Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 36. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39);

Warszawa, dnia 12.06.1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym podczas 36. posiedzenia Senatu RP w dniu 21 maja br., w sprawie zakładów medycyny sądowej, przedkładam uprzejmie poniższą informację.

W Polsce funkcjonuje obecnie 5 zakładów medycyny sądowej, działających w strukturach samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej. W czterech przypadkach są to zakłady w województwach, w których nie ma akademii medycznych i nie ma akademickiego zakładu medycyny sądowej.

Zakłady te przeprowadzają między innymi badania osób na zlecenie organów ścigania, sądów, dokonują oględzin i sekcji zwłok, przeprowadzają badania toksykologiczne. W przypadku likwidacji tych zakładów, cztery województwa będą pozbawione możliwości wykonywania wspomnianych badań.

Z wymienionych wyżej względów dalsze funkcjonowanie tych placówek jest ze wszech miar celowe.

W 5 zakładach medycyny sądowej zatrudnionych jest 55 pracowników, w tym 11 lekarzy. Szacunkowe roczne koszty utrzymania tych placówek wynoszą 1700000 zł. Z tytułu prowadzonej działalności usługowej w zakresie medycyny sądowej, zakłady te uzyskują przychody, których wysokość można wyszacować na minimum 700000 zł. w skali rocznej. Zachodziłaby zatem konieczność ich dofinansowywania w granicach od 6000000 do 1000000 zł.

Rozważana była możliwość zwiększenia przychodów tych placówek z tytułu działalności usługowej - poprzez zwiększenie opłat za te czynności.

Wysokość tych opłat reguluje jednak rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości, którego konstrukcja (odniesienie do średniej płacy) praktycznie wyklucza możliwość znaczącego ich podwyższenia.

W związku z tym, że świadczenia udzielane przez te placówki nie mogą być finansowane przez Kasy Chorych a uzyskane przychody nie gwarantują pokrycia kosztów ich utrzymania, rozważano możliwość dofinansowania tych zakładów z budżetu państwa.

Sprawa ta była dwukrotnie przedmiotem posiedzenia Kierownictwa Resortu. Analizowanych było kilka propozycji rozwiązania tego problemu. Napotykały one jedna na różne przeszkody natury proceduralnej wynikające m.in. z istniejącego po 1 stycznia 1999 r. stanu prawnego, dotyczącego gospodarki finansowej. Stąd zwłoka w rozwiązaniu problemu.

Ostatecznie przyjęto wariant, który zakłada:

- dofinansowanie zakładów medycyny sądowej w 1999 roku z rezerwy celowej budżetu państwa,

- spowodowanie włączenia tych zakładów od 1 stycznia 2000 do struktur akademickich zakładów medycyny sądowej (Akademie Medyczne: w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Białymstoku), jako ich placówki terenowe.

Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji z rezerwy celowej budżetu państwa na 1999 r., który umożliwi przekazanie środków finansowych m.in. "nieakademickim" zakładom medycyny sądowej, został w dniu 2.06. br. skierowany do uzgodnień międzyresortowych.

Przepraszam za wynikłe z wyżej wymienionych powodów opóźnienie w udzieleniu odpowiedzi.

Z wyrazami szacunku

Franciszka Cegielska


Spis oświadczeń, oświadczenie