Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


33. posiedzenie Senatu RP

31 marca 1999 r.

Oświadczenie

Pierwsze oświadczenie kieruję do ministra edukacji, pana Mirosława Handke.

Ostatnie wypowiedzi w prasie oraz komentarze naukowców na temat założeń do nowej ustawy o reformie szkolnictwa wyższego wywołały zrozumiałe zaniepokojenie, tym bardziej że tezy do dyskusji nie są prezentowane na piśmie. Środowiska Rady Głównej, Polskiej Akademii Umiejętności, Polskiej Akademii Nauk, Centralnej Komisji do spraw Tytułów i Stopni Naukowych zgodnie odrzucają myśl o takim majstrowaniu w nauce polskiej.

Pozbawienie rad naukowych, które nie mają uprawnień do habilitowania, także uprawnień do doktoryzowania, połączenia habilitacji z profesurą, pozbawienie pozauniwersyteckich rad naukowych prawa do przeprowadzania habilitacji, to tylko niektóre problemy Ministerstwa Edukacji Narodowej - bo nie wynikają one z rzeczywistych potrzeb środowiska naukowego.

Po co zatem robić taką reformę i co ona ma dać polskiej nauce? Takie traktowanie nauki jest odbierane jako zamiar projektowania tak zwanej filiżanki z uchem w środku.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie