Druk nr 197

4 marca 1999 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

Pani

Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Na podstawie art. 61 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o samorządzie województwa i ustawy o samorządzie powiatowym.

Do reprezentowania w pracach nad tym projektem ustawy upoważniamy senatora Andrzeja Chronowskiego.

W załączeniu przekazujemy projekt ustawy wraz z uzasadnieniem.

/-/ Paweł Abramski

/-/ Józef Frączek

/-/ Zdzisław Maszkiewicz

/-/ Franciszek Bachleda-Księdzularz

/-/ Alicja Grześkowiak

/-/ Tomasz Michałowski

/-/ Jerzy Baranowski

/-/ Kazimierz Kleina

/-/ Elżbieta Płonka

/-/ Jan Chodkowski

/-/ Dariusz Kłeczek

/-/ Zygmunt Ropelewski

/-/ Jan Chojnowski

/-/ Andrzej Krzak

/-/ Roman Skrzypczak

/-/ Andrzej Chronowski

/-/ Krzysztof Lipiec

/-/ Maciej Świątkowski

/-/ Stanisław Cieśla

/-/ Stanisław Majdański

/-/ Marcin Tyrna

/-/ Jan Cimanowski

/-/ Krzysztof Majka

/-/ Edmund Wittbrodt

/-/ Lech Feszler

/-/ Jerzy Masłowski

/-/ Ireneusz Zarzycki


projekt

U S T A W A

z dnia

o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o samorządzie województwa i ustawy o samorządzie powiatowym.

Art. 1.

W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734 i Nr 123, poz. 775 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 162, poz. 1126 ) w art. 25 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Wysokość diet otrzymywanych przez radnego w ciągu miesiąca nie może przekroczyć 20% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.".

Art. 2.

W ustawie z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124 i Nr 43, poz. 253, z 1994 r. Nr 98, poz. 471, z 1997 r. Nr 9, poz. 43 i Nr 28, poz. 153 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1118 i 1126) w art. 20 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. Wynagrodzenie pracownika samorządowego nie może przekroczyć, w odniesieniu do:

  1. marszałka województwa - wynagrodzenia jakie otrzymuje wojewoda,
  2. innych członków zarządu województwa - 0,9 wynagrodzenia marszałka województwa,
  3. starosty - 0,9 wynagrodzenia marszałka województwa,
  4. innych członków zarządu powiatu - 0,7 wynagrodzenia marszałka województwa,
  5. wójta (burmistrza, prezydenta) - 0,8 wynagrodzenia marszałka województwa,
  6. innych członków zarządu gminy- 0,6 wynagrodzenia marszałka województwa,
  7. pozostałych pracowników samorządowych - 0,6 wynagrodzenia marszałka województwa.".

Art. 3.

W ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561, Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 32, poz. 184, Nr 98, poz. 603, Nr 106, poz. 673, Nr 121, poz. 770, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 945 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) dodaje się art.16 a w brzmieniu:

"Art.16a. Wynagrodzenie członka zarządu w spółce powstałej w wyniku komercjalizacji nie może przekroczyć łącznie 10 krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej i 4 krotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w spółce do czasu zbycia przez Skarb Państwa ponad połowy akcji.".

Art. 4.

W ustawie z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. q53, Nr 75, poz. 468, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, Nr 137, poz. 887 Nr 144, poz. 929 i Nr 162, poz. 1116) dodaje się art. 84b w brzmieniu:

"Art.83a. Wynagrodzenie członka zarządu Kasy Chorych nie może przekroczyć 0,8 wynagrodzenia marszałka województwa.".

Art. 5.

W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91, poz. 576, Nr 155, poz. 1014, Nr 160, poz. 1060 i Nr 162, poz. 1126) w art. 24 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Wysokość diet otrzymywanych przez radnego województwa w ciągu miesiąca nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.".

 

Art.6.

W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz.578, Nr 155 poz. 1014) w art. 21 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Wysokość diet otrzymywanych przez radnego powiatu w ciągu miesiąca nie może przekroczyć 40% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.".

Art. 7.

Umowy zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy, zostaną do dnia 30 czerwca 1999 r. wypowiedziane i zawarte ponownie na warunkach przewidzianych w niniejszej ustawie.

Art. 8.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


U Z A S A D N I E N I E

Celem proponowanej ustawy jest wprowadzenie zasady, że wysokość wynagrodzenia pracowników samorządów, zarządów kas chorych i zarządów spółek Skarbu Państwa będzie uzależniona od średniej krajowej płacy lub płacy w administracji rządowej.

Po ukształtowaniu się władz samorządowych po wyborach w 1998 roku pojawiły się - słuszne zdaniem projektodawców - głosy opowiadające się za ograniczeniem płac w administracji samorządowej. Kontrowersyjne - także w odczuciu społecznym - wydaje się określanie płac pracowników samorządowych bez odnoszenia się do średniego wynagrodzenia w kraju oraz wynagrodzenia Prezydenta RP, Premiera, ministrów czy wojewodów. Bulwersujące jest bowiem ustalenie płacy np. prezydenta miasta powyżej płacy prezydenta RP. Jednym z argumentów za wprowadzeniem regulacji płac ustawą jest fakt, iż wynagrodzenia parlamentarzystów zostały określone również przepisami ustawy. Rozwiązanie to sprawdziło się w praktyce. Dlatego za stosowne uważamy wprowadzenie systemowego rozwiązania, które nie będzie budziło kontrowersji przy okazji zmian wynagrodzeń.

Mamy zatem w proponowanej ustawie do czynienia z regulacją zarobków osób zajmujących kierownicze stanowiska w administracji samorządowej, kas chorych i spółek Skarbu Państwa. Regulacja ta wydaje się być zgodna z oczekiwaniami społecznymi i jest podyktowana względami ekonomicznymi w związku z problemami finansowymi samorządów i kas chorych.

Jest to także rozwiązanie, które wydaje się być konieczne ze względu na sygnały o nadmiernych wynagrodzeniach w administracji samorządowej, kasach chorych i spółkach Skarbu Państwa.

Proponowane rozwiązanie jest rozwiązaniem przejściowym, mającym rozwiązać problem ustalania wynagrodzeń w tych sferach na kilka-kilkanaście lat ze względu na olbrzymie dysproporcje pomiędzy średnimi zarobkami w kraju a wynagrodzeniami na stanowiskach kierowniczych w administracji samorządowej, kasach chorych i spółkach Skarbu Państwa.

Wprowadzenie proponowanej ustawy nie pociąga za sobą żadnych obciążeń dla budżetu państwa.