Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 78):

Warszawa, 2001-02-20

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając na pismo z dnia 17 stycznia br. Nr AG/043/19/01/IV, przy którym załączono oświadczenie złożone przez Pana Senatora Henryka Sokłosę na 73 Posiedzeniu Senatu w dniu 11 stycznia 2001 r., uprzejmie informuję, co następuje.

Począwszy od 1999 r., środki dla jednostek samorządu terytorialnego (w tym część oświatowa subwencji ogólnej) kształtowane są zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.).

Łączna kwota części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, przyjęta po autopoprawce projektu ustawy budżetowej na 2001 r. i po zmianach uchwalonych przez Sejm RP wynosi 21.231.555 tys. zł, co stanowi 13,2% planowanych dochodów budżetu państwa i w porównaniu z 2000 r. wzrasta o 10,1%.

Jednocześnie autopoprawka rządu zwiększyła rezerwę nr 64 - dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań oświaty i wychowania - z kwoty 374.214 tys. zł do kwoty 754.633 tys. zł. Przy czym rząd proponuje Parlamentowi przyjęcie rozwiązania, według którego środki z tej rezerwy będą w gestii organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego i nie będą podlegały rozliczeniu przewidzianym w art. 93 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.). W sumie zwiększy to środki dotyczące finansowania zadań oświatowych w jednostkach samorządu terytorialnego.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pragnę podkreślić, że część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2001, została naliczona zgodnie ze zobiektywizowanymi kryteriami, ściśle określonymi w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001, a nie według zgłaszanych przez jednostki samorządu terytorialnego potrzeb.

W projekcie ustawy budżetowej utworzono również następujące rezerwy celowe przeznaczone na realizację zadań oświatowo-wychowawczych:

- rezerwa nr 16 - stypendia Prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych - 12.586 tys. zł; zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 1993 r. w sprawie warunków, form i trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów (Dz.U. Nr 74, poz. 350 z późniejszymi zmianami) - środki tej rezerwy zostaną przeznaczone na stypendia Prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych, uczęszczających do szkół średnich kończących się maturą; podziału środków na poszczególne województwa dokonuje Minister Edukacji Narodowej - zgodnie z postanowieniami art. 21 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami); na podstawie wniosków wojewodów uzgodnionych z resortem edukacji, środki na stypendia Prezesa Rady Ministrów przekazywane są do budżetów wojewodów; wypłaty stypendiów dokonują kuratorzy oświaty;

- rezerwa nr 17 - odpisy na zakładowy funduszu świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów - 57.712 tys. zł, z tego dla JST - 52.971 tys. zł; środki przeznaczone są na uzupełnienie wydatków zaplanowanych w budżetach wojewodów na sfinansowanie odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów, byłych pracowników publicznych przedszkoli, szkół oraz placówek oświatowych, o których mowa w art. 53 ustawy - Karta Nauczyciela; podziału tych środków na poszczególne województwa - zgodnie z postanowieniami art. 21 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - dokonuje Minister Edukacji Narodowej w oparciu o otrzymane (na przełomie marca i kwietnia) z Centrali ZUS dane o liczbie nauczycieli emerytów i rencistów oraz o wysokości wypłaconych emerytur i rent w roku poprzedzającym rok budżetowy; na podstawie wniosków wojewodów uzgodnionych z resortem edukacji, środki z tej rezerwy przekazywane są do budżetów wojewodów na dofinansowanie odpisów na ZFŚS dla nauczycieli emerytów i rencistów - byłych pracowników szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;

- rezerwa nr 18 - dofinansowanie kosztów wdrażania reformy oświaty - 276.863 tys. zł, z tego dla JST 226.125 tys. zł; środki przeznaczone zostaną na zadania oświatowe związane z kontynuacją reformy systemu oświaty, m.in. w zakresie zakończenia procesu tworzenia gimnazjów oraz wdrażania nowego systemu wynagradzania nauczycieli w szkołach i placówkach prowadzonych przez organy administracji rządowej zgodnie z ustawą Karta Nauczyciela, oraz realizacji od 1 września 2001 r. czwartej godziny zajęć wychowania fizycznego;

- rezerwa nr 19 - racjonalizacja sieci szkolnej, w tym zakup autobusów szkolnych - 74.090 tys. zł; rezerwa będąca w dyspozycji Ministra Edukacji Narodowej przeznaczona zostanie na szkolne zadania inwestycyjne i zakup autobusów szkolnych;

- rezerwa nr 20 - dożywianie uczniów - 58.830 tys. zł; rezerwa ta przewidziana jest jako dotacja celowa na dofinansowanie zadań własnych gmin; podobnie jak w latach ubiegłych, środki z tej rezerwy zostaną przeznaczone na uzupełnienie środków wydatkowanych przez gminy na dożywianie uczniów i zostaną rozdzielone na województwa według potrzeb rozeznanych w ciągu roku;

- rezerwa nr 22 - inicjatywy wspierania edukacji na wsi, w tym pomoc materialna dla młodzieży wiejskiej - 109.230 tys. zł; w celu wyrównania poziomu i dostępu do edukacji dla ogółu dzieci i młodzieży z terenów wiejskich, konieczne jest tworzenie warunków zapewniających szeroki dostęp i nowoczesne metody kształcenia; zamierzenia te są ściśle związane z realizacją zadań edukacyjnych w ramach lokalnych i regionalnych programów aktywizacji obszarów wiejskich i rozwoju rolnictwa; służyć temu będzie m.in. dokształcanie i doskonalenie nauczycieli zatrudnionych w szkołach wiejskich, zwłaszcza informatyków oraz nauczycieli języków obcych, zmiana profili kształcenia pod kątem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich oraz realizacja systemu pomocy materialnej dla dzieci i młodzieży ze środowisk wiejskich; działania te są zgodne z programem wynikających z "Paktu dla wsi";

- rezerwa nr 50 - program rozwoju pracowni internetowych w szkołach - 102.772 tys. zł; środki tej rezerwy będą przeznaczone na kontynuację rozpoczętej w 1999 r. inicjatywy wprowadzania i rozwoju w szkołach pracowni komputerowych z dostępem do internetu;

- rezerwa nr 64 - dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań oświaty i wychowania - 754.633 tys. zł; środki zostaną przeznaczone na sfinansowanie niezrealizowanych zobowiązań w 2000 r. w zakresie wdrażania nowego systemu wynagradzania nauczycieli, zgodnie z ustawą Karta Nauczyciela.

W związku z tym, że trwają jeszcze prace nad budżetem 2001 r., wyżej wymienione kwoty mogą ulec zmianie.

Przechodząc do dalszych wyjaśnień, uprzejmie informuję, że program SAPARD nie przewiduje możliwości dofinansowania zadań oświaty. Przygotowany przez Ministerstwo Rolnictwa program operacyjny dla programu SAPARD przewiduje głównie współfinansowanie w zakresie:

1. poprawy przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych i rybnych,

2. inwestycji w gospodarstwach rolnych,

3. rozwoju i poprawy infrastruktury obszarów wiejskich,

4. różnicowania działalności gospodarczej na obszarach wiejskich,

5. programów rolnośrodowiskowych i zalesiania,

6. szkoleń zawodowych.

Ponadto uprzejmie informuję, iż zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) dysponentem środków Funduszu Pracy jest Prezes Krajowego Urzędu Pracy, który podlega ministrowi właściwemu do spraw pracy.

Prezes Krajowego Urzędu Pracy w ramach planu finansowego Funduszu Pracy przekazuje środki samorządom wojewódzkim i powiatowym, na realizację przewidzianych ustawą zadań, w tym na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, według algorytmu, określonego przez Radę Ministrów w rozporządzeniu z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237).

Zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem - Prezes Krajowego Urzędu Pracy może - za zgodą ministra właściwego do spraw pracy - pozostawić na realizację zadań dotyczących finansowania programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu kwotę nie przekraczającą połowy środków przewidzianych w planie Funduszu Pracy na ich realizację. W ramach tej kwoty, Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazuje dodatkowe środki dla powiatów, na których terenie nastąpił w szczególności wzrost stopy bezrobocia w stosunku do przyjętej w algorytmie, na realizację zadań określonych w kontraktach zawartych przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy z samorządami powiatowymi.

W związku z powyższym, bliższych informacji dotyczących usprawnienia systemu przekazywania starostom środków z Funduszu Pracy, wielkości środków Funduszu Pracy, jakie otrzymają powiaty wielkopolskie oraz rozdysponowania rezerwy na wydatki na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, jaką dysponował Krajowy Urząd Pracy - może udzielić Prezes Krajowego Urzędu Pracy, bądź Minister Pracy i Polityki Społecznej.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów
Podsekretarz Stanu

Elżbieta Hibner


Spis oświadczeń, oświadczenie