazywać informacje o stanie indywidualnych kont ubezpieczonych nie później niż do 31 sierpnia 2001 r., a zakończyć do 31 sierpnia 2002 r.

Podczas posiedzenia pozytywną opinię o nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wyraził także wiceprezes Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi oraz przedstawiciele NBP. Ich zdaniem rozpatrywana nowelizacja powinna wejść szybko w życie w celu usprawnienia systemu.

W dyskusji propozycję wprowadzenia zmian do ustawy zgłosił senator Dariusz Kłeczek. Na zakończenie posiedzenia ustalono, że Komisja Rodziny i Polityki Społecznej będzie kontynuować prace nad ustawą sejmową 13 grudnia br.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Po wysłuchaniu przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Finansów oraz zapoznaniu się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek o charakterze legislacyjnym. Ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Jerzy Cieślak.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Ustawodawczej kontynuowano rozpatrywanie ustawy o zmianie niektórych upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych.

Komisje postanowiły jednak przyjąć odrębne stanowiska w sprawie sejmowej nowelizacji. Komisja Ustawodawcza zaproponowała Senatowi wprowadzenie 11 poprawek, których przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Piotr Ł. J. Andrzejewski. Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej również opowiedziała się za wprowadzeniem 11 zmian. Na sprawozdawcę tej komisji wybrano senatora Zbyszka Piwońskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu wstępnie rozpatrywała projekt ustawy budżetowej na rok 2001 w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wraz z Funduszem Promocji Twórczości, zbiorczego budżetu wojewodów oraz rezerw celowych.

Z założeniami budżetowymi w tym zakresie zapoznał senatorów wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Andrzej Zieliński. Senatorowie wysłuchali również przewodniczącego Komitetu Kinematografii Tadeusza Ścibor-Rylskiego oraz głównego konserwatora zabytków Aleksandra Brody.

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę na konieczność zwiększenia rezerw celowych przeznaczonych na kulturę. Za zbyt niską uznali kwotę planowaną w 2001 r. na zakup książek do bibliotek publicznych. Senatorowie interesowali się także zbyt dużymi, ich zdaniem, środkami przeznaczonymi w projekcie budżetu na dostosowanie polskiego prawa w zakresie kultury do ustawodawstwa unijnego.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się również wstępnie z projektem budżetu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W tej części posiedzenia uczestniczył przewodniczący KRRiTV Juliusz Braun.

W dyskusji senatorowie zgłosili zastrzeżenia do zbyt wysokiego, ich zdaniem, funduszu dyspozycyjnego, planowanych wydatków na podróże zagraniczne i na samochody służbowe oraz wysokiego planowanego wzrostu.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną oraz ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego.

Senatorowie zgodzili się z decyzją Sejmu dotyczącą pozostawienia szkół artystycznych w gestii Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Tomasza Michałowskiego.

13 grudnia 2000 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyła ustawę o świadku koronnym. Większość komisji opowiedziała się za wprowadzeniem, na wniosek senatora Zbigniewa Romaszewskiego, poprawki zobowiązującej sądy do publikowania zeznań świadków koronnych, składanych podczas niejawnych procesów.

W opinii wnioskodawcy, senatora Z. Romaszewskiego, jej wprowadzenie jest konsekwencją najważniejszej zmiany zawartej w nowelizacji, nakładającej na sąd obowiązek wyłączenia jawności rozprawy z udziałem świadka koronnego na jego wniosek. Zdaniem senatora, opinia publiczna musi mieć kontrolę nad procesem.

Senator Z. Romaszewski nie zgodził się z zasadnością nakładania na sądy obowiązku utajniania rozprawy na wniosek świadka koronnego. Twierdził, że wystarczyłby obowiązujący obecnie zapis, pozwalający sądowi na decydowanie w konkretnej sprawie o utajnieniu lub utrzymaniu jawności rozprawy z udziałem świadka koronnego. Jego zdaniem, takie rozwiązanie jest brakiem zaufania do sądów.

