Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Ryszarda Sławińskiego, wygłoszone podczas 20. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24):

Warszawa, dnia 27.10.98 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z wystąpieniem Pani Marszałek z dnia 14.10.1998 r., przy którym zostało przekazane oświadczenie senatora Ryszarda Sławińskiego dotyczące zmiany procentowej wartości kwoty bazowej, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Kwota bazowa to kwota równa określonemu ustawowo procentowi przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, ogłoszonego przez Główny Urząd Statystyczny w kwartale kalendarzowym poprzedzającym termin waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 9 i 10 ustawy z dnia 17.10.1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 104, poz. 450 z późn. zm.) - kwota bazowa wynosząca w 1996 r. 93% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kwartale poprzedzającym termin waloryzacji wzrasta o jeden punkt procentowy w każdym terminie waloryzacji aż do osiągnięcia kwoty bazowej równej 100% tego wynagrodzenia. Od 1 września 1998 r. kwota bazowa wynosi 98% przeciętnego wynagrodzenia z II kwartału 1998 r.

Potwierdzam, że podwyższana kwota bazowa w wyżej podany sposób, nie ma powiązania z waloryzacją świadczeń emerytalno-rentowych. Podwyżki świadczeń w ramach waloryzacji ukierunkowane są na osiągnięcie odpowiedniego poziomu wzrostu realnego, przeciętnej emerytury i renty, co oznacza, że dynamika wzrostu waloryzowanych świadczeń nie odpowiada dynamice wzrostu kwoty bazowej obliczanej od przeciętnego wynagrodzenia. Idea formuły waloryzacji opiera się na założeniu, że emerytury i renty będą waloryzowane w celu zachowania co najmniej ich realnej wartości, by nie traciły swej siły nabywczej w porównaniu do kosztów utrzymania . Kwota bazowa natomiast ma zastosowanie wyłącznie do obliczania świadczeń w nowo przyznawanych (art. 10-11 wym. ustawy).

Waloryzacji świadczeń Zakład dokonuje według zasad określonych w ustawie z dnia 25.10.1996 r. o waloryzacji emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 136, poz. 636).

Sam proces waloryzacji polega na:

- pomnożeniu aktualnej wysokości podstawy wymiaru emerytury lub renty przez wskaźnik waloryzacji,

- tak zwaloryzowaną podstawę wymiaru mnoży się przez wskaźnik wymiaru świadczenia będący ilorazem kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru. W ten sposób otrzymuje się podwyższoną wysokość świadczenia. Wskaźnik waloryzacji jest ustalany w ustawie budżetowej na dany rok, a o jego wartości decyduje przyjęty na dany rok zakładany wzrost realny przeciętnej emerytury i renty w stosunku do przeciętnej wysokości świadczenia z roku poprzedniego.

Nadmieniam, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych zgodnie z ustawą z dnia 25.11.1986 r. o organizacji i finansowaniu ubezpieczeń społecznych jest instytucją powołaną przede wszystkim do realizacji przepisów uchwalonych przez organy ustawodawcze, tj. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w formie ustaw lub Rady Ministrów bądź Ministra Pracy i Polityki Socjalnej - w formie rozporządzeń wykonawczych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie posiada inicjatywy ustawodawczej umożliwiającej występowanie z propozycjami konkretnych rozwiązań, może natomiast - i czyni to - informować powyższe organy, m. in. o skutkach podjętych decyzji i o ich społecznym odbiorze.

Zasady zatem ustalania wysokości świadczeń w nowo przyznawanych oraz zasady waloryzowania świadczeń wynikające z obowiązujących w tym zakresie przepisów nie mogą być zmienione w drodze decyzji Prezesa Zakładu.

Pragnę jednocześnie podkreślić, że nieprawdą jest, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi w stosunku do emerytów i rencistów działalność mającą na celu zastraszenie i zniechęcanie do korzystania ze środków odwoławczych przewidzianych dla decyzji rentowych.

Po waloryzacji emerytur i rent we wrześniu br. zanotowano duży wpływ odwołań do sądu od decyzji waloryzacyjnej, przy czym w oddziałach ZUS - przykładem jest Oddział ZUS w Konine - składane są odwołania na jednobrzmiących drukach.

Ustalono, że druki te pochodzą z jednego źródła i są rozprowadzane wśród ludzi starszych odpłatnie, a osoby które się tym zajmują przekonują emerytów i rencistów, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych źle naliczył im świadczenia i muszą w sądzie upomnieć się o niedopłatę.

Świadczeniobiorcy są w ten sposób oszukani i czyni się im jedynie nadzieję na uzyskanie rekompensaty finansowej.

Z uwagi na skalę tej akcji oraz w trosce o dobro emerytów i rencistów Oddział ZUS w Koninie podjął kroki w celu zapobieżenia tego typu procedurom, powiadamiając policję, by zainteresowała się kto odpowiada za kolportaż "odwołań".

Ze swej strony kierownictwo Oddziału ZUS w Koninie w prasie lokalnej zamieściło stosowne wyjaśnienia ostrzegające przed nieuczciwymi osobami.

Z poważaniem

Prezes

Stanisław Alot

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, wygłoszone podczas 20. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24), złożył Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, 1998.10.27

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

w nawiązaniu do oświadczenia Senatora Jerzego Suchańskiego w sprawie konfliktu w szpitalu św. Anny w Miechowie złożonego w dniu 9 października br. na 20 posiedzeniu Senatu RP i przesłanego w piśmie Marszałek nr AG/043/187/98/IV z dnia 14 października br. z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów przedkładam następujące wyjaśnienia:

Po dramatycznych wydarzeniach w dniu 21 października 1998 r. w wyżej wymienionej placówce, Wojewoda Kielecki Pan Ignacy Pardyka wysłał swoich przedstawicieli do Miechowa celem rozwiązania sporu.

Rozmowy prowadzone przez Lekarza Wojewódzkiego Pana Leszka Mierzwę i płk Andrzeja Lewańskiego - Dyrektora Wojewódzkiego Inspektoratu Obrony Cywilnej z przedstawicielami stron konfliktu odniosły skutek w postaci pisemnego wyrażenia woli stron. Kandydatura doktora Jana Włudarczyka na stanowisko dyrektora szpitala św. Anny w Miechowie uzyskała akceptację obu stron konfliktu, a także przedstawicieli miejscowego samorządu.

W związku z tym Pan Wojewoda Ignacy Pardyka powołał z dniem 23 października 1998 r. dyrektora Jana Włudarczyka na stanowisko dyrektora szpitala św. Anny w Miechowie, odwołując jednocześnie z funkcji dyrektora Jarosława Moskwę.

Powyższe decyzje doprowadziły do zaprzestania akcji protestacyjnej na terenie szpitala i rozwiązania konfliktu.

Z poważaniem

Janusz Tomaszewski

* * *

Odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Żenkiewicza, złożone na 20. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24), nadesłał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów:

Warszawa, 1998-10.22

Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przesłanym przy piśmie AG/043/199/98/IV z dnia 14 października 1998 r. oświadczeniem złożonym przez Senatora Mariana Żenkiewicza w sprawie utworzenia urzędu skarbowego w Golubiu-Dobrzyniu - uprzejmie informuję Panią Marszałek, że w obecnych warunkach względy ekonomiczne przemawiają przeciwko dodatkowemu zwiększeniu kosztów funkcjonowania administracji.

Wysokie, i nie dające się w pełni oszacować ostateczne koszty rozbudowy oraz przebudowy administracji państwowej (likwidacja i łączenie województw, zmiany przynależności gmin, tworzenie powiatów) finansowanie w całości z budżetu państwa, determinują resort finansów do szukania oszczędności w pozostałych wydatkach budżetowych, w tym do maksymalnych ograniczeń kosztów funkcjonowania administracji skarbowej. Z tego względu reformie organów administracji podstawowej nie towarzyszy zwiększenie liczby urzędów skarbowych, gdyż oznaczałoby to dodatkowe obciążenie budżetu państwa.

W tej sytuacji nie będzie możliwe, planowane wcześniej uruchomienie urzędu skarbowego w Golubiu-Dobrzyniu z dniem 1 stycznia 1999 r.

Do sprawy będzie można powrócić w przyszłości, po uwzględnieniu wniosków z funkcjonowania urzędów skarbowych w nowych warunkach, tj. w ramach wojewódzkiego kujawsko-pomorskiego i gdy sytuacja budżetowa na to pozwoli.

Z poważaniem

Jan Rudowski

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Andrzeja Mazurkiewicza, złożone podczas 14. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17):

Warszawa, 26 października 1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskie
j

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem złożonym przez pana Andrzeja Mazurkiewicza podczas 14. posiedzenia Senatu RP uprzejmie informuję, że na Zgromadzeniu Ogólnym Sędziów Sądu Wojewódzkiego w Przemyślu w dniu 29 czerwca br. Minister Sprawiedliwości przedstawił dwóch kandydatów na stanowisko prezesa Sądu Wojewódzkiego w Przemyślu (w kolejności alfabetycznej):

1) Andrzeja Kluza

2) Stanisława Śliwę

celem zaopiniowania przez Zgromadzenie Ogólne. W wyniku tajnego głosowania sędzia A. Kluz otrzymał 22 głosy "za" (13 "przeciw", 1 "wstrzymujący się"), zaś sędzia S. Śliwa 17 głosów "za" (17 "przeciw", 2 "wstrzymujące się").

Ze względu na wynik głosowania Minister Sprawiedliwości powołał 17 lipca br. sędziego Andrzeja Kluza na stanowisko prezesa Sądu Wojewódzkiego w Przemyślu na czteroletnią kadencję.

Z poważaniem

Hanna Suchocka

* * *

Wyjaśnienia w związku z oświadczeniem senatora Józefa Kuczyńskiego złożonym na 20. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24), nadesłał Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej:

Warszawa, 1998.10.26

Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Pana Józefa Kuczyńskiego podczas posiedzenia w dniu 9 października 1998 r., uprzejmie informuję Panią Marszałek, że przy zróżnicowanej produkcji rolniczej, sezonowości i wrażliwości na wpływ warunków agrometeorologicznych, a także ze względu na globalizację powiązań gospodarki światowej, nie jest możliwe prognozowanie, w tak szczegółowym zakresie jak oczekiwałby Pan Senator, produkcji rolnej i kształtowania się poziomu cen z dużym wyprzedzeniem czasowym tj. do dwóch-trzech lat. Obecnie badania prognostyczne prowadzone są z wyprzedzeniem do trzech kwartałów w zależności od specyfiki produkcji; krótsze w przypadku produkcji kampanijnej np. cukru z buraków cukrowych, których jakość ulega znacznym zmianom w miesiącach sierpień - wrzesień i dłuższe dla produkcji zwierzęcej, mięsa i mleka. Zdarza się, że przewidywania produkcyjne jak i cenowe załamują się wskutek występujących na dużą skalę wypadków losowych (np. powódź w lipcu 1997 r.), czy też kryzysów gospodarczych np. finansowy i gospodarczy w Rosji, który wpłynął na ograniczenie eksportu naszych towarów rolno-spożywczych, nadwyżkę podaży nad popytem na rynku krajowym i w konsekwencji spowodował zakłócenia na rynku rolnym.

Polska, przede wszystkim ze względu na sytuację budżetową, nie jest obecnie w stanie wprowadzić systemu regulacji na rynku rolnym, zgodnego ze stosowaną w krajach Unii Europejskiej Wspólną Polityką Rolną (WPR), co wydaje się postulować Pan Senator. W ramach prac dostosowawczych do integracji z Unią Europejską podejmowane są działania na rzecz przyszłego wdrożenia instrumentów WPR w Polsce. Obecnie oznaczałoby to wyrównanie dochodów rolniczych na skutek wahań cen, kwotowanie produkcji, odłogowanie pewnej części gruntów, ustalanie dość szerokiego zakresu cen rolnych, stosowanie dopłat do eksportu itp. Według oceny państw członkowskich stosowana polityka jest zbyt kosztowna nawet dla tak bogatych krajów jak większość zgrupowanych w UE. Dlatego też trwają prace w Komisji Europejskiej nad ograniczeniem systemu wsparcia rolnictwa. Aktualnie trudno ocenić jakie instrumenty WPR zostaną zredukowane i w jakiej skali. nawet w warunkach UE nie są jednak ustalone na okres 2-3 lat dokładne limity produkcji i poziom cen poza prognozami kierunkowymi.

W Polsce we wszystkich programach sygnalizowana jest stabilizacja popytu na żywność (wzrost roczny max. 1-2%, głównie z tytułu zwiększenia liczby ludności), przy zmianach struktury spożycia w kierunku wzrostu produktów wysoko przetworzonych. W "Średniookresowej strategii rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich" na samym wstępie przedstawiono prognozowany model spożycia żywności, który wyznaczy kierunki zwiększenia produkcji rolniczej i

przetwórstwa.

Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w swojej pracy korzysta z wielu źródeł informacji i prognoz. Z wykonywanych ocen uwzględniane są wyniki badań produkcji rolniczej oraz poziomu cen, zarówno bieżących jak też przewidywanych, takich instytucji i organizacji jak: Głównego Urzędu Statystycznego, Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, placówek naukowo-badawczych m.n.: Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Ogrodnictwa, Państwowej Inspekcji Skupu i Przetwórstwa Artykułów Rolnych, organizacji producentów np. Krajowego Porozumienia Spółdzielni Mleczarskich, Krajowej Rady Drobiarstwa-Izby Gospodarczej jak również Zespołu Ekspertów przy ARR i Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych FAMMU/ FAPA (Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa.

W pracach Zespołu ekspertów przy ARR opracowującego prognozy cen rynkowych artykułów rolnych uczestniczą przedstawiciele instytucji i organizacji powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z obrotem tj. obok MRiGŻ z Federacji Związku Producentów Rolnych, Krajowej Izby Rolniczej, liczących się związków zawodowych rolników, organizacji przetwórców; Pekpolu S.A., Rolimpex-u S.A. oraz Giełd w Warszawie i w Poznaniu. W prognozowaniu produkcji i cen rynkowych artykułów rolnych bierze się pod uwagę wiele elementów m.in.: produkcję rolniczą, produkcję podstawowych artykułów spożywczych i przeciętne spożycie w ostatnich 10 latach, strukturę wydatków gospodarstw domowych z 2 ostatnich lat, przewidywaną inflację, dynamikę cen towarów i usług konsumpcyjnych z ostatnich lat, ceny skupu, targowiskowe i detaliczne, a także sytuację i ceny na rynkach zagranicznych oraz ich prognozy. W przypadku artykułów przetworzonych jak np. cukru przy ustalaniu ceny minimalnej uwzględnia się również przewidywane kształtowanie się poziomu cen zbytu na rynku krajowym, a także analizuje rentowność zakładów tak, aby cena minimalna zapewniała osiągnięcie rentowności najlepszym i przeciętnym cukrowniom.

Poziom cen minimalnych przedstawianych Radzie Ministrów corocznie do uchwalenia jest wynikiem analiz uwzględniających ww. czynniki, możliwości finansowe Agencji Rynku Rolneg,o a także negocjacji, w których aktywnie uczestniczą przedstawiciele producentów rolnych.

Informując Panią Marszałek o funkcjonującym systemie prognozowania cen rynkowych oraz ustalania cen minimalnych nie mogę pominąć Krajowej Rolniczej Informacji Rynkowej, działającej w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. W cyklicznych cotygodniowych biuletynach prezentowane są aktualne ceny podstawowych produktów rolnych i spożywczych; targowiskowe i transakcyjne na wybranych giełdach towarowych, hurtowe warzyw i owoców oraz raz na dwa tygodnie wydawany jest biuletyn pt. "Rynek zbóż, roślin oleistych i komponentów paszowych". Dane źródłowe przekazywane są z 49 Ośrodków Doradztwa Rolniczego, 13 giełd towarowych, 4 biur maklerskich i 17 hurtowych rynków rolno-spożywczych. Jest to ogólnopolski system informowania o poziomie cen podstawowych artykułów rolnych i ogrodniczych na tak szeroką skalę. Jego publiczny charakter gwarantuje jednoczesny dostęp do bieżących serwisów informacyjnych wszystkim uczestnikom rynku rolnego, gdyż odbiorcami informacji obok urzędów i instytucji państwowych są indywidualni producenci rolni, jednostki przetwórstwa rolno-spożywczego oraz organizacje i instytucje działające w ich otoczeniu: firmy handlowe (w tym eksporterzy) i usługowe, rynki zinstytucjonalizowane (giełdy towarowe i rynki hurtowe), organizacje producenckie, izby rolnicze, izby gospodarcze, uczelnie rolnicze, firmy konsultingowe i prywatne agencje informacyjne. Serwisy KRIR otrzymują: radio, telewizja, gazety codzienne o zasięgu ogólnokrajowym i lokalnym oraz wydawnictwa rolnicze. Biuletyny informacyjne do niektórych odbiorców krajowych wysyłane są za pośrednictwem krajowej sieci informatycznej POLPAK oraz są dostępne (w wersji polskiej i angielskiej) dla wszystkich użytkowników międzynarodowej sieci informatycznej INTERNET.

Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA) sukcesywnie wydaje raporty informujące o produkcji oraz o cenach artykułów rolnych na światowych rynkach; mięsa, drobiu i jaj, mleka, zbóż i roślin oleistych, cukru, owoców i warzyw na tle notowań krajowych, a także opracowania zawierające wyniki analizy polskiego handlu zagranicznego artykułami rolno-spożywczymi.

Trwałą poprawę sytuacji produkcyjno-dochodowej w rolnictwie i wzrostu konkurencyjności polskich produktów przyniesie koncentracja podaży i popytu przy udziale grup producentów i marketingowych w ramach giełd i rynków hurtowych oraz organizacja domów składowych. W Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przyśpieszono prace nad tworzeniem podstaw prawno-instytucjonalnych dla funkcjonowania rynku rolno-żywnościowego oraz nad standaryzacją, normalizacją i certyfikacją. Kontynuowane prace nad dostosowaniem krajowych przepisów normalizacyjnych i przepisów dotyczących wymogów jakościowych do funkcjonujących w UE nie ograniczają możliwości wcześniejszego określenia przez kupującego parametrów produktów rolnych. Są one dostępne i znane przetwórcom z funkcjonujących norm jakościowych, ustaw i aktów wykonawczych i powinny stanowić integralną część umów dwustronnych na dostawę określonych surowców rolnych. Dążeniem naszym jest spopularyzowanie umów długoterminowych, które zapewniają producentom rolnym większą stabilność.

Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zdając sobie sprawę z trudności występujących w rolnictwie, zwłaszcza w zakresie niskiej dochodowości, obok działań długookresowych podejmuje działania doraźne na rzecz poprawy sytuacji. Spośród bieżących zadań wykonywanych w 1998 r. w resorcie rolnictwa i mających korzystny wpływ na sytuację w rolnictwie było:

• prowadzenie, dla poprawy sytuacji na rynku rolnym, interwencji polegającej na wykupie nadwyżek takich produktów jak:

- zboża kosztem

592,8 mln zł

- masło

35,0 mln zł

- mleko odtłuszczone

79,8 mln zł

- miód pszczeli

13,2 mln zł

W I półroczu br. z magazynów autoryzowanych Agencja Rynku Rolnego wykupiła 719 tys. ton zbóż z kampanii ubiegłorocznej przeznaczając na ten cel 433 mln zł. Skup bezpośredni ze środków Agencji wyniósł w 1998 r. 312,6 tys. ton. Dodatkowo stosowane są dopłaty do skupowanego żyta i pszenicy konsumpcyjnej (do 60 i 90 zł/tonę). Dopłaty te w 1998 r. otrzymały podmioty skupujące zboża, pod warunkiem zapłaty rolnikom co najmniej 510 zł/ tonę pszenicy i 360 zł/tonę żyta w odpowiednich parametrach jakościowych. Łącznie od 19 września br. interwencja na rynku zbóż wyniosła 2,14 mln ton.

Zamierzeniem naszym jest, aby dopłaty w przyszłym roku kierować bezpośrednio do rolników.

Od 7 października br. Agencja rozpoczęła skup 20 tys. ton mięsa wieprzowego na otworzenie rezerw państwowych, który będzie prowadzony przez zakłady mięsne posiadające uprawnienia eksportowe. Zmniejszeniu zatorów na rynku mięsa wieprzowego służy również upoważnienie ARR do wypłacania dopłat eksporterom tego mięsa w wysokości 1 zł do 1 kg, do łącznej wartości 25 mln zł do końca br.,

• podejmowanie szeregu działań na rzecz ograniczenia importu produktów, które mogą być produkowane w Polsce i ich przywóz zagraża polskim producentom.

Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wydał rozporządzenie z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie określenia wielkości progowej i ceny progu dla towarów przywożonych z zagranicy (Dz.U. Nr 69 poz. 455), na podstawie którego od 6 sierpnia możliwe jest zastosowanie dodatkowych opłat celnych. Dla ich wprowadzenia konieczne jest spełnienie jednego z dwóch warunków tj.; kształtowania się cen w imporcie danego towaru na poziomie niższym o 10% od ceny progu, albo przekroczenie w imporcie ustalonej w ww. rozporządzeniu wielkości progowej.

Dodatkowymi opłatami mogą być objęte następujące grupy towarów:

drób domowy żywy, mięso wołowe i wieprzowe świeże, chłodzone lub mrożone, mięso i jadalne podroby z drobiu, żołądki drobiowe, masło i inne tłuszcze, jaja ptasie, miód naturalny, niektóre warzywa i owoce oraz ich przetwory, niektóre kwiaty, zboża (pszenica zwykła, żyto, jęczmień, owies), mąka pszenna, żytnio-pszenna i żytnia, niektóre przetwory z ziemniaków. słód, ziarno rzepaku, szyszki chmielowe oraz soki i ekstrakty chmielu, cukier i inne przetwory spożywcze.

Od 6 sierpnia wprowadzono dodatkowe opłaty przy imporcie pszenicy, a także kwiatów (ich wysokość zależy od ceny w imporcie), a od 22 października br, podniesiono o 20% stawki celne na mięso wieprzowe (z krajów CEFTA do 45%, Litwy do 50%, a pozostałych krajów do 80%.

Warto jednak podkreślić, że Polska nie tylko importuje, ale także eksportuje swoje produkty, zwłaszcza mięso, mleko i przetwory, owoce i warzywa. Ograniczając import trzeba się liczyć, że inne państwa ograniczą też nasz eksport, a przecież w niektórych produktach ma on znaczący udział i jego zaprzestanie oznaczałoby upadek wielu przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. W konsekwencji straty ponieśliby rolnicy.

• zapewnienie rolnikom i przedsiębiorstwom przemysłu spożywczego jaj najszerszej dostępności do tanich kredytów. W 1998 r. w wyniku wprowadzenia korekt w obowiązujących rozwiązaniach, zmniejszono stopy oprocentowania kredytów rolniczych; przy kredytach inwestycyjnych z 1,50 stopy redyskonta weksli do 1,25, a przy kredytach obrotowych z 1,2 do 1,5. W praktyce oprocentowanie jest niższe skutek zawarcia umów z bankami oferującymi najkorzystniejsze warunki. Dwukrotne obniżenie przez NBP stopy redyskonta weksli (w maju z 24,5 do 23,5% oraz w lipcu do 21,5%) dało większą możliwość stosowania dopłat do oprocentowania kredytów rolniczych.

W br. funkcjonuje 8 linii kredytowych inwestycyjnych, szczególnie istotnych dla dalszej restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa, na które zapotrzebowanie jest największe. Dostępność kredytów dla rolników na zakup rzeczowych środków obrotowych do produkcji w br. jest pełna przy oprocentowaniu w wysokości 0,4 stopy redyskonta weksli, aktualnie 8,6%. Zakres przedmiotowy preferencyjnego kredytowania skupu produktów rolnych nie uległ zmianie w porównaniu do ubr. Kredyt na skup podstawowych produktów rolnych udzielany jest na 12 miesięcy, a na skup i przechowywanie materiału siewnego oraz nadwyżek produkcji - 9 m-cy przy oprocentowaniu w wysokości 0,7 stopy redyskonta weksli, aktualnie 15,05%.

• podjęcie działań na rzecz niepodwyższania składek na ubezpieczenia społeczne dla ograniczenia wydatków gospodarstw rolnych w resorcie rolnictwa, mimo bardzo niskiego, nie notowanego w świecie, udziału składek rolników w wydatkach emerytalno-rentowych KRUS. Prowadzone są także prace na rzecz wprowadzenia nowego systemu wcześniejszych emerytur rolniczych, pozwalających na zwiększenie podaży ziemi do gospodarstw większych, które podwyższą skalę produkcji i obniżą w ten sposób koszty.

Podkreślić należy, że możliwości finansowe Państwa i duży zakres nabrzmiałych i koniecznych do rozwiązania bieżących problemów w rolnictwie, wpływają na poziom realizacji celów rozwojowych. Tempo ich wdrażania zależeć będzie od możliwości pozyskania środków z różnych źródeł i zapewnienia ich koncentracji, zwiększającej efektywność wykorzystania. Proces ten przyśpieszy również stopniowe przejmowanie przez organizacje samorządowe i rolnicze zadań decydujących o rozwoju rolnictwa i wsi w poszczególnych regionach kraju oraz decydujących o zarządzaniu rynkami rolnymi do czego dąży resort rolnictwa.

Kronika senacka

W dniach 14-16 października br. w gmachu Sejmu odbyła się III Międzynarodowa Konferencja Praw Człowieka. Uczestniczyło w niej około 600 obrońców praw człowieka z 40 krajów.

Konferencja odbyła się w 50. rocznicę uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, w Światowym Roku Praw Człowieka. Komitet organizacyjny konferencji tworzyli: Zbigniew Derdziuk, Krzysztof Drzewiecki, Jan Maria Rokita i senator Zbigniew Romaszewski.

Konferencję poprzedziło otwarcie wystawy prac nadesłanych na konkurs plakatu o tematyce praw człowieka.

Celem konferencji było m.in. określenie, czy Powszechna Deklaracja Praw Człowieka zawiera w sobie odpowiedź na zagrożenia praw człowieka, jakie niesie XXI wiek, a także podsumowanie przemian, które nastąpiły w krajach obozu postkomunistycznego.

Podczas konferencji przyjęto kilka rezolucji. Zaapelowano m.in. do ONZ o sprecyzowanie, co oznacza prawo narodów do samostanowienia. Dzięki temu, jak stwierdzili autorzy, można by uniknąć wielu obecnych i przyszłych wojen.

* * *

W dniach 15-18 października br. marszałek Alicja Grześkowiak wzięła udział w pielgrzymce narodowej z okazji 20-lecia pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II.

15 października br. marszałek uczestniczyła w mszy św. z udziałem polskich pielgrzymów, którą w Bazylice św. Pawła za Murami odprawił kardynał Franciszek Macharski.

16 października br. A. Grześkowiak i przewodniczący NSZZ "Solidarności" Marian Krzaklewski zostali przyjęci przez Ojca Świętego.

Tego samego dnia prymas Polski kardynał Józef Glemp odprawił mszę świętą dla Polaków przybyłych na obchody 20. rocznicy pontyfikatu.

W mszy św. uczestniczyli m.in. prezydent RP Aleksander Kwaśniewski, marszałek Sejmu Maciej Płażyński, w czasie mszy 16 tysięcy Polaków modliło się w intencji Jana Pawła II, dziękując Bogu za jego pontyfikat i jego owoce dla Polski i świata.

Po mszy św. do zebranych na placu św. Piotra rodaków przybył Ojciec Święty Jan Paweł II.

W imieniu rodaków papieża przywitał prymas Polski kardynał Józef Glemp. Prymas podkreślił m.in., że nie sposób wymienić wszystkich motywów dziękczynienia Opatrzności Bożej za osobę Jana Pawła II.

Prymas wskazał szczególnie na znaczenie pielgrzymek papieskich do Polski, które - zwłaszcza druga - pozwoliły przywrócić płomień nadziei i niepodległości. Prymas wskazał również, iż dzięki papieskim pielgrzymkom i papieskiemu nauczaniu w Polsce rozpoczęła się współpraca ludzi różnych obozów dla dobra wszystkich.

"Różne były ustroje, różni przywódcy, ale Polska starała się zawsze godnie przyjąć rodaka na Tronie Piotrowym" - powiedział kardynał Glemp, powierzając dalsze losy Papieża-Polaka Matce Jasnogórskiej.

Papież, który nie ukrywał swego wzruszenia, wygłosił długie przemówienie w którym przypomniał m. in. o postaci Prymasa Tysiąclecia, kardynała Stefana Wyszyńskiego i o jego zasługach dla Polski, a także dla wyboru kardynała Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową.

Przypomniał słowa wypowiedziane nazajutrz po inauguracji pontyfikatu, iż "nie byłoby nigdy na Stolicy Piotrowej, papieża Polaka, gdyby nie było wiary i heroicznej nadziei naszego wielkiego Prymasa, jego zawierzenia bez reszty Matce Kościoła, gdyby nie było Jasnej Góry".

"Gdy dzisiaj patrzę na minione lata mojej posługi na Rzymskiej Stolicy, dziękuję Bogu, że dał mi łaskę głoszenia Dobrej Nowiny o zbawieniu wielu ludom i narodom na wszystkich kontynentach, w tym także moim rodakom na polskiej ziemi" - mówił papież. "W posługiwaniu apostolskim wspierały mnie od początku modlitwa i ofiara całego ludu bożego, a Kościół w Polsce ma w niej szczególny udział" - powiedział Jan Paweł II.

Papież wyraził szczególną wdzięczność rodakom za trwanie przy nim w modlitwie w chwilach cierpienia i choroby, a zwłaszcza owego pamiętnego dnia 13 maja 1981 roku. "Dzisiaj chciałem to wszystko wam przypomnieć i powiedzieć Bóg zapłać! I ja staram się odwdzięczyć również codzienną modlitwą za wszystkich moich rodaków, za cały nasz naród, za całą Polskę, moją ojczystą ziemię, w której stale tkwię głęboko wrośnięty korzeniami mojego życia, mojego serca, mojego powołania".

Podczas spotkania na placu św. Piotra marszałek Senatu wręczyła w darze papieżowi kopię laski marszałkowskiej.

18 października br. diecezja rzymska uczciła mszą św. na placu św. Piotra 20. rocznicę pontyfikatu i 40-lecie święceń kapłańskich Jana Pawła II.

Mszę św. koncelebrowało z papieżem 1500 kardynałów, biskupów i księży. W wygłoszonej homilii Jan Paweł II kolejny raz prosił wiernych, by "wspomagali papieża modlitwą, by mógł do końca wypełnić swoją misję".

Plac św. Piotra był wypełniony po brzegi wielotysięcznym tłumem, w którym bardzo liczni byli również pielgrzymi z Polski, uczestniczący w uroczystościach rocznicowych. Przybył prezydent Włoch, Oscal Luigi Scalfaro. W mszy wzięli także udział m.in. arcybiskup metropolita krakowski, kardynał Franciszek Macharski, marszałek Senatu Alicja Grześkowiak, marszałek Sejmu Maciej Płażyński i przewodniczący "Solidarności" Marian Krzaklewski.

Podczas pobytu w Rzymie, 15 października br., w ambasadzie RP w Rzymie marszałek A. Grześkowiak odznaczyła Orderem Zasługi RP Giovanniego Pozii - związkowca Włoskiej Konferencji Związków Zawodowych, autora wielu inicjatyw o charakterze charytatywnym i zawodowym, pośrednika w zawieraniu umów o pracę między koncernami włoskimi i firmami polskimi, jak również instytucjami kulturalnymi, fundatora wielu stypendiów dla polskich studentów.

Od grudnia 1980 r. Pozzi współpracuje z NSZZ "Solidarność" z Płocka. Organizował pomoc finansową dla niezależnych związkowców w Polsce w latach osiemdziesiątych, pomagał w zakupie sprzętu dla szpitala w Płocku. Pośredniczył w zawarciu wielu umów o pracę między koncernami włoskimi a firmami polskimi.

* * *

19 października br. marszałek Alicja Grześkowiak wzięła udział w uroczystościach związanych z 14. rocznicą męczeńskiej śmierci ks. Jerzego Popiełuszki. Na grobie ks. Jerzego, znajdującym się przed sanktuarium św. Stanisława Kostki na warszawskim Żoliborzu, złożono kwiaty.

W homilii wygłoszonej w czasie mszy św. prymas Polski kardynał Józef Glemp podkreślił, że ks. Popiełuszko pozostaje symbolem, którego zrozumienie ciągle wzrasta. Ks. kardynał Glemp powiedział, że przed nadejściem XXI wieku należy pokazać, iż "wszyscy jesteśmy zdolni podnieść do góry nasz sztandar narodowy, kroczyć odważnie, jako ludzie kochający dobro i sprawiedliwość oraz wnieść je w przyszłe stulecie".

Centralna msza św. rozpoczęła się o godz. 18.00. Przewodniczył jej i homilię wygłosił ks. bp Marian Duś. Później orkiestra symfoniczna Filharmonii Olsztyńskiej wykonała utwory Marka Sewera "Symfonię Sacra" i "Sztabat Mater", dedykowane ks. Jerzemu oraz Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II.

* * *

20 października br. w Operze Narodowej w Warszawie odbył się koncert dla uczczenia 20-lecia pontyfikatu papieża Jana Pawła II.

Podczas koncertu nad Teatrem Wielkim powiewała flaga papieska.

W skład komitetu honorowego weszli m.in. prymas Polski kardynał J. Glemp, premier Jerzy Buzek, marszałek Senatu Alicja Grześkowiak, marszałek Sejmu Maciej Płażyński, nuncjusz apostolski abp Józef Kowalczyk, minister kultury i nauki Joanna Wnuk-Nazarowa i prezes Narodowego Banku Polskiego Hanna Gronkiewicz-Waltz.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment