Druk nr 571

5 stycznia 2004 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

V KADENCJA

Pan
Longin PASTUSIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Na podstawie art. 85 w związku z art. 84 ust. 1 Regulaminu Senatu wnoszę projekt rezolucji w sprawie utworzenia w gminach stanowisk pracy o zakresie obowiązków polegającym na pomocy w sporządzaniu przez rolników wniosków mających na celu pozyskanie środków Unii Europejskiej.

W załączeniu przekazuję projekt rezolucji.

/-/ Krzysztof Jurgiel


p r o j e k t

REZOLUCJA

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia .....................

w sprawie utworzenia w gminach stanowisk pracy o zakresie obowiązków polegającym na pomocy w sporządzaniu przez rolników wniosków mających na celu pozyskanie środków Unii Europejskiej

§ 1

W celu stworzenia warunków do pełnej realizacji ustaleń Traktatu Akcesyjnego Polski do Unii Europejskiej w zakresie wdrożenia uproszczonego systemu dopłat bezpośrednich w Polsce Senat Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Radę Ministrów do:

§ 2

Środki na utworzenie stanowisk pracy wymienionych w § 1 Rada Ministrów powinna zapewnić w projekcie ustawy budżetowej.

§ 3

Rezolucja wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Uzasadnienie

Rada Ministrów przyjęła 22 listopada 2002 roku program wdrażania systemu dopłat bezpośrednich. System uproszczony zacznie funkcjonować w 2004 r. Mimo nazwy jest on na tyle skomplikowany, że samo przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków w biurach powiatowych Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji będzie wymagało utworzenia co najmniej pięciu wysoce wyspecjalizowanych stanowisk pracy.

Jednocześnie, zgodnie z zasadami funkcjonowania ARiMR pracownicy biur powiatowych nie mogą bezpośrednio pomagać rolnikom przy sporządzaniu wniosków i innych wymaganych dokumentów.

W ostatnim czasie Sejm uchwalił ustawę o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych oraz ustawę o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Ustawa o płatnościach bezpośrednich określa warunki i tryb udzielania producentom rolnym płatności bezpośrednich do gruntów rolnych określonych przepisami Unii Europejskiej. Kolejna ustawa określa zasady tworzenia i prowadzenia, zakres oraz przeznaczenie krajowego systemu ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Obie ustawy, oraz mające być wydane na ich podstawie rozporządzenia, stawiają wiele wymagań formalnych wobec wnioskodawców starających się o wpis do ewidencji oraz o otrzymanie dopłat.

Skompletowanie potrzebnych dokumentów i wypełnienie na ich podstawie skomplikowanego wniosku jest z pewnością dużym obciążeniem dla polskich rolników. Brak doświadczenia w tym zakresie oraz nieaktualność dokumentów dotyczących posiadanych przez nich nieruchomości, a także nieaktualność operatów ewidencji gruntów i budynków to czynniki, które dodatkowo wpłyną na niepełne wykorzystanie środków lub błędne wypełnianie wniosków. W tej sytuacji istotna grupa rolników może zostać pozbawiona dopłat. Obowiązkiem Rządu, wynikającym z zasady subsydiarności działań publicznych, jest udzielenie wszelkiej możliwej pomocy w tej sytuacji. Takim działaniem powinno stać się utworzenie systemu małych, gminnych jednostek sporządzających dla rolników przedmiotowe wnioski. Należy pamiętać, że oprócz czysto praktycznej strony ich działań będą one pełnić istotne funkcje edukacyjne, współpracując z rolnikami, przekazując im potrzebne informacje i umiejętności, a także przygotowując ich do wdrożenia systemu standardowego. Należy też pamiętać, że mimo wskazania w rezolucji Budżetu Państwa jako źródła finansowania istnieją też perspektywy na uzyskanie w tym zakresie środków pozabudżetowych.

Biorąc pod uwagę przedstawione argumenty, należy uznać rezolucję za uzasadnioną.