U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 10 sierpnia 2001 r.

w sprawie ustawy - Prawo lotnicze

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 19 lipca 2001 r. ustawy - Prawo lotnicze, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 2 w pkt 2 wyrazy "oraz inne jednostki realizujące zadania służby publicznej, podległe lub nadzorowane przez organy administracji rządowej, niezależnie od tytułu prawnego stanowiącego podstawę ich używania" zastępuje się wyrazami "i służby celnej";

2)

w art. 2 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) lotem handlowym jest lot w celu odpłatnego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty,";

3)

w art. 3 w ust. 1 po wyrazach "umowy międzynarodowe" dodaje się wyrazy "łącznie z aktami uznanymi w tych umowach za obowiązujące";

4)

w art. 16 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Elementami infrastruktury transportowej, o której mowa w ust. 3, są lotniska międzynarodowe i lotniska o znaczeniu regionalnym uwzględnione w strategiach rozwoju województw oraz lotnicze urządzenia naziemne.";

5)

w art. 17 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Minister właściwy do spraw transportu może odwołać członka Komisji w razie utraty kwalifikacji moralnych niezbędnych do sprawowania funkcji publicznej.";

6)

w art. 17 w ust. 6 dodaje się drugie zdanie w brzmieniu: "W przypadku Przewodniczącego Komisji członkostwo wygasa z upływem kadencji.";

7)

w art. 18:

a) ust. 1-5 otrzymują brzmienie:

"1. Przy ministrze właściwym do spraw transportu działa Rada Lotnictwa Cywilnego, zwana dalej "Radą", będąca jego organem opiniodawczo-doradczym w sprawach związanych z działalnością lotnictwa cywilnego.

2. W skład Rady wchodzą przedstawiciele: ministra właściwego do spraw transportu, ministra właściwego do spraw administracji publicznej, ministra właściwego do spraw finansów publicznych, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw rolnictwa, ministra właściwego do spraw środowiska, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, ministra właściwego do spraw zdrowia, Szefa Urzędu Ochrony Państwa oraz Prezesa Urzędu, powoływani i odwoływani przez ministra właściwego do spraw transportu w porozumieniu z właściwymi ministrami.

3. W skład Rady wchodzą również, w liczbie nie większej niż 7, przedstawiciele organizacji przedsiębiorstw lotniczych, zarządzających lotniskami, organizacji lotniczych i uczelni wyższych kształcących w specjalnościach związanych z lotnictwem, powoływani przez ministra właściwego do spraw transportu.

4. Przewodniczącego Rady powołuje Rada spośród członków, zwykłą większością głosów.

5. Do zadań Rady należy w szczególności:

1) zajmowanie stanowiska w sprawach wskazanych przez ministra właściwego do spraw transportu,

2) opiniowanie krajowego programu ochrony lotnictwa cywilnego,

3) pośredniczenie w wymianie opinii i doświadczeń dotyczących ułatwień i ochrony w lotnictwie cywilnym,

4) opiniowanie spraw ułatwień i ochrony,

5) wydawanie opinii w innych sprawach lotnictwa cywilnego na wniosek zainteresowanych podmiotów.",

b) skreśla się ust. 6 i 7;

8)

w art. 19 w ust. 5 wyraz "Wiceprezesów" zastępuje się wyrazami "Nie więcej niż trzech wiceprezesów";

9)

w art. 19 w ust. 6:

a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) popełnienia przestępstwa,",

b) dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) utraty kwalifikacji moralnych niezbędnych do sprawowania funkcji publicznej,";

10)

w art. 21 w ust. 2 kropkę na końcu skreśla się i dodaje się wyrazy "i rozmieszczenie jego oddziałów terenowych.";

11)

skreśla się art. 22;

12)

w art. 23 skreśla się ust. 3;

13)

skreśla się art. 29;

14)

w art. 35:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych prowadzi rejestr statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego. Do rejestru mogą być wpisane także statki powietrzne służby celnej oraz statki powietrzne innych jednostek realizujących zadania służby publicznej, jeżeli nie zostały one wpisane do rejestru, o którym mowa w ust. 1, w trybie art. 36 ust. 2 pkt 2.",

b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi w drodze rozporządzenia sposób prowadzenia rejestru, o którym mowa w ust. 3, tryb dokonywania wpisów i wykreśleń w rejestrze, a także wzór rejestru i świadectwa rejestracji, uwzględniając dane podlegające wpisowi, w szczególności znaki rejestracyjne oraz typ i numer fabryczny statku powietrznego.";

