Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zdzisława Jarmużka, wygłoszone na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38):

Warszawa, 14 maja 1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Zdzisława Jarmużka w sprawie niedoboru środków finansowych na pokrycie kosztów utrzymania domów pomocy społecznej w województwie lubuskim, pragnę poinformować, że:
Z dniem 1 stycznia 1999 roku organizowanie i zapewnienie usług w domach pomocy społecznej stało się zadaniem własnym, a więc finansowym ze środków własnych samorządu po
wiatowego. W dwuletnim okresie przejściowym administracja rządowa dofinansowuje realizację tego zadania w postaci dotacji celowej, która została rozdysponowana zgodnie z zasadami przyjętymi w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 grudnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie ponadgminnych domów pomocy społecznej. Jedną z głównych wprowadzanych zasad było wprowadzenie średniej wojewódzkiej kwoty dotacji na jednego mieszkańca domu pomocy społecznej w powiecie.

"Średnia wojewódzka kwota dotacji" na jednego mieszkańca wprowadzona w rozporządzeniu do metody rozdziału środków z dotacji celowej wynika z wysokości planowanych środków finansowych przez wojewodów na rok 1999, które z kolei były planowane w oparciu o wykonanie budżetu roku poprzedniego. Dotacja celowa została obniżona o wpływy z odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej, które na etapie tworzenia budżetu zostały przypisane do dochodów powiatu z intencją aby środki te były podstawą pokrywania kosztów utrzymania domów pomocy społecznej a dotacja jej uzupełnieniem. Praktyka okazała się jednak zupełnie inna, gdyż powiaty nie przekazywały odpłatności domom lub przekazywały środki jedynie w części.

Doświadczenia pierwszych miesięcy funkcjonowania rozporządzenia skłoniły mnie do rozpoczęcia prac nad nowelizacją cytowanego rozporządzenia, aby środki jak najszybciej trafiały do adresata czyli domu pomocy społecznej jako uzupełnienie środków własnych powiatu przeznaczonych na organizowanie i zapewnienie usług w domach pomocy społecznej. Obecnie w resorcie trwają prace uzgodnieniowe z pozostałymi resortami zmodyfikowanych treści, które mają usprawnić przepływ środków finansowych w powiecie, aby w jak najkrótszym terminie trafiały do domów pomocy społecznej.

Przyjęte w projekcie rozporządzenia polegają na:
- podziale środków finansowych znajdujących się u wojewody w sposób polegający na rozdziale posiadanej dotacji celowej zgodnie z liczbą miejsc w domach pomocy społecznej znajdujących się w powiecie i liczbą miesięcy w roku - wyliczając w ten sposób średnią miesięczną kwotę dotacji;
- przekazaniu do powiatu posiadającego domy miesięcznie dotacji celowej w wysokości iloczynu liczby osób znajdujących się w tych domach i średniego
miesięcznego kosztu utrzymania w domu, nie więcej niż średnia miesięczna wojewódzka kwota dotacji z możliwością zróżnicowania wysokości przekazanej powiatom dotacji w zależności od typu domu i wysokości dochodu powiatu otrzymywanego z tytułu opłaty ponoszonej przez mieszkańców domu;
- zmniejszenia lub zwiększenia kwoty dotacji na jednego mieszkańca nie więcej jednak niż 100% w zależności od rodzaju niepełnosprawności osób przebywających w domach..

Proponowana zmiana pozwala na finansowanie w dalszym ciągu osoby z tym, że finansowana jest ona w miejscu położenia domu pomocy społecznej.

Zgadzam się z Panem Senatorem, że poziom dofinansowania jest skromny i zważywszy również ograniczone możliwości samorządów powiatowych niewystarczający na zaspokojenie wszystkich potrzeb osób niepełnosprawnych, ale jedynie takie możliwości finansowe daje resortowi ustawa budżetowa.

Z poważaniem
MINISTER
Up. SEKRETARZ STANU
Joanna Staręga-Piasek


Spis oświadczeń, oświadczenie