Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment,


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Sekretarz Stanu w Kancelarii prezesa Rady Ministrów przesłał odpowiedź na oświadczenia senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 10., 16. i 17. posiedzeniach Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11 i 19).

Warszawa, dnia 29 września 1998 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenia senatora Jerzego Suchańskiego (złożone na 10., 16. i 17 posiedzeniu Senatu w dniach: 27 marca oraz 16 i 24 lipca 1998 r.) skierowane do Prezesa Rady Ministrów - z upoważnienia Pana Premiera uprzejmie informuję, co następuje:

Sprawa przyznania Panu Jackowi Taylorowi uprawnień osoby represjonowanej, w rozumieniu przepisów ustawy o kombatantach, została ponownie rozpatrzona na wniosek Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, który wystąpił do Prezesa Rady Ministrów o zbadanie prawidłowości wydanej decyzji. W dniu 1 września 1998 r. Prezes Rady Ministrów Jerzy Buzek, na podstawie art. 147 i 150 § 2 k.p.a., w związku z art. 145 § 1 pkt 3 k.p.a., wydał postanowienie o wznowieniu postępowania w sprawie i przekazał ją do rozpatrzenia Ministrowi - członkowi Rady Ministrów Wiesławowi Walendziakowi.

W dniu 2 września 1998 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów został powołany Zespół do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawie. W swoich ustaleniach zespół opierał się na dokumentacji sprawy przekazanej przez Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz wyjaśnieniach złożonych przez Pana Jacka Taylora i Dyrektora Departamentu ds. Weryfikacji w Urzędzie ds. Kombatantów. Zbadano przede wszystkim, czy decyzja dotycząca Pana Taylora była wydana zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. z 1997 r. Nr 142, poz. 950 z późn. zm.) oraz czy nie zachodziły przesłanki wymienione w art. 25 § 1 pkt 1 k.p.a. dotyczące wyłączenia organu administracji państwowej od załatwienia sprawy dotyczącej interesów majątkowych jej kierownika.

W wyniku przeprowadzonego postępowania stwierdzono, że decyzja o przyznaniu Panu Taylorowi uprawnień była merytorycznie uzasadniona i wydana zgodnie z przepisami prawa. W związku ze stwierdzeniem braku przesłanek uzasadniających jej uchylenie (art. 145 § 1 pkt 3 w związku z art. 25 § 1 pkt 1 k.p.a.) pozostawiono ją w mocy.

W świetle powyższych wyjaśnień wydaje się, że kwestia prawidłowości decyzji wydanej w sprawie Pana Taylora została rozstrzygnięta. Decyzja ta została wydana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Pan Taylor jak każdy inny obywatel, mógł wystąpić o przyznanie uprawnień osoby represjonowanej. Ustalenie czy jego wniosek spełniał przewidziane wymogi należało do Urzędu. Fakt, że jest Kierownikiem Urzędu ds. Kombatantów i osób Represjonowanych nie miał wpływu na szybkość załatwienia sprawy. Ponadto w chwili obecnej uznanie Pana Taylora za osobę represjonowaną nie rodzi skutków w postaci korzystania z ulg przewidzianych w ustawie o kombatantach. Będzie to możliwe dopiero po przejściu na emeryturę lub rentę. W chwili obecnej decyzja o przyznaniu uprawnień osoby represjonowanej nie ma charakteru majątkowego.

W trakcie omawiania projektu ustawy o świadczeniach pieniężnych dla nieletnich ofiar wojny 1939-1945, ponownie została poruszona sprawa Pana Jacka Taylora. Podtrzymuję deklarację Pana Ministra Jacka Taylora, że celem jego wypowiedzi nie było obrażanie senatorów czy też pouczanie ich w jaki sposób mają pracować. Wyrażam ubolewanie, że wypowiedź Pana Ministra mogła być niewłaściwie zrozumiana.

Z wyrazami szacunku

Zbigniew Derdziuk

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Grzegorza Lipowskiego, złożone podczas 18 posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19):

Warszawa, dnia 30.09.1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na pismo Pani Marszałek z dnia 3 sierpnia 1998 r. nr AG/043/159/98/IV, dotyczące oświadczenia senatora Grzegorza Lipowskiego złożonego podczas posiedzenia Senatu RP w dniu 30 lipca 1998 r. - uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

I. Tadeusz Wydra został tymczasowo aresztowany postanowieniem Prokuratora Wojewódzkiego w Katowicach w dniu 1 sierpnia 1996 r. , będąc podejrzanym o przestępstwo z art. 201 d.k.k. w zw. z art. 58 d.k.k., polegające na zagarnięciu mienia społecznego o znacznej wartości 69.951.269.900 st. złotych na szkodę różnych przedsiębiorstw. Czas stosowania tymczasowego aresztowania w postępowaniu przygotowawczym oznaczony został do dnia 30 maja 1997 r. W dniu 27 maja 1997 r., a więc przed upływem tego terminu przeciwko Tadeuszowi Wydrze został skierowany akt oskarżenia do Sądu Wojewódzkiego w Katowicach, który nie podjął żadnej decyzji w przedmiocie dalszego utrzymania tymczasowego aresztowania wobec wyżej wymienionego, stojąc na stanowisku, że wniesienie aktu oskarżenia i przekazanie oskarżonego do dyspozycji sądu oraz upływ okresu tymczasowego aresztowania oznaczonego na etapie postępowania przygotowawczego, nie nakłada na sąd obowiązku automatycznego i z urzędu wypowiadania się w kwestii przedłużenia tymczasowego aresztowania albowiem środek ten nadal trwa do chwili, gdy nie upłynęły terminy określone w art. 222 § 3 d.kpk, tj. 1 rok i 6 miesięcy w sprawach o występki i 2 lata w sprawach o zbrodnie.

Zaznaczyć należy, że w tym okresie opublikowana została uchwała Sądu Najwyższego z dnia 6 lutego 1997 r. nr I KZP 35/96, w której stwierdzono, że "przewidziany w art. 211 § 2 d.kpk obowiązek określenia w postanowieniu o zastosowaniu tymczasowego aresztowania terminu, do którego ma ono trwać, odnosi się również do sytuacji, gdy postanowienie takie zostaje wydane przez sąd w postępowaniu jurysdykcyjnym, do czasu wydania pierwszego wyroku przez sąd pierwszej instancji". Na treść tej właśnie uchwały powoływali się obrońcy oskarżonego.

Fakt ten spowodował, że obrońcy oskarżonego wnieśli o zbadanie legalności przebywania Tadeusza Wydry w areszcie po dniu 30 maja 1997 r.

Postanowieniem z dnia 19 czerwca 1997 r. Sąd Wojewódzki w Katowicach, działając z urzędu, nie wskazując końcowego terminu tymczasowego aresztowania, środek ten wobec oskarżonego utrzymał w mocy.

W uzasadnieniu postanowienia podniósł, iż powoływanie się na ww. uchwałę Sądu Najwyższego jest nietrafne, skoro jest w niej mowa tak jak w art. 211 § 2 d.kpk o "zastosowaniu tymczasowego aresztowania" a nie o "przedłużeniu" i obu tych pojęć nie można identyfikować.

Na powyższe postanowienie obrońcy oskarżonego złożyli zażalenie do Sądu Apelacyjnego w Katowicach, który na podstawie art. 390 § 1 d.kpk przedstawił Sądowi Najwyższemu pytanie prawne, dotyczące obowiązku określenia terminu tymczasowego aresztowania przez sąd w sytuacji jaka zaistniała wobec Tadeusza Wydry.

Sąd Najwyższy w dniu 2 września 1997 r. podjął uchwałę, w której na powyższe pytanie udzielił odpowiedzi twierdzącej (I KZP 23/97 - OSNKW z 9 - 10 poz. 73).

Jak wynika z informacji prezesa Sądu Wojewódzkiego w Katowicach dopiero na gruncie cyt. wyżej uchwał SN, sądy tego okręgu wdrożyły praktykę określania terminów i przedłużania tymczasowego aresztowania w postępowaniu sądowym tj. po wpłynięciu aktu oskarżenia. Nie można zatem wykluczyć, iż przed tym okresem w okręgu tym oprócz przypadku Tadeusza Wydry mogły zaistnieć również takie same sytuacje procesowe wobec innych osób tymczasowo aresztowanych, co podnosi Pan Senator Grzegorz Lipowski, w pytaniu drugim przedmiotowego oświadczenia.

W dniu 17 września 1997 r. zgodnie z przyjętą już w okręgu katowickim praktyką, Sąd Apelacyjny w Katowicach utrzymując w mocy zastosowany wobec Tadeusza Wydry areszt, ustalił jednocześnie okres jego przedłużenia do dnia 15 stycznia 1998 r. Przed upływem tego terminu zwrócono się do Sądu Najwyższego o przedłużenie Tadeuszowi Wydrze okresu tymczasowego aresztowania do dnia 30 czerwca 1998 r. Sąd Najwyższy 22 stycznia br. okres ten przedłużył ww. oskarżonemu do terminu wnioskowanego. W wydanym postanowieniu Sąd najwyższy nie miał potrzeby odniesienia się do podstaw prawnych przebywania w areszcie T. Wydry w okresie od 16 do 21 stycznia 1998 r. Z art. 2 ust. 2 ustawy z 6 grudnia 1996 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego (Dz.U. Nr 155 poz. 757) wynika bowiem, iż w przypadku aresztów tymczasowych zastosowanych przed dniem 4 sierpnia 1996 r. złożenie wniosku o jego przedłużenie do Sądu Najwyższego skutkuje dalsze trwanie tego środka aż do czasu rozpoznania wniosku przez ww. sąd.

II. Odnosząc się do kwestii zawartych w pytaniu pierwszym i drugim Pana Senatora Grzegorza Lipowskiego zauważyć należy, iż w związku z wątpliwościami jakie powstały na tle art. 211 § 2 d.kpk Minister Sprawiedliwości podejmował działania już w 1997 r. Niezależnie od zgłaszanych w związku z powyższym zagadnień prawnych przez poszczególne sądy wojewódzkie i apelacyjne opracował pytanie prawne, w wyniku którego zapadła uchwała Sądu Najwyższego w składzie 7 sędziów z dnia 30 października 1997 r. I KZP 26/97. W uchwale tej Sąd Najwyższy wyraził pogląd, że po wpłynięciu aktu oskarżenia w sprawie, w której tymczasowe aresztowanie zastosowano w postępowaniu przygotowawczym, sąd ma obowiązek podjęcia decyzji, co do dalszego, stosowania tego środka mimo, że nie upłynęły terminy określone w art. 222 § 3 d.kpk.

Uchwałę tą doręczono prezesom sądów apelacyjnych i zobowiązano ich do zbadania wszystkich spraw osób tymczasowo aresztowanych pod kątem zgodności z wymogami cyt. wyżej uchwały.

Z odpowiedzi nadesłanych przez prezesów sądów apelacyjnych wynika, iż zbadane zostały wszystkie ww. sprawy i podjęto stosowne działania, polegające na wydawaniu postanowień określających dalszy termin stosowania tymczasowego aresztowania. Z posiadanych przez resort informacji wynika, iż mimo jeszcze pewnych wątpliwości sądy dostosowały się w praktyce do stanowiska Sądu Najwyższego wyrażonego w uchwale z dnia 30 października 1997 r., że w postępowaniu sądowym należy określać dalszy termin trwania aresztowania.

III. Odnośnie trzeciego pytania zawartego w oświadczeniu, a dotyczącego legalności sprzedaży samochodu "Alfa-Romeo" uprzejmie informuję, iż w toku postępowania przygotowawczego 5 sierpnia 1996 r. wydane zostało postanowienie o zabezpieczeniu majątkowym grożących oskarżonemu T. Wydrze kar. Między innymi dokonano zabezpieczenia samochodu marki "Alfa-Romeo". W dniu 4 grudnia 1996 r. komornik Sądu Rejonowego w Myszkowie sprzedał zabezpieczony samochód, a uzyskaną kwotę 19.100 n. zł przekazał do depozytu Sądu Rejonowego w Myszkowie. Uczynił to z tego powodu, iż w sprawie T. Wydry wpłynęły wnioski innych wierzycieli wraz z tytułami wykonawczymi. Na czynność tę T. Wydra złożył zażalenie sygn. I Co 114/96, które zostało przez Sąd Rejonowy w Myszkowie oddalone.

Legalność sprzedaży opierała się o przepisy z art. 248, 253 § 1 w zw. z art. 201 d.kpk.

Z przepisów tych wynika, iż w razie popełnienia przestępstwa, za które można orzec karę grzywny lub przepadku rzeczy, może z urzędu nastąpić zabezpieczenie tych kar na mieniu oskarżonego. Przedmioty natomiast ulegające szybkiemu zniszczeniu lub takie, których przechowywanie byłoby połączone z niewspółmiernymi kosztami albo powodowałoby znaczne obniżenie wartości rzeczy, mogą być sprzedane w drodze egzekucji ruchomości. Uzyskaną kwotę pieniężną przekazuje się do depozytu.

W świetle cytowanych wyżej przepisów nie można więc dopatrzeć się bezprawności działania organów dokonujących zajęcia i sprzedaży przedmiotowego samochodu.

Na zakończenie pragnę podziękować Panu Senatorowi za zainteresowanie i troskę nad prawidłową pracą sądów.

Łączę wyrazy szacunku

z up. Ministra Sprawiedliwości

Leszek Piotrowski

Sekretarz Stanu

Kronika senacka

9 października br. odbyła się konferencja prasowa senatora Zbigniewa Romaszewskiego, przewodniczącego komitetu organizacyjnego III Międzynarodowej Konferencji Praw Człowieka, która odbędzie się w Warszawie w dniach 14-16 października br. w salach parlamentu RP.

Udział w konferencji potwierdziło ponad 600 osób. Wśród uczestników będą obrońcy praw człowieka m.in. z Korei Pn., Chin, Kuby, Białorusi, Słowenii, Czeczenii, Rosji. Przyjazd do Warszawy zapowiedzieli m.in. Siergiej Kowalow, Asław Mashadow, Stanisław Szuszkiewicz, Wei Jingsheng, Anne Burley.

Zdaniem senatora Z. Romaszewskiego, najważniejszym problemem Międzynarodowej Konferencji Praw Człowieka, będzie pytanie o aktualność uchwalonej przed półwieczem Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

Senator Z. Romaszewski stwierdził, że dyskusja dotyczyć ma także wpływu nie skrępowanych praw jednostki na grupy - rodzinę czy naród. Jednym z tematów będzie rola mediów w realizowaniu prawa człowieka do informacji. Zdaniem senatora Z. Romaszewskiego, "czwarta władza" jest najmniej demokratyczną w sytuacji malejącej roli państwa w mediach i wzrastającej - prywatnego kapitału.

Konferencja zajmie się również sprawami praw politycznych, m.in. mniejszości, oraz praw ekonomicznych, społecznych i kulturalnych (prawo do pracy, rozwoju).

* * *

13 października br. w Katowicach senator August Chełkowski, przewodniczący Komisji Nauki i Edukacji Narodowej odebrał nagrodę Lux et Silesia - Światło Śląska, ustanowioną 4 lata temu przez metropolitę katowickiego arcybiskupa Damiana Zimonia.

Nagroda przyznawana jest ludziom, którzy "poprzez swoją działalność naukową lub artystyczną nawiązują do czasów, gdy Śląsk był czołem kultury polskiej i promieniował światłem na całą ojczyznę".

Poprzednio nagrodę tę otrzymali m.in. kompozytor Wojciech Kilar i biskup opolski Alfons Nossol.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment