Druk nr E 110

20 stycznia 2005 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

V KADENCJA

OPINIA

KOMISJI SPRAW UNII EUROPEJSKIEJ

o wniosku dotyczącym dyrektywy Rady nowelizującej dyrektywę 77/388/EWG w celu uproszczenia zobowiązań z tytułu VAT COM(2004) 728-1 (Proposal for a Council Directive amending Directive 77/388/EEC with a view to simplifying value added tax obligations);

o wniosku dotyczącym dyrektywy Rady ustalającej szczegółowe przepisy dla zwrotu podatku VAT, przedstawionych w dyrektywie 77/388/EWG, dla podatników nie posiadających siedziby na terytorium kraju, ale posiadających siedzibę w innym Państwie Członkowskim COM(2004) 728-2 (Proposal for a Council Directive laying down detailed rules for the refund of value added tax, provided for in Directive 77/388/EEC, to taxable persons not established in the territory of the country but established in another Member State);

o wniosku dotyczącym rozporządzenia Rady nowelizującego rozporządzenie (WE) nr 1798/2003 odnośnie wprowadzenia porozumień o współpracy administracyjnej w kontekście systemu "one stop" i procedury zwrotu podatku VAT COM(2004) 728-3 (Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 1798/2003 as regards the introduction of administrative cooperation arrangements in the context of the one-stop scheme and the refund procedure for value added tax).

Marszałek Senatu skierował do komisji projekty aktów prawnych UE; projekty stanowisk Rady Ministrów w sprawie tych dokumentów zostały przekazane w dniu 14 stycznia 2005 r.

Komisja rozpatrzyła wnioski na posiedzeniu w dniu 20 stycznia 2005 r.

Sygnatura dokumentu

Komisja Europejska

COM(2004) 728 - 1, 2, 3-końcowy

Rada UE

14248/04

Przewodniczący Komisji

Spraw Unii Europejskiej

(-) Zygmunt Cybulski


OPINIA

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. nr 52, poz. 515), Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawia opinię o projektach aktów prawnych Unii Europejskiej przyjętych na posiedzeniu w dniu 20 stycznia 2005 r.

I. Projekty aktów prawnych Unii Europejskiej

Wniosek dotyczący dyrektywy Rady nowelizującej dyrektywę 77/388/EWG w celu uproszczenia zobowiązań z tytułu VAT (Proposal for a Council Directive amending Directive 77/388/EEC with a view to simplifying value added tax obligations) COM(2004) 728-1; wniosek dotyczący dyrektywy Rady ustalającej szczegółowe przepisy dla zwrotu podatku VAT, przedstawionych w dyrektywie 77/388/EWG, dla podatników nie posiadających siedziby na terytorium kraju, ale posiadających siedzibę w innym Państwie Członkowskim (Proposal for a Council Directive laying down detailed rules for the refund of value added tax, provided for in Directive 77/388/EEC, to taxable persons not established in the territory of the country but established in another Member State) COM(2004) 728-2; wniosek dotyczący rozporządzenia Rady nowelizującego rozporządzenie (WE) nr 1798/2003 odnośnie wprowadzenia porozumień o współpracy administracyjnej w kontekście systemu "one stop" i procedury zwrotu podatku VAT (Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 1798/2003 as regards the introduction of administrative cooperation arrangements in the context of the one-stop scheme and the refund procedure for value added tax) COM(2004) 728-3.

II. Projekty stanowisk rządu Rzeczypospolitej Polskiej

  1. Rząd polski popiera wniosek z zastrzeżeniami: ma wątpliwości odnośnie krótkiego terminu wejścia w życie dyrektywy (kwestia pilnej budowy systemu elektronicznego i przebudowa systemu VIES), nie ma pewności co do skali skutków budżetowych, obawy budzi komplikacja niektórych elementów systemu zamiast ich uproszczenia, znaczna rozbudowa bazy podatników - z 1000 do 250.000 oraz możliwe komplikacje systemowe w przypadku zastosowania rozwiązania umożliwiającego składanie deklaracji w jednym państwie, a przekazywanie środków finansowych do innego. Z tych powodów strona polska optuje za późniejszym wejściem w życie dyrektywy (1 stycznia 2007). System "one-stop" strona polska ocenia jako zbyt daleko idący. Katalog wydatków ograniczający prawo do odliczeń podatku jest w projekcie węższy niż w Polsce - prowadzić to będzie do ujemnych skutków budżetowych. Zakres stosowania "reverse charge" nie budzi zastrzeżeń. Strona polska nie wnosi też zastrzeżeń do limitu 100.000 euro zwolnienia podatników z opodatkowania.
  2. Rząd polski generalnie popiera projekt dyrektywy ustanawiającej szczegółowe zasady odnośnie zwrotu podatku od wartości dodanej, o których mowa w dyrektywie 77/388/EWG, podatnikom nie posiadającym siedziby na terytorium kraju ale posiadającym siedzibę w innym państwie członkowskim (dalej zwaną dyrektywą dotyczącą zwrotów podatku) z zastrzeżeniem terminu wejścia w życie tej dyrektywy oraz podanych w uzasadnieniu uwag prawno-legislacyjnych. Zdaniem strony polskiej dyrektywa ta powinna wejść w życie łącznie z projektem dyrektywy zmieniającej dyrektywę 77/388/EWG z zamiarem uproszczenia obowiązków w podatku od wartości dodanej, w stosunku do której strona polska wnosi o przesunięcie terminu wejścia w życie.
  3. Rząd polski popiera projekt rozporządzenia w części wprowadzającej regulacje dotyczące wymiany i przechowywania informacji w ramach procedury zwrotu podatku VAT podatnikom nie posiadającym siedziby na terytorium kraju, ale posiadającym siedzibę w innym państwie członkowskim (projektowany nowy rozdział VIb rozporządzania 1798/2003). W części dotyczącej mechanizmu "one-stop shop" (projektowany rozdział VIa rozporządzenia 1798/2003) strona polska w chwili obecnej, zgodnie ze stanowiskiem odnośnie projektu zmian dyrektywy Rady 77/388/EWG z zamiarem uproszczenia obowiązków podatkowych, nie może poprzeć projektowanych rozwiązań. W przypadku pozytywnej opinii wyrażonej przez większość państw członkowskich odnośnie systemu "one-stop shop" strona polska uważa za zasadne, aby wprowadzenie projektowanych zmian zostało odsunięte w czasie tj. na 1 stycznia 2007 r.

III. Opinia komisji

Komisja Spraw Unii Europejskiej popiera projekty aktów prawnych, z uwzględnieniem uwag zawartych w projektach stanowisk rządu.