Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przesłał informację w związku z oświadczeniem senatora Macieja Świątkowskiego, wygłoszonym na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):

Warszawa, 1998.06.04

Pani
Prof.dr hab.
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do pisma znak AG/043/76/98/IV z dnia 28 maja 1998 r. przesyłającego tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Pana Macieja Świątkowego podczas 12 posiedzenia Senatu RP w dniu 23 maja 1998 r. w sprawie dokonania w trybie pilnym nowelizacji rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 1996 r. w sprawie przewozu osób i bagażu, uprzejmie informuję Panią Marszałek, co następuje:

Art. 13 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz.U. z 1995 r. Nr 110, poz. 575 oraz z 1997 r. Nr 23, poz. 117, Nr 96 poz. 591, Nr 101 poz. 629 i Nr 141, poz. 492) nakłada na przewoźników w regularnej komunikacji publicznej obowiązek wzajemnego uzgadniania połączeń przy ustalaniu rozkładów jazdy.

Przepisy ustawy dotyczą więc wszystkich przewoźników realizujących przewozy w zakresie regularnej komunikacji publicznej, a więc obejmują także komunikację w lokalnym transporcie zbiorowym.

W wykonaniu delegacji ustawowej (Art. 34) Minister TiGM wydał rozporządzenie z dnia 23 maja 1996 r. w sprawie przewozu osób i bagażu określając szczegółowo m.in. treść, sposób i terminy ogłaszania rozkładów jazdy oraz tryb ich uzgadniania i koordynacji.

Proponowana przez Senatora Pana Macieja Świątkowskiego, nowelizacja tego rozporządzenia wymagałaby więc zmiany obowiązującej ustawy "Prawo przewozowe".

Tymczasem, jak Pan Senator słusznie zauważył, trwają prace nad nowelizacją tej ustawy zmierzające do decentralizacji i ograniczenia niektórych uprawnień Ministra TiGM.

Zmiany dotyczą m.in. koordynacji rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym, przewidując, iż organami obowiązanymi do zorganizowania i prowadzenia koordynacji na swoim obszarze oraz do wzajemnego porozumiewania się w przypadku, gdy dana linia komunikacyjna przebiega poza ich obszarem, będą właściwe organy gminy, powiatu i samorządu województwa.

Stosownie do projektowanej zmiany ustawy - Prawo przewozowe, odpowiedniej zmianie ulegną przepisy wykonawcze dotyczące m.in. koordynacji rozkładów jazdy, które w zakresie lokalnego transportu zbiorowego respektować będą uprawnienia organów gmin, powiatów i samorządu wojewódzkiego.

Przewidywane rozwiązania są całkowicie zbieżne z proponowanymi przez Senatora Pana Macieja Świątkowskiego, jednakże zmiana przepisów wykonawczych przed nowelizacją samej ustawy nie jest możliwa.

Z wyrazami szacunku

SEKRETARZ STANU

Krzysztof Tchórzewski


Spis oświadczeń, oświadczenie