"To nie brak zaufania do sądu, ale brak zaufania świadka do paru ludzi siedzących na sali" - stwierdził wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Kazimierz Ferenc. Podkreślił, że w procesie gangu "Krakowiaka", gdy sędzia nie zgodził się na wyłączenie jawności, świadek koronny zaczął wycofywać się z zeznań. "Żeby osiągnąć cele, musimy się zgodzić na warunki na poziomie ważnym dla interesów państwa - dla wyższych celów" - stwierdził K. Ferenc, odpowiadając senatorowi Z. Romaszewskiemu, który twierdził, że wprowadzenie obowiązku utajniania rozprawy na wniosek świadka to naruszenie podstawowej zasady procesowej - zasady jawności. "Bez dania świadkowi gwarancji wyłączenia jawności procesu możliwość pozyskania świadka do wielu procesów będzie równa zeru" - dodał wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.

Inny członek Komisji Praw Człowieka i Praworządności, senator Krzysztof Kozłowski, zgłosił wniosek o przyjęcie nowelizacji ustawy o świadku koronnym bez poprawek. Nie uzyskał on poparcia większości komisji i zostanie przedstawiony jako wniosek mniejszości przez senator Annę Bogucką-Skowrońską. Stanowisko większości natomiast zarekomenduje Izbie senator Z. Romaszewski.

* * *

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiła do rozpatrywania ustawy o wyścigach konnych. W posiedzeniu uczestniczyli: wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Feliks Klimczak, posłowie Wojciech Szczęsny Zarzycki i Leszek Dziamski, przedstawiciele Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, Polskiego Związku Hodowców Koni, Polskiego Związku Hodowców Koni Pełnej Krwi oraz Stowarzyszenia Pro hippica, a także Torów Wyścigowych "Służewiec" Sp. z oo.

Rozpatrywana ustawa reguluje zasady organizowania wyścigów konnych na terytorium Polski oraz działalność Polskiego Klubu Wyścigów Konnych.

W dyskusji najwięcej kontrowersji wywołał art. 12 ustawy sejmowej, stanowiący, że Skarb Państwa powierza Polskiemu Klubowi Wyścigów Konnych wykonywanie niezbywalnego prawa własności oraz innych praw rzeczowych na jego rzecz w stosunku do nieruchomości i innych składników majątkowych służewieckiego toru wyścigów konnych w Warszawie. Dyskutowano także nad zapewnieniem PKWK 2% dochodów z Totalizatora Sportowego, czego nie przewidział Sejm. Kontrowersje wywołał ponadto skład rady PKWK.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zwrócił się o pisemne przygotowanie propozycji ewentualnych zmian w omawianej ustawie, które zostaną rozpatrzone na kolejnym posiedzeniu w sprawie ustawy o wyścigach konnych.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 12 grudnia br.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do omawianej nowelizacji sejmowej. Postulowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Dariusz Kłeczek.

14 grudnia 2000 r.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano ustawę o wyścigach konnych. Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej przedstawionymi przez wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Feliksa Klimczaka, przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Skarbu Państwa oraz Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Uwagi legislacyjne przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W dyskusji senatorowie Kazimierz Kleina i Marian Noga zaproponowali wprowadzenie poprawek do ustawy sejmowej. Senator Grzegorz Lipowski postulował o jej odrzucenie.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zarekomendować wprowadzenie do ustawy o wyścigach konnych kilkunastu poprawek. Stanowisko komisji przedstawi Izbie senator Kazimierz Drożdż.

15 grudnia 2000 r.

Komisja Ustawodawcza zebrała się w celu rozpatrzenia nowelizacji ustawy o świadku koronnym. W posiedzeniu wziął udział wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Kazimierz Ferenc. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do sejmowej nowelizacji i zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Stanowisko komisji przedstawi senator Stefan Konarski.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment