Druk nr 27

Warszawa, dnia 5 grudnia 1997 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Na podstawie art. 74 oraz art. 65 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Do reprezentowania nas w pracach nad tym projektem uchwały upoważniamy senatora Krzysztofa Majkę.

W załączeniu przekazujemy projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

(-) senator Zbigniew Antoszewski

(-) senator Władysław Bartoszewski

(-) senator Jerzy Cieślak

(-) senator Ryszard Gibuła

(-) senator Zbigniew Kulak

(-) senator Grzegorz Lipowski

(-) senator Janusz Lorenz

(-) senator Krzysztof Majka

(-) senator Elżbieta Płonka

(-) senator Dorota Simonides


projekt

U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia ............

w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Art. 1.

W uchwale Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (Monitor Polski z 1993 r. Nr 20, poz. 198, z 1994 r. Nr 30, poz. 244, z 1995 r. Nr 29, poz. 333,
z 1996 r. Nr 13, poz. 150, Nr 40, poz. 391 i Nr 67, poz. 630, z 1997 r. Nr 57, poz. 552) w art. 15
w ust.1 w pkt 12 oraz w załączniku do Regulaminu Senatu w pkt 12 wyrazy "Spraw Zagranicznych i Mię
dzynarodowych Stosunków Gospodarczych" zastępuje się wyrazami "Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej".

Art. 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE

  1. Integracja Polski ze wspólnotą państw Zachodu (euroatlantycką i europejską) stanowi priorytet polityki zagranicznej III Rzeczypospolitej. Integracja Polski z Unią Europejską stanowi ogromne wyzwanie stojące przed społeczeństwem i państwem polskim. Konieczna jest koncentracja środków, aby móc sprostać temu wyzwaniu, także w Senacie.
  2. Problemy integracji Polski z Unią Europejską odnoszą się zarówno do polityki wewnętrznej jak i zagranicznej państwa. W procesie integracji Polski z Unią Europejską odnoszącym się do polityki wewnętrznej państwa, uczestniczyć będą wszystkie komisje senackie. Szczególną rolę odgrywać będą w tej mierze Komisje: Ustawodawcza, Gospodarki Narodowej oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w związku z wyzwaniem harmonizacji prawa polskiego z unijnym oraz takich dostosowań w gospodarce polskiej, które zapewnią jej konkurencyjność w momencie integracji z Jednolitym Rynkiem Unii Europejskiej.
  3. W III kadencji Senatu istniała w ramach Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Podkomisja ds. Integracji Europejskiej. Powołana ona została przez Komisję Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych, za zgodą Prezydium Senatu. Podkomisja nie miała charakteru autonomicznego: wspomagała ona Komisję w rozpatrywanych przez nią sprawach odnoszących się do integracji europejskiej. Z chwilą zakończenia III kadencji Senatu Podkomisja ds. Integracji Europejskiej przestała istnieć.
  4. W obecnej, IV kadencji Senatu przedmiotowy zakres działania Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych został w Regulaminie Senatu (uchwałą z dnia 6 listopada 1997 r.) w sposób formalny uzupełniony o sprawy związane z integracją europejską. W rzeczywistości zakres ten Komisja (Komisja Spraw Zagranicznych w latach 1989-95; od 1995 r. - Komisja Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych) obejmowała swoim działaniem od początku I kadencji Senatu.
  5. W pierwszej połowie 1998 r., rozpoczną się negocjacje Rzeczypospolitej Polskiej z Unią Europejską w sprawie członkostwa Polski w Unii. W Senacie powinna istnieć komisja, która będzie mogła śledzić postępy negocjacji oraz reagować na ewentualne problemy jakie mogą się w ich trakcie rodzić.
  6. Istotną rolę w relacjach parlamentów narodowych z Parlamentem Europejskim odgrywa Konferencja Komisji ds. Europejskich Parlamentów Państw Członkowskich UE i Parlamentu Europejskiego (w skrócie, od nazwy w języku francuskim, nazywana COSAC). Od drugiej połowy 1997 r. kraje kandydujące do członkostwa w Unii, uzyskały w ramach Konferencji status obserwatora. (W Konferencji ma brać udział jeden senator i dwóch posłów). Stąd też w Senacie powinna istnieć komisja mająca wpisane w swój przedmiotowy zakres działania sprawy europejskie i fakt ten powinien znaleźć odbicie w nazwie tej komisji. Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, z obecnymi kompetencjami regulaminowymi Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych, spełniałaby ten warunek.

Jednocześnie jest rzeczą bardzo ważną, aby w ramach Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej znaleźli się senatorowie wchodzący w skład delegacji Sejmu i Senatu RP do Parlamentarnej Komisji Wspólnej Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej (trzech senatorów członków delegacji i trzech ich zastępców) oraz senatorowie wchodzący w skład delegacji Sejmu i Senatu RP do Zgromadzenia Unii Zachodnioeuropejskiej (jeden senator, członek delegacji i jeden jego zastępca).