Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone podczas 23. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27):

Warszawa, 1998 - 12 -

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów i w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych na oświadczenie Pana Jerzego Suchańskiego, wygłoszone podczas 23 posiedzenia Senatu w dniu 18 listopada br. i dotyczące opłat, jakie wprowadzono w Czechach i na Słowacji za przejazdy niektórymi drogami, uprzejmie informuję, że:

  1. Opłaty wprowadzone w Czechach i na Słowacji dotyczą przejazdów autostradami i drogami ekspresowymi. W Czechach sieć dróg płatnych obejmuje 497 km autostrad oraz ok. 250 km dróg ekspresowych, a na Słowacji ok. 288 km autostrad i dróg ekspresowych. Inne drogi, z których mogą korzystać polscy kierowcy są bezpłatne.
  2. W Polsce mamy obecnie (stan na 30.11.1998 r.) łącznie 523 km dróg o porównywalnym standardzie, w tym: 264 km autostrad i 259 km dróg ekspresowych w kilkunastu odcinkach rozrzuconych na całym obszarze kraju. Jest to więc liczba kilometrów porównywalna z sąsiadami, lecz w odniesieniu do powierzchni kraju nasza sieć dróg o wysokim standardzie jest znacznie rzadsza.
  3. W latach 1993/1994 podjęto w Polsce decyzję o budowie sieci autostrad płatnych w systemie koncesyjnym.
    System ten polega na wybudowaniu odcinków autostrad w oparciu o środki komercyjne zorganizowane przez koncesjonariusza (przy określonej pomocy państwa), a następnie zapewnieniu koncesjonariuszowi zwrotu wyłożonych kapitałów wraz z zyskiem w ok. 30-letnim okresie koncesji, z opłat pobieranych za przeja
    zdy autostradą.
    Pierwsze opłaty za przejazd autostradą w Polsce będą pobierane już w r. 1999 na odcinku autostrady A-4 Katowice-Kraków (odcinek o długości ponad 60 km) przez koncesjonariusza, którym jest Stalexport S.A.
    Kolejnym odcinkiem autostrady, na k
    tórym będą pobierane opłaty, będzie prawdopodobnie odcinek Wrocław-Nogawczyce autostrady A-4 o długości 126 km, planowany do ruchu w r. 2001.
    Następne odcinki płatnych autostrad będą oddawane do ruchu sukcesywnie w latach 2002-2005 na autostradach A-1 (Gdańsk-Nowe Marzy), A-2 (Nowy Tomyśl-Konin) i A-4 (Nogawczyce-Gliwice-Katowice).
    Polski program budowy autostrad obejmuje budowę 4 głównych autostrad o długości ponad 2300 km w okresie najbliższych 15-20 lat.
    Dochody, które będą uzyskiwane przez koncesjonariu
    szy w okresie eksploatacji autostrad płatnych, osiągną nieporównywalnie wyższy poziom niż opłaty , które można uzyskać w systemie sprzedaży zastosowanym w Czechach i na Słowacji. Muszą one umożliwić spłacanie pożyczek zaciągniętych na budowę autostrad.
    Prz
    yjęcie przez Polskę systemu budowy autostrad płatnych wyklucza równolegle zastosowanie innych systemów pobierania opłat za przejazdy tymi samymi drogami, natomiast polska sieć dróg ekspresowych ma obecnie znaczenie marginalne w odniesieniu do wielkości powierzchni kraju.
  4. Dotychczas nie prowadzono oficjalnych rozmów polsko-czeskich i polsko-słowackich na temat zmniejszenia opłat dla naszych obywateli wobec krótkiego czasu, w którym użytkują oni te drogi.
    Rozmowy takie niewątpliwie powinny być podjęte dla umożliwienia polskim obywatelom tańszego tranzytu, a szczególnie przez Czechy.
    Obecnie opłaty te wynoszą dla samochodów osobowych:

- 800 koron w Czechach (ok. 25 USD)

oraz dla samochodów ciężarowych (w zależności od ładowności):

- średnio 2000 koron w Czechach (ok. 70 USD)

Raz wniesiona opłata ważna jest przez okres całego roku.

Polscy turyści przejeżdżają najczęściej dwukrotnie w roku przez terytorium Czech lub Słowacji (tam i z powrotem), co może być argumentem w rozmowach na temat zmniejszenia wysokości opłat w takich przypadkach.

Z wyrazami szacunku

Tadeusz Syryjczyk


Spis oświadczeń, oświadczenie