Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment


Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie innych ustaw

Sejm uchwalił ustawę na 69. posiedzeniu, 4 marca 2004 r. Do Senatu trafiła 8 marca. Marszałek skierował ją do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisje przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury przedstawił senator Sergiusz Plewa. Senator poinformował, że 10 marca komisja rozpatrzyła uchwaloną przez Sejm zmianę do ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz zmianie innych ustaw. Jak podkreślił, jest to już piąta nowelizacja tej ustawy od 1991 r.

Senator poinformował, że komisja postanowiła wnieść o przyjęcie uchwalonej przez Sejm nowelizacji bez poprawek.

Senator Józef Dziemdziela przedstawił sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Senator zaznaczył, że ustawa jest projektem rządowym. Dokonuje wielu zmian w dotychczasowym systemie funkcjonowania Agencji Nieruchomości Rolnych, wcześniej Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Podstawowym celem nowelizacji jest pozbawienie agencji kompetencji w zakresie tworzenia nowych miejsc pracy w związku z restrukturyzacją państwowej gospodarki rolnej oraz wspieranie działań mających na celu udzielanie pomocy byłym pracownikom pegeerów i członkom ich rodzin w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych. Chodzi o to, by doprowadzić do sytuacji, w której cały zakres tematyczny związany z udzielaniem pomocy społecznej będą regulowały przepisy wydawane i realizowane przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Kolejna zmiana dotyczy prawa odkupu nieruchomości. Z tego prawa wyłączono nieruchomości położone w granicach specjalnych stref ekonomicznych.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że społeczeństwo i środowiska, których dotyczy ta ustawa, nie powinny mieć obaw, iż środki wypłacane dotychczas przez agencję nie dotrą do nich na czas. Rząd zapewnia, że środki te będą kierowane tak jak dotychczas, tylko przez inne instytucje.

W imieniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senator J. Dziemdziela zwrócił się o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy złożyli natomiast senatorowie Sergiusz Plewa i Krzysztof Jurgiel. Senator K. Jurgiel złożył też wniosek o odrzucenie ustawy.

Wszystkie przedstawione wnioski rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności poddano pod głosowanie wniosek o odrzucenie ustawy (Izba 63 głosami, przy 12 za i 2 wstrzymujących się, odrzuciła ten wniosek).

Następnie przegłosowano wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Senat 50 głosami, przy 24 przeciw i 3 wstrzymujących się, zaakceptował ten wniosek i powziął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Poprawki Senatu do ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 69. posiedzeniu, 5 marca 2004 r. Do Senatu została przekazana 8 marca i tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdanie komisji przedstawił senator Marian Kozłowski. Senator zaznaczył, że rozpatrywana ustawa zmierza do ustanowienia podstaw prawnych dla istniejącego w Unii Europejskiej systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt.

W ustawie określono zasady i tryb rejestru zwierząt oznakowanych oraz koniowatych, tryb nadawania numerów identyfikacyjnych zwierząt i numerów siedzib stad, sposób sprawowania nadzoru oraz dokonywania kontroli przestrzegania jej przepisów.

Omawiając ustawę, senator sprawozdawca podkreślił, że tworzy ona system identyfikacji i rejestracji zwierząt, którego częścią jest rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych prowadzony w systemie informatycznym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W rejestrze gromadzi się dane dotyczące posiadaczy zwierząt gospodarskich, a także samych zwierząt gospodarskich, siedzib stad i miejsc utylizacji zwłok zwierząt. Dla zwierząt z gatunków: konie, osły, zebry i ich krzyżówek oraz posiadaczy tych zwierząt prowadzony jest odrębny rejestr koniowatych. Znakowanie zwierząt polega na ich kolczykowaniu lub tatuowaniu.

Nadzór w zakresie identyfikacji i rejestracji zwierząt powierzono organom Inspekcji Weterynaryjnej, a czynności kontrolne mogą być wykonywane przez osoby upoważnione przez powiatowego lekarza weterynarii lub dyrektora oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Ustawa zawiera ponadto katalog wykroczeń, których popełnienie zagrożone jest karą grzywny lub nagany.

Senator zaznaczył, że projektowana ustawa dostosowuje polskie prawo do porządku prawnego Unii Europejskiej. Wskazał, iż znaczna część materii zawartej w ustawie jest w prawie wspólnotowym uregulowana w drodze rozporządzeń co do zasady obowiązujących wprost i niewymagających implementacji. Ustawa ma przede wszystkim stworzyć podstawy prawne właściwego funkcjonowania przepisów unijnych po dniu akcesji.

Senator M. Kozłowski poinformował, że Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, po dyskusji na posiedzeniu 11 marca br., postanowiła wprowadzić do projektu ustawy osiem poprawek.

W imieniu komisji senator wniósł o przyjęcie ustawy z zaproponowanymi poprawkami.

Poprawki do ustawy zgłosili także senatorowie podczas dyskusji.

Propozycje zmian w ustawie rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 10 z 14 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Izba 64 głosami, przy 2 przeciw i 9 wstrzymujących się, powzięła uchwałę:

Uchwała

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 69. posiedzeniu, 5 marca 2004 r., i przekazana do Senatu 8 marca. Tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisje, po rozpatrzeniu ustawy, przygotowały sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawił senator Sławomir Izdebski. Senator zaznaczył, że rozpatrywana ustawa jest projektem rządowym. Podstawowym celem zaproponowanych zmian jest dostosowanie krajowych przepisów prawnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu nawozów do obowiązujących w tym zakresie regulacji wspólnotowych.

Najistotniejsze zapisy zawarte w ustawie mają na celu: określenie zasad wprowadzenia nawozów do obrotu; uszczegółowienie zasad oznakowania nawozów; wprowadzenie obowiązku opracowania planu nawożenia przez podmioty prowadzące duże fermy chowu i hodowli drobiu lub trzody chlewnej; powierzenie nadzoru i kontroli dwóm organom inspekcji - Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, w zakresie nadzoru nad wprowadzeniem nawozów do obrotu, oraz Inspekcji Ochrony Środowiska, w zakresie kontroli stosowania i przygotowania nawozów; reorganizacja stacji chemiczno-rolniczych poprzez powołanie Krajowej Stacji Chemiczno-Rolniczej oraz okręgowych stacji chemiczno-rolniczych w celu realizacji zadań związanych z agrochemiczną obsługą rolnictwa i wreszcie rozszerzenie przepisów karnych dotyczących niezgodnego z przepisami wprowadzania nawozów do obrotu.

Senator S. Izdebski poinformował, że komisja po rozpatrzeniu ustawy postanowiła rekomendować Izbie 10 poprawek. Senator omówił i uzasadnił proponowane poprawki i w imieniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wniósł o ich przyjęcie.

Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawił senator Janusz Bargieł.

Senator zaznaczył, że celem rozpatrywanej ustawy jest dostosowanie krajowych regulacji prawnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu nawozów do obowiązujących w tym zakresie regulacji wspólnotowych.

Poruszane zagadnienie było do niedawna ujęte w dyrektywie rady 76/116/EWG z 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżania ustawodawstwa państw członkowskich dotyczących nawozów. 13 października 2003 r. Parlament Europejski i rada wydały rozporządzenie w sprawie nawozów, które zastąpiło tę dyrektywę. Jak wynika ze wstępu do rozporządzenia, wspólnotowa legislacja dotycząca nawozów jest bardzo techniczna, dlatego też rozporządzenie jest najwłaściwszym instrumentem prawnym, ponieważ nakłada bezpośrednio na wytwórców precyzyjne wymagania, które mają być stosowane w tym samym czasie i w ten sam sposób na terenie całej Wspólnoty.

Ponadto zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i rady z  3 października 2002 r., ustanawiającym przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, wprowadzono postanowienia zapobiegające rozprzestrzenianiu się chorób zwierząt. Rozporządzenie to, zgodnie z art. 249 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, ma zasięg ogólny, obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. W wypadku niektórych rozporządzeń państwa członkowskie są obowiązane do stworzenia odpowiednich warunków prawno-instytucjonalnych, dzięki którym będzie możliwe stosowanie rozporządzenia.

Omawiając ustawę, senator sprawozdawca zaznaczył, że dotyczy ona tych kwestii, które nie zostały określone w podanym rozporządzeniu ani w rozporządzeniu nr 1774 z 2001 r., albo też zostały w nich uregulowane jedynie ogólnie. Jak wskazał senator, najistotniejsze zmiany w ustawie mają następujące cele: określenie zasad wprowadzenia nawozów do obrotu; uszczegółowienie zasad oznakowania nawozów; wprowadzenie obowiązku opracowania planu nawożenia przez podmioty prowadzące duże fermy chowu i hodowli drobiu lub trzody chlewnej; powierzenie nadzoru i kontroli dwóm organom inspekcji - Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w zakresie nadzoru nad wprowadzeniem nawozów do obrotu oraz Inspekcji Ochrony Środowiska w zakresie kontroli stosowania i przygotowania nawozów; reorganizacja stacji chemiczno-rolniczych poprzez powołanie Krajowej Stacji Chemiczno-Rolniczej oraz okręgowych stacji chemiczno-rolniczych w celu realizacji zadań związanych z agrochemiczną obsługą rolnictwa oraz rozszerzenie przepisów karnych dotyczących niezgodnego z przepisami wprowadzania nawozów do obrotu.

Senator J. Bargieł poinformował, że komisja po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu postanowiła wprowadzić do jej tekstu 12 poprawek. W imieniu komisji senator wniósł o przyjęcie ustawy z zaproponowanymi poprawkami.

Wnioski o charakterze legislacyjnym zgłosili także senatorowie.

Zaproponowane zmiany w ustawie rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły 17 spośród 22 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Izba 63 głosami, przy 6 przeciw i 2 wstrzymujących się, podjęła uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Algierskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i ustalenia zasad wzajemnej pomocy w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Algierze dnia 31 stycznia 2000 r.

Ustawa została uchwalona przez Sejm 5 marca 2004 r., a do Senatu została przekazana 8 marca. Tego samego dnia marszałek skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Komisje przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawił senator Mieczysław Mietła. Senator podkreślił, że ratyfikacja i wejście w życie konwencji pozwoli na stworzenie korzystnych warunków do poszerzenia dwustronnych stosunków gospodarczych i otworzy możliwość działania na terytorium Algierii polskich podmiotów gospodarczych. Rozwijające się możliwości w stosunkach dwustronnych wymagają zawarcia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Umowa stworzy taką sytuację prawną, dzięki której osoby mające miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze jednego państwa, a osiągany dochód na obszarze drugiego państwa, będą w wielu wypadkach płacić podatek od tego dochodu tylko w jednym państwie, a nie w obydwu, jak to ma miejsce, kiedy takiej umowy nie ma.

Przyjęta konwencja określi w swych zapisach, jakie podmioty, w jakim zakresie i na jakich zasadach będą opodatkowane w jednym lub w drugim państwie. Konwencja przewiduje opodatkowanie niektórych dochodów w obydwu umawiających się państwach, z tym że w państwie, w którym znajduje się źródło dochodu, wymierzony podatek zostanie obniżony w stosunku do ogólnie obowiązujących stawek podatkowych w danym państwie. Dotyczy to dywidend, odsetek i należności licencyjnych.

Konwencja określa także zasady opodatkowania dochodów osób wykonujących wolny zawód, dochodów z pracy najemnej, dochodów artystów i sportowców oraz rent i emerytur.

Zapisy konwencji zapewniają wymianę informacji podatkowej, która jest głównym instrumentem zapobiegającym uchylaniu się od opodatkowania.

Istotnym zapisem konwencji jest klauzula dotycząca równego traktowania, która stanowi, że obywatele jednego państwa nie będą poddawani w drugim państwie opodatkowaniu i związanym z nim obowiązkom w postaci bardziej uciążliwej niż opodatkowanie i związane z nim obowiązki, którym są lub mogą być poddani w tych samych okolicznościach obywatele drugiego państwa.

Senator M. Mietła zaznaczył, że Algieria jest dziś jednym z najbogatszych krajów Afryki. Podstawę jej gospodarki stanowi sektor paliwowy, którego udział w tworzeniu produktu krajowego brutto stanowi prawie 59%. Ropa i gaz stanowią obecnie 97% algierskiego eksportu. Polska może być dobrym partnerem Algierii, dostarczając tam między innymi produkty rolno-spożywcze, a także dokonując inwestycji w dziedzinach związanych z budownictwem, węglem, komponentami i półproduktami do ich wytwarzania, również inwestycji związanych z gospodarką wodną, usługami hydrotechnicznymi i budowlanymi, ochroną środowiska, instalacjami specjalistycznymi, urządzeniami z sektora ropy naftowej i gazu ziemnego oraz przemysłem petrochemicznym.

Senator sprawozdawca zaakcentował, że przedkładana Izbie konwencja stanowi jedną z wielu zawartych przez nasz kraj tego typu umów (do chwili obecnej podpisanych zostało prawie osiemdziesiąt analogicznych umów).

W imieniu komisji senator wniósł zatem o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Sprawozdawczyni Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Genowefa Ferenc poinformowała, że na posiedzeniu komisji przedłożona senatorom ustawa nie nasuwała żadnych wątpliwości. W związku z tym komisja postanowiła zarekomendować Izbie przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Jednobrzmiące stanowisko obu komisji senackich poddano pod głosowanie. W jego wyniku Senat 66 głosami, bez głosów sprzeciwu i wstrzymujących się, podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Trzecie czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu

Przewodniczący obradom marszałek Longin Pastusiak przypomniał, że Senat, po przeprowadzeniu drugiego czytania, skierował projekt uchwały do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w celu ustosunkowania się przez te komisje do zgłoszonych w toku dyskusji wniosków. Komisje na wspólnym posiedzeniu 4 marca br. ustosunkowały się do tych wniosków i przygotowały wspólnie dodatkowe sprawozdanie w tej sprawie.

Marszałek przypomniał ponadto, że zgodnie z regulaminem trzecie czytanie projektu uchwały obejmuje przedstawienie Senatowi dodatkowego sprawozdania komisji o projekcie uchwały oraz głosowanie.

Sprawozdanie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich przedstawił senator Andrzej Spychalski. Senator poinformował, że komisje na wspólnym posiedzeniu 4 marca, po rozpatrzeniu przedstawionego projektu uchwały oraz wniosków zgłoszonych w toku dyskusji podczas drugiego czytania zajęły następujące stanowisko.

Poprawka pierwsza nie uzyskała poparcia połączonych komisji. Senator wnioskodawca proponował, by w razie powstania innej ważnej przeszkody uniemożliwiającej obecność senator składał na ręce marszałka oświadczenie, które nie podlegałoby ocenie marszałka i przewodniczącego komisji i usprawiedliwiałoby nieobecność senatora. Zgłoszona poprawka przez połączone komisje oceniona została jako zbyt liberalna, wypaczająca ideę zaostrzenia procedur.

Poprawka druga także nie uzyskała poparcia komisji. Była ona poprawką alternatywną do poprawki pierwszej. Zawiera najdalej idące obostrzenia. Obie komisje, nie udzielając poparcia tej poprawce, opowiedziały się za uregulowaniem zawartym w sprawozdaniu do drugiego czytania, lokującym się pomiędzy obiema poprawkami, między rozwiązaniem liberalnym i rozwiązaniem najbardziej radykalnym.

Poprawka trzecia również nie uzyskała poparcia komisji. Zmierzała ona do podniesienia rangi sądowej odpowiedzialności cywilnej za wchodzące w zakres sprawowania mandatu działania, które naruszają prawa osób trzecich. Ta poprawka, zdaniem komisji, powoduje przesunięcie terminologii, lecz merytorycznie nic nie zmienia.

Poprawka czwarta także nie uzyskała poparcia obu komisji. Poprawka wprowadza do Regulaminu Senatu w miejsce oświadczeń instytucję interpelacji senatorskiej z wszystkimi z tym związanymi konsekwencjami. Komisje uznały, że poprawka jest sprzeczna z art. 115 konstytucji. Interpelacja jest indywidualnym środkiem kontroli parlamentarnej wobec rządu i jego członków, ale kontroli parlamentarnej, która przysługuje wyłącznie Sejmowi.

Również piąta poprawka, mimo zmodyfikowania jej przez autora, nie uzyskała poparcia komisji. Tym samym komisje oddaliły możliwość składania przez komisję dodatkowego sprawozdania, jeżeli zaistnieją szczególne okoliczności. Regulamin Senatu nie jest kazuistyczny i w wielu wypadkach pozwala naprawić ewentualne błędy za pomocą instytucji autopoprawki, możliwości wycofania się i możliwości podtrzymania poprawki.

Reasumując, senator sprawozdawca zaznaczył, że żadna ze zgłoszonych w trakcie drugiego czytania poprawek nie uzyskała poparcia połączonych komisji, i wniósł o przyjęcie projektu uchwały przedstawionego przez połączone komisje.

Zgodnie z art. 82 ust. 6 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności przeprowadzono głosowania nad poszczególnymi poprawkami, według kolejności przepisów projektu, a następnie Senat 47 głosami, przy 9 przeciw i 15 wstrzymujących się, podjął uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 69. posiedzeniu, 4 marca 2004 r. Do Senatu została przekazana 8 marca. Tego samego dnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, marszałek skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przedstawił senator Józef Sztorc. Senator podkreślił, że rozpatrywana nowelizacja dotyczy Kasy Rolniczych Ubezpieczeń Społecznych, zrzeszającej około miliona sześciuset tysięcy ubezpieczonych w tej kasie rolników oraz ich rodzin. W opinii senatora, jest to bardzo potrzebna ustawa. Porządkuje ona wiele spraw związanych z ubezpieczeniem pracujących na roli, którzy mają powyżej 1 ha przeliczeniowego gruntu. Ustawa uszczelnia pewne, krytykowane przez społeczeństwo zapisy. Chodzi o ten problem, że w KRUS mogli się ubezpieczać na przykład hodowcy kanarków czy złotych rybek.

Zdaniem senatora, w ustawie jest zawartych wiele dobrych rozwiązań. Porządkuje ona również sprawę orzekania o niepełnosprawności rolników. Jak stwierdził senator sprawozdawca, jest to modelowy system orzekania, dużo lepszy niż w ZUS. Ustawa ogranicza również listę potencjalnych klientów KRUS, żeby Kasa Rolniczych Ubezpieczeń Społecznych faktycznie była kasą rolników, żeby system był szczelny i nie dawał możliwości dokonywania nadużyć, a tym samym krytykowania systemu ubezpieczeń społecznych rolników. Bardzo ważną sprawą jest też ustalenie, iż działy specjalne produkcji rolne są wyłączone spod tej ustawy. To też uszczelnia jej zapisy.

Senator J. Sztorc poinformował, że Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia analizowała projekt ustawy na swoim posiedzeniu 4 marca. Komisja zaaprobowała w całości nowelizację, z trzema poprawkami. W imieniu komisji senator wniósł o ich przyjęcie.

Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawił senator Zbigniew Kulak. Senator poinformował, że komisja, po uzyskaniu informacji od przedstawicieli rządu, a także opinii biura legislacyjnego, zawęziła swe prace tylko do części dotyczącej czysto integracyjnego elementu tej ustawy.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że jeśli ustawa zostanie przyjęta, art. 1 ust. 1 uzyska nowe brzmienie: "ubezpieczenie społeczne rolników, zwane dalej <<ubezpieczeniem>>, obejmuje, na zasadach określonych w ustawie, rolników i pracujących z nimi domowników, którzy posiadają obywatelstwo polskie lub przebywają na terytorium Rzeczypospolitej na podstawie wizy lub karty pobytu wydanej w związku z uzyskaniem zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony lub zezwolenia na osiedlenie się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub są obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej".

Jak stwierdził senator Z. Kulak, do tej części ustawy Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej nie zgłosiła żadnych wątpliwości. Dlatego, opiniując w tym zakresie ustawę, komisja postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie jej bez poprawek, nie wnikając merytorycznie w dalsze obszerne zapisy tej ustawy.

Sprawozdawca mniejszości Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senator Sławomir Izdebski przedstawił wniosek o wprowadzenie poprawki przywracającej nadzór nad KRUS ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa.

Sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawił senator Józef Dziemdziela. Senator podkreślił, że celem uchwalonej przez Sejm 4 marca br. ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników oraz o zmianie niektórych innych ustaw jest zracjonalizowanie zasad przyznawania i finansowania ubezpieczeń społecznych rolników oraz podlegania im.

Wśród najważniejszych zmian w tym systemie senator sprawozdawca wymienił ograniczenie możliwości podlegania ubezpieczeniu rolniczemu dla osób podejmujących działalność gospodarczą. Nowe przepisy dają rolnikowi i jego domownikowi rozpoczynającemu prowadzenie działalności gospodarczej prawo wyboru systemu ubezpieczeniowego, ZUS lub KRUS, jeśli podlegał ubezpieczeniu rolniczemu co najmniej przez trzy lata i pod warunkiem że pozarolnicza działalność gospodarcza opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W ustawie wprowadza się ograniczenie możliwości podlegania ubezpieczeniu rolniczemu osobom prowadzącym działalność gospodarczą poza rolnictwem, dotychczas ubezpieczonym w KRUS. Zgodnie z art. 5 nowelizacji wyłączeni zostają z rolniczego ubezpieczenia rolnicy, którzy prowadzili dotychczas pozarolniczą działalność gospodarczą i opłacili w 2003 r. w zryczałtowanej formie podatek w kwocie przekraczającej 2 tysiące 528 zł oraz ich domownicy.

Ograniczone zostają możliwości podlegania ubezpieczeniu rolniczemu przez rolników prowadzących produkcję rolną w zakresie niektórych działów gospodarki rolnej.

Ogranicza się możliwość ubezpieczenia na wniosek w wypadku osób podlegających ubezpieczeniu powszechnemu jedynie do ubezpieczenia dającego prawo do jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy rolniczej oraz rolniczej choroby zawodowej, co ma na celu wyeliminowanie pobierania podwójnego świadczenia z ZUS i z KRUS.

Wydłuża się okres pobierania zasiłku chorobowego, ze stu osiemdziesięciu dni do pięciuset czterdziestu, czego celem jest zmniejszenie liczby rent krótkoterminowych, przyznawanych po sześciu miesiącach choroby.

Zmiany dotyczą także rent i emerytur. Wprowadza się nowe świadczenie, jakim jest renta szkoleniowa, pokrywane z funduszu prewencji i rehabilitacji.

Wprowadza się też zmiany w zakresie finansów KRUS.

Ponadto ustawa rozszerza krąg osób podlegających ubezpieczeniu na osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie wizy lub karty pobytowej, wydanej w związku z zamieszkaniem lub osiedleniem się w Polsce, oraz na obywateli państw będących członkami Unii Europejskiej.

Zmiany obejmują również wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który za niekonstytucyjne uznał nieuwzględnienie w stażu ubezpieczeniowym rolników służby wojskowej, działalności kombatanckiej, służby w Policji i w formacjach pokrewnych.

W myśl nowelizacji Kasa Rolniczych Ubezpieczeń Społecznych ma podlegać ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, stąd niezbędne zmiany w ustawie o działach administracji rządowej. Jak stwierdził senator sprawozdawca, jest to regulacja, która budzi najwięcej kontrowersji, ale - zdaniem senatora - to dobre rozwiązanie. Przekazuje się tu sprawy związane z ubezpieczeniem społecznym rolników, tak jak innych obywateli Polski, ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego. Podobną regulację przyjęto w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa, gdzie również wyłączono sprawy socjalne z Agencji Nieruchomości Rolnych, przekazując je ministrowi do spraw zabezpieczeń socjalnych.

Senator J. Dziemdziela podkreślił, że konsultacje, które były prowadzone podczas wyjazdowego posiedzenia komisji w województwie świętokrzyskim, a także na obszarze okręgu wyborczego senatora, potwierdzają słuszność tego rozwiązania. Rolnicy nie protestują przeciwko niemu. Jeżeli są protesty, to wyłącznie przedstawicieli, działaczy organizacji rolniczych czy związków zawodowych, które generalnie do tej pory zarządzały KRUS.

Senator sprawozdawca poinformował, że komisja postanowiła rekomendować Izbie jedenaście poprawek, uściślających i doprecyzowujących zapisy ustawy. Jedna z poprawek przesuwała termin ostatecznego wyboru ubezpieczenia lub też zakwalifikowania się do odpowiedniego ubezpieczenia ZUS lub KRUS o jeden kwartał i wprowadzała taką możliwość dla osób prowadzących specjalną produkcję rolną.

Poprawki do ustawy zgłosili także senatorowie podczas dyskusji.

Senator S. Izdebski złożył wniosek o odrzucenie ustawy w całości.

Wszystkie wnioski i propozycje zmian w ustawie rozpatrzyły trzy komisje senackie. Połączone komisje poparły 13 spośród 28 zgłoszonych ogółem poprawek i wniosków.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności głosowano nad wnioskiem o odrzucenie ustawy (Senat 51 głosami, przy 13 za i 3 wstrzymujących się, odrzucił ten wniosek). Następnie poddano pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek (Izba 60 głosami, przy 2 za i 5 wstrzymujących się, odrzuciła również ten wniosek).

Wobec odrzucenia dwu najdalej idących wniosków przegłosowano poszczególne poprawki, a następnie Izba 51 głosami, przy 12 przeciw i 2 wstrzymujących się, powzięła uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął bez poprawek ustawę o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 70. posiedzeniu, 11 marca 2004 r. Do Senatu została przekazana 15 marca. Marszałek 16 marca, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Sławomir Izdebski. Senator zaznaczył, że omawiana ustawa ma zastąpić obowiązującą ustawę z  24 kwietnia 1997 r. o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej w celu umożliwienia pełnego dostosowania polskiego prawa weterynaryjnego do wymagań określonych w przepisach Unii Europejskiej.

Senator podkreślił, że rozpatrywana regulacja ma charakter ustawy ramowej, która będzie stanowiła podstawę do właściwej implementacji przepisów Unii Europejskiej na poziomie aktów wykonawczych. Za takim sposobem regulacji przemawiają względy praktyczne, sprowadzające się do potrzeby sprawnego dostosowywania naszego prawa do zmieniających się w szybkim tempie przepisów Unii Europejskiej i realizacji nakładanych na państwa członkowskie obowiązków dokładnego, szybkiego oraz sprawnego wprowadzania ich do krajowego porządku prawnego. Przepisy Unii w poruszanym zakresie mają charakter bardzo szczegółowy i specyficzny, a więc w polskim porządku prawnym jednoznacznie kwalifikują się do wprowadzenia w formie aktów wykonawczych.

Omawiając ustawę, senator sprawozdawca zaznaczył, że jest ona podzielona na trzy zasadnicze części. Część pierwsza dotyczy wymagań weterynaryjnych obowiązujących przy podejmowaniu i prowadzeniu działalności, której przedmiotem są zwierzęta, niejadalne produkty pochodzenia zwierzęcego lub uboczne produkty zwierzęce, oraz wymagań weterynaryjnych obowiązujących przy przywozie, wywozie i handlu tymi zwierzętami i produktami, a także umieszczaniu ich na rynku. Część druga dotyczy zasad zwalczania chorób zakaźnych zwierząt. Część trzecia określa zasady stosowania substancji o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym, beta-agonistycznym.

Pozostałe przepisy stanowią przepisy wspólne dla obu części, przepisy ogólne, w tym tak zwany słowniczek ustawy wprowadzającej zasadnicze pojęcia z prawa Unii Europejskiej, niezbędne w ustawie przepisy karne oraz zmieniające, przejściowe i końcowe.

Senator sprawozdawca poinformował, że komisje rozpatrzyły ustawę na swym posiedzeniu 17 marca i postanowiły rekomendować Izbie przyjęcie jej bez poprawek. Obecny na tym posiedzeniu przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej wyraził opinię, że jest ona zgodna z prawem Unii Europejskiej. Również Jerzy Pilarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, stwierdził, że resort nie ma zastrzeżeń do przedstawionego dokumentu. Ponadto poinformował, że rząd Rzeczypospolitej zobowiązał się w terminie do 30 marca bieżącego roku do pełnego przeniesienia przedmiotowych regulacji do systemu prawa krajowego.

Potwierdzeniem wykonania tego zobowiązania, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, będzie przedłożenie Komisji Europejskiej tabel zgodności wskazujących sposób wdrożenia poszczególnych aktów unijnych w prawie polskim. Sporządzenie tabel jest możliwe jedynie na podstawie publikowanych w polskich dziennikach urzędowych aktów prawnych. Rozporządzenia te muszą wejść w życie z dniem akcesji. Dopiero po opublikowaniu ustaw oraz rozporządzeń wykonawczych będzie możliwe sporządzenie tabel zgodności do poszczególnych aktów prawa europejskiego i przedłożenie ich do notyfikacji Komisji Europejskiej i krajom Wspólnoty. Podmioty prowadzące działalność w zakresie objętym ustawą oraz inspekcją weterynaryjną powinny otrzymać uchwaloną ustawę w jak najkrótszym czasie, tak aby miały możliwość zapoznania się z nowymi regulacjami oraz ich stosowania z dniem akcesji.

W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy.

Senat w głosowaniu przychylił się do tego stanowiska i 54 głosami, przy 4 wstrzymujących się, podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Zmiana w składzie komisji senackiej

Sprawozdawca Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich senator Zbigniew Kulak poinformował, że 12 lutego 2004 r. senator Józef Sztorc złożył wniosek o odwołanie go ze składu Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

Senator sprawozdawca poinformował ponadto, że Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przychyliła się do tego wniosku i postanowiła zaproponować Izbie podjęcie stosownej uchwały w tej sprawie.

Senat w głosowaniu podzielił stanowisko komisji i 69 głosami, przy 1 przeciw, podjął uchwałę w sprawie zmiany w składzie komisji senackiej.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment