Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 31 sierpnia 1999 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 16 sierpnia 1999 r. znak: AG/043/337/99/IV oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego, podczas 41 posiedzenia Senatu RP, w sprawie przekazania z dniem 1 stycznia 2000 r. urzędów pracy pod nadzór samorządów, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję, co następuje:

W kwietniu 1998 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (część piąta), przewidujący wzmocnienie kompetencji samorządów w zakresie zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu, lecz przy pozostawieniu funkcjonowania urzędów pracy jako administracji socjalnej (nie zespolonej). Projekt ten przekazany został Marszałkowi Sejmu RP przy piśmie z dnia 21 kwietnia 1998 r. znak: RM-10-30-98.

Przyjęcie przez Radę Ministrów powyższych propozycji, poprzedzone było wnikliwymi analizami i dyskusjami pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami pozostawienia administracji pracy w gestii administracji rządowej. Problem usytuowania urzędów pracy był również przedmiotem żarliwych dyskusji w trakcie prac legislacyjnych zarówno w Sejmie jak też Senacie RP. Ostatecznie przyjęta przez Sejm RP w dniu 24 lipca 1998 r. ustawa o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668 z późn. zm.) - przewiduje, że z dniem 1 stycznia 2000 r. wojewódzkie urzędy pracy mają zostać włączone w skład urzędu marszałkowskiego, natomiast powiatowe urzędy pracy w skład powiatowej administracji zespolonej.

Aktualnie w Sejmie RP trwają prace legislacyjne nad poselskimi projektami ustaw o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz niektórych ustaw (druki nr 967 i 1279), w których proponuje się między innymi funkcjonowanie (po 1 stycznia 2000 r.) urzędów pracy jako administracji specjalnej, przy równoczesnym zwiększeniu kompetencji samorządów w zakresie realizacji polityki zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu.

Pragnę jednocześnie poinformować Panią Marszałek, że otrzymuję rozbieżne stanowiska co do pożądanego usytuowania urzędów pracy. Za nieprzekazywaniem urzędów pracy samorządom opowiadają się między innymi KK NSZZ "Solidarność", OPZZ, Konfederacja Pracodawców Polskich oraz Naczelna Rada Zatrudnienia. Odmienne stanowisko prezentują przede wszystkim niektóre organizacje i organy samorządowe.

Szanowna Pani Marszałek, pragnę stwierdzić, że arbitrem w toczących się dyskusjach i polemikach dotyczących usytuowania urzędów pracy, może być jedynie Parlament. Wyrażam przekonanie, że decyzja Parlamentu, który w najbliższym czasie rozpatrzy projekt ustaw poselskich dotyczące tej kwestii będzie wynikiem rzeczowej i wnikliwej analizy.

Łączę wyrazy szacunku

Longin Komołowski


Spis oświadczeń, oświadczenie