Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź ministra transportu


Minister Finansów złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatorów Adama Struzika i Zbigniewa Kruszewskiego, wygłoszonym na 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, 1998.05.25

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przesłanym przy piśmie Pani Marszałek, z dnia 23 kwietnia 1998 r., Nr AG/043/57/98/IV, oświadczeniem Senatorów Rzeczypospolitej Polskiej, panów: Adama Struzika i Zbigniewa Kruszewskiego, pragnę uprzejmie zauważyć, że zgodnie z kompetencjami ustawowymi podjęcie decyzji o budowie i finansowaniu przeprawy mostowej przez rzekę Wisłę wraz z dojazdami należy do właściwości Ministra Transportu i Gospodarski Morskiej.

W podniesionej kwestii włączenia tej budowy do wykazu inwestycji centralnych, uprzejmie wyjaśniam, że przepisy projektu ustawy o finansach publicznych, których ma uchylić obecną ustawę - Prawo budżetowe, nie przewidują utrzymania po 1998 r. kategorii "inwestycji centralnych", przede wszystkim ze względu na rozszerzenie zasięgu kompetencji samorządu terytorialnego i związaną z tym decentralizacją wielu dotychczasowych uprawnień ministrów oraz z uwagi na to, że wspomniane określenie inwestycji sugeruje, iż są one podejmowane centralnie, a ich finansowanie zależy wyłącznie od decyzji centralnych i odbywa się z dodatkowych środków budżetowych.

Wobec potrzeby poświęcania nadal szczególnej uwagi najkosztowniejszym inwestycjom wieloletnim, na które będą przeznaczane relatywnie najwyższe kwoty środków z budżetu państwa, konieczne będzie prezentowanie takich inwestycji Parlamentowi Rzeczypospolitej Polskiej wraz z projektem ustawy budżetowej. Dlatego przyjmuje się, iż wykaz omawianych inwestycji wieloletnich będzie corocznie załączany do wspomnianego projektu.

Według projektu ustawy o finansach publicznych, który został już przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w powyższym wykazie będą ujmowane inwestycje finansowane lub dofinansowywane z budżetu państwa, których okres realizacji przekracza jeden rok budżetowy, a koszt jest wyższy od kwoty określonej przez Ministra Finansów w rozporządzeniu ustalającym szczegółowe zasady, tryb i terminy opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa.

W rozporządzeniu Ministra Finansów w powyższej sprawie, z dnia 8 maja 1998 r., przyjęto, że w czasie prac nad projektem budżetu państwa na rok 1999 tym kryterium będzie wartość kosztorysowa inwestycji, przekraczająca 30 mln zł.

Niezależnie od spełnienia kryteriów określających inwestycję wieloletnią - decydujący i nadzorujący realizację Minister Transportu i Gospodarki Morskiej powinien zamieścić ją w materiałach planistycznych na 1999 r., którą to gotowość wyraził w piśmie do Pani Senator z dnia 15 maja 1998 r., Nr GDDP-4,1e-0330/32/98.

Ostateczne decyzje co do listy inwestycji dotowanych w 1999 r. podjęte zostaną w toku prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 1999, stosownie do możliwości finansowych budżetu państwa.

Z wyrazami szacunku

Leszek Balcerowicz


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź ministra transportu