Spis oświadczeń, oświadczenie


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Ryszarda Jarzembowskiego, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 2 września 1999 r.

Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

dotyczy: odpowiedzi na oświadczenie Pana Ryszarda Jarzembowskiego w sprawie przedwojennych skarbowych papierów wartościowych.

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na Pana oświadczenie z dnia 5 sierpnia 1999 r. (AG/043/332/99/IV) uprzejmie wyjaśniam, iż z uwagi na stan prawny przedwojennych obligacji (brak ustawowego rozstrzygnięcia tych kwestii), nie można zaspokoić roszczeń o wykup obligacji Skarbu Państwa, emitowanych przed II wojną światową. Po odzyskaniu niepodległości obsługa przedwojennych, skarbowych papierów wartościowych nie została wznowiona, tzn. Państwo odstąpiło od realizacji zobowiązań wynikających z papierów wartościowych, a w szczególności z obligacji.

Istniejące w obecnym stanie prawnym upoważnienia dla Rządu Ministra Finansów do działania w przedmiocie podjęcia obsługi zobowiązań wynikających z emitowanych lub gwarantowanych przed 1 września 1939 r. papierów wartościowych, nie mogą stanowić podstawy do całościowego lub częściowego uregulowania trybu i zasad wykupu tych papierów; niezbędne są tu regulacje rangi ustawowej.

Jednocześnie chciałbym podkreślić, iż sprawa zobowiązań Skarbu Państwa z tytułu wyemitowanych papierów wartościowych przed II wojną światową, jest przedmiotem żywego zainteresowania ze strony Ministerstwa Finansów. Należy jednak zauważyć, iż uregulowanie tej sprawy jest bardzo trudne i skomplikowane, nie tylko pod względem formalno-prawnym, gdyż przyczyny jej tkwią w praktyce nie obsługiwania przedmiotowych zobowiązań Skarbu Państwa (ze zrozumiałych przyczyn), zarówno w okresie wojny, jak i po jej zakończeniu.

Uregulowanie przedmiotowej sprawy (co powinno nastąpić w drodze ustawy) będzie wiązało się z rozstrzygnięciem wielu problemów, zarówno natury fizycznej jak i prawnej, z których, w zależności od kierunku podjętej decyzji, najważniejsze wydają się dotyczyć:

- przeliczenia wysokości zobowiązań przedwojennych (wybór metody dokonywania przeliczeń i aktualizowania wartości tych zobowiązań, sposób naliczania odsetek),

- określenia, jaka część emisji znajduje się w rękach właścicieli, a co za tym idzie trudności obliczenia wysokości zobowiązań dla budżetu państwa z tego tytułu,

- negatywnego odbioru przez opinię publiczną, zarówno w kraju, jak i za granicą, w przypadku niepodjęcia obsługi zobowiązań (jest to szczególnie ważne w sytuacji, kiedy staramy się o pełnoprawne członkostwo w Unii Europejskiej),

- wzmocnienia zaufania inwestorów krajowych i zagranicznych do obecnie emitowanych skarbowych papierów wartościowych,

- określenia kompromisu między roszczeniami wierzycieli a możliwościami finansowymi Skarbu Państwa,

- wysokości kosztów przeprowadzenia operacji ewentualnego wykupu,

- konieczności przeprowadzenia odpowiedniego szkolenia dla osób faktycznie przeprowadzających wykup,

- potencjalnego narażenia Państwa na procesy o odszkodowanie (w przypadku podjęcia decyzji o wykupie), gdyż nie można wykluczyć, iż w okresie powojennym wiele osób otrzymało decyzje (informacje) o nieważności przedmiotowych papierów wartościowych, czy też, że ich obsługa nie zostanie wznowiona i na skutek takich decyzji (informacji) osoby te wyzbyły się posiadania tych papierów,

- niemożliwości udowodnienia prawa własności tych papierów lub ich nabycia w dobrej wierze ze względu na to, że papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa przed II wojną światową były w przeważającej mierze papierami na okaziciela; tym samym osoby, które nabyły papiery wartościowe za bardzo niską cenę, czy też w sposób przypadkowy znalazły się w ich posiadaniu, uzyskałyby legitymację formalną; należy więc liczyć się z tym, że właśnie tego typu posiadaczom Skarb Państwa wypłacałby odpowiednie kwoty z tytułu wykupu,

- sytuacji posiadaczy obligacji, którzy na drodze sądowej domagali się zwrotu stosownych kwot wraz z odsetkami z tytułu posiadanych papierów wartościowych, a których roszczenia zostały oddalone,

- możliwości wystąpienia zjawiska fałszerstwa przedwojennych papierów wartościowych (papiery wartościowe wyemitowane przed wojną nie mają tak skomplikowanych zabezpieczeń, jak obecnie zmaterializowane papiery wartościowe).

Reasumując, chciałbym raz jeszcze podkreślić, iż w/w kwestie są w chwili obecnej przedmiotem analiz ze strony Ministerstwa Finansów. Jednakże ze względu na istniejące przeszkody natury faktycznej jak i prawnej, nie można bliżej określić terminu uregulowania omawianej problematyki.

Z poważaniem
SEKRETARZ STANU

Jarosław Bauc


Spis oświadczeń, oświadczenie