Spis oświadczeń, oświadczenie


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, 2001-01-16

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów na pismo nr AG/043/418/2000/IV Pani Marszałek odnośnie oświadczenia Pana Senatora Jerzego Suchańskiego, w sprawie organizacji wykonawstwa przez powiatowe zarządy dróg, pragnę zaznaczyć, że ten temat był już wcześniej sygnalizowany resortowi transportu przez Izbę Gospodarczą Drogownictwa, o czym wzmiankuje także Pan Senator w swoim oświadczeniu.

Poruszony problem nie ma w ocenie resortu szerszego kontekstu i jeśli występuje to raczej w niewielkim zakresie robót interwencyjnych. Idea samorządności przyjęta za podstawę reformy administracji publicznej spowodowała, że samorządowe jednostki drogowe nie podlegają nadzorowi Ministra Transportu. Przedstawiona sytuacja nie upoważnia mnie do kierunkowania poczynań władz samorządowych. Szczególnie, że stosownie do art. 21, ust. 1, ustawy o drogach publicznych (jednolity tekst - Dz.U. Nr 71, poz. 838 z 2000 r.), właściwe organy samorządowe mogą powoływać jednostki zwane zarządami dróg. Przepis art. 20 cyt. ustawy zawiera katalog zadań jakie należą do zarządcy drogi "w szczególności", a więc nie wyczerpuje wszystkich zadań jakie może wykonywać w zakresie planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg. Pkt. 11 tego katalogu mówi o wykonywaniu robót interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających, tym niemniej zadanie to może zostać przez zarządcę rozszerzone w miarę posiadanych możliwości finansowych i technicznych.

Niezależnie od powyższego nie mogę zgodzić się z poglądem Pana Senatora na temat kosztów robót interwencyjnych wykonywanych własnymi służbami zarządów drogowych. Jak wskazuje praktyka wielu zarządów dróg, zarówno powiatowych jak i wojewódzkich, płace robotników w służbach interwencyjnych, relatywnie odpowiadają płacom w przedsiębiorstwach drogowych. Natomiast służby interwencyjne wykonują dodatkowo szereg innych funkcji - np. naprawy oznakowania dróg, przycinanie gałęzi, przeglądy stanu dróg, ustalanie niezbędnych robót interwencyjnych, itp. Zlecenie na zewnątrz nawet drobnego zakresu robót, wymaga od zarządu drogi dokonania ich odbioru swoimi fachowcami. Koszty własne robót interwencyjnych są więc nieporównywalnie niższe od realizacji w trybie zleceń. Wobec ograniczonych nakładów na drogi, samorządy bardzo wnikliwie analizują koszty i możliwości tańszej realizacji zadań na zarządzanych drogach, co w efekcie maksymalizuje korzyści społeczne. Równocześnie wydatki na drogi rosną poprawiając sytuację przedsiębiorstw.

Ilustrację stanowi wykonanie planu Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w kolejnych latach 1999 r. - 2500 mln zł, 2000 r. - 3050 mln zł i 2001 r. - plan ponad 4000 mln zł. Rosną też budżety drogowe dużych miast, a w nadchodzących latach pomoc Unii Europejskiej zwiększy znacznie środki kierowane na infrastrukturę drogową regionów.

Trudna sytuacja wielu średnich i małych przedsiębiorstw zrzeszonych w Izbie Gospodarczej Drogownictwa wynika z faktu, że dopiero po 1999 r. większość z nich zakończyła prywatyzację (ok. 85%). W tym czasie potentaci branży jak np. "Dromex", GPRD, WPRD, itp. skorzystali z wejścia na giełdę i z połączenia z dużymi firmami międzynarodowymi.

GDDP przewiduje w latach 2001-2003 podwojenie wydatków na odnowy dróg i prace utrzymaniowe, co powinno zapewnić wystarczającą ilość zleceń również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Z poważaniem

Witold Chodakiewicz


Spis oświadczeń, oświadczenie