Spis oświadczeń, oświadczenie 1, oświadczenie 2, oświadczenie 3


Sekretarz Stanu w Kancelarii prezesa Rady Ministrów przesłał odpowiedź na oświadczenia senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 10., 16. i 17. posiedzeniach Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 11 i 19).

Warszawa, dnia 29 września 1998 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenia senatora Jerzego Suchańskiego (złożone na 10., 16. i 17 posiedzeniu Senatu w dniach: 27 marca oraz 16 i 24 lipca 1998 r.) skierowane do Prezesa Rady Ministrów - z upoważnienia Pana Premiera uprzejmie informuję, co następuje:

Sprawa przyznania Panu Jackowi Taylorowi uprawnień osoby represjonowanej, w rozumieniu przepisów ustawy o kombatantach, została ponownie rozpatrzona na wniosek Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, który wystąpił do Prezesa Rady Ministrów o zbadanie prawidłowości wydanej decyzji. W dniu 1 września 1998 r. Prezes Rady Ministrów Jerzy Buzek, na podstawie art. 147 i 150 § 2 k.p.a., w związku z art. 145 § 1 pkt 3 k.p.a., wydał postanowienie o wznowieniu postępowania w sprawie i przekazał ją do rozpatrzenia Ministrowi - członkowi Rady Ministrów Wiesławowi Walendziakowi.

W dniu 2 września 1998 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów został powołany Zespół do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawie. W swoich ustaleniach zespół opierał się na dokumentacji sprawy przekazanej przez Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz wyjaśnieniach złożonych przez Pana Jacka Taylora i Dyrektora Departamentu ds. Weryfikacji w Urzędzie ds. Kombatantów. Zbadano przede wszystkim, czy decyzja dotycząca Pana Taylora była wydana zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. z 1997 r. Nr 142, poz. 950 z późn. zm.) oraz czy nie zachodziły przesłanki wymienione w art. 25 § 1 pkt 1 k.p.a. dotyczące wyłączenia organu administracji państwowej od załatwienia sprawy dotyczącej interesów majątkowych jej kierownika.

W wyniku przeprowadzonego postępowania stwierdzono, że decyzja o przyznaniu Panu Taylorowi uprawnień była merytorycznie uzasadniona i wydana zgodnie z przepisami prawa. W związku ze stwierdzeniem braku przesłanek uzasadniających jej uchylenie (art. 145 § 1 pkt 3 w związku z art. 25 § 1 pkt 1 k.p.a.) pozostawiono ją w mocy.

W świetle powyższych wyjaśnień wydaje się, że kwestia prawidłowości decyzji wydanej w sprawie Pana Taylora została rozstrzygnięta. Decyzja ta została wydana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Pan Taylor jak każdy inny obywatel, mógł wystąpić o przyznanie uprawnień osoby represjonowanej. Ustalenie czy jego wniosek spełniał przewidziane wymogi należało do Urzędu. Fakt, że jest Kierownikiem Urzędu ds. Kombatantów i osób Represjonowanych nie miał wpływu na szybkość załatwienia sprawy. Ponadto w chwili obecnej uznanie Pana Taylora za osobę represjonowaną nie rodzi skutków w postaci korzystania z ulg przewidzianych w ustawie o kombatantach. Będzie to możliwe dopiero po przejściu na emeryturę lub rentę. W chwili obecnej decyzja o przyznaniu uprawnień osoby represjonowanej nie ma charakteru majątkowego.

W trakcie omawiania projektu ustawy o świadczeniach pieniężnych dla nieletnich ofiar wojny 1939-1945, ponownie została poruszona sprawa Pana Jacka Taylora. Podtrzymuję deklarację Pana Ministra Jacka Taylora, że celem jego wypowiedzi nie było obrażanie senatorów czy też pouczanie ich w jaki sposób mają pracować. Wyrażam ubolewanie, że wypowiedź Pana Ministra mogła być niewłaściwie zrozumiana.

Z wyrazami szacunku

Zbigniew Derdziuk


Spis oświadczeń, oświadczenie 1, oświadczenie 2, oświadczenie 3