Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment, poprzedni fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Podsekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów złożył odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Antoszewskiego, wygłoszone na 11. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 29 kwietnia 1998 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek!

Z polecenia Pana Premiera pozwalam sobie odpowiedzieć na zarzuty wobec Prezesa Rady Ministrów zawarte w oświadczeniu Pana Senatora Zbigniewa Antoszewskiego (11 posiedzenie Senatu RP w dniu 16 kwietnia 1998 r.).

Pan Senator był łaskaw zawrzeć w swoim oświadczeniu dwa pytania oraz szereg opinii wskazujących m.in. na brak szacunku dla Wicepremiera Janusza Tomaszewskiego. Pozwolę sobie nie polemizować z opiniami pozostając przy odpowiedzi na pytania.

Na pytanie: "Czy pan naprawdę życzy dobrze naszemu krajowi na drodze do Unii?", Pan Premier Jerzy Buzek upoważnił mnie do odpowiedzi twierdzącej - Tak. Pan Premier dobrze życzy naszemu krajowi na drodze do Unii Europejskiej.

Na pytanie: "Dlaczego pan premier nie znalazł czasu na spotkanie się z tym wybitnym mężem stanu [Pierre Mauroy]...?", pozwolę sobie odpowiedzieć nieco szerzej.

1 kwietnia do sekretariatu Prezesa Rady Ministrów wpłynął list od Przewodniczącego SdRP Pana Leszka Millera informujący o wizycie Pana Pierre Mauroy i sugerujący przyjęcie Gościa przez Premiera Buzka oraz o preferowanym terminie 15 kwietnia. Zarówno dla Pana Premiera osobiście, jak i dla Jego współpracowników było oczywiste, że do spotkania powinno dojść. Niestety, okazało się, że kalendarz Premiera był całkowicie wypełniony.

Ośmielam się przypomnieć, że były to dni bezpośrednio po Świętach Wielkiej Nocy, gdy należało podjąć szereg odłożonych na ponad 3 dni decyzji. 15 kwietnia odbywało się posiedzenie Rady Ministrów, oficjalna wizyta Prezydenta Węgier, a po południu Premier wyjeżdżał z oficjalną wizytą do Włoch.

Z kolei dzień 14 kwietnia był zdominowany przez kilkugodzinne, ustalone wcześniej spotkanie z OPZZ oraz wizytę u Prezydenta Rzeczypospolitej.

W takiej sytuacji osobiście kontaktowałem się telefonicznie z biurem SdRP (pan dyrektor Sokołowski), proponując by z upoważnienia Premiera Gościa przyjął Wicepremier Janusz Tomaszewski. Uzyskawszy wstępne zainteresowanie takim rozwiązaniem ze strony Pana Sokołowskiego przekazałem sprawę do biura Wicepremiera. Stamtąd z kolei przekazano mi informację, iż - motywując to skróceniem pobytu Gościa - SdRP nie wyraża zainteresowania spotkaniem.

Ze zdziwieniem przyjąłem więc napastliwą kampanię "Trybuny" (6 materiałów) na temat rzekomej niechęci Premiera do ludzi lewicy i motywowanej tym odmowie spotkania z Panem Mauroy, a tym bardziej oświadczenie Pana Senatora Antoszewskiego.

Wydaje się, że jeśli coś może się źle przysłużyć Polsce to rozpowszechnianie podobnych opinii.

Z wyrazami szacunku

Jerzy Marek Nowakowski

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Lipca, wygłoszone podczas 9. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa, dnia 30 kwietnia 1998 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na będące przedmiotem interpelacji oświadczenie, złożone przez senatora Krzysztofa Lipca podczas IX posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 19 marca 1998 roku, pragnę poinformować Panią Marszałek, iż Ministerstwo Skarbu Państwa dostrzega problem podniesiony przez Pana Senatora, wiążący się z interpretacją art. 49 ust. 1, w związku z art. 50 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. Nr 118, poz. 561 z późn. zm.).

Obecnie obowiązujące brzmienie art. 49 ust. 1 cytowanej ustawy, w myśl którego "wniesienie przedsiębiorstwa do spółki następuje w trybie rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia", nie pozwala jednakże na odstąpienie od obowiązku zachowania trybu publicznego przy wyłanianiu inwestora, z którym Skarb Państwa zawiąże spółkę w przypadku wniesienia przedsiębiorstwa, w znaczeniu przedmiotowym do spółki, w której akcjonariuszami (udziałowcami) są oprócz Skarbu Państwa wyłącznie osoby będące w dniu wydania zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa państwowego pracownikami tego przedsiębiorstwa, czy też związanymi z tym przedsiębiorstwem państwowym rolnikami lub rybakami. Wskazany wyżej tryb wyboru inwestora znajduje zastosowanie niezależnie od statusu prawnego kontrahenta. Status prawny inwestora, wyłonionego w trybie rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia, ma natomiast istotne znaczenie przy określaniu minimalnego wkładu kapitałowego, do uiszczenia którego jest on zobowiązany.

Pragnę zwrócić uwagę, iż przywołana w oświadczeniu senatora Krzysztofa Lipca opinia sędziego Sądu Najwyższego - Pana Gerarda Bieńka, odnosi się w swej przeważającej treści do wniesienia przedsiębiorstwa, w rozumieniu art 551 k.c., do spółki, do którego znajdują zastosowanie przepisy działu V, rozdziału 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, nie zaś do procesu wyłaniania, na wolnym rynku, inwestora przeprowadzanego z zachowaniem trybu publicznego, wynikającego z przepisów ustawy.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, iż organ założycielski dokonując prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego, w trybie art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, winien przy wyborze inwestora brać pod uwagę nie tyle ofertę najkorzystniejszą pod względem finansowym, jaką często może przedstawić potencjalnie silniejszy oferent, lecz kierując się dbałością o szeroko pojęty interes gospodarki narodowej, uwzględnić szereg innych czynników, jak choćby stopień zaangażowania załogi w rozwój przedsiębiorstwa, potrzeby danej gałęzi gospodarki, strukturę zatrudnienia na danym terenie i w oparciu o powyższe kryteria podjąć decyzję o wyborze właściwego kontrahenta.

Pragnąc przeprosić za zwłokę w udzieleniu odpowiedzi, jednocześnie uprzejmie informuję, iż kwestia doprecyzowania zasad wyboru inwestora w procesie prywatyzacji bezpośredniej jest przedmiotem prac legislacyjnych w ramach opracowywanego obecnie rządowego projektu kompleksowej nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Łączę wyrazy szacunku

Emil Wąsacz

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Jana Chojnowskiego, wygłoszone podczas 11. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13), złożył Minister Finansów:

Warszawa 1998.05.07

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na pismo Pani Marszałek, z dnia 23 kwietnia 1998 r., przy którym przesłany został tekst oświadczenia złożonego przez senatora Jana Chojnowskiego podczas 11 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 kwietnia 1998 r. - uprzejmie informuję co następuje.

W tekście oświadczenia Pan Senator powtórzył te same kwestie, o których wyjaśnienie zwrócił się uprzednio bezpośrednio do mnie, działając w oparciu o przepisy ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.

Biorąc powyższe pod uwagę, pozwalam sobie przesłać na ręce Pani Marszałek kopię odpowiedzi udzielonej Panu Senatorowi.

Z upoważnienia Ministra Finansów

Podsekretarz Stanu

Rafał Zagórny

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Jadwigi Stokarskiej, złożone na 11. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa 1998 05.07

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na załączone przy piśmie Pani Marszałek z dnia 23 kwietnia 1998 r., znak: AG/043/56/98/IV Oświadczenie Pani Senator Jadwigi Stokarskiej złożone w dniu 16 kwietnia 1998 r. na 11 posiedzeniu Senatu, dotyczące wielkości limitów na kredyty preferencyjne dla rolników - uprzejmie informuję co następuje.

Zgodnie z ustawą z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2 - ze zmianami) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz.U. Nr 16, poz. 82 - ze zmianami) Agencja ta - jako główną (statutową) formę działalności - stosowała w roku 1997 dopłaty do oprocentowania 37 preferencyjnych linii kredytowych, udzielanych przez 35 Banków, dla podmiotów działających w rolnictwie, przetwórstwie rolno-spożywczym i usługach dla rolnictwa na terenach wiejskich.

W budżecie na 1998 rok dla ARiMR przewidziano środki w kwocie 583.903 tys. zł (tj. ok. 24% więcej niż w budżecie na rok 1997), z przeznaczeniem na cele, o których jest mowa w w/w przepisach. Wraz ze środkami własnymi (w wysokości ok. 700.000 tys. zł) Agencja w roku bieżącym dysponuje kwotą ok. 1.283,9 tys. zł, które muszą być przeznaczone przede wszystkim na obsługę zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów preferencyjnych w latach 1994-1997.

Podkreślić należy, iż szczególnie szeroka akcja kredytowa podjęta w latach 1996-1997 przyczyniła się do tego, iż obecnie musi być wydatkowana znaczna część bieżących przychodów ARiMR na pokrycie powstałych zobowiązań wobec banków. Skutki tej akcji były do przewidzenia; Ministerstwo Finansów informowało niejednokrotnie, iż będą one rzutowały na przyszłe możliwości Agencji w kwestii udzielania dopłat do nowo udzielanych przez banki kredytów preferencyjnych dla rolnictwa. W chwili obecnej skutki tych działań są wyraźnie dostrzegalne a ograniczoność środków budżetu państwa uniemożliwia dodatkowe zwiększenie kwot dotacji na cele realizowane przez Agencję.

Dodatkowo pragnę poinformować, iż na przestrzeni kilku ostatnich lat pomoc Państwa wspomagana była ze środków finansowych pochodzących z pożyczki Banku Światowego "ASAL-300", która przeznaczona była na dofinansowanie rozwoju wiejskiej infrastruktury technicznej oraz na udzielanie pożyczek na tworzenie nowych miejsc pracy w działalności pozarolniczej na obszarach wiejskich. Wyczerpanie się środków finansowych pochodzących z tego źródła pogłębiło dodatkowo niedobór kwot mogących wspomóc w chwili obecnej rolnictwo.

Konieczność realizacji zobowiązań z lat ubiegłych znacznie ogranicza możliwości Agencji w zakresie zaciągania nowych zobowiązań z tytułu akcji kredytowych.

Ze względu na to, iż środki finansowe, którymi dysponuje Agencja w roku 1998, przeważającej części są przeznaczone na obsługę zobowiązań z tytułu kredytów udzielanych w latach ubiegłych, środki na nowe kredyty są stosunkowo skromne, mimo, iż wydatki Agencji przekroczą poziom wydatków z roku ubiegłego. Należy zauważyć, iż środki Agencji w 1998 r. zasilane są również z rezerwy budżetowej przeznaczonej na likwidację skutków powodzi. Przeznaczonych zostało już ponad 6 mln zł, na dopłatę do oprocentowania kredytów dla gospodarstw rolnych dotkniętych klęską powodzi, w tym na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej. Przewidziane jest dalsze uruchamianie, z tej rezerwy, środków dla Agencji, docelowo w kwocie 38 mln zł.

Z poważaniem

z upoważnienia Ministra Finansów

Podsekretarz Stanu

Rafał Zagórny

* * *

Podsekretarz Stanu w MSWiA złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, wygłoszonym podczas 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa 1998 05.08

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej
Polskiej

Szanowna Pani Marszałek!

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Kazimierza Drożdża, podczas 11 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 kwietnia 1998 r., w sprawie utworzenia powiatu noworudzkiego, z upoważnienia Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, wyjaśniam co następuje:

Projekt podziału terytorialnego państwa nie uwzględnia powiatu noworudzkiego z uwagi na niewielką liczbę gmin, które deklarują wolę wejścia w jego granice. Starania władz samorządowych miasta Nowej Rudy w sprawie utworzenia powiatu - poparły tylko gmina Nowa Ruda i gmina Radków.

Nie bez znaczenia dla pominięcia na mapie powiatów Nowej Rudy - jako siedziby powiatu - jest niedostateczne wyposażenie tego ośrodka w wymagane instytucje sfery usług publicznych. Obecnie ww. gminy korzystają w Kłodzku z Urzędu Rejonowego, Sądu Rejonowego, Prokuratury Rejonowej oraz Komendy Rejonowej Państwowej Straży Granicznej.

Zaprojektowanie racjonalnych rozwiązań na obszarze danego województwa, uwzględniających przyjęte kryteria, jest sprawą złożoną. Z uwagi na inne uwarunkowania, mające istotny wpływ na funkcjonowanie przyszłych powiatów i pełne wykonywanie przez nie zadań publicznych, zachodzi często potrzeba przyjęcia rozwiązań kompromisowych.

Biorąc pod uwagę przedstawione przez Pana Senatora argumenty, sprawa utworzenia powiatu noworudzkiego będzie jeszcze raz dodatkowo rozpatrzona.

Z wyrazami głębokiego szacunku

Jerzy Stępień

* * *

Minister Skarbu Państwa złożył odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Żenkiewicza, wygłoszone podczas 11. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 1998 05.08

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na pismo Pani Marszałek z dnia 23 kwietnia 1998 roku, znak: AG/043/51/98/IV w związku ze złożonym oświadczeniem przez Senatora Mariana Żenkiewicza na 11 posiedzeniu Senatu w dniu 16 kwietnia 1998 roku, uprzejmie informuję, że ustawa z dnia 6 marca 1997 roku o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent (Dz.U. Nr 30, poz. 164, ze zm. w roku 1997 Dz.U. Nr 107, poz. 691), zgodnie z kompetencjami realizowana jest przez:

Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w zakresie czynności dotyczących kręgu osób uprawnionych do nabycia świadectw rekompensacyjnych (nadzór nad spisami osób uprawnionych w formie pisemnej).

Ministra Skarbu Państwa w zakresie:

  1. nadzoru tworzenia spisów osób uprawnionych w formie elektronicznej,
  2. zapewnieniu pokrycia świadectw rekompensacyjnych majątkiem Skarbu Państwa,
  3. prac związanych z wprowadzeniem świadectw do obrotu.

Ministra Skarbu Państwa w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej w zakresie: wielkości emisji świadectw rekompensacyjnych, ustalonej na podstawie Centralnego Rejestru Uprawnionych i ilości przysługujących im świadectw rekompensacyjnych.

Ministra Finansów w zakresie ustalania wartości zwaloryzowanej świadectwa rekompensacyjnego na następny kwartał, poczynając od kwartału, w którym dokonano emisji tych świadectw.

Termin emisji świadectw rekompensacyjnych jest uzależniony od kilku czynników a w szczególności od:

  1. Zakończenia procesu tworzenia spisów osób uprawnionych do nieodpłatnego nabycia tych świadectw. W chwili obecnej, zgodnie z zawartym porozumieniem międzyresortowym w dniu 31 października 1997 roku w Departamencie RCI PESEL Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji jest dokonywane scalanie tych spisów i kontrola prawidłowości ich sporządzania. W wyniku tych czynności powstanie Centralny Rejestr Uprawnionych.
  2. Zakończenia innych działań związanych z przygotowaniem emisji świadectw rekompensacyjnych. W Ministerstwie Skarbu Państwa prowadzona jest analiza i selekcja majątku Skarbu państwa, który zostanie przeznaczony do zbywania za świadectwa rekompensacyjne (MSP szacuje wielkość zobowiązań Skarbu Państwa z tytułu przedmiotowej ustawy na około 13-14 mld. zł, a kwota ta ciągle rośnie ze wzglądu na waloryzację wartości świadectw). Trwają również prace zmierzające do wyłonienia podmiotów prowadzących działalność maklerską, które będą realizować zadania określone w art. 22 cytowanej wyżej ustawy. Zadania określone w art. 22 ustawy "o rekompensatach", są już na ukończeniu. Po wielokrotnych spotkaniach przedstawicieli Ministerstwa Skarbu Państwa z przedstawicielami Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (Panią Dyrektor Teresą Rogalską i Panią Dyrektor Aleksandrą Wojtczak) i RCI PESEL (Panią Naczelnik Anną Ernst i Panią Naczelnik Krystyną Opieką) została ustalona ostateczna wersja, która wymaga zaakceptowania przez wszystkie wymienione instytucje.
  3. Nie podejmowania dodatkowych prac legislacyjnych polegających m. in. na rozszerzaniu kręgu osób uprawnionych do nieodpłatnego nabycia świadectw rekompensacyjnych. Każda następna nowelizacja ustawy w tym zakresie to nowy proces sporządzania spisów dla tych osób i dodatkowy czas (kilka miesięcy) na wykonanie tych czynności, co wpłynąć może na opóźnienie emisji świadectw rekompensacyjnych.

Reasumując powyższe pragnę wskazać, że emisja świadectw rekompensacyjnych możliwa jest najwcześniej w czwartym kwartale 1998 roku. Tak odległy termin wynika z ustawy o zamówieniach publicznych, która określa dokładnie poszczególne terminy procedury przetargowej. Od niej zależy więc, termin rozpoczęcia dystrybucji świadectw. Jeżeli jednak zostanie dokonana następna nowelizacja przedmiotowej ustawy, to termin ten najprawdopodobniej zostanie przesunięty na rok 1999. Pragnę jednak podkreślić, że termin emisji świadectw w dużej mierze zależy od okoliczności, na które Ministerstwo Skarbu Państwa nie ma wpływu (poselska inicjatywa nowelizacji ustawy).

Zważyć również należy, że zgodnie z art. 20 cytowanej ustawy, zakreślony 9 miesięczny termin (upłynął 12 stycznia 1998 roku), do prawidłowego sporządzenia spisów osób uprawnionych i przekazania ich do właściwych organów, był wyznaczony dla organów wymienionych w art. 17 tej ustawy. I ten termin został dotrzymany. Obecnie trwa scalanie spisu osób uprawnionych przez Departament RCI PESEL w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji (na wykonanie tych prac przekazano część środków przeznaczonych na koszty prywatyzacji - decyzja Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 1997 roku w sprawie zmian w budżecie państwa na 1997 rok, znak: GN 1.433-40/97/.

Przyznane środki Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji przeznaczone są na sfinansowanie wykonania spisów osób uprawnionych do otrzymania świadectw rekompensacyjnych, stworzenie Centralnego Rejestru Uprawnionych, oprogramowanie obsługi rejestru oraz weryfikację spisów. Jednakże należy zaznaczyć, że ustawa nie określa ścisłego terminu sporządzenia Centralnego Rejestru Uprawnionych. Przewidziany termin stworzenia Centralnego Rejestru Uprawnionych - wrzesień 1998 roku. Po zakończeniu prac scaleniowych, rejestr ten zostanie przekazany do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych.

Ponadto należy dodać, że zgodnie art. 21 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (u którego złożony będzie odcinek zbiorczy reprezentujący ogół praw ze świadectw rekompensacyjnych), prześle każdemu uprawnionemu informację o możliwości odebrania świadectwa depozytowego oraz możliwych sposobach wykorzystania świadectw rekompensacyjnych.

Przewiduje się również prowadzenie akcji promocyjno-informacyjnej (w środkach masowego przekazu) o programie związanym z wydawaniem świadectw a dokładny termin rozpoczęcia i zakończenia udostępniania świadectw rekompensacyjnych osobom uprawnionym, będzie określony w rozporządzeniu Ministra Skarbu Państwa, do wydania którego jest zobowiązany zgodnie z art. 22a cytowanej ustawy z dnia 28 marca 1997 roku.

Z poważaniem

Emil Wąsacz

* * *

Minister Obrony Narodowej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbyszko Piwońskiego, złożonym podczas 10. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa 1998 05.11

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w odpowiedzi na oświadczenia założone przez Senatorów: Zbyszka Piwońskiego i Zbigniewa Kulaka do protokołu 10. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 marca br. w sprawie ekwiwalentu pieniężnego dla żołnierzy zwalnianych z zasadniczej służby wojskowej, proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Niech mi wolno będzie poinformować Panią Marszałek, że wprowadzenie odpraw pieniężnych dla żołnierzy zwalnianych z zasadniczej służby wojskowej jest następstwem nowelizacji ustawy z dnia 17 grudnia 1974 r. o uposażeniu żołnierzy (Dz.U. z 1992 r. Nr 5, poz. 18 z późn. zm.) i ma na celu zapewnienie im niezbędnych środków utrzymania w pierwszym miesiącu po zwolnieniu do rezerwy. Przedmiotowe odprawy nie mają natomiast charakteru gratyfikacji pieniężnej za odbytą służbę wojskową.

Przeprowadzone w 1992 r. ubruttowienie wynagrodzeń i uposażeń żołnierzy zawodowych (o 22% w stosunku do uposażeń z 1991 r.) sprawiło, iż wysokość odpraw wydaje się być obecnie nadmierna, zwłaszcza, że odprawy te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z tego też względu, zaproponowano obecnie zróżnicowanie wysokości odpraw i uzależnienie ich wysokości od czasokresu odbywania zasadniczej służby wojskowej.

Resort Obrony Narodowej dostrzegając negatywne skutki obowiązujących zasad i trybu wypłaty odpraw pieniężnych dla żołnierzy zwalnianych z zasadniczej służby wojskowej (przeszkolenia wojskowego), już w 1995 r. podjął próby zmiany tego stanu rzeczy, poprzez stosowną nowelizację przyjętych w tym zakresie regulacji ustawowych. Propozycja ta, zawarta w projekcie ustawy o obowiązku wojskowym i innych powinnościach obronnych, polegała na zmianie zapisów art. 32 ustawy z dnia 17 grudnia 1974 r. o uposażeniu żołnierzy (Dz.U. z 1992 r. Nr 5, poz. 18 z późn. zm.) sprowadzających się głównie do:

  • obniżenia bazowej kwoty odprawy,
  • uzależnienia wysokości wypłacanej odprawy od okresu odbytej służby wojskowej,
  • wprowadzenia zasad przesyłania odprawy, na koszt Ministerstwa Obrony Narodowej, na adres wskazany przez żołnierza,
  • upoważnienia Ministra Obrony Narodowej do ustalenia innych sposobów wypłaty odpraw.

Projekt ustawy zawierający między innymi powyższe propozycje został skierowany przez Prezesa Rady Ministrów 13 grudnia 1996 r. do Laski Marszałkowskiej, jednakże Sejm poprzedniej kadencji nie zdążył go rozpatrzyć.

Problem ten zasygnalizowany przez Panów Senatorów, znalazł wyraz w dwóch innych projektach ustaw przygotowanych w bieżącym roku w Ministerstwie Obrony Narodowej, a mianowicie:

  • w kolejnej wersji projektu ustawy o obowiązku wojskowym i innych powinnościach obronnych, zawierają między innymi propozycje zmiany ustawy o uposażeniu żołnierzy w zakresie odpraw pieniężnych;
  • oraz w projekcie ustawy o zmianie ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych ustaw.

Oba te projekty mają na celu możliwie szybkie wprowadzenie oczekiwanych zmian. Dotyczy to głównie skrócenia czasu trwania zasadniczej służby wojskowej do 12 miesięcy, znowelizowania zasad udzielania odroczeń tej służby, a także wypłacania odpraw pieniężnych żołnierzom zwalnianym z zasadniczej służby wojskowej (obecnie w uzgodnieniach międzyresortowych).

Przekazując powyższe wyjaśnienia pragnę wyrazić nadzieję, że uzna je Pani Marszałek za wystarczające.

Z wyrazami szacunku i poważania

wz dr Romuald Szeremietiew

Sekretarz Stanu

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Elżbiety Płonki, wygłoszonym podczas 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13), złożył Minister Skarbu Państwa:

Warszawa 1998 05.11

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczpospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Senator Elżbietę Płonkę na 11 posiedzeniu Senatu w dniu 16 kwietnia 1998 roku w sprawie możliwości realizacji roszczeń wynikających z tytułu uprawnień do ekwiwalentu za mienie pozostawione na obszarach nie wchodzących w skład obecnego terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z wojną rozpoczętą w dniu 1 września 1939 r. pragnę uprzejmie wyjaśnić, co następuje:

W aktualnym stanie prawnym tzw. "roszczenia zabużańskie" są realizowane stosownie do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998 roku w sprawie sposobu zaliczania wartości nieruchomości pozostawionych za granicą na pokrycie ceny sprzedaży nieruchomości lub opłaty za użytkowanie wieczyste oraz sposobu ustalania tych nieruchomości (Dz.U. Nr 9, poz. 32) wydanego na podstawie art. 212 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Nr 115, poz. 741).

Centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach gospodarki nieruchomościami, regulowanych przepisami wyżej cytowanej ustawy jest Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.

Mając na uwadze problemy związane z zaspokajaniem tzw. "roszczeń zabużańskich" Rząd R.P. uważa za konieczne objęcie tego zagadnienia zakresem przedmiotowym projektu ustawy o reprywatyzacji i rekompensatach.

Pragnę nadmienić, iż Ministerstwo Skarbu Państwa prowadzi intensywne prace nad ostateczną redakcją w/w projektu ustawy.

Projekt ustawy przewiduje następujące formy realizacji tzw. "roszczeń zabużańskich"

  • przyznanie mienia zamiennego,
  • bony reprywatyzacyjne

Osobom, które otrzymały częściowe zadośćuczynienie za mienie pozostawione poza granicami Polski lub go nie otrzymały - stosownie do projektu ustawy - będzie przysługiwała rekompensata do pełnej wysokości utraconego mienia.

Realizacja roszczeń reprywatyzacyjnych, zgodnie z projektem, będzie toczyć się w trybie postępowania administracyjnego tj. wojewodowie będą rozpatrywać wnioski i wydawać decyzje o przyznaniu stosownego świadczenia reprywatyzacyjnego.

Wyrażam nadzieję, iż wkrótce problematyka reprywatyzacji stanie się tematem debaty sejmowej.

Z poważaniem

Emil Wąsacz

* * *

Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, wygłoszonym podczas 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa 1998 05.12

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z wystąpieniem Pana Senatora Jerzego Pieniążka podczas posiedzenia Senatu RP w dniu 16 kwietnia 98 r. w sprawie powołania członków Rady Nadzorczej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Sieradzu w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Stosownie do art. 88e ust. 5 pkt 7 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska w skład rady nadzorczej wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej wchodzi przedstawiciel pozarządowych organizacji ekologicznych wybrany spośród kandydatów zgłoszonych przez organizacje działające na terenie danego województwa i cieszących się poparciem największej ich liczby.

Ustawa nie precyzuje co należy rozumieć pod pojęciem "pozarządowa organizacja ekologiczna", ani nie określa trybu wyboru przedstawiciela tych organizacji do rady.

Z ustaleń jakie poczyniłem w tej sprawie wynika, iż w celu wyłonienia takiej osoby Wojewoda Sieradzki podjął następujące czynności:

  • w najpoczytniejszym w województwie tygodniku zamieścił ogłoszenie, powiadamiające organizacje ekologiczne o możliwości składania kandydatur oraz o ostatecznym terminie do ich składania,
  • zaprosił wszystkie organizacje ekologiczne, które przysłały zgłoszenia na spotkanie w urzędzie wojewódzkim w celu wybrania wspólnego przedstawiciela do rady,
  • w związku z tym, że przybyli reprezentanci organizacji ekologicznych, wobec braku porozumienia między nimi, nie wskazali kandydata do rady nadzorczej, Wojewoda dokonał takiego wyboru osobiście, powołując do rady osobę, która w konsekwencji odbytego spotkania uzyskała największe poparcie organizacji ekologicznych.

Osobę wybraną w ten sposób do rady nadzorczej funduszu, o której jest mowa w wystąpieniu Pana Senatora, rekomendowała w pierwszym etapie NSZZ Solidarność Rolników Indywidualnych oraz NSZZ-Solidarność Ziemi Sieradzkiej, a ponadto uzyskała ona poparcie takich organizacji jak:

  • Stowarzyszenie Edukacji i Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego w Wojsławicach,
  • Straży Ochrony Przyrody w Łasku,
  • Straży Ochrony Przyrody w Sieradzu,
  • Ligi Ochrony Przyrody - Zarząd Okręgu w Sieradzu,
  • Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego - Zarząd Oddziału w Sieradzu.

Jednocześnie Polska Partia Ekologiczna "Zieloni" - Okręg Łódź poinformowała Wojewodę, że osoba ta jest członkiem tej partii.

Z poważaniem

Jan Szyszko

* * *

Minister Edukacji Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone podczas 11. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa 1998 05.13

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolit
ej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Henryka Stokłosę na 11 posiedzeniu Senatu RP w dniu 16 kwietnia 1998 roku uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

  1. Podstawowym założeniem, jakim kierował się resort podejmując się zadania reformy systemu edukacji było i jest stanowisko, iż może się ona dokonać jedynie na poziomie szkoły. Dlatego też, jako priorytet przy przygotowywaniu propozycji w tym zakresie przyjęto konsultacje z nauczycielami oraz rozmaitymi ośrodkami merytorycznymi. Temu służyło skierowanie ogólnych założeń planowanej kompleksowej reformy systemu edukacji, odzwierciedlonych w dokumencie pt. "Koncepcja wstępna reformy systemu edukacji", do szerokich konsultacji społecznych. Podjęto szereg innych działań zmierzających do zebrania i opracowania jak największej ilości opinii na ten temat. Ministerstwo dysponuje już ponad 450 profesjonalnymi opiniami i wnioskami w tej sprawie, które są szczegółowo analizowane i będą uwzględnione, w przewidzianym do ogłoszenia pod koniec maja, projekcie reformy.
    Także w dniu 11 maja br. odbyło się w Ministerstwie Edukacji Narodowej spotkanie z udziałem przedstawicieli związków zawodowych zrzeszających nauczycieli, poświęcone koncepcji statusu zawodowego nauczycieli. Wniesiono
    wiele uwag, które również zostaną uwzględnione w opracowywanym projekcie. Podobne, kolejne spotkanie zaplanowano na czerwiec. Powyższe świadczy o tym, że Ministerstwo Edukacji Narodowej nie widzi możliwości przeprowadzenia reformy bez uzyskania poparcia samych nauczycieli.
    Prowadzone konsultacje dotyczą również nowego systemu wynagradzania nauczycieli. Zapewniam Panią Marszałek, że Minister Edukacji Narodowej podziela głęboką troskę, jaką pracownicy oświaty, a w szczególności nauczyciele, wyrażają wobec wy
    sokości środków przeznaczonych na wynagrodzenia w dziale budżetowym "Oświata i Wychowanie". W związku z tym podejmuje szereg inicjatyw zmierzających do odwrócenia tych tendencji. To właśnie z tego powodu jednym z najważniejszych składników reformy systemu edukacji, stała się nowa kwalifikacyjno-motywacyjna koncepcja wynagradzania nauczycieli. Koncepcja ta jest nadal opracowywana m.in. w oparciu o konsultacje z Ministerstwem Finansów, po czym zostanie przedstawiona do konsultacji.
  2. Zasady kształtowania środków na wynagrodzenia w sferze budżetowej, a tym samym w oświacie, określa ustawa z dnia 23 grudnia 1994 roku o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 34, poz. 163 z późn. zm). Zgodnie z postanowieniami art. 4 przywołanej wyżej ustawy prognozowane przeciętne wynagrodzenie oraz międzydziałowe relacje tego wynagrodzenia są corocznie przedmiotem negocjacji w ramach Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych. Jeżeli w ciągu dwóch tygodni od przedstawienia Komisji przez Radę Ministrów propozycji prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia na rok następny nie nastąpi porozumienie w tej sprawie, Rada Ministrów przyjmuje do projektu budżetu proponowaną przez siebie wysokość prognozowanego wynagrodzenia z tym, że nie może być ono niższe niż przedstawione wcześniej Komisji Trójstronnej.

W sierpniu 1997 r. Rząd przedstawił Komisji Trójstronnej propozycję wzrostu prognozowanego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej, w tym również w dziale "Oświata i Wychowanie" zakładającą wzrost średniorocznego wynagrodzenia w roku 1998 w stosunku do średniorocznego wynagrodzenia w roku 1997 - o 13%, czyli o 2% powyżej prognozowanego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Ponieważ do stosownych uzgodnień w Komisji Trójstronnej nie doszło, na mocy postanowień art. 4 ust. 6 cytowanej wyżej ustawy, Rząd wprowadził do projektu budżetu taki właśnie wskaźnik wzrostu wynagrodzeń.

Jeszcze w trakcie prac na szczeblu rządowym nad wstępnym projektem budżetu państwa na 1998 rok zabiegałem o ukształtowanie planu wydatków na edukację, w tym także na wynagrodzenia, na poziomie wyższym od proponowanego przez Ministerstwo Finansów, jednakże starania te nie przyniosły rezultatu.

Nie dokonano zmian w tym względzie również podczas prac komisji sejmowych i senackich nad budżetem państwa, które przyjęły prezentowane założenia ustawy budżetowej, w tym również propozycje podwyżek wynagrodzeń, w wysokości proponowanej przez Rząd w dziale "Oświata i Wychowanie".

W tych warunkach wszelkie działania podejmowane w celu wdrożenia kolejnej podwyżki w br. dla nauczycieli musiałyby się wiązać z koniecznością zmiany ustawy budżetowej.

Z poważaniem

Prof. dr hab. Mirosław Handke

* * *

Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Ireneusza Michasia, wygłoszone podczas 11. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 13 maja 1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Ireneusza Michasia złożone w dniu 16 kwietnia 1998 r. na 11 posiedzeniu Senatu dotyczące reprywatyzacji lasów uprzejmie informuję, że obecnie trwają prace nad projektem ustawy o reprywatyzacji i rekompensatach, w tym nad zapisem o udziale lasów w programie reprywatyzacji.

Prowadzone są m.in. intensywne konsultacje z uprawnionymi przedstawicielami Lasów Państwowych oraz Ministerstwa Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa zmierzające do wypracowania konsensusu godzącego potrzeby racjonalnej gospodarki leśnej z oczekiwaniami reprywatyzacyjnymi.

W toku prac uwzględniane są stanowiska i koncepcje reprezentowane przez różne środowiska oraz poszukuje się rozwiązań, w których zaspokojenie słusznych roszczeń dotyczących reprywatyzacji i rekompensat za utracone mienie nie naruszyłoby potrzeby ochrony lasów jako dobra ogólnonarodowego, mającego istotne znaczenie ekologiczne i przyrodnicze oraz nie doprowadziłoby do zniszczenia wyrębu lasów.

Pracom towarzyszy świadomość pilnej potrzeby dokonania ustaleń dotyczących tej problematyki.

Z poważaniem

Emil Wąsacz

* * *

Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej złożył informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Kuczyńskiego, wygłoszonym podczas 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 1998.05.14

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Uprzejmie pragnę poinformować Panią Marszałek, że zapoznałem się ze skierowanym do mnie oświadczeniem Pana Senatora Józefa Kuczyńskiego złożonym na 11 posiedzeniu Senatu RP w dniu 16 kwietnia br. w sprawie rolnictwa ekologicznego.

Z satysfakcją stwierdzam, że poglądy i stanowisko parlamentarzysty są zbieżne, a w wielu sprawach identyczne z poglądami resortu, zwłaszcza odnoszącymi się do potrzeby rozwoju rolnictwa ekologicznego.

Jestem przekonany, że rolnictwo ekologiczne może odegrać bardzo istotną rolę w łagodzeniu czekających nas przemian na wsi, a także może być ważnym elementem postrzegania rolnictwa polskiego w procesach przystąpieniowych do UE.

Zakresu zadań dla rolnictwa ekologicznego nie chcemy ograniczać wyłącznie do funkcji produkcyjnej. Bardzo ważną rolę odgrywa także w całokształcie działań dla utrzymania zrównoważonego rozwoju środowiska i utrzymywania cennych walorów jego różnorodności biologicznej.

W ostatnich dwu latach nastąpił w Polsce spadek liczby gospodarstw ekologicznych i obecnie stanowią zaledwie 1,5 promila ilości wszystkich gospodarstw. W Europie (np. w Szwecji i Austrii stanowią ponad 8%, Niemczech ponad 2%).

Ilość gospodarstw produkujących metodami ekologicznymi w Polsce a co za tym idzie ich produkcja towarowa nie ma wyraźnego wymiaru rynkowego (250 gospodarstw, pow. ok. 7 tys. ha), stąd są liczne problemy natury organizacyjno-prawnej i handlowej. Gospodarstwa są obciążane dużymi kosztami jednostkowymi (atestowanie gospodarstw i marketing produktów) przy tym nie mogą wypracowywać dodatkowych środków na rozwój.

W obecnej sytuacji polskiego rolnictwa ekologicznego konieczny jest jego rozwój ilościowy.

Drogami do osiągnięcia tego celu będzie w pierwszej kolejności wprowadzenie uregulowań prawnych tego obszaru produkcji rolniczej oraz zaproponowanie szeregu alternatywnych form tworzenia takich gospodarstw, a także konieczność wsparcia finansowego ich powstawania, marketingu oraz produkcji w początkowym jej okresie.

Obserwuję działania oddolne dzięki którym powstało rolnictwo ekologiczne w Polsce i wiem, że w terenie jak i w organizacjach pozarządowych istnieje wola działania i dojrzałe poglądy na sposoby rozwijania tego rolnictwa.

Przekonało mnie między innymi o tym spotkanie w dniu 4 maja z przedstawicielami organizacji pozarządowych.

Z dotychczasowych, na pewno jeszcze skromnych działań resortu chciałbym przekazać informację, że rozpoczęliśmy dofinansowanie gospodarstw ekologicznych poprzez wypłacenie dotacji do kosztów kontroli (stawka od 75 zł do 300 zł w zależności od wielkości gospodarstwa) oraz dopłaty do analiz gleby i wody w tych gospodarstwach.

Ponadto informuję uprzejmie, że powołałem zespół ds. rolnictwa ekologicznego w nowym składzie osobowym, co mam nadzieję przyśpieszy rozwiązywanie problemów.

Podsekretarz Stanu w MRiGŻ Pan Leszek Kawski odbył spotkanie konsultacyjne z Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie OŚZNiL Panem Radosławem Gawlikiem, na którym zostały omówione zakresy i kierunki działania dwu resortów w aspekcie rozwoju rolnictwa ekologicznego.

Jestem przekonany, że podjęte działania, a także te, które zostaną wprowadzone w najbliższym czasie spowodują, że rolnictwo ekologiczne zajmie ważną pozycję nie tylko w Polsce, ale i w wymiarze europejskim.

Z poważaniem

Minister

Jacek Janiszewski

* * *

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatorów Adama Struzika i Zbigniewa Kruszewskiego, wygłoszone podczas 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa 1998.05.15

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek Senatu,

Odpowiadając na przesłane oświadczenie senatorów Panów Adama Struzika i Zbigniewa Kruszewskiego z dnia 16 kwietnia 1998 r. w sprawie "Budowy przeprawy mostowej przez rzekę Wisłę w Płocku wraz z dojazdami" uprzejmie informuję, że w pełni podzielam potrzebę realizacji tej inwestycji i czynię starania o wprowadzenie tego zadania do planu inwestycji centralnych na 1999 r.

Doceniam również zaangażowanie i wielki wkład pracy w przygotowanie tej inwestycji do realizacji przez władze miasta Płocka.

Zadanie to umieściłem w projekcie budżetu na 1999 r. mojego resortu i będę czynił starania o zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych na jego realizację.

Zadanie pt. "Budowa przeprawy mostowej przez rzekę Wisłę w Płocku wraz z dojazdami" o wartości kosztorysowej ca 477 864 tys. zł zaplanowane zostało w czteroletnim cyklu realizacji w latach 1999-2002.

Proponowane nakłady finansowe na 1999 r. wynoszą 50 000 tys. zł.

W miesiącu maju br. została zatwierdzona Koncepcja Programowo-Przestrzenna dla ww. zadania, która stanowić będzie podstawę dla opracowania Projektu Budowlanego a następnie wystąpienia o pozwolenie na budowę dla całej inwestycji.

Inwestorem zadania będzie Dyrekcja Okręgowa Dróg Publicznych w Warszawie.

Z wyrazami szacunku

Eugeniusz Morawski

* * *

Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Witolda Kowalskiego, wygłoszonym podczas 11. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 19 maja 1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na Pani pismo z dnia 23 kwietnia 1998 r. (znak: AG/043/60/98/IV) dotyczące oświadczenia złożonego przez Senatora Witolda Kowalskiego podczas 11. posiedzenia Senatu RP w sprawie terminów opracowywania przez nadleśnictwa planów urządzenia lasu dla celów podatkowych, wyjaśniam co następuje:

1. Nadleśnictwa nie posiadają uprawnień do opracowywania dla siebie planów urządzenia lasu i nie mają bezpośredniego wpływu na termin wykonania takich planów. Zgodnie z art. 33 ust. 3 pkt 4 ustawy o lasach organizowanie planowania urządzeniowego oraz obowiązkiem dyrektora generalnego Lasów Państwowych, który akceptuje wieloletnie harmonogramy dotyczące sporządzania planów urządzenia lasu oraz nadzoruje wykonywanie tych harmonogramów przez dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych. Nie jest więc zasadny zarzut Pana Senatora, iż to nadleśnictwa manipulują terminami sporządzania planów urządzenia lasu by nie płacić "wyższego" podatku leśnego;

2. Art. 7 ustawy o lasach przesądza, że trwale zrównoważoną gospodarkę leśną prowadzi się według planu urządzenia lasu, stąd w wieloletnich harmonogramach sporządzania tych planów przestrzegana jest zasada ciągłości terminów ich obowiązywania. Sytuacja kiedy zabraknie planu urządzenia lasu może zdarzyć się w nadleśnictwie tylko wyjątkowo, np. w latach o wyraźnie nie sprzyjających warunkach pogodowych, kiedy nie zostanie w pełni wykonana inwentaryzacja stanu lasu lub w latach o wielkim spiętrzeniu robót (przykładem są tu lata: 1993-1997), kiedy dla pełnego wykonania nietypowych zobowiązań (w tym wynikających z art. 79 ustawy o lasach) zabrakło zarówno fachowców - taksatorów jak i środków finansowych;

3. Na skutek przyczyn wymienionych w pkt 2, dwa nadleśnictwa regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie-Krasiczyn i Oleszyce - nie posiadały w 1996 r. planów urządzenia lasu. Prace terenowe z zakresu inwentaryzacji stanu lasu, niezbędne do sporządzenia takich planów, były w obydwu nadleśnictwach wykonywane w 1996 r., z tym, że w Nadleśnictwie Oleszyce zostały zakończone w 1996 r., wobec czego plan urządzenia lasu obowiązuje od 1 stycznia 1997 r., natomiast w nadleśnictwie Krasiczyn zostały zakończone dopiero w połowie 1997 r., wobec czego powstała wątpliwość czy plan ma obowiązywać od 1 stycznia 1997 r. czy dopiero od 1 stycznia 1998 r. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych deklaruje wyciągnięcie konsekwencji służbowych w stosunku do osób winnych w przypadku stwierdzenia, że przedłużenie terminu prac opracowania planu urządzenia lasu było celowe.

4. Na zakończenie przedstawiam uproszczone zestawienie różnic w podatku leśnym obliczonym gdyby w Nadleśnictwie Krasiczyn obowiązywał plan urządzenia lasu oraz gdy plan taki jeszcze nie obowiązuje.

  • powierzchnia lasów Nadleśnictwa Krasiczyn - około 15 500 ha, z tego:
  • około 6 500 ha jest w każdym przypadku zwolnione z podatku leśnego jako las z drzewostanem do 40 lat (art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach),
  • około 7 000 ha to lasy ochronne i rezerwaty przyrody (bez drzewostanów do 40 lat), które w każdym przypadku obciążone są podatkiem leśnym o równowartości pieniężnej 0,3q żyta za 1 ha (około 10,46 zł/ha x 7 000 ha = 73 220 zł),
  • pozostałe około 2 000 ha jest obciążone podatkiem leśnym o równowartości pieniężnej 0,3q żyta za 1 ha (około 10,46 zł/ha x 2 000 ha = 20 800 zł), a mogłoby być obciążone podatkiem leśnym wg cen drewna (około 31,56 zł/ha x 2 000 ha = 63 120 zł),

Jak wynika z powyższych uproszczonych obliczeń, gminy Nadleśnictwa Krasiczyn mogłyby uzyskać z tytułu podatku leśnego około 136 340 zł, a uzyskały około 94 020 zł, różnica wynosi więc około 40 tys zł i jest pięciokrotnie niższa od przekazanej Panu Senatorowi przez niewiadomego informatora.

Pragnę zapewnić, że podejmę kroki zmierzające do skrócenia terminów opracowywania i zatwierdzania planów urządzenia lasu stanowiących podstawę dla obliczania podatku leśnego.

Z poważaniem

Jan Szyszko

* * *

Sekretarz Stanu, Pełnomocnik ds. Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej złożył odpowiedź na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, wygłoszone podczas 8. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11):

Warszawa 1998.05.19

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie, złożone przez Pana Senatora Wiesława Pietrzaka podczas 8 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 marca 1998 r. dotyczące dofinansowania placówek prowadzących działalność na rzecz osób z upośledzeniem umysłowym - pragnę wyjaśnić, że organizacje pozarządowe prowadzące taką działalność, w tym także Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, od kilku lat współpracują z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i korzystają z pomocy finansowej Funduszu.

Zakres tej współpracy w latach poprzednich wyznaczały ogólne cele rehabilitacyjne, sformułowane w ustawie z dnia 9 maja 1991 r. o zatrudnianiu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych (ukierunkowanej głównie na działania związane z łagodzeniem skutków bezrobocia wśród osób niepełnosprawnych) oraz możliwości finansowe Funduszu.

Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym korzystało z dofinansowania, głównie na cele związane z tworzeniem bazy rehabilitacyjnej, organizacją imprez integracyjnych oraz prowadzeniem warsztatów terapii zajęciowej.

Obecnie obowiązująca ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych stwarza nowe możliwości współpracy Funduszu ze społecznymi partnerami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych. Art. 36 w/w ustawy umożliwia organizacjom pozarządowym i gminom realizację zadań z dziedziny rehabilitacji, zlecanych przez państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Mam nadzieję, że ta nowa forma współpracy pozwoli Stowarzyszeniu i innym organizacjom na dalszy rozwój, skuteczne działanie i zapewni racjonalne wykorzystanie środków finansowych Funduszu, przeznaczonych na rehabilitację.

Trwają obecnie prace nad projektem rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, określającego szczegółowe zasady realizacyjne tej współpracy. Kalendarz prac legislacyjnych i konsultacyjnych pozwala sądzić, że w/w rozporządzenie wejdzie w życie do 31 lipca br.

Nawiązując do sytuacji Koła Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Giżycku i Dziennego Centrum Aktywności, uprzejmie wyjaśniam, że wniosek Zarządu Miasta Giżycka w sprawie dofinansowania zakupu sprzętu rehabilitacyjnego dla tej placówki, został pozytywnie zaopiniowany przez właściwy oddział terenowy Funduszu i przekazany do siedziby Zarządu Funduszu w Warszawie. Wniosek ten zostanie rozpatrzony przez Zarząd w najbliższym czasie.

Z poważaniem

w/z Podsekretarz Stanu

Piotr Kołodziejczyk

* * *

Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, wygłoszonym podczas 11. posiedzenia Senatu (Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 20.05.1998 r.

Pani
prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

w związku z pismem z dnia 23 kwietnia br. Znak: AG/043/66/98/IV, przy którym dołączono tekst oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Wiesława Pietrzaka podczas 11. Posiedzenia Senatu RP w dniu 16 kwietnia 1998 r. uprzejmie informuję Panią Marszałek, co następuje.

Przedstawione w oświadczeniu problemy oraz dokumenty załączone w przedmiotowej sprawie nie pozwalają na zbadanie przeze mnie zgodności z prawem przedstawionych problemów. W związku z tym wystąpiłem do wojewodów suwalskiego i gdańskiego, którzy są właściwi do rozpatrzenia tych spraw o zajęcie stosownego stanowiska.

Po uzyskaniu wyjaśnień od Panów Wojewodów udzielę odpowiedzi Pani Marszałek odrębnym pismem.

Z poważaniem

Jacek Janiszewski

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senator Jadwigi Stokarskiej, wygłoszone podczas 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13), złożył Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej:

Warszawa, dnia 20.05.1998 r.

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzec
zypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie zn. AG/043/67/98/IV oświadczeniem Pani Senator Jadwigi Stokarskiej w sprawie braku możliwości uzyskania przez rolników kredytów preferencyjnych, uprzejmie Panią Marszałek informuję co następuje.

Określone w ustawie budżetowej na 1998 rok środki dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, łącznie ze środkami pozostałymi w jej dyspozycji z lat poprzednich, zostaną w roku bieżącym w 87% wykorzystane na dopłaty do oprocentowania kredytów udzielonych w ciągu poprzednich 4 lat. Wynika to z bardzo wysokiej dynamiki wzrostu zadłużenia kredytowego szczególnie w ostatnim półroczu 1997 r., a zwłaszcza w IV kwartale 1997 r. i to w kredytach o najwyższych dopłatach. W 1997 r. banki udzieliły o 50% więcej niż w okresie poprzednich trzech lat kredytów na utworzenie i urządzenia gospodarstw rolnych przez młodych rolników oraz dwukrotnie więcej kredytów branżowych. Równocześnie rząd koalicji SLD-PSL w projekcie budżetu na 1998 rok przewidział dla ARiMR dopłaty do rolniczych kredytów inwestycyjnych na poziomie zapewniającym sfinansowanie tylko ok. 50% zobowiązań Agencji z tytułu kredytów udzielonych do 1998 r., a poprzedni Parlament zlikwidował możliwość zasilania Agencji ze środków z oprocentowania rezerw bankowych. W efekcie prac Sejmu i Senatu zostały zwiększone środki na dopłaty do rolniczych kredytów inwestycyjnych, co umożliwiło uruchomienie kredytów preferencyjnych o łącznej wartości 323.700 tys. zł (tj. 10,5% poziomu z roku 1997) na następujące cele:

  1. na zakup gruntów rolnych,
  2. na utworzenie lub urządzenie gospodarstw rolnych przez osoby, które nie przekroczyły 40 roku życia,
  3. na utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rolnego w ramach realizacji zaakceptowanego przez ministrów Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Finansów programu osadnictwa rolniczego na gruntach Skarbu Państwa,
  4. kredytów na realizację przedsięwzięć objętych branżowym programem restrukturyzacji i modernizacji mleczarstwa,
  5. kredytów inwestycyjnych podstawowych na realizację inwestycji związanych z rozwojem i modernizacją gospodarstw rolnych,
  6. na tworzenie nowych pozarolniczych miejsc pracy,
  7. na realizację przedsięwzięć objętych programem wspólnego użytkowania maszyn rolniczych,
  8. na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej znajdujących się na obszarach dotkniętych znacznymi rozmiarami klęsk żywiołowych.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji (ARiMR) podpisała umowy z 27 bankami, które od marca udzielały kredyty w ramach w/w linii. Zgodnie z informacją z ARiMR obecnie w bankach można uzyskać jedynie kredyty na wznowienie produkcji po ubiegłorocznej klęsce powodzi; pozostałe linie kredytowe zostały wyczerpane.

Ponadto uprzejmie Panią Marszałek informuję, że przez dokonanie zmian w projekcie planu finansowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 1998 rok zaproponowałem zmniejszenie planowanych wydatków na dofinansowanie wdrażania zunifikowanego systemu rachunkowości gospodarstw rolnych w gospodarstwach rolników, zmniejszenie wielkości środków na dofinansowanie działalności związanej z podnoszeniem i zmianą kwalifikacji zawodowych, praktyczną nauką zawodu, doradztwem oraz informacją w rolnictwie oraz dostosowanie wzrostu wynagrodzeń osobowych i bezosobowych oraz świadczeń na rzecz pracowników do poziomu planowanej inflacji zwiększonej o 1% aby możliwe było uruchomienie dodatkowej linii kredytowej na zakup maszyn rolniczych i ciągników.

Ponadto w końcowym etapie uzgodnień międzyresortowych jest projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad udzielania za pośrednictwem banków pożyczek ze środków Funduszu Pracy na tworzenie miejsc pracy dla bezrobotnych zamieszkałych na terenie gmin wiejskich i miejsko-wiejskich a także dla miast do 20 tys. mieszkańców.

Informując o powyższym pragnę zapewnić Panią Marszałek, że w chwili pojawienia się jakichkolwiek oszczędności w wydatkowaniu środków będących w dyspozycji ARiMR zostaną one bezzwłocznie skierowane na dopłaty do nowo uruchamianych kredytów inwestycyjnych dla rolników.

Z poważaniem

Jacek Janiszewski

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Jolanty Danielak, wygłoszonym podczas 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, 1998.05.21

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w związku o oświadczeniem złożonym przez Panią Senator Jolantę Danielak w dniu 16 kwietnia 1998 r. podczas 11. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawiam poniższe wyjaśnienia.

W ramach mającej wejść w życie w 1999 roku reformy systemu ubezpieczeń społecznych planowane jest przejście tzw. "świadczeń mundurowych" z systemu zaopatrzeniowego do nowego systemu ubezpieczeniowego. Prace prowadzi Międzyresortowy Zespół do Spraw Reformy Zabezpieczenia Społecznego pod kierownictwem Pani Ewy Lewickiej - Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej.

Konsekwencją prowadzonej reformy systemu ubezpieczeń będzie podział funkcjonariuszy na trzy grupy wiekowe, które będą miały różne uprawnienia emerytalne. I tak:

  • funkcjonariuszy urodzonych przed 1 stycznia 1949 r. obejmą jedynie zmiany przepisów prawnych, mające na celu dostosowanie - w zakresie sposobu waloryzacji świadczeń (cenowa zamiast uposażeniowej) oraz ich ograniczenia z tytułu osiągnięcia dodatkowego dochodu - obecnie obowiązującej policyjnej ustawy emerytalnej do mającej wejść w życie 1 stycznia 1999 r. ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;
  • funkcjonariuszy urodzonych po 1 stycznia 1969 r. obejmą przepisy nowej ustawy o emeryturach i rentach z FUS, która to ustawa ma, z założenia, całkowicie zlikwidować przywileje branżowe. Jednakże, zgodnie z zapewnieniami Pani Minister Ewy Lewickiej, w II połowie br. mają być prowadzone negocjacje pomiędzy przedstawicielami poszczególnych służb a przedstawicielem Pełnomocnika Rządu do Spraw Reformy Zabezpieczenia Społecznego w sprawie zachowania przywilejów służb mundurowych, np. niższego wieku uprawniającego do uzyskania pełnej emerytury;
  • funkcjonariusze ze środkowej grupy wiekowej, tj. urodzeni pomiędzy 1 stycznia 1949 r. a 1 stycznia 1969 r. będą mogli sami podjąć decyzję czy chcą przystąpić do nowego systemu ubezpieczeniowego, czy pozostać w starym systemie zaopatrzeniowym.

W związku z tymi rozwiązaniami, obecnie obowiązująca ustawa z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. Nr 53, poz. 214 z późn. zm.), będzie w całości utrzymana w mocy (dla dwóch pierwszych grup funkcjonariuszy) i nie przewiduje się żadnych zmian w tej ustawie (np. w zakresie uprawnienia do świadczeń emerytalnych po 15 latach służby).

Pragnę również podkreślić, że nie przewiduje się żadnych zmian w ustawie o Policji w zakresie obecnych uprawnień do odprawy dla funkcjonariuszy odchodzących ze służby (np. w związku z uzyskaniem uprawnień emerytalnych).

Równocześnie informuję, że poruszone przez Panią Senator J. Danielak zagadnienia były szeroko dyskutowane w ostatnich kilkunastu tygodniach w środowisku policyjnym.

Wątpliwości co do kształtu przyszłych ustaw emerytalnych zostały przez kierownictwo resortu spraw wewnętrznych i administracji całkowicie wyjaśnione. Przedstawiono zasady, według których odbywać się będzie nabycie praw emerytalnych dla poszczególnych grup wiekowych. Z danych, przekazanych ze służb podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji wynika, że nie obserwuje się obecnie masowych zwolnień wśród funkcjonariuszy.

Z poważaniem

Janusz Tomaszewski

* * *

Minister Gospodarki złożył odpowiedź na oświadczenie senatora Wojciecha Kruka, wygłoszone podczas 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, 1998.05.25

Pani
Prof. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

Pozwalam sobie ustosunkować się do oświadczenia Pana Senatora Wojciecha Kruka przekazanego mi przy piśmie z dnia 23 kwietnia br. odnośnie problemów związanych z funkcjonowaniem specjalnych stref ekonomicznych.

Potencjalne zagrożenia jakie niesie dla krajowych producentów podjęcie przez firmę Merloni Elektrodomestici produkcji na terenie SSE są przez nas dokładnie analizowane i trwają w tej sprawie rozmowy.

Wszystkie znaczące inwestycje mogące mieć wpływ na rozwój określonej branży w skali krajowej są przez nas kontrolowane również pod kątem tworzenia faktycznie nowych miejsc pracy. Nowe inwestycje o skali małych i średnich przedsiębiorstw mające zasięg regionalny są kontrolowane przez władze lokalne poprzez ich przedstawicieli w radach nadzorczych spółek zarządzających SSE. Inwestycje większe, dla których biznesplan zakłada docelowe nakłady powyżej 10 mln USD są analizowane przez moich przedstawicieli w tychże radach.

Wiadomym jest, iż największe koncerny uzależniają decyzje o lokalizacji nowych inwestycji od wielkości pomocy państwa. Przykładem może być realizacja budowy fabryki samochodów przez firmę Toyota, o którą rywalizowało kilka państw, w tym Polska i Wielka Brytania. Wygrała Francja udzielając firmie wysokiego grantu. Walka o ruchomy kapitał jest rzeczywistością i Polska nie mogąc oferować konkurencyjnych kredytów inwestycyjnych czy wysokich grantów może dzisiaj oferować jedynie wakacje podatkowe na terenach specjalnych stref ekonomicznych.

Według dotychczas udzielonych zezwoleń większość deklarowanych inwestycji na terenach stref przekracza już 1 mld $ tworząc ok. 16 tys. nowych miejsc pracy.

W załączeniu pozwalam sobie przekazać zestaw danych na temat dotychczas realizowanych w strefach projektów inwestycyjnych.

Z poważaniem

Janusz Steinhoff

* * *

Minister Finansów złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatorów Adama Struzika i Zbigniewa Kruszewskiego, wygłoszonym na 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, 1998.05.25

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przesłanym przy piśmie Pani Marszałek, z dnia 23 kwietnia 1998 r., Nr AG/043/57/98/IV, oświadczeniem Senatorów Rzeczypospolitej Polskiej, panów: Adama Struzika i Zbigniewa Kruszewskiego, pragnę uprzejmie zauważyć, że zgodnie z kompetencjami ustawowymi podjęcie decyzji o budowie i finansowaniu przeprawy mostowej przez rzekę Wisłę wraz z dojazdami należy do właściwości Ministra Transportu i Gospodarski Morskiej.

W podniesionej kwestii włączenia tej budowy do wykazu inwestycji centralnych, uprzejmie wyjaśniam, że przepisy projektu ustawy o finansach publicznych, których ma uchylić obecną ustawę - Prawo budżetowe, nie przewidują utrzymania po 1998 r. kategorii "inwestycji centralnych", przede wszystkim ze względu na rozszerzenie zasięgu kompetencji samorządu terytorialnego i związaną z tym decentralizacją wielu dotychczasowych uprawnień ministrów oraz z uwagi na to, że wspomniane określenie inwestycji sugeruje, iż są one podejmowane centralnie, a ich finansowanie zależy wyłącznie od decyzji centralnych i odbywa się z dodatkowych środków budżetowych.

Wobec potrzeby poświęcania nadal szczególnej uwagi najkosztowniejszym inwestycjom wieloletnim, na które będą przeznaczane relatywnie najwyższe kwoty środków z budżetu państwa, konieczne będzie prezentowanie takich inwestycji Parlamentowi Rzeczypospolitej Polskiej wraz z projektem ustawy budżetowej. Dlatego przyjmuje się, iż wykaz omawianych inwestycji wieloletnich będzie corocznie załączany do wspomnianego projektu.

Według projektu ustawy o finansach publicznych, który został już przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w powyższym wykazie będą ujmowane inwestycje finansowane lub dofinansowywane z budżetu państwa, których okres realizacji przekracza jeden rok budżetowy, a koszt jest wyższy od kwoty określonej przez Ministra Finansów w rozporządzeniu ustalającym szczegółowe zasady, tryb i terminy opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa.

W rozporządzeniu Ministra Finansów w powyższej sprawie, z dnia 8 maja 1998 r., przyjęto, że w czasie prac nad projektem budżetu państwa na rok 1999 tym kryterium będzie wartość kosztorysowa inwestycji, przekraczająca 30 mln zł.

Niezależnie od spełnienia kryteriów określających inwestycję wieloletnią - decydujący i nadzorujący realizację Minister Transportu i Gospodarki Morskiej powinien zamieścić ją w materiałach planistycznych na 1999 r., którą to gotowość wyraził w piśmie do Pani Senator z dnia 15 maja 1998 r., Nr GDDP-4,1e-0330/32/98.

Ostateczne decyzje co do listy inwestycji dotowanych w 1999 r. podjęte zostaną w toku prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 1999, stosownie do możliwości finansowych budżetu państwa.

Z wyrazami szacunku

Leszek Balcerowicz


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment, poprzedni fragment