15)

w art. 38 w ust. 1 po wyrazach "statku powietrznego" dodaje się wyrazy "za zgodą właściciela";

16)

w art. 50 wyrazy "statków powietrznych do lotów, ich silników i śmigieł" zastępuje się wyrazami "do lotów statków powietrznych, silników i śmigieł";

17)

w art. 51 w ust. 5 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "do czasu ponownego stwierdzenia zakwestionowanej zdatności do lotów.";

18)

w art. 62 w ust. 2 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej,";

19)

w art. 62 w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) pisemną zgodę zarządu gminy,";

20)

w art. 63 w ust. 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) projekt zagospodarowania lotniska nie spełnia wymagań określonych w odrębnych przepisach,";

21)

w art. 70 w ust. 1 po wyrazie "Urzędu" dodaje się wyrazy "pod rygorem nieważności";

22)

art. 71 otrzymuje brzmienie:

"Art. 71. Lotniska międzynarodowe użytku publicznego istniejące w dniu wejścia w życie ustawy mogą być usytuowane wyłącznie na gruntach będących własnością Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego i spółek prawa handlowego, w których łączny udział Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego wynosi co najmniej 51 % akcji lub udziałów.";

23)

w art. 79 skreśla się ust. 4;

24)

w art. 88 w ust. 3 w pkt 5 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) decyduje o dokonaniu redukcyjnego odstrzału zwierzyny stosownie do przepisów prawa łowieckiego w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa operacji lotniczych przez zwierzynę, gdy inne metody ochrony okazały się nieskuteczne; o decyzji o odstrzale szef lotniska zawiadamia Polski Związek Łowiecki z siedmiodniowym wyprzedzeniem, chyba że bezpieczeństwo lotów wymaga natychmiastowego odstrzału.";

25)

w art. 89 w ust. 1 wyrazy "W celu realizacji Narodowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego szef" zastępuje się wyrazem "Szef";

26)

w art. 93 w ust. 6 wyrazy "punktu odniesienia" zastępuje się wyrazem "granicy";

27)

w art. 99 w ust. 7 w pkt 1 skreśla się lit. w);

28)

w art. 113 w ust. 1 skreśla się pkt 4;

29)

w art. 123 w ust. 2 po wyrazach "ruchu lotniczym" dodaje się wyrazy "w polskiej przestrzeni powietrznej w stosunku do statków powietrznych zarejestrowanych w tych państwach i terytoriach";

30)

w art. 133 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) publikacja informacji lotniczych,";

31)

w art. 135 w ust. 1 po wyrazie "pomocy" dodaje się wyrazy "nie więcej niż trzech";

32)

w art. 136 w ust. 3 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z zachowaniem wymagań określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704).";

33)

w art. 143 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) tryb powołania oraz organizację systemu ratownictwa lotniczego,";

34)

dodaje się art. 147a w brzmieniu:

"Art. 147a. 1. Badanie wypadków i przesłanek wypadków lotniczych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej prowadzi Komisja Badania Wypadków Lotniczych Ministerstwa Obrony Narodowej powoływana przez Ministra Obrony Narodowej, zwana dalej "Wojskową Komisją Badania Wypadków".

2. W zakresie uprawnień Wojskowej Komisji Badania Wypadków oraz jej członków stosuje się odpowiednio przepisy art. 146 oraz art. 147 ust. 1.

3. Minister Obrony Narodowej zapewnia w ramach budżetu ministerstwa środki na prowadzenie działalności Wojskowej Komisji Badania Wypadków, a w szczególności na wynagrodzenie ekspertów, o których mowa w ust. 4, wyposażenie techniczne Wojskowej Komisji Badania Wypadków i jej obsługę administracyjną, a także na koszty ekspertyz.

4. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze zarządzenia, liczbę członków Wojskowej Komisji Badania Wypadków, ich kwalifikacje, tryb powoływania i odwoływania oraz organizację, szczegółowe zasady funkcjonowania tej Komisji, a także szczegółowe zasady wynagradzania ekspertów.";

35)

art. 199 otrzymuje brzmienie:

"Art. 199. Rada Ministrów, na wniosek Prezesa Urzędu złożony po zasięgnięciu opinii Rady za pośrednictwem ministra właściwego do spraw transportu, ustala, w drodze rozporządzenia, program ochrony lotnictwa cywilnego określający zasady dotyczącej bezpieczeństwa lotnictwa współpracy organów administracji publicznej z zarządzającymi lotniskami, uwzględniając wymagania przepisów międzynarodowych, interes publiczny i bezpieczeństwo pasażerów.";

36)

w art. 200 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zarządzający lotniskiem w porozumieniu z właściwymi organami administracji publicznej i stałymi użytkownikami lotniska opracowuje projekt programu ochrony lotniska uwzględniając treść programu, o którym mowa w art. 199.";

37)

w art. 201:

a) w ust. 4 dodaje się drugie zdanie w brzmieniu:

"Na lotniskach, na których znajdują się przejścia graniczne, służba ochrony lotniska dokonuje kontroli współdziałając ze Strażą Graniczną.",

b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres i sposób współdziałania służby ochrony lotniska ze Strażą Graniczną przy wykonywaniu kontroli, o której mowa w ust. 4, na lotniskach, na których znajdują się przejścia graniczne, kierując się w szczególności koniecznością zapewnienia skuteczności tej kontroli oraz sprawnego jej przeprowadzania, a także właściwego wykonywania przez Straż Graniczną zadań w zakresie ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego.",

c) ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Prezes Urzędu nadzoruje realizację zadań służby ochrony lotniska w zakresie wynikającym z zatwierdzonego programu ochrony lotniska.";

38)

w art. 226 w ust. 1 w pkt 3 wyrazy "dopuszcza do dokonywania" zastępuje się wyrazami "zezwala na wykonywanie";

39)

w art. 226 w ust. 1 skreśla się pkt 12;

40)

art. 230 otrzymuje brzmienie:

"Art. 230. W ustawie z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Porty Lotnicze" (Dz. U. Nr 33, poz. 185) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 skreśla się ust. 3;

2) w art. 4:

a) skreśla się ust. 2,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. PPL prowadzi na własny rachunek rozliczenia z tytułu swojej działalności.",

c) skreśla się ust. 5;

3) w art. 6 w ust. 1 skreśla się wyrazy "zgodnych z celami narodowego planu społeczno-gospodarczego";

4) w art. 10 skreśla się ust. 1 i 3.";

41)

dodaje się art. 232a w brzmieniu:

"Art. 232a. W ustawie z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. Nr 25, poz. 113 i Nr 137, poz. 639, z 1997 r. Nr 106, poz. 680, Nr 121, poz.769 i 770 i Nr 160 poz. 1078, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 96, poz. 1106 i Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 9, poz. 117, Nr 72, poz. 839 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 43) w art. 53 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Zasady wykorzystywania statków powietrznych do uprawiania sportów lotniczych i wymogi w zakresie kwalifikacji użytkowników tych statków określa ustawa z dnia ..... - Prawo lotnicze (Dz.U. Nr ...., poz....).

42)

w art. 233 skreśla się pkt 2;

43)

w art. 235 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) w art. 14 w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) transportu lotniczego,

44)

w art. 237 skreśla się ust. 2 i 3;

45)

w art. 238:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przedsiębiorcy prowadzący przed dniem wejścia w życie ustawy działalność gospodarczą objętą przez niniejszą ustawę obowiązkiem uzyskania koncesji lub zezwolenia mogą tę działalność prowadzić nadal do czasu uzyskania odpowiednio koncesji lub zezwolenia, nie dłużej jednak, niż do dnia 31 sierpnia 2002 r., pod warunkiem złożenia odpowiedniego wniosku w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. ",

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przedsiębiorcom, o których mowa w ust. 1, spełniającym wymagania określone ustawą, udziela się odpowiednio koncesji i zezwoleń w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Przedsiębiorcy ci są zwolnieni z opłat za uzyskanie koncesji lub zezwolenia.";

46)

w art. 247 w pkt 1 skreśla się wyrazy "169-198," , "235," i "238".

 

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK