Spis oświadczeń, oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 61. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 65), przekazał Minister Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, 7 sierpnia 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 6 lipca 2000 r. znak: AG-043-195/2000/IV oświadczeniem Pana Senatora Jerzego Suchańskiego złożonego na 61 posiedzeniu Senatu RP w dniu 29 czerwca 2000 r. w sprawie przekazywania gminom odpowiednich środków na roboty publiczne uprzejmie informuję, co następuje:

Wysokość środków Funduszu Pracy na poszczególne tzw. aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu określa ustawa budżetowa. Na roboty publiczne w 2000 r. przypisano 10,87% ogółu wydatków na programy rynku pracy.

Środki Funduszu Pracy przekazywane są w trybie określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237). Oznacza to, że Krajowy Urząd Pracy przekazuje środki bezpośrednio samorządom powiatowym, a nie gminie. Do kompetencji starosty należy podjęcie decyzji o zorganizowaniu robót publicznych na terenie podległego mu powiatu - do niego więc powinny zwracać się władze gmin z propozycjami zorganizowania takich robót, zgodnie z przepisami art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.).

Należy ponadto zaznaczyć, wyraźne wskazanie braku preferencji w ustawie budżetowej dla robót publicznych realizuje Krajowy Urząd Pracy w kontraktach zawieranych ze Starostami. Roboty publiczne nie poprawiają sytuacji bezrobotnego, dając mu jedynie możliwość krótkotrwałego zatrudnienia. Roboty te są wyjątkowo kosztowne i charakteryzują się niską efektywnością zatrudnieniową po ich zakończeniu.

Stopa ponownego zatrudnienia po robotach publicznych wynosiła w 1999 r. ok. 11%, natomiast po pracach interwencyjnych ok. 50%, po szkoleniu również ok. 50%. Koszt przywrócenia do pracy bezrobotnego skierowanego do robót publicznych wynosił 24.722 zł., do prac interwencyjnych 3.379 zł., a na szkolenie jedynie 1.569 zł.

Jednocześnie przejmie informuję, że napięta sytuacja finansowa Funduszu Pracy uniemożliwia zwiększenie przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy limitów na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, w tym na roboty publiczne.

Przekazując powyższe informacje

Z poważaniem

MINISTER

Up. SEKRETARZ STANU

Joanna Staręga-Piasek


Spis oświadczeń, oświadczenie