Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie


42. posiedzenie Senatu RP

23 września 1999 r.

Oświadczenie

Wprowadzenie z dniem 1 stycznia 1999 r. reformy administracji publicznej bez reformy sądownictwa doprowadziło do sytuacji, że w wielu miastach, w których siedziby mają powiaty, nie funkcjonują sądy powszechne.

Zgodnie z treścią art. 95 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (DzU Nr 133, poz. 872) oraz art. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (DzU z 1999 r. Nr 60, poz. 636) ministrowie resortowi winni dostosować istniejące systemy organizacyjne z zakresu swojej właściwości do nowej organizacji terytorialnej administracji publicznej.

Powiat kłobucki obejmuje 9 gmin, dla których sądem właściwym do rozstrzygania jest Sąd Rejonowy w Częstochowie. Sąd ten właściwy jest także dla całego powiatu ziemskiego częstochowskiego, w skład którego wchodzi 16 gmin.

Objęcie tak dużego terytorium przez jeden sąd nie wypływa korzystnie na obsługę obywateli, głównie z powodu:

1) odległości między siedzibą sądu a miejscem zamieszkania stron,

2) liczby spraw wpływających do tego sądu.

Problem utworzenia Sądu Rejonowego w Kłobucku był wielokrotnie zgłaszany przez przedstawicieli miejscowych społeczności.

Z chwilą powołania drugiego stopnia samorządu terytorialnego Rada i Zarząd Powiatu Kłobuckiego wyrażają stanowisko, iż utworzenie Sądu Rejonowego w Kłobucku stało się konieczne dla funkcjonowania w mieście będącym siedzibą powiatu wszystkich instytucji, które prowadzą obsługę obywateli. Trudno bowiem zapewnić kompleksową obsługę społeczności lokalnej bez sądu rejonowego.

Stanowisko to ma także historyczne uzasadnienie. W mieście Kłobucku działał przed pierwszą wojną światową Sąd Grodzki, a następnie Sąd Powiatowy, który został zlikwidowany w 1964 r. O likwidacji nie zadecydowały względy merytoryczne czy organizacyjne, ale względy techniczne (zagospodarowanie pomieszczeń w nowo wybudowanym budynku w Częstochowie).

Obecnie w Kłobucku znajduje się zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Częstochowie. Powołanej nowej jednostce należy zapewnić warunki funkcjonowania, w tym głównie budynek nadający się do tego typu działalności.

Na terenie miasta Kłobucka, przy ulicy Zamkowej, znajduje się nieruchomość zabudowana przez zespół pałacowy objęty ochroną konserwatora zabytków. Obiekt ten może stanowić po niezbędnym remoncie i modernizacji siedzibę przyszłego sądu rejonowego. Nieruchomość ta posiada urządzoną księgę wieczystą nr 26111 obejmującą działkę gruntu Nr 372/3 o powierzchni 1.3389 ha w obrębie - Zagórze. Dział Drugi Księgi Wieczystej wykazuje zapis "Skarb Państwa - Dom Mody «Elegancja» Przedsiębiorstwo Państwowe w Katowicach", jako wieczysty użytkownik gruntu i właściciel budynków i urządzeń stanowiących odrębną nieruchomość. Postanowieniem Sądu Rejonowego w Katowicach Wydziału X Gospodarczego z dnia 09.07.1999 r. Sygn. akt XII 30/99 Dom Mody «Elegancja» Przedsiębiorstwo Państwowe w Katowicach postawione zostało w stan upadłości. Ustanowiony przez wojewodę śląskiego syndyk przewiduje przeprowadzenie w pierwszej połowie października 1999 r. przetargu na przedmiotową nieruchomość wchodzącą w skład masy upadłościowej. Wartość nieruchomości szacuje się na kwotę 500-700 tysięcy zł.

Niestety, powiat kłobucki nie może zakupić przedmiotowej nieruchomości z uwagi na brak środków finansowych. Stratą jednak byłoby nieprzejęcie tej nieruchomości na rzecz skarbu państwa z przeznaczeniem na siedzibę sądu rejonowego. Propozycja powyższa ma swoje uzasadnienie i wydaje się racjonalnym rozwiązaniem.

Sygnalizując Panu Premierowi powyższe, wyrażam nadzieję, że właściwy resort rozpatrzy możliwość zakupu nieruchomości położonej w Kłobucku przy ulicy Zamkowej z przeznaczeniem jej na siedzibę sądu rejonowego.

Z poważaniem

Grzegorz Lipowski.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie