Spis oświadczeń, oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatorów Jerzego Suchańskiego i Zbigniewa Gołąbka, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 78), przekazał Minister Edukacji Narodowej:

Warszawa, 2001-01-30

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Jerzego
Suchańskiego i Pana Senatora Zbigniewa Gołąbka w dniu 11 stycznia br. (AG-043-22/01/IV) informuję, co następuje:

Skutki finansowe wprowadzanego nowego systemu wynagradzania nauczycieli w roku 2000 w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego przekroczyły planowane wydatki w tym zakresie. W wyniku sygnalizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego niedoborów środków na wynagrodzenia powołany został przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego Zespół ds. Oceny Skutków Wdrożenia Karty Nauczyciela. Komisja przyjęła kwotę 1 196 000 tys. zł jako niedobór zawartych w części oświatowej subwencji ogólnej środków niezbędnych na pokrycie pełnych kosztów wdrożenia zmian w Karcie Nauczyciela w roku 2000 oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 maja 2000 roku.

Pragnę poinformować Panią Marszałek, iż skutki finansowe wdrożenia Karty Nauczyciela w warunkach po korekcie danych i z uwzględnieniem przyjętej metodologii ich naliczania zamknęły się ogółem w kwocie 2 018 114 681 zł. Pismem z dnia 29 listopada 2000 roku dodatkowe skutki finansowe w tej wysokości ze wskazanym podziałem na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego zostały przekazane do realizacji Ministerstwa Finansów. Do dnia 31 grudnia 2000 roku Ministerstwo Finansów przekazało 2 748 jednostkom samorządu terytorialnego ogólną kwotę w wysokości 708 285 670 zł.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało jednostkom samorządu terytorialnego informację o wysokości niedoboru części oświatowej subwencji ogólnej na realizację Karty Nauczyciela, a rząd Rzeczypospolitej Polskiej rozpoczął w 2000 roku przekazywanie stosownych decyzji i środków finansowych jednostkom samorządu terytorialnego. Tym jednostkom, które nie uzyskają pełnej rekompensaty w 2000 roku, zapewniono ich pokrycie w roku 2001, z uwzględnieniem kosztów, poniesionych przez te jednostki w związku z późniejszym otrzymaniem środków, w tym ewentualnych kredytów. W budżecie na 2001 rok przewidywana jest dodatkowa rezerwa. W obecnej chwili przeprowadzana jest autopoprawka budżetu, w której została przewidziana kwota na pełną rekompensatę skutków wdrażania Karty Nauczyciela w roku 2000, łącznie z wszystkimi konsekwencjami.

Ponadto uprzejmie informuję, iż wysokość kwot niezbędnych na realizację Karty Nauczyciela w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego została określona na podstawie ankiety - "Rozliczenie skutków wdrożenia nowego systemu wynagradzania nauczycieli", w której samorządy przedstawiły informację o skutkach podwyżki płac nauczycielskich w ujęciu miesięcznym. W kalkulacji uwzględniono wynagrodzenie zasadnicze, dodatki i wynagrodzenia dodatkowe w wysokościach podanych przez poszczególne jednostki jako łączne wynagrodzenie nauczycieli zatrudnionych w dniu 10 kwietnia 2000 roku w warunkach przed wprowadzeniem Karty Nauczyciela oraz w warunkach po wprowadzeniu Karty (w tym także wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe), biorąc pod uwagę wysokość dodatku motywacyjnego - 10 zł na etat nauczycielski oraz wysokość dodatku funkcyjnego 340 zł na każdego wykazanego dyrektora i 23 zł dodatku za wychowawstwo klasy (zgodnie z algorytmem przyjętym przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu w dniu 25 lipca 2000 roku). W rozliczeniu uwzględniono liczbę etatów nauczycielskich wykazaną przez daną jednostkę w sprawozdaniu EN-3 o stanie zatrudnienia nauczycieli w dniu 10 września 1999 roku lub w ankiecie. Ostateczna kwota uwzględnia także skutki w skali rocznej i tzw. pochodne od wynagrodzeń nauczycieli - 26, 83% (1,2683).

Ministerstwo Edukacji Narodowej przeprowadziło, w uzasadnionych przypadkach, korektę otrzymanych danych statystycznych w zakresie liczby etatów nauczycielskich oraz błędów wypełniania ankiety. O pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu wniosku o zwiększenie środków na wdrożenie Karty Nauczyciela lub też korektę danych, jednostki samorządu terytorialnego zostały poinformowane odrębnym pismem.

Powyższe kryteria zastosowano do wszystkich jednostek samorządu terytorialnego i nie uwzględniają one zobowiązań samorządów wychodzących ponad podane kalkulacje a wynikające z regulaminów przyjmowanych przez organy prowadzące.

Dla Powiatu Przysuskiego należne środki z tytułu wdrożenia Karty Nauczyciela, oszacowane na podstawie ankiety, wynoszą 573 087 zł. i, jak wynika z informacji uzyskanych z Ministerstwa Finansów, środki te otrzymał Powiat w całości w 2000 roku.

Jednocześnie pragnę poinformować Panią Marszałek, iż w przypadku Powiatu Przysuskiego do kalkulacji skutków wdrożenia Karty Nauczyciela przyjęto liczbę etatów wykazaną przez Powiat w sprawozdaniu statystycznym EN-3 z 1999 roku. Jak w przypadku pozostałych jednostek samorządu terytorialnego nie zostali uwzględnieni nauczyciele placówek, które przeszły z dniem 1 stycznia 2000 roku do działu "Opieka społeczna" (placówki opiekuńczo-wychowawcze) i organem prowadzącym jest dla nich Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. O negatywnym rozpatrzeniu wniosku Powiat został powiadomiony odrębnym pismem z dnia 10 grudnia 2000 r. nr DKS-WSW-1032/301/KF/2000.

Z wyrazami szacunku

Prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt


Spis oświadczeń, oświadczenie