Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Adama Struzika i Zbigniewa Kruszewskiego, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):

Warszawa, dnia 13.12. 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Adama Struzika i Pana Senatora Zbigniewa Kruszewskiego, przedstawionego na 67. Posiedzeniu Senatu w dniu 26 października 2000 roku, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję, co następuje.

Ministerstwo Zdrowia realizuje "Program Restrukturyzacji w Ochronie Zdrowia w roku 2000", w ramach którego zakłady opieki zdrowotnej mogły się ubiegać o dofinansowanie na zadania przewidziane w programie. Program zakłada zdecentralizowany przydział środków finansowych i zgodnie z tym założeniem w bieżącym roku Ministerstwo Zdrowia przekazywało środki jedynie na kompleksowe programy restrukturyzacji (zwane Regionalnymi Programami Restrukturyzacji), obejmujące jednostki ochrony zdrowia z danego województwa.

Opracowaniem projektu Regionalnych Programów Restrukturyzacji zajęły się Regionalne Grupy Wsparcia.

Regionalne Grupy Wsparcia wyłoniono zgodnie z życzeniem Marszałków Województw. Wcześniej, Minister Zdrowia skierował pismo z ofertą udzielenia pomocy w opracowaniu projektów Programów przez Regionalne Grupy Wsparcia, pozostawiając jednakże Marszałkom swobodę wyboru: skorzystanie z oferty lub wykonanie Regionalnego Programu Restrukturyzacji we własnym zakresie. Odpowiedź wszystkich Marszałków była jednoznaczna - powołać ekspertów.

Zgodnie z "Regionalnym Programem Restrukturyzacji w Ochronie Zdrowia w roku 2000" Regionalne Grupy Wsparcia miały zostać wyłonione w drodze jednej z procedur określonych w ustawie z dnia 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych - Dz.U.98.119.773 z późn. zm. Grupy Wsparcia dla dziesięciu województw (dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego) zostały wyłonione w trybie przetargu nieograniczonego. Dla pozostałych siedmiu województw, Grupy wyłoniono w trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji. W przetargu mogły brać udział firmy z całej Polski, a także z zagranicy, po spełnieniu ściśle określonych warunków wskazanych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Komisja przetargowa, przy wyborze oferentów, kierowała się następującymi kryteriami:

- cena oferty,

- wiarygodność merytoryczna,

- doświadczenie oferenta,

- metodyka konstruowania projektu,

- wiarygodność merytoryczna.

Według tych kryteriów Komisja dokonywała oceny firm na podstawie przesłanych dokumentów potwierdzających kwalifikacje i doświadczenie zarówno firmy jak i osób, które miały się zajmować opracowaniem projektu Regionalnego Programu Restrukturyzacji. W konsekwencji Regionalne Grupy Wsparcia zostały wyłonione spośród firm, które najlepiej spełniały warunki wymagane do wykonania zamówienia.

Po rozstrzygnięciu przetargu, w Ministerstwie Zdrowia odbyły się spotkania służące wzajemnej prezentacji Regionalnych Grup Wsparcia, przedstawicieli kas chorych oraz urzędów: marszałkowskiego i wojewódzkiego. Na spotkaniach przekazano także szczegółowe informacje o treści umów jakie będą zawierane pomiędzy Ministerstwem Zdrowia a Regionalną Grupą Wsparcia.

Zadaniem Grupy było udzielanie fachowej pomocy w opracowaniu Regionalnego Programu Restrukturyzacji z uwzględnieniem lokalnych i regionalnych wskaźników epidemiologicznych, demograficznych i społeczno-ekonomicznych, monitorowanie oraz doradztwo w zakresie restrukturyzacji. Program ten miał być oceniany, zatwierdzany i ewentualnie poprawiany przez Regionalny Komitet Sterujący, który był koordynatorem prac i miał za zadanie przyjęcie ostatecznej wersji programu.

Podstawą wypłacenia Regionalnej Grupie Wsparcia należności za przygotowanie projektu Regionalnego Programu Restrukturyzacji nie było zaakceptowanie projektu przez Regionalny Komitet Sterujący, ale przyjęcie go przez Zespół ds. odbioru przedmiotu umów zawartych pomiędzy Zakładem Zamówień Publicznych przy Ministerstwie Zdrowia a Regionalnymi Grupami Wsparcia w ramach Programu Restrukturyzacji w Ochronie Zdrowia w roku 2000, powołany zarządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 25 maja 2000 roku.

Jeżeli w trakcie prac Komitetu nad Programem dostrzeżono w nim błędy lub nieprawdziwe dane, można i trzeba było zgłosić autorom opracowania - Regionalnej Grupie Wsparcia - konieczność dokonania poprawek.

W wyniku realizacji programu powstawały w poszczególnych województwach Regionalne Programy Restrukturyzacji. Mogły one być zgodne z przygotowanymi przez ekspertów projektami, zmodyfikowane albo zdecydowanie różne.

Co do kwestii środków finansowych dla województwa mazowieckiego uprzejmie informuję, że w wyniku decyzji ministra Zdrowia województwo mazowieckie otrzymało z puli 325 mln zł. kwotę 34 494 590 zł zamiast możliwe do uzyskania kwoty ponad 42 mln.

Na taką decyzje złożyło się wiele przyczyn, w tym ocena działań województwa mazowieckiego w 1999 r.

W ramach Programu realizowanego w 1999 roku województwo mazowieckie otrzymało środki na:

1. Restrukturyzację samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej polegającą na przekształceniu ich w zakłady opiekuńczo-lecznicze, pielęgnacyjno-opiekuńcze oraz opieki paliatywno-hospicyjnej - kwota 1 379 000 zł. Z pięciu zakładów z terenu całej Polski, które nie wykorzystały przyznanych środków i otrzymane kwoty w całości zwróciły do budżetu - cztery pochodziły z województwa mazowieckiego: SWZPZOZ Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku, Wojewódzki Szpital Dziecięcy w Warszawie, Szpital Specjalistyczny w Ostrołęce oraz SPZOZ Szpital Wojewódzki w Ciechanowie. Kwota zwrócona do budżetu państwa przekraczała 500 tys. zł.

Planowane zakłady utworzono ze środków budżetu województwa.

2. Odprawy pieniężne przysługujące na podstawie ustawy z dnia 28 grudnia 1989 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o zmianie niektórych ustaw - kwota 7 037 281 zł. Zakłady z województwa mazowieckiego zwróciły do budżetu około 250 tys. zł.

3. Kontynuację inwestycji, które miały być zakończone do końca 1999 roku - kwota 11 706 000 zł.

4. Remonty oraz zakup aparatury i sprzętu medycznego - kwota 2 950 000 zł. Dwa zakłady - Przychodnia Mazowiecka SPZOZ w Warszawie oraz Zakład Opiekuńczo-Leczniczy Warszawa-Radość zwróciły środki w wysokości około 130 tys. zł.

5. Wojewódzkie Kolumny Transportu Sanitarnego otrzymały środki w wysokości 3 547 176 zł.

Środki nie wykorzystane i zwrócone do budżetu w roku 2000 nie mogły być powtórnie przyznane innym zakładom, na działania restrukturyzacyjne.

Regionalny Program Restrukturyzacji dla Mazowsza, przyjęty przez Regionalny Komitet Sterujący w 2000 r. w znacznej części pokrywa się z projektem Regionalnej Grupy Wsparcia. Prace nad projektem Regionalnego Programu Restrukturyzacji Grupa Wsparcia zakończyła 24 lipca br. Regionalny Program Restrukturyzacji został przyjęty przez Regionalny Komitet Sterujący dopiero 6 września br. Na posiedzeniu Krajowego Komitetu Sterującego zdecydowano się odesłać go do Regionalnego Komitetu Sterującego w celu uzupełnienia, bowiem oceniono go jako zbyt ogólnikowy.

Program przygotowany przez Regionalny Komitet Sterujący dla województwa mazowieckiego przesłany do Ministerstwa Zdrowia we wrześniu br. był przedmiotem oceny zarówno krajowego Komitetu Sterującego jak i Zespołu Ekspertów.

Zespół Ekspertów Ministra Zdrowia dokonywał oceny na podstawie następujących kryteriów:

1. Alokacja środków na wszystkie poziomy opieki zdrowotnej (udział zakładów dla których organem założycielskim jest gmina, powiat, województwo) - skala 0-10 pkt,

2. Likwidacja łóżek ostrych, w tym przede wszystkim ginekologiczno-położniczych, pediatrycznych i innych - skala 0-30 pkt,

3. Przekształcenie łóżek ostrych w inne - skala 0-30 pkt,

4. Zamknięcie szpitala - 30 pkt za każdy likwidowany szpital,

5. Tworzenie spójnego, efektywnego kosztowo systemu opieki zdrowotnej z uwzględnieniem placówek o znaczeniu ponadregionalnym - skala 0-30 pkt,

6. Parametr koszt/efekt dla programu, w tym utrzymanie bazy i bezpieczeństwo, współfinansowanie z innych źródeł - skala 0-30 pkt,

7. Zgodność projektu, programu i opinii o nim Regionalnej Grupy Wsparcia, Regionalnego Komitetu Sterującego, Regionalnej Kasy Chorych i Wojewody - skala 0-50 pkt.

Kryteria oceny przyjęte przez Krajowy Komitet Sterujący, z wyjątkiem wymienionego w pkt 6, były identyczne z kryteriami przyjętymi przez Zespół Ekspertów.

Program Restrukturyzacji dla województwa mazowieckiego został oceniony przez Zespół Ekspertów najniżej spośród wszystkich Programów. Według oceny tego Zespołu Program otrzymał 55 punktów (najlepiej oceniono program dla województwa dolnośląskiego - 240 punktów).

Przedstawiony przez Regionalny Komitet Sterujący plan podziału środków finansowych uwzględnia wprawdzie wszystkie poziomy placówek zdrowotnych tzn. placówki gminne, powiatowe i wojewódzkie, ale czyni to w sposób budzący poważne zastrzeżenia. Przykładem może być sytuacja powiatu warszawskiego. Powiat warszawski jest organem założycielskim dla dziesięciu szpitali i siedmiu placówek lecznictwa otwartego. Według oceny Zespołu Ekspertów jednostki powiatowe obsługujące pacjentów z całego województwa nie zostały potraktowane w Programie w sposób adekwatny do ich zadań i obszaru działania.

Wiele wątpliwości budzi także koncepcja Regionalnego Komitetu Sterującego co do likwidacji łóżek krótkoterminowych. Zwraca uwagę fakt, że wszystkie wskaźniki określające optymalne i ekonomiczne wykorzystanie bazy łóżkowej regionu wskazują na jej małą efektywność. Szczególnie niepokojący jest niski wskaźnik wykorzystania łóżka wynoszący średnio dla województwa mazowieckiego 68%. Dla porównania zalecany wskaźnik wykorzystania łóżek krótkoterminowych w Polsce wynosi minimum 85%. Przykładowo, wykorzystanie łóżek w województwie mazowieckim na oddziałach chirurgicznych wynosi 69,2% na oddziałach pediatrycznych - 54, a ginekologiczno-położniczych - 52,8%. Średni czas pobytu pacjenta w szpitalu różni się znacznie od zalecanego dla Polski - 7 dni i wynosi blisko 10 dni. Także liczba leczonych przypadających na jedno łóżko stawia województwo mazowieckie na 14 miejscu w kraju. Dane te wskazują na konieczność podjęcia działań restrukturyzacyjnych. Optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów szpitalnictwa mogłoby zracjonalizować koszty, polepszyć jakość i dostępność do usług. Przeprowadzone analizy wskazują więc na konieczność dostosowania liczby łóżek w poszczególnych specjalnościach i oddziałach do realnych potrzeb.

W województwie mazowieckim mamy do czynienia ze szczególnie niekorzystną proporcją pomiędzy łóżkami szpitalnej opieki podstawowej, specjalistycznej i wysokospecjalistycznej. Zdaniem ekspertów właściwa proporcja powinna przedstawić się następująco: 10% łóżek opieki wysokospecjalistycznej, 25% specjalistycznej i 65% łóżek opieki podstawowej. Tymczasem w województwie mazowieckim proporcje te są zachwiane i kształtują się w następujący sposób: 26% łóżek opieki wysokospecjalistycznej, 34% specjalistycznej oraz 40% łóżek opieki podstawowej. Wyraźnie zauważalna jest znaczna przewaga łóżek opieki wysokospecjalistycznej i specjalistycznej przy niedoborze łóżek opieki podstawowej. Konieczna jest zatem redukcja łóżek w tych specjalnościach w których jest ich nadmiar.

Restrukturyzacja zakładów opieki zdrowotnej przy wsparciu środków pochodzących z budżetu państwa ma doprowadzić do stworzenia spójnego, efektywnego kosztowo systemu opieki zdrowotnej, dopasowanego do potrzeb mieszkańców regionu, przy optymalnym wykorzystaniu zasobów już istniejących.

W tym kontekście planowane działania, na przykład przez Szpital MSWiA przy ul. Wołoskiej - stworzenie jednego z pięciu największych oddziałów kardiochirurgii w Polsce czy też Szpitala MON przy ul. Szaserów - rozbudowa Kliniki Traumatologii, Narządu Ruchu, Instytutu Chirurgii Urazowej i Ortopedii, które prowadzą do rozbudowy opieki specjalistycznej i wysokospecjalistycznej trudno uznać za takie, które zmierzają do racjonalnego wykorzystania istniejącej bazy.

Ponadto przyznanie części środków na dofinansowanie tych przedsięwzięć (około 25%-30%) oznacza dla województwa mazowieckiego konieczność dofinansowywania tych działań w latach następnych.

Trudno więc te działania uznać za racjonalne skoro w konsekwencji prowadzą one do rozbudowy opieki szpitalnej specjalistycznej już i tak nadmiernie rozwiniętej w województwie mazowieckim.

Koncepcja Regionalnego Komitetu Sterującego zakłada m.in. najpierw tworzenie łóżek długoterminowych, a dopiero w drugim etapie - redukcję nadmiaru łóżek krótkoterminowych. Wcielenie w życie tego rozwiązania spowoduje paradoksalną sytuację zwiększenia zamiast zmniejszenia ogólnej liczby łóżek o 1000 w ciągu najbliższych 2 lat. Z planów finansowych przesłanych przez Regionalny Komitet Sterujący wynika bowiem, że w pierwszej kolejności zostanie utworzonych 915 łóżek w zakładach opiekuńczo-leczniczych, zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz w hospicjach w latach 2000-2001. Docelowo łóżek długoterminowych miałoby powstać ponad 4000. Do roku 2002 miałaby nastąpić redukcja łóżek ostrych o 3298. Dodatkowo zaznaczyć pragnę, że nie określono od kiedy zacznie się redukcja łóżek krótkoterminowych. Jednocześnie zauważono pojedyncze deklaracje redukcji łóżek np. w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Pruszkowie. Po uważnym przeczytaniu Programu można wywnioskować, że do takich działań, a mianowicie likwidacji łóżek dojdzie w przypadku np. łączenia szpitali. Jest to proces długotrwały i na pewno nie przyniesie efektów w roku bieżącym. Z uzyskanych od Marszałka wyjaśnień wynika, że w województwie mazowieckim, w przeciwieństwie do wszystkich innych województw, nie da się zlikwidować łóżek krótkoterminowych.

Ponadto w Programie mówi się o zamiarze likwidacji szpitali, ale brak jakichkolwiek śladów przygotowań do rozpoczęcia tego procesu.

Wspomina się o możliwości likwidacji do roku 2002:

1. Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego ul. Kopernika w Warszawie - 120 łóżek,

2. SPZOZ Ginekologiczno-Położniczego ul. Inflancka w Warszawie - 101 łóżek,

3. SPZOZ dla Szkół Wyższych - 35 łóżek,

4. Wojewódzkiego Szpitala Zakaźnego ul. Sienna w Warszawie - 140 łóżek,

5. Wojewódzkiego Szpitala Chirurgii Urazowej Dziecięcej "Omega" w Warszawie - 79 łóżek.

Wniosek dotyczy dofinansowania zwolnień 52% pracowników.

6. SPZOZ w Piasecznie, Oddział Szpitalny - 54 łóżka.

Zgodnie z obowiązującym prawem decyzje w sprawie likwidacji zakładu opieki zdrowotnej podejmować może tylko organ założycielski. Zapowiedź likwidacji szpitali nie jest poparta choćby projektem uchwały właściwego samorządu, dlatego w roku 2000 województwo nie otrzymuje środków na likwidację.

Likwidacje jednostek zaplanowano rzekomo do końca 2002 roku, tak więc nie mogą one uczestniczyć w podziale środków z Programu 2000. Zasady Programu i zasady wykorzystania środków budżetowych umożliwiają uwzględnienie tylko przypadków likwidacji rozpoczętych w bieżącym roku.

W materiale Regionalnego Komitetu Sterującego bardzo słabo wyeksponowano problem nadwyżki bazy pediatrycznej oraz ginekologiczno-położniczej.

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej argumenty należy stwierdzić, że w Programie Restrukturyzacji dla województwa mazowieckiego, brak starań o tworzenie spójnego, efektywnego kosztowo systemu. Idea utworzenia w pierwszej kolejności dodatkowych łóżek długoterminowych, a dopiero późniejsza likwidacja łóżek ostrych doprowadzi do znacznego zwiększenia ogólnej liczby łóżek. Takie działanie przeczy zasadom efektywności, jak również zdrowemu rozsądkowi.

Ponadto zauważono, że wskazane przez Regionalny Komitet Sterujący priorytety na rok 2000, a mianowicie rozwój opieki długoterminowej, rehabilitacji stacjonarnej, rozszerzenie zakresu działania zakładów, rozbudowa systemu pomocy doraźnej, rozwój podstawowej opieki zdrowotnej zmierzają bez wątpienia do rozbudowy już i tak nadmiernie rozwiniętej bazy. Brak jest natomiast wyraźnych śladów działań, które zmierzałyby do zmniejszenia nadmiaru posiadanych zasobów lub ich lepszego zagospodarowania.

Poważne wątpliwości budzi także zgodność koncepcji programu Regionalnej Grupy Wsparcia, Regionalnego Komitetu Sterującego, Wojewody i Kas Chorych.

Z porównania materiału Regionalnego Komitetu Sterującego województwa mazowieckiego, a zwłaszcza jego części finansowej, z materiałem przygotowanym przez Regionalną Grupę Wsparcia wynika, że Program przygotowany przez Grupę nie różni się zasadniczo od Programu przyjętego przez Komitet Sterujący. Ta zgodność nie znajduje jednak odzwierciedlenia w projekcie alokacji środków finansowych przedstawionym przez Regionalny Komitet Sterujący.

Zgodnie z opinią Mazowieckiej Kasy Chorych program zaakceptowany przez Regionalny Komitet Sterujący nie określa koncepcji organizacji systemu opieki zdrowotnej na terenie województwa ani też aktualnej i przyszłej funkcji jego struktur, roli i zadań poszczególnych zakładów opieki zdrowotnej. Podobnie opinii Wojewody Mazowieckiego nie można uznać za pozytywną.

Krajowy Komitet Sterujący na posiedzeniu w dniu 21 września dokonał oceny Programu, a jego członkowie zgłosili także następujące uwagi:

1. W programie brak jasnych deklaracji co do liczby likwidowanych łóżek przy ich znacznym nadmiarze na terenie województwa mazowieckiego.

2. Restrukturyzacja ma charakter pozorny.

3. Brak jasnego celu i kierunku restrukturyzacji.

Województwo, które przygotowało Regionalny Program Restrukturyzacji zgodnie z zaleceniami Ministra, miało zagwarantowane 70% środków obliczonych według liczby mieszkańców regionu. Przyznanie pozostałych 30% środków uzależnione było od jakości Programu.

Pomimo zgłaszanych wcześniej uwag, na posiedzeniu w dniu 9 października Krajowy Komitet Sterujący zaproponował przyznanie województwu mazowieckiemu 30% środków. W tym miejscu należy zauważyć, że Krajowy Komitet Sterujący zaproponował wszystkim województwom przyznanie 100% kwoty /70%+30%).

Zgodnie z przyjętą procedurą przyznawania środków r ramach "Regionalnego Programu Restrukturyzacji w roku 2000" ostateczną decyzję w tej sprawie podejmuje Minister Zdrowia.

Mając na uwadze efekty realizacji przez województwo mazowieckie Programu w roku 1999 oraz uznając argumenty Zespołu Ekspertów i porównując ten Program z Programami innych województw Kolegium Ministra Zdrowia podjęło decyzję o przyznaniu Mazowszu jedynie 80% kwoty jaką mogło otrzymać województwo.

Zwracam uwagę, że chociaż w roku 2000 województwo mazowieckie nie uzyskało pełnej kwoty zależnej od jakości Regionalnego Programu Restrukturyzacji, to sytuacja ta może się zmienić w roku 2001. Zgodnie z Programem, Regionalne Komitety Sterujące mają czas na opracowanie ostatecznych wersji Regionalnych Programów Restrukturyzacji do końca lutego 2001 r. Można ten czas wykorzystać na wprowadzenie korekt i zmian w Programie, negocjacje z samorządami terytorialnymi na temat zaplanowanych likwidacji jednostek, wspólnych decyzji dotyczących np. łączenia szpitali, zmian ich profilu, czy też pozyskanie nowych informacji lub planów restrukturyzacji jednostek.

Mam nadzieję, że ten czas będzie w województwie mazowieckim wykorzystany twórczo i owocnie, dla dobra mieszkańców regionu i pacjentów mazowieckich zakładów opieki zdrowotnej.

Jeżeli zaś chodzi o fakt przekazywania środków pieniężnych przez Mazowiecką Regionalną Kasę Chorych innym kasom, jest on konsekwencją postępowania lege artis. Wynika z obowiązywania ustawy z dnia 6 listopada 1997 roku o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. z 1997 r. Nr 28. poz. 153).

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Elżbieta Hibner


Spis oświadczeń, oświadczenie