Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


28. posiedzenie Senatu RP

20 stycznia 1999 r.

Oświadczenie

Jak dobrze, że ja zabieram głos po senatorze Kulaku, bo jedno z trzech oświadczeń będzie dotyczyło podobnej sprawy, tylko trochę grubszej.

Pierwsze oświadczenie kierowane jest do prezesa Rady Ministrów. Od wielu lat władze miasta Lublińca, położonego na trasie drogi krajowej nr 43 Katowice-Poznań oraz drogi krajowej nr 46 Częstochowa-Opole, czynią starania o wprowadzenie do centralnego planu inwestycji Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej takiego zadania: budowa zachodniej obwodnicy miasta Lublińca.

Dzięki dużej operatywności władz miasta zadanie to już od dawna jest przygotowane do realizacji, zostały poniesione bardzo duże nakłady ze środków własnych, została opracowana dokumentacja, przeprowadzono bardzo mozolną pracę związaną z wykupem gruntów, budynków oraz wyłączeniem gruntów z produkcji leśnej. Nakłady, które zostały poniesione, zamykają się w kwocie blisko 3,8 miliarda zł. Do takiego zaawansowania prac poprzedzających rozpoczęcie zadania inwestycyjnego, które kwalifikuje się do planu centralnego, władze miasta były zmuszone stale wzrastającym niezadowoleniem, wywołanym nie tylko sprawami ekologii. Bowiem stale rosnący ruch samochodów osobowych i tirów przez centrum miasta, które ma bardzo wąskie ulice i zwartą zabudowę, powoduje jego degradację, ale również stwarza bardzo duże zagrożenie wypadkami i nie pozwala mieszkańcom normalnie funkcjonować.

Statystyka wypadków i kolizji wykazuje, że na drodze nr 43 w latach 1996, 1997, 1998 zaistniało około siedemdziesięciu przypadków rocznie, a na trasie nr 46 od czterdziestu do sześćdziesięciu przypadków rocznie. Mimo wprowadzenia wielu usprawnień, jak sygnalizacja świetlna czy wydzielenie na części drogi ścieżki rowerowej, sytuacja nie może przy tym nasileniu ruchu ulec poprawie.

Ostatnio osoby zamieszkujące przy przelotowych ulicach, ze względu na pękanie obiektów usytuowanych przy nich, wnoszą pozwy do sądu, bowiem te pęknięcia są wynikiem tak bardzo wzmożonego ruchu.

Działaniami lokalnymi, przygotowując zadanie do wprowadzenia do planu centralnego, władze Lublińca starały się wstrzymać protest i zapobiec chęci wywołania protestu społecznego w postaci zablokowania dróg wjazdowych dla samochodów jadących tranzytem przez miasto. Nadmieniam, że ruch z granicy zachodniej w kierunku Śląska i w innych kierunkach w ciągu ostatnich lat wzrósł bardzo znacznie.

Prowadzenie tych prac przygotowawczych przy zapewnieniach kolejnych ministrów - dowodem tego są pisma z 1997 r. i 1998 r. - o konieczności wprowadzenia tego zadania do planu centralnego, pozwalały wspomniane protesty wstrzymać, jednak fakt niewprowadzenia tego zadania do planu na 1999 r. może spowodować protest, którego władze lokalne nie będą w stanie opanować, a co gorsza, wytłumaczyć ludziom, że trudności leżą gdzieś indziej, a nie we władzach centralnych, w rządzie wybranym przez to właśnie społeczeństwo.

Przedstawiając te argumenty, proszę pana premiera o wydanie skutecznych zaleceń, aby poprawka, którą zgłoszę do planu budżetu na 1999 r., ze zrozumieniem i aprobatą została przyjęta przez koalicję.

Z nadzieją na takie zrozumienie oraz z wyrazami szacunku pozostaje Grzegorz Lipowski.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie