Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Edukacji Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone podczas 11. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa 1998 05.13

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Henryka Stokłosę na 11 posiedzeniu Senatu RP w dniu 16 kwietnia 1998 roku uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

  1. Podstawowym założeniem, jakim kierował się resort podejmując się zadania reformy systemu edukacji było i jest stanowisko, iż może się ona dokonać jedynie na poziomie szkoły. Dlatego też, jako priorytet przy przygotowywaniu propozycji w tym zakresie przyjęto konsultacje z nauczycielami oraz rozmaitymi ośrodkami merytorycznymi. Temu służyło skierowanie ogólnych założeń planowanej kompleksowej reformy systemu edukacji, odzwierciedlonych w dokumencie pt. "Koncepcja wstępna reformy systemu edukacji", do szerokich konsultacji społecznych. Podjęto szereg innych działań zmierzających do zebrania i opracowania jak największej ilości opinii na ten temat. Ministerstwo dysponuje już ponad 450 profesjonalnymi opiniami i wnioskami w tej sprawie, które są szczegółowo analizowane i będą uwzględnione, w przewidzianym do ogłoszenia pod koniec maja, projekcie reformy.
    Także w dniu 11 maja br. odbyło się w Ministerstwie Edukacji Narodowej spotkanie z udziałem przedstawicieli związków zawodowych zrzeszających nauczycieli, poświęcone koncepcji statusu zawodowego nauczycieli. Wniesiono wiele uwag, które również zostaną uwzględnione w opracowywanym projekcie. Podobne, kolejne spotkanie zaplanowano na czerwiec. Powyższe świadczy o tym, że Ministerstwo Edukacj
    i Narodowej nie widzi możliwości przeprowadzenia reformy bez uzyskania poparcia samych nauczycieli.
    Prowadzone konsultacje dotyczą również nowego systemu wynagradzania nauczycieli. Zapewniam Panią Marszałek, że Minister Edukacji Narodowej podziela głęboką
    troskę, jaką pracownicy oświaty, a w szczególności nauczyciele, wyrażają wobec wysokości środków przeznaczonych na wynagrodzenia w dziale budżetowym "Oświata i Wychowanie". W związku z tym podejmuje szereg inicjatyw zmierzających do odwrócenia tych tendencji. To właśnie z tego powodu jednym z najważniejszych składników reformy systemu edukacji, stała się nowa kwalifikacyjno-motywacyjna koncepcja wynagradzania nauczycieli. Koncepcja ta jest nadal opracowywana m.in. w oparciu o konsultacje z Ministerstwem Finansów, po czym zostanie przedstawiona do konsultacji.
  2. Zasady kształtowania środków na wynagrodzenia w sferze budżetowej, a tym samym w oświacie, określa ustawa z dnia 23 grudnia 1994 roku o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 34, poz. 163 z późn. zm). Zgodnie z postanowieniami art. 4 przywołanej wyżej ustawy prognozowane przeciętne wynagrodzenie oraz międzydziałowe relacje tego wynagrodzenia są corocznie przedmiotem negocjacji w ramach Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych. Jeżeli w ciągu dwóch tygodni od przedstawienia Komisji przez Radę Ministrów propozycji prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia na rok następny nie nastąpi porozumienie w tej sprawie, Rada Ministrów przyjmuje do projektu budżetu proponowaną przez siebie wysokość prognozowanego wynagrodzenia z tym, że nie może być ono niższe niż przedstawione wcześniej Komisji Trójstronnej.

W sierpniu 1997 r. Rząd przedstawił Komisji Trójstronnej propozycję wzrostu prognozowanego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej, w tym również w dziale "Oświata i Wychowanie" zakładającą wzrost średniorocznego wynagrodzenia w roku 1998 w stosunku do średniorocznego wynagrodzenia w roku 1997 - o 13%, czyli o 2% powyżej prognozowanego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Ponieważ do stosownych uzgodnień w Komisji Trójstronnej nie doszło, na mocy postanowień art. 4 ust. 6 cytowanej wyżej ustawy, Rząd wprowadził do projektu budżetu taki właśnie wskaźnik wzrostu wynagrodzeń.

Jeszcze w trakcie prac na szczeblu rządowym nad wstępnym projektem budżetu państwa na 1998 rok zabiegałem o ukształtowanie planu wydatków na edukację, w tym także na wynagrodzenia, na poziomie wyższym od proponowanego przez Ministerstwo Finansów, jednakże starania te nie przyniosły rezultatu.

Nie dokonano zmian w tym względzie również podczas prac komisji sejmowych i senackich nad budżetem państwa, które przyjęły prezentowane założenia ustawy budżetowej, w tym również propozycje podwyżek wynagrodzeń, w wysokości proponowanej przez Rząd w dziale "Oświata i Wychowanie".

W tych warunkach wszelkie działania podejmowane w celu wdrożenia kolejnej podwyżki w br. dla nauczycieli musiałyby się wiązać z koniecznością zmiany ustawy budżetowej.

Z poważaniem

Prof. dr hab. Mirosław Handke


Spis oświadczeń, oświadczenie