Warszawa, 18 maja 2004 r.

KANCELARIA SENATU

BIURO LEGISLACYJNE

Opinia do ustawy o ratyfikacji Umowy wielostronnej w sprawie opłat trasowych, sporządzonej w Brukseli dnia 12 lutego 1981 r.

W dniu 14 maja 2004 r. Sejm wyraził zgodę na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji Umowy wielostronnej w sprawie opłat trasowych, sporządzonej w Brukseli dnia 12 lutego 1981 r.

Umowa określa zasady wspólnej polityki w zakresie pobierania opłat trasowych za używanie urządzeń i świadczenie usług w żegludze powietrznej. Przedłożenie dokumentów