Druk nr E 128

17 sierpnia 2005 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

V KADENCJA

opinia

KOMISJI Spraw Unii Europejskiej

o wniosku dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE ustanawiającego środki towarzyszące dla krajów objętych Protokołem w sprawie cukru poszkodowanych w wyniku reformy systemu cukrowego UE

Marszałek Senatu skierował do komisji projekt aktu prawnego UE; projekt stanowiska Rady Ministrów w sprawie tego dokumentu został przekazany w dniu 2 sierpnia 2005r.

Komisja rozpatrzyła wniosek na posiedzeniu w dniu 17 sierpnia 2005 r.

Sygnatura dokumentu

Komisja Europejska

COM (2005) 266 końcowy

Rada UE

10598/05

Przewodniczący Komisji

Spraw Unii Europejskiej

(-) Zygmunt Cybulski


OPINIA

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. nr 52, poz. 515), Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawia opinię o projekcie aktu prawnego Unii Europejskiej przyjętą na posiedzeniu w dniu 17 sierpnia 2005 r.

I Projekt aktu prawnego Unii Europejskiej

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE ustanawiającego środki towarzyszące dla krajów objętych Protokołem w sprawie cukru poszkodowanych
w wyniku reformy systemu cukrowego UE.

II Projekt stanowiska rządu Rzeczypospolitej Polskiej

Polska nie przeciwstawia się udzielaniu pomocy ze strony Wspólnoty dla państw będących sygnatariuszami Protokołu Cukrowego, która wynika z zawartych umów i zobowiązań międzynarodowych, jednakże ze względu na fakt, że powyższe rozporządzenie stanowi jeden
z elementów projektu reformy unijnego rynku cukru, której ostateczny k
ształt nie został jeszcze zaakceptowany i do którego Polska wnosi szereg zastrzeżeń, dokument ten, nawiązujący do reformy rynku cukru i z nią powiązany, nie może być w takiej formie akceptowany.

Projekt rozporządzenia budzi także zastrzeżenia w odniesieniu zarówno, co do skuteczności proponowanej pomocy, jak i sposobu jej finansowania. Zdaniem Polski, uwzględniając planowane ograniczenia środków finansowych w sektorze cukru, finansowanie programu dostosowawczego nie powinno obciążać budżetu Wspólnoty w części dotyczącej budżetu rolnego.

W dalszej dyskusji nad projektem rozporządzenia Polska będzie zabiegać, by priorytetem było wspieranie dywersyfikacji gospodarek państw - beneficjentów, oraz by wspierając poprawę konkurencyjności tamtejszych producentów cukru nie doprowadzić do nadmiernego wzrostu jego produkcji, co przejawiałoby się wypieraniem polskiego cukru z rynku krajowego
i tradycyjnych rynków eksportowych.

III Opinia komisji

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie popiera wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE.