U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 18 marca 1999 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji

przedsiębiorstw państwowych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 4 marca 1999 r. ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

  1. art. 1 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 1. W ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw pań
    stwowych (Dz.U. Nr 118, poz. 561 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 32, poz. 184, Nr 98, poz. 603, Nr 106, poz. 673, Nr 121, poz. 770, Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) wprowadza się następujące zmiany:
    1) w art. 38 w ust. 2 wy
    razy "z upływem sześciu miesięcy" zastępuje się wyrazami "z upływem dwunastu miesięcy",
    2) w art. 49 w ust. 4 skreśla się wyrazy ", z tym że prawo do nieodpłatnego nabycia akcji spółek, których Skarb Państwa nie jest jedynym akcjonariuszem, powstaje po upł
    ywie trzech miesięcy od wniesienia przedsiębiorstwa do spółki i wygasa z upływem sześciu miesięcy od dnia powstania tego prawa". ";
  2. dodaje się art. 1a w brzmieniu:
    "Art. 1a. Osoby uprawnione, o których mowa w art. 36 ust. 1, art. 37 ust. 1, art. 49 ust. 4 i art. 63 ust. 2-4 ustawy, o której mowa w art. 1, które złożyły w terminie oświadczenie o zamiarze nieodpłatnego nab
    ycia od Skarbu Państwa akcji, lecz wskutek wygaśnięcia prawa nie nabyły ich, mają prawo nieodpłatnie nabyć te akcje w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.".

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


Uzasadnienie

Senat uznał za w pełni zasadne przesłanki, które skłoniły Sejm do przyjęcia ustawy z dnia 4 marca 1999 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Senat podzielił opinię Sejmu, iż termin wygaśnięcia prawa do nieodpłatnego nabycia akcji prywatyzowanych przedsiębiorstw przez osoby uprawnione okazał się w przeszłości zbyt krótki.

Poprawki zgłoszone przez Senat do ustawy zmierzają do udoskonalenia formy, w której wyrażone są intencje Sejmu.

Nieuniknioną konsekwencją ustalenia, iż wspomniany termin okazał się w przeszłości niedostateczny, jest - zdaniem Senatu - jego wydłużenie na przyszłość. Taki cel ma nadanie nowego brzmienia przepisom art. 1 rozpatrywanej ustawy. Senat przyjął nowy, dwunastomiesięczny termin uznając za słuszne propozycje zawarte w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (druk sejmowy nr 498).

Senat uznał także, że przepis przywracający uprawnienia wygasłe w przeszłości nie powinien być umieszczony w przepisach przejściowych ustawy z 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Taka lokalizacja bowiem prowadzi do wniosku, że przywrócenie terminu dotyczy tylko uprawnień wygasłych przed dniem wejścia w życie tej ustawy, tj. przed dniem 8 kwietnia 1997 r.

W tej sytuacji, aby w pełni zrealizować cele ustawy Senat proponuje potraktowanie tego przepisu jako przejściowej normy należącej do rozpatrywanej właśnie ustawy nowelizującej (dodany art.1a), co pozwoli na zastosowanie go do wszystkich uprawnień wygasłych do czasu wejścia w życie nowelizacji i - co za tym idzie - wydłużenia terminu wygasania uprawnień.