Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie


59. posiedzenie Senatu RP

25 maja 2000 r.

Oświadczenie

Niebawem minie rok od rozpoczęcia wdrażania reformy oświatowej. Idea reformy jest na ogół akceptowana przez nauczycieli, oczywiście za wyjątkiem tych, którzy utracili pracę. Inaczej poziom akceptacji przedstawia się w środowisku uczniów i ich rodziców, bo nie mają powodu do zadowolenia ci, których droga do szkoły znacznie się wydłużyła. Zdarza się, że uczniowie dojeżdżają do gimnazjum nawet 20 km.

Niemało kłopotów z prowadzeniem szkół podstawowych i gimnazjów mają samorządy. Subwencje na oświatę podstawową i gimnazjalną, po wdrożeniu postanowień Karty Nauczyciela, są przeważnie niedoszacowane. Na taki stan żalą się prawie wszyscy przedstawiciele władz lokalnych, z którymi kontaktuję się w moim okręgu wyborczym.

W dniu wczorajszym otrzymałem kopię pisma prezydenta miasta Sieradza, skierowanego do pana premiera. W stosunkowo niewielkim mieście Sieradzu, liczącym czterdzieści pięć tysięcy mieszkańców, w oświacie brakuje ponad 3 milionów 500 tysięcy zł, aby zrealizować podwyżki dla nauczycieli i pracowników szkół, a także zapłacić za energię cieplną i elektryczną, wodę, odbiór ścieków i środki czystości. Niedoszacowanie o podanej wysokości stanowi prawie 30% przyznanej subwencji.

Z rozmów z dyrektorami szkół, wójtami, burmistrzami i prezydentami miast dowiaduję się, że bardzo dotkliwy jest brak środków na budowę nowych i remonty już istniejących szkół.

W minioną niedzielę odwiedziłem gminę Osjaków w powiecie wieluńskim, gdzie powstaje jedyne w tej gminie gimnazjum. Pomimo przychylności i wsparcia wojewody łódzkiego, brakuje jeszcze przynajmniej 250 tysięcy zł na dokończenie tej tak ważnej inwestycji. We wspomnianej gminie na normalne funkcjonowanie szkolnictwa oraz odprawy dla nauczycieli brakuje około 300 tysięcy zł. W sumie braki wynoszą prawie 600 tysięcy zł. Przy subwencji w wysokości 1 miliona 456 tysięcy zł jest to 40% tej subwencji.

Miejscowy samorząd, dyrekcja szkoły i rada rodziców dwoją się i troją, aby uzupełnić braki. Urządzają loterie fantowe, aukcje rysunków i obrazów wykonanych przez uczniów, apelują do mieszkańców gminy i gości o ofiarność. Wszystko to jednak przynosi niewielkie dochody.

Panie Premierze! W związku z powyższym zwracam się o przyznanie dodatkowych kwot subwencji oświatowej nie tylko dla miasta Sieradza i gminy Osjaków, a także o wnikliwe przeanalizowanie potrzeb oświaty w skali całego kraju i skierowanie do resortu edukacji kwot wystarczających na jej normalne funkcjonowanie.

W obecnej sytuacji, w tym również w kontekście naszych starań o wejście do Unii Europejskiej, państwo nie może dopuścić do zaniedbań w dziedzinie szkolnictwa. Straty, które mogą powstać na skutek niedoinwestowania szkolnictwa, byłyby bowiem trudne, a może i niemożliwe do odrobienia.

Liczę na zrozumienie pana premiera w tej tak ważnej z punktu widzenia społecznego i narodowego sprawie.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie