Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


3. posiedzenie Senatu

16 listopada br. odbyło się 3. posiedzenie Senatu. Obradom przewodniczyli marszałek Longin Pastusiak i wicemarszałek Ryszard Jarzembowski. Na sekretarzy posiedzenia wyznaczono senatorów Zbigniewa Gołąbka i Sławomira Izdebskiego.

Przyjęty przez Izbę porządek obrad obejmował dwa punkty:

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

- wybór senatorów do składu Krajowej Rady Sądownictwa.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 4. posiedzeniu, 14 listopada br. Do Senatu została przekazana 14 listopada i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz do Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Gospodarki i  Finansów Publicznych przedstawił senator Jerzy Markowski. Senator przypomniał, że w projekcie ustawy przyjęto, iż w roku 2002 zostaną objęte regulacją cztery podstawowe obszary: po pierwsze, zostaną utrzymane na dotychczasowym poziomie progi skali podatkowej, a równocześnie zostanie podwyższona tak zwana kwota wolna; po drugie, ulegną likwidacji lub ograniczeniu niektóre zwolnienia podatkowe bądź odliczenia od podatku dochodowego dokonywane od dochodów przed opodatkowaniem lub bezpośrednio po opodatkowaniu; po trzecie, zmieni się formuła inwestycji ulgi mieszkaniowej. Łącznie te trzy punkty mają być źródłem pozyskania dodatkowych wpływów na kwotę niewiele większą niż 2 miliardy zł. Po czwarte, wprowadza się opodatkowanie od dochodów kapitałowych - to pozostaje głównym źródłem potencjalnych wpływów z tytułu tej ustawy.

Senator sprawozdawca zaakcentował, że żywo dyskutowany, zwłaszcza publicznie, czwarty obszar tej regulacji jest powszechnie, oprócz trzech krajów, stosowany w państwach Unii Europejskiej. Skala tego opodatkowania wynosi 15-30%, przy czym tylko w jednym wypadku 15%, a tylko w dwóch - 30%. Senator J. Markowski przypomniał, że zapowiedź tej regulacji znajdowała się w dokumentach przyjmowanych przez poprzedni rząd oraz w tak zwanej białej księdze z początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy prognozowano politykę finansową państwa, a wicepremierem rządu odpowiedzialnym za finanse publiczne był Leszek Balcerowicz. Senator zaznaczył też, że powszechnie eksponowane publicznie obciążenia podatników będą dotyczyły przede wszystkim osób o dochodach brutto wyższych niż 3 tysiące zł miesięcznie.

Senator sprawozdawca poinformował, że w trakcie posiedzenia komisji odbyła się bardzo żywa dyskusja nad rozpatrywaną nowelizacją. Dotyczyła ona zarówno przedmiotu ustawy, jak i wątpliwości, które w trakcie debaty na posiedzeniu komisji zgłosili przedstawiciele biura legislacyjnego. I choć komisja nie była w stanie rozstrzygnąć wszystkich wątpliwości, to jednak - na podstawie ówczesnej wiedzy oraz wyjaśnień i informacji uzyskanych od przedstawiciela rządu - Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Izbie przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przedstawił senator Jerzy Cieślak. Senator poinformował, że członkowie komisji zapoznali się z założeniami i skutkami tej ustawy, które omówiła Irena Ożóg, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Wysłuchali również opinii przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Przyjęli do wiadomości opinię eksperta, profesor Izabeli Bolkowiak z Instytutu Finansów Wyższej Szkoły Ubezpieczeń i Bankowości, która stwierdziła między innymi, że bardzo trudna, nadzwyczajna sytuacja finansów państwa dopuszcza działania doraźne, a nawet działań takich wymaga. Nie zwalnia to jednak z obowiązku podejmowania długofalowych przedsięwzięć systemowych w zakresie finansów publicznych, i to zarówno po stronie dochodów, jak i, a może przede wszystkim, wydatków. Działania doraźne powinny być wpisane w długofalową strategię budowania docelowego systemu finansów publicznych, w tym systemu podatkowego. W końcowej części opinii znajduje się zapis, że prezentowane kierunki zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych są w konkretnej sytuacji właściwe i zmierzają w pożądanym kierunku. Pośpiech nakazuje przyjąć proponowane rozwiązania i z niecierpliwością oczekiwać zapowiedzianych założeń budżetowych na 2002 r., które mają zawierać zarys założeń polityki gospodarczej rządu i filozofii polityki makroekonomicznej.

Senator sprawozdawca podkreślił, że przedmiotem szczególnego zainteresowania komisji, zgodnie z jej kompetencjami, były pkt 4 i 5 w art. 2 rozpatrywanej ustawy, na mocy których nastąpi odłączenie wzrostu poziomu składki na ubezpieczenie zdrowotne od poziomu podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez zamrożenie tego udziału na obecnie obowiązującym poziomie 7,75%. Według szacunków Ministerstwa Finansów decyzja ta pozwoli zaoszczędzić w 2002 r. około 830 milionów zł. W sytuacji bardzo głębokiego kryzysu finansów państwa nikt z członków komisji nie zaproponował zmian w  ustawie.

W związku z tym - w imieniu Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia - senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek. Jak poinformował, wniosek ten został przyjęty przez komisję jednogłośnie.

Poprawki do ustawy zgłosili natomiast senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyły dwie komisje senackie podczas przerwy w obradach. Komisje poparły 9 spośród 26 zgłoszonych ogółem wniosków i poprawek.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności przeprowadzono głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek (Izba 74 głosami, przy 7 za i 4 wstrzymujących się odrzuciła ten wniosek), następnie poddano pod głosowanie poszczególne poprawki, po czym Senat - 73 głosami, przy 13 przeciw i 5 wstrzymujących się, podjął uchwałę w sprawie rozpatrywanych ustaw:

Uchwała

Wybór senatorów do składu Krajowej Rady Sądownictwa

Przewodniczący obradom wicemarszałek Ryszard Jarzembowski przypomniał, że zgodnie z art. 187 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy z  27 lipca 2001 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa wraz z upływem czwartej kadencji Senatu wygasają również mandaty wybranych przez Senat czwartej kadencji członków Krajowej Rady Sądownictwa. Wobec tego zachodzi konieczność ponownego wyboru przedstawicieli Senatu do składu Krajowej Rady Sądownictwa. Senat wybiera spośród senatorów dwóch członków rady na okres swojej kadencji.

Wicemarszałek poinformował, że zgodnie z art. 93 ust. 1 i 3 oraz art. 94 ust. 1 Regulaminu Senatu na członków Krajowej Rady Sądownictwa zostali zgłoszeni następujący kandydaci: senator Henryk Dzido, senator Zbigniew Kruszewski i senator Ewa Serocka.

Wicemarszałek R. Jarzembowski poinformował, że 12 listopada br. marszałek Senatu, zgodnie z art. 94 ust. 3 Regulaminu Senatu, skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności wnioski dotyczące przedstawionych kandydatów.

13 listopada senator H. Dzido wycofał wyrażoną wcześniej zgodę na kandydowanie do Krajowej Rady Sądownictwa.

Komisja Ustawodawstwa i Praworządności 13 listopada br. przeprowadziła przesłuchania zgłoszonych kandydatów i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Andrzej Jaeschke, który poinformował, że komisja po zapoznaniu się z dwoma otrzymanymi wnioskami stwierdziła, iż zostały one złożone w prawidłowym trybie i po krótkim przesłuchaniu kandydatów w głosowaniu jednomyślnie postanowiła pozytywnie zaopiniować obydwie kandydatury.

Wicemarszałek R. Jarzembowski przypomniał, że zgodnie z art. 53 ust. 6 oraz art. 92 ust. 3 Regulaminu Senatu Izba podejmuje uchwałę w sprawie wyboru członków Krajowej Rady Sądownictwa w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością ważnie oddanych głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów. Głosowanie tajne, zgodnie z art. 53 ust. 7 Regulaminu Senatu, przeprowadza się przy użyciu opieczętowanych kart do głosowania.

Do przeprowadzenia głosowania tajnego wicemarszałek wyznaczył senatorów sekretarzy: Zbigniewa Gołąbka, Sławomira Izdebskiego i Janusza Bargieła.

Po przeprowadzeniu głosowania i podliczeniu głosów senatorowie sekretarze sporządzili protokół głosowania tajnego, który odczytał przewodniczący obradom wicemarszałek:

"Protokół głosowania tajnego z 16 listopada 2001 r. w sprawie wyboru członków Krajowej Rady Sądownictwa. Wyznaczeni przez marszałka Senatu do przeprowadzenia tajnego głosowania sekretarze: senator Zbigniew Gołąbek, senator Sławomir Izdebski i senator Janusz Bargieł stwierdzają, że w głosowaniu tajnym w sprawie wyboru członków Krajowej Rady Sądownictwa oddano głosów 89. Wszystkie były ważne. Za wyborem senatora Zbigniewa Kruszewskiego głosowało 71 senatorów, przeciw - 11, a 6 wstrzymało się od głosu. Za wyborem senator Ewy Serockiej głosowało 77 senatorów, przeciw - 7, a 5 wstrzymało się od głosu. Wymaganą bezwzględną liczbę głosów, która w tym przypadku wynosiła 45, uzyskali senator Zbigniew Kruszewski i senator Ewa Serocka. Warszawa, dzisiejsza data. Podpisy senatorów sekretarzy".

Wobec wyników głosowania przewodniczący obradom wicemarszałek R. Jarzembowski stwierdził, że Senat podjął następującą uchwałę:

Uchwała


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment