Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

2 lipca 2001 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej poświęcone kończącej się szwedzkiej i rozpoczynającej się belgijskiej prezydencji Unii Europejskiej. Ponadto na posiedzeniu kontynuowano debatę na temat roli parlamentów narodowych w UE w związku z nicejską Deklaracją o przyszłości Unii.

Senator Krzysztof Majka przypomniał, że komisja już po raz kolejny analizuje efekty poszczególnych prezydencji w UE i zajmuje się różnymi aspektami deklaracji nicejskiej.

Otwierając posiedzenie, marszałek Alicja Grześkowiak zwróciła uwagę, że kończy się czwarta kadencja Senatu, a więc podsumowania prezydencji belgijskiej dokona już Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej piątej kadencji. Stąd na obecnym posiedzeniu powinien pojawić się element refleksji nad dokonaniami w całej kończącej się kadencji Senatu.

Marszałek przypomniała, że Senat zajmuje się problematyką Unii Europejskiej niejako dwutorowo. Senat z uwagą obserwuje działania rządu na rzecz akcesji Polski do Unii Europejskiej i wspiera je. Prowadzenie rokowań akcesyjnych leży w domenie rządu, ale Senat żywo interesuje się postępami rokowań, a także wspiera proces akcesyjny przez własne kontakty międzynarodowe i udział w różnych międzynarodowych strukturach parlamentarnych, zwłaszcza w Zgromadzeniu Parlamentarnym Rady Europy i Parlamencie Europejskim. Ta forma dyplomacji parlamentarnej pozwalała łatwiej prowadzić otwartą dyskusję między przedstawicielami państw na trudne tematy akcesyjne, a oferowana pomoc często przekraczała ramy formalnych porozumień. Obecnie dyplomacja parlamentarna zyskała wysoką rangę, prawie równą dyplomacji rządowej, rangę dyplomacji bardzo użytecznej, jako swobodniejszej, łatwiej tworzącej klimat dla rokowań rządowych.

Marszałek A. Grześkowiak podkreśliła, ze Senat odgrywa istotną rolę w procesie dostosowania prawa polskiego do ustawodawstwa europejskiego. Obecna kadencja charakteryzowała się natężeniem prac legislacyjnych w tym zakresie, stąd obok Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej powołano Komisję Nadzwyczajną Legislacji Europejskiej.

Jak stwierdziła marszałek A. Grześkowiak, drugi tor zainteresowania Senatu to pragnienie współuczestnictwa w kształtowaniu nowej struktury ustrojowej Unii Europejskiej. Szczególne znaczenie ma tutaj Deklaracja o Przyszłości Unii, przyjęta przez Konferencję przedstawicieli rządów państw członkowskich Unii Europejskiej. Deklaracja ta stanowi, że Traktat z Nicei, podpisany w grudniu ubiegłego roku, toruje drogę do poszerzenia Unii Europejskiej oraz wzywa do podjęcia wnikliwej i szeroko zakrojonej debaty nad przyszłością Unii. Debata ma objąć wszystkie zainteresowane strony, przedstawicieli polityki, gospodarki, środowisk uniwersyteckich, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, do udziału w niej zaproszone zostały także społeczeństwa i reprezentujące je instytucje z krajów kandydujących do członkostwa w Unii.

Marszałek Senatu przypomniała, że debata, zdaniem jej inicjatorów, powinna odpowiedzieć m.in. na pytania dotyczące podziału kompetencji między Unią Europejską a państwami członkowskimi, roli parlamentów krajowych w przyszłym porządku konstytucyjnym Unii Europejskiej oraz statusu Deklaracji Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Dotyczy więc zagadnień ustrojowych i kształtu powiększonej Unii Europejskiej. W opinii marszałek A. Grześkowiak, ustrój przyszłej zintegrowanej Europy winien odzwierciedlać pluralizm tradycji ustrojowej poszczególnych państw członkowskich, dlatego w debacie konstytucyjnej warto tę tradycję eksponować.

Marszałek przypomniała, ze Senat RP należy do Stowarzyszenia Senatów Europejskich, utworzonego w listopadzie ubiegłego roku w Paryżu. Stowarzyszenie jest zainteresowane przyszłym porządkiem ustrojowym Unii Europejskiej. Przeważa zdanie o potrzebie powstania, obok Parlamentu Europejskiego, drugiej izby, będącej reprezentacją parlamentów narodowych. Parlamenty wielu państw członkowskich podjęły już pracę nad wypracowaniem odpowiedzi, jak powinien wyglądać przyszły ustrój Unii Europejskiej, z wynikiem tych prac zapoznała się już Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, która podjęła także prace nad wypracowaniem stanowiska Polski, i to przed ważnymi spotkaniami przewodniczących komisji spraw zagranicznych i obrony narodowej parlamentów krajów członkowskich i stowarzyszonych z Unią Europejską.

Wiceminister spraw zagranicznych Grażyna Bernatowicz stwierdziła, że nie spełniły się oczekiwania wobec zakończonej prezydencji szwedzkiej. Nasz kraj planował zamknięcie w I półroczu tego roku podczas prezydencji szwedzkiej 11 rozdziałów negocjacyjnych. Udało się zamknąć tylko trzy z nich.

Wiceminister zaznaczyła, że Polska wiele oczekuje od prezydencji belgijskiej w kwestii rozszerzenia. Spodziewamy się, że Belgia wykorzysta swoje doświadczenie przewodzenia Unii, dzięki czemu negocjacje nabiorą dynamiki. Podczas prezydencji belgijskiej powinny zostać podjęte problemy dotyczące m.in.: polityki konkurencji, transportu, podatków, energii, rybołówstwa, sprawiedliwości, spraw wewnętrznych oraz rolnictwa, w tym trudnych dla Polski kwestii fitosanitarnych i weterynaryjnych. W kwestii rolnictwa kraje członkowskie Unii Europejskiej nie wypracowały jednak dotychczas wspólnego stanowiska. Jak zaznaczyła G. Bernatowicz, zamknięcie tych rozdziałów zależy nie tylko od prezydencji belgijskiej, ale również od przygotowania Polski.

Wiceminister G. Bernatowicz zwróciła uwagę, że Polska z przykrością odnotowała, iż kwestia rozszerzenia jest ostatnim z sześciu priorytetów, które wyznaczyła sobie Belgia.

W posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej uczestniczyli również przedstawiciele ambasad Szwecji i Belgii oraz parlamentarzyści z tych krajów. Zakończona prezydencja szwedzka była pierwszą prowadzoną przez ten kraj, natomiast Belgia już po raz jedenasty będzie przewodzić UE.

Ambasador Szwecji w Polsce Mats Staffansson podsumował prezydencję szwedzką w kontekście jej dokonań oraz zadań dla prezydencji belgijskiej. Omówił także realizację nicejskiej Deklaracji o przyszłości Unii. Komentarz na ten temat przedstawił także poseł Göran Lennmarker, wiceprzewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentu Szwecji.

O priorytetach prezydencji belgijskiej i realizacji nicejskiej Deklaracji o przyszłości Unii mówił senator Philippe Mahoux, przewodniczącego Komisji Federalnej ds. Unii Europejskiej Parlamentu Belgii.

Jak stwierdził radca ambasady belgijskiej w Warszawie Johan Indekeu, Belgia ma nadzieję, że Polska zamknie kilka rozdziałów negocjacyjnych w czasie jej prezydencji. Zapewnił, że jego kraj poważnie traktuje kwestie poszerzenia i negocjacji z kandydatami. Zadeklarował, że podczas swojej prezydencji Belgia będzie dążyć do tego, by Polska została członkiem Unii. Jego zdaniem, Belgia będzie realizować harmonogram negocjacji wypracowany podczas ubiegłorocznego szczytu UE w Nicei.

Natomiast ambasador Szwecji w Polsce Mats Staffansson podkreślił, że proces rozszerzenia UE jest nieodwracalny. Przypomniał też ustalenia szczytu Unii w Goeteborgu, gdzie zdecydowano, że kandydaci gotowi do integracji zakończą negocjacje do końca 2002 r. oraz jako członkowie Unii wezmą udział w wyborach do Parlamentu Europejskiego wiosną 2004 r.

"Naszym zdaniem, jest to wielki krok i jasne zobowiązanie Piętnastki, że poszerzenie jest procesem nieodwracalnym" - podsumował M. Staffansson.

Do szczytu w Goeteborgu nawiązała również wiceminister G. Bernatowicz, która podkreśliła, ze jeszcze nigdy tak wyraźnie nie podano daty poszerzenia.

Wystąpienie przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senatora Krzysztofa Majki poświęcone było roli parlamentów narodowych w przyszłym porządku konstytucyjnym UE w perspektywie poszerzenia Unii oraz Konferencji Międzyrządowej 2004 r. Komisja w najbliższym czasie zamierza podjąć uchwałę dotyczącą zwiększenia roli parlamentów krajowych w przyszłym porządku konstytucyjnym Unii Europejskiej.

Zdaniem senatora K. Majki, to właśnie parlament narodowy posiada największą, demokratyczną legitymację reprezentowania społeczeństwa. Parlament powinien czuć się zobowiązany do wypracowania takiej formuły współpracy między instytucjami państwowymi, aby po wejściu Polski do Unii zapewnić sobie jak największą sprawność działania i jak najlepszy kontakt ze społeczeństwem.

W opinii przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, ubiegłoroczny traktat z Nicei uruchomił m.in. debatę nad przyszłością UE - nad kwestiami podziału kompetencji między Unią a państwami członkowskimi, a także rolą parlamentów krajowych. Jak stwierdził K. Majka, senatorowie odpowiedzieli na apel nicejski i oprócz prac legislacyjnych postanowili na szczeblu komisji zainicjować debatę na temat roli parlamentów narodowych. Zdaniem senatora, nie we wszystkich krajach członkowskich "ta debata nabrała rumieńców". Jednak dla Polski jako kandydata do UE ważne jest zaznaczenie swojego głosu.

Senator K. Majka zapowiedział, że uchwała komisji ma wskazywać na konieczność podjęcia działań na szczeblu parlamentarnym, rządowym i konstytucyjnym, które zapewnią jak największą skuteczność polskiego parlamentu w strukturach unijnych, m.in. zwiększenie kontroli parlamentu w procesie kształtowania prawa na szczeblu unijnym.

Zdaniem przewodniczącego komisji, obecne kompetencje parlamentu mogą spełniać swe zadania w okresie przedakcesyjnym, natomiast będą niewystarczające, gdy Polska wejdzie do UE. Polski parlament będzie musiał uwzględnić to, że prace na szczeblu unijnym "biegną charakterystycznym rytmem". "Będziemy musieli go przyjąć, nikt bowiem nie będzie czekać na to, czy polski parlament zdąży zabrać głos w danej sprawie" - stwierdził senator K. Majka. W związku z tym trzeba m.in. stworzyć system selekcji dokumentów unijnych, gdyż parlamentarzyści nie będą w stanie śledzić tysięcy stron dokumentów miesięcznie.

3 lipca 2001 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o izbach rolniczych oraz niektórych innych ustaw.

Założenia ustawy, która była projektem rządowym, przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Robert Gmyrek. Jego zdaniem, ustawa jest potrzebna i należy ją jak najszybciej uchwalić. Podobną opinię wyraził prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych Józef Waligóra.

Omawiana ustawa stanowi, że izby rolnicze finansowane będą głównie z 2-procentowego odpisu od podatku rolnego. Gminy powinny przekazywać pieniądze izbom w ciągu 21 dni od terminu płatności danej raty podatku rolnego.

Ponadto ustawa rozszerza zakres współdziałania między izbami a organami administracji rządowej i samorządowej w województwie w zakresie regulacji prawnych dotyczących rolnictwa. Nakłada na te organy obowiązek zasięgania opinii izb rolniczych, precyzuje również terminy przedstawiania tych opinii.

Nowelizacja ustawy o izbach rolniczych ma też na celu rozszerzenie ich kompetencji, zwiększenie wpływu izb na kształtowanie polityki rolnej i jej realizację. Ponadto zakłada powołanie nowego organu izby - rady powiatowej, która ma zbliżyć działalność izby do rolników, a jednocześnie być ogniwem łączącym rolników z walnym zgromadzeniem i zarządem izby.

Podczas posiedzenia Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznała się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. W dyskusji zgłoszono propozycje wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej.

W głosowaniu komisja poparła 7 poprawek, których wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Józef Frączek.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o środkach żywienia zwierząt.

Senatorowie wysłuchali wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi R. Gmyrka. Zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Opiniowana ustawa, wypracowana na podstawie projektu rządowego, ma na celu wprowadzenie regulacji dotyczących zasad wytwarzania i stosowania środków żywienia zwierząt: pasz, dodatków paszowych i premiksów oraz obrotu nimi, zasad sprawowania w tym zakresie nadzoru przez Inspekcję Weterynaryjną i Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz wymagań co do jakości środków żywienia zwierząt.

Ponadto ustawa dostosowuje polskie regulacje do wymagań obowiązujących w Unii Europejskiej.

W przyjętym stanowisku Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy o środkach żywienia zwierząt. Zmiany zarekomenduje senator Jan Chodkowski.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych.

W tej części posiedzenia uczestniczyli: wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi R. Gmyrek, poseł sprawozdawca Krzysztof Jurgiel, reprezentujący posłów wnioskodawców poseł Adam Szejnfeld, główny lekarz weterynarii Andrzej Komorowski oraz przedstawiciele Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej i Stowarzyszenia Ogólnopolskiego Techników Weterynarii. Ponadto zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Przedmiotem uchwalonej przez Sejm nowelizacji jest zmiana treści delegacji ustawowej do wydania aktu wykonawczego określonej w art. 68 ust. 1 ustawy nowelizowanej. Przepis ten stanowi, że Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej określi, w drodze rozporządzenia, jakie czynności o charakterze pomocniczym z zakresu zadań lekarza weterynarii, o których mowa w art. 1 ust. 1, mogą być wykonywane pod nadzorem lekarza weterynarii przez osoby nie posiadające tytułu lekarza weterynarii, oraz określi kwalifikacje tych osób. Opiniowana ustawa zastąpiła sformułowanie "czynności o charakterze pomocniczym z zakresu zadań lekarza weterynarii" szerokim pojęciem "czynności z zakresu zadań lekarza weterynarii", a także zobowiązała do określenia w rozporządzeniu również trybu nadzoru sprawowanego przez lekarza weterynarii przy niektórych czynnościach wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy nowelizowanej.

W przyjętym stanowisku Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zarekomendowała Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrzonej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Józefa Kuczyńskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności przystąpiono do rozpatrywania ustawy o kuratorach sądowych.

Senatorowie wysłuchali wiceministra sprawiedliwości Janusza Niedzieli, posła sprawozdawcy Marka Markiewicza oraz przedstawicieli Krajowego Stowarzyszenia Kuratorów Sądowych. Swoją opinię przekazało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Omawiana ustawa zmierza do umiejscowienia kuratorów w systemie wymiaru sprawiedliwości. Zgodnie z ustawą o status kuratora może ubiegać się osoba w wieku co najmniej 24 lat, z polskim obywatelstwem, nie karana za przestępstwo umyślne, z pełnią praw cywilnych i wyższym wykształceniem - najlepiej psychologicznym, pedagogicznym lub socjologicznym. W wyjątkowych wypadkach wystarczy ukończenie (lub tylko zobowiązanie się do tego) podyplomowych studiów z zakresu pedagogiki czy resocjalizacji. Kurator musi skończyć roczną aplikację kuratorską.

Ustawa sejmowa stanowi, że kuratora będzie mianował, awansował lub zawieszał w czynnościach prezes Sądu Okręgowego. W zakresie wykonywania swoich obowiązków kurator ma prawo korzystać z pomocy policji, odwiedzać osoby, którymi się "opiekuje" i docierać wszędzie tam, gdzie jego podopieczni przebywają. Wolno mu będzie żądać wyjaśnień od tych osób, wypytywać o nie w zakładach pracy, szkołach czy wśród członków rodziny oraz przeglądać akta sądowe. Kurator mógłby też brać udział w posiedzeniach sądu lub przedstawiać własną opinię w sprawach dotyczących osób nad którymi sprawuje kuratelę. To uprawnienie (oprócz kwestii finansowych) różnicuje kompetencje kuratora zawodowego i społecznego. Autorzy projektu ustawy chcą, by prawo do uczestnictwa w posiedzeniach sądu mieli tylko kuratorzy zawodowi. Ponadto kuratorów społecznych powoływałby prezes Sądu Rejonowego, a nie Okręgowego - jak zawodowych.

Zwierzchni nadzór nad działalnością kuratorów ustawa przyznała ministrowi sprawiedliwości - za pośrednictwem prezesów sądów okręgowych. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2002 r. Wprowadza też dwuletni okres dostosowawczy na wejście w życie przepisów o świadczeniach emerytalno-rentowych dla kuratorów.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności przystąpiono do rozpatrywania ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa. Gośćmi komisji byli wiceminister sprawiedliwości J. Niedziela, przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa Włodzimierz Olszewski oraz poseł sprawozdawca Krzysztof Śmieja.

W myśl ustawy KRS ma prawo występować do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskami dotyczącymi niekonstytucyjności ustaw, rozpatruje i ocenia kandydatury do pełnienia urzędu sędziowskiego wszystkich sądów i przedstawia je prezydentowi, który sędziów mianuje i awansuje do wyższych instancji. KRS rozpatruje też wnioski o przeniesienie sędziów w stan spoczynku, a także decyduje o odebraniu sędziowskich uprawnień emerytalnych tym sędziom, którzy sprzeniewierzyli się zasadzie niezawisłości w trakcie służby. Rada opiniuje także projekty planów budżetu sądów.

Rada ma też obowiązek dbałości o morale stanu sędziowskiego - podejmuje uchwały o stanie kadry sędziowskiej i opiniuje wszystkie projekty przepisów dotyczących sądownictwa.

W skład KRS wchodzą: I prezes Sądu Najwyższego, prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego i minister sprawiedliwości - na czas pełnienia swych urzędów. Ponadto członkami rady są też czterej posłowie, wybierani przez Sejm, dwaj senatorowie - delegaci Senatu, dwaj sędziowie SN, jeden sędzia NSA, dwóch sędziów wybranych z wszystkich sądów apelacyjnych, dziewięciu sędziów ze wszystkich sądów okręgowych, jeden sędzia z sądownictwa wojskowego oraz jeden delegat prezydenta.

Podczas posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności przystąpiono ponadto do rozpatrywania ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie przedstawionymi przez wiceministra sprawiedliwości J. Niedzielę, poseł sprawozdawcę Teresę Liszcz, prezesa Janusza Godynia z Sądu Najwyższego oraz reprezentantów Stowarzyszenia Referendarzy Sądowych i Stowarzyszenia Prokuratorów RP.

Po wstępnym zapoznaniu się z trzema omawianymi ustawami Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła kontynuować swoje prace na kolejnym posiedzeniu 11 lipca br.

* * *

Senatorowie z Komisji Obrony Narodowej przyjęli stanowisko w sprawie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe" i zapewnieniu warunków jego realizacji.

Komisja wysłuchała wiceministra obrony narodowej Romualda Szeremietiewa oraz przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Gospodarki, Biura Bezpieczeństwa Narodowego w Kancelarii Prezydenta. Zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które stwierdziło że ustawa nie wzbudza zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

Omawiana ustawa przewiduje, że w wyniku realizacji programu Siły Zbrojne zostaną wyposażone do końca 2003 r. w 60 samolotów, w tym 16 zakupionych, wynajętych lub użyczonych. Ponadto programem objęto: zakup zestawu logistycznego, zakup lotniczych środków bojowych oraz szkolenie personelu. W art. 3 wskazano sposób finansowania programu z budżetu państwa, m.in. określono górną granicę wydatków z budżetu w latach 2002-2010 na poziomie nie przekraczającym 0,05% PKB rocznie.

Ustawa nowelizuje także Kodeks celny oraz ustawę o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Celem zmiany Kodeksu celnego jest rozszerzenie katalogu towarów zwolnionych z cła o sprowadzane z zagranicy sprzęt i środki techniczne związane z realizacją programu. Zmiana drugiej ustawy ma wyraźnie wskazać, iż umowa dostawy uzbrojenia oraz umowa offsetowa będą zawierane w tym samym dniu.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej opowiedziała się za przyjęciem rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora Stefana Jurczaka.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisji rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o dyscyplinie wojskowej oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali wiceminister obrony narodowej Jadwigi Zakrzewskiej, a także przedstawicieli Izby Wojskowej Sądu Najwyższego oraz Biura Bezpieczeństwa Narodowego w Kancelarii Prezydenta.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej opowiedziała się za wprowadzeniem 12 poprawek do omawianej ustawy. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora Andrzeja Ostoja-Owsianego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych.

Uchwalony przez Sejm pakiet ustaw ubezpieczeniowych ma zastąpić m.in. ustawę o działalności ubezpieczeniowej z 1990 roku.

Nowe prawo o działalności ubezpieczeniowej zakłada ustanowienie Komisji Nadzoru Ubezpieczeniowego, która przejmie obecne uprawnienia ministra finansów i Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń. Sejm utrzymał kolegialną formułę nadzoru ubezpieczeniowego prezesa Komisji Nadzoru Ubezpieczeniowego. Kadencja przewodniczącego KNU - Generalnego Inspektora Nadzoru Ubezpieczeniowego - będzie trwała 5 lat. Przewodniczący będzie powoływany w drodze konkursu przez premiera, a wiceprzewodniczącym będzie sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. W skład komisji wejdą także Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, osoba rekomendowana premierowi przez ministra finansów i specjalista w zakresie ubezpieczeń.

Komisja Nadzoru będzie mogła karać towarzystwa ubezpieczeniowe za nieprzepisową działalność agentów, ustanawiać zarząd komisaryczny lub, w ściśle określonych wypadkach, zarządzać likwidację firm ubezpieczeniowych. Komisja ma wydawać zezwolenia na łączenie się towarzystw oraz obejmowanie 25, 50 i 75% akcji towarzystwa. KNU będzie finansowana z budżetu państwa.

Ustawa o pośrednictwie ubezpieczeniowym przewiduje likwidację licencji dla agentów. W zamian utworzony zostanie rejestr agentów, na podstawie którego będzie można stwierdzić, dla ilu firm pracuje agent.

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych pozostawia istniejący ,katalog ubezpieczeń bez zmian. Ustanawia jednak maksymalną wysokość odszkodowania za szkody i kary za brak obowiązkowych ubezpieczeń.

Uchwalone przez Sejm ustawy mają wejść w życie od 1 stycznia 2002 roku i dostosowują polskie prawo do prawa Unii Europejskiej.

W dyskusji z udziałem m.in. wicedyrektor Katarzyny Przewalskiej z Ministerstwa Finansów oraz prezesa Polskiej Izby Ubezpieczeń Jerzego Wysockiego propozycje wprowadzenia zmian do rozpatrywanych ustaw zgłosiły m.in. senatorowie Genowefa Ferenc i Janina Sagatowska. Ponadto Komisja Gospodarki Narodowej zapoznała się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ustalono, że komisja podejmie decyzję w sprawie rozpatrywanych ustaw na kolejnym posiedzeniu.

4 lipca 2001 r.

Na wspólnym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska oraz Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywały ustawę o ratyfikacji Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska.

W posiedzeniu uczestniczyli wiceminister spraw zagranicznych Grażyna Bernatowicz, wiceminister środowiska Marek Michalik oraz dyrektorzy Czesław Więckowski i Zbigniew Kamiński z Ministerstwa Środowiska.

W dyskusji zwrócono uwagę na poważne błędy w polskim tłumaczeniu konwencji. W związku z tym zdecydowano, że komisja podejmie decyzję w sprawie omawianej ustawy na kolejnym posiedzeniu.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą oraz Komisji Ustawodawczej odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o ustanowieniu 2 maja Dniem Polonii i Polaków za Granicą.

W posiedzeniu udział wzięli: prezes Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", prezes Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" Wiesław Turzański oraz dyrektor Departamentu Polonii w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Wojciech Tyciński.

W głosowaniu połączone komisje opowiedziały się jednogłośnie za przyjęciem projektu przedstawionego przez Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą. Wypracowane stanowisko zarekomenduje Izbie senator Janina Sagatowska.

5 lipca 2001 r.

Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodzie lekarza.

Otwierając posiedzenie, przewodniczący komisji senator Maciej Świątkowski przypomniał, że problematyka zawarta w nowelizowanej ustawie była już tematem posiedzenia komisji w grudniu ubiegłego roku.

Celem omawianej nowelizacji jest wyłączenie spod uregulowań ustawy z 19 listopada 1999 roku - Prawo o działalności gospodarczej: pielęgniarek, położnych oraz lekarzy, którzy wykonują zawód w ramach indywidualnej praktyki, indywidualnej specjalistycznej praktyki albo grupowej praktyki. Zgodnie z tym zapisem, wymienione grupy zawodowe nie będą uznawane za przedsiębiorców w rozumieniu ustawy - Prawo o działalności gospodarczej.

Drugą kwestią - bardzo ważną, podlegającą nowelizacji, jest zmiana zawarta w ustawie o zawodzie lekarza, przedłużająca termin utraty ważności zaświadczenia o prawie do wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty, wydawanych na dotychczasowych zasadach (ustawa zmienia datę 30 czerwca 2001 roku na 31 grudnia 2002 roku).

Jak stwierdził senator M. Świątkowski, w interesie lekarzy leży, aby proces legislacyjny dotyczący przedmiotowej sprawy przebiegł w miarę sprawnie i aby ustawa ta zaczęła jak najszybciej obowiązywać.

Uczestniczący w posiedzeniu zarówno senatorowie, jak i zaproszeni goście (m.in. poseł sprawozdawca Krystyna Herman, wiceminister zdrowia Tomasz Grottel, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Krzysztof Madej oraz Teresa Włochal z Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych zgodzili się z przedstawioną argumentacją. W dyskusji nie zgłoszono żadnych uwag ani propozycji zmian legislacyjnych.

W wyniku głosowania, na wniosek senatora M. Świątkowskiego, senatorowie jednomyślnie przyjęli ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodzie lekarza bez poprawek.

Sprawozdanie Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu przedstawi Izbie senator M. Świątkowski.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Ochrony Środowiska przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o ratyfikacji Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska.

Senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi senator Franciszek Bachleda-Księdzularz.

6 lipca 2001 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ustawodawcza. W pierwszym punkcie porządku dziennego senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o kuratorach sądowych. Wysłuchano wiceministra Janusza Niedzieli i dyrektora Marka Sadowskiego z Ministerstwa Sprawiedliwości oraz przedstawiciela Stowarzyszenia Zawodowych Kuratorów Sądowych.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie szeregu poprawek do rozpatrzonej ustawy. Na sprawozdawcę wybrano senatora Stanisława Gogacza.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych. W tej części wysłuchano wiceministra sprawiedliwości J. Niedzieli, dyrektora M. Sadowskiego, przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa Włodzimierza Olszewskiego oraz przedstawicieli Stowarzyszenia Referendarzy Sądowych.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła wprowadzić szereg zmian do obu omawianych ustaw. Na sprawozdawcę ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa wybrano senatora Stefana Konarskiego. Sprawozdanie w sprawie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych przedstawi senator Piotr Ł.J. Andrzejewski.

11 lipca 2001 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz ustawy o pomocy społecznej.

Senatorowie zapoznali się z opinią przedstawioną przez wiceministra pracy i polityki społecznej Piotra Kołodziejczyka. Wysłuchali ponadto uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 14 poprawek do nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Zdzisława Maszkiewicza.

Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyła także ustawę o zmianie ustawy o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianym w kopalniach węgla, kamieniołomach i zakładach rud uranu oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Negatywną opinię na temat ustawy przedstawiła dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Teresa Guzelf. O jej uchwalenie apelowali przedstawiciele Związku Żołnierzy Batalionów Roboczych "Polski Gułag". Podstawowe rozbieżności dotyczyły przyjętego w ustawie założenia, że kierowanie poborowych do służby w batalionach budowlanych opierało się na kryteriach politycznych, a odbywanie tej służby stanowiło szczególny rodzaj represji z przyczyn politycznych.

Projekt ustawy był przedłożeniem poselskim. Wprowadzone zmiany polegają na przyznaniu uprawnień żołnierzom zasadniczej służby wojskowej skierowanym do służby w wojskowych batalionach budowlanych w latach 1949-1959. Na podstawie znowelizowanej ustawy uprawnione osoby otrzymają świadczenie pieniężne oraz ryczałt energetyczny w wysokości 50% taryfowych opłat za korzystanie z energii elektrycznej, gazowej i cieplnej na cele domowe. Ryczałt ten będzie także przysługiwać wdowom po osobach uprawnionych do świadczeń, które są emerytkami lub rencistkami.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Przyjęcie ustawy bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Dariusz Kłeczek.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności zakończyła prace nad ustawą o kuratorach sądowych. W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 17 poprawek. podczas posiedzenia plenarnego zarekomenduje je senator Zbigniew Romaszewski.

Komisja kontynuowała także prace nad ustawą o Krajowej Radzie Sądownictwa. W wyniku kolejnych głosowań senatorowie postanowili zaproponować wprowadzenie 13 zmian do ustawy. Na sprawozdawcę wybrano senator Annę Bogucką-Skowrońską.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono ustawę - Prawo o ustroju sądów powszechnych, do której zaproponowano 54 poprawki. Stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator Jan Chojnowski.

12 lipca 2001 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej przyjęła stanowisko w sprawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

Komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 48 poprawek, które zarekomenduje senator Janina Sagatowska. Do stanowiska komisji zgłoszono 2 wnioski mniejszości, których sprawozdawcą będzie senator Genowefa Ferenc.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o pośrednictwie ubezpieczeniowym. Senatorowie przyjęli 31 poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora Adama Graczyńskiego. Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, który zarekomenduje Izbie senator G. Ferenc.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych. W przyjętym stanowisku zaproponowano Senatowi wprowadzenie 19 poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora Mariana Nogę. Jednocześnie zgłoszono wniosek mniejszości, który zarekomenduje senator G. Ferenc.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej rozpatrywała ustawę o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych.

Senatorowie wysłuchali przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej z wiceminister Jadwigą Zakrzewską, Biura Bezpieczeństwa Narodowego przy Kancelarii Prezydenta oraz Izby Wojskowej Sądu Najwyższego. Zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Omawiana ustawa sejmowa określa zadania i sposób działania Żandarmerii Wojskowej. Umiejscawia ona żandarmerię w systemie formacji wojskowych. Będzie ona podlegała bezpośrednio ministrowi obrony. Do tej pory przepisy dotyczące żandarmerii były rozproszone w wielu ustawach.

Zgodnie z ustawą Żandarmeria Wojskowa ma m.in. zapewniać przestrzeganie dyscypliny w wojsku oraz strzec porządku na terenie jednostek, zapobiegać popełnianiu przestępstw przez żołnierzy, pracowników jednostek i osoby przebywające na ich terenie. Żandarmi mają też zapobiegać zjawiskom patologicznym w Siłach Zbrojnych - alkoholizmowi i narkomanii.

Ustawa nadaje żandarmerii uprawnienia porównywalne z tymi, którymi dysponuje policja. Żandarmi będą m.in. wykonywać czynności operacyjne, zabezpieczać ślady i dowody przestępstw, konwojować dokumenty i mienie wojskowe oraz wykonywać zadania policji sądowej w sądach wojskowych. Polska żandarmeria będzie mogła wykonywać swe zadania również w polskich jednostkach wojskowych za granicą.

W przyjętym stanowisku Komisja Obrony Narodowej uwzględniła uwagi zgłoszone podczas posiedzenia i postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 37 poprawek do ustawy o Żandarmerii Wojskowej. Na sprawozdawcę wybrano senator Annę Bogucką-Skowrońską.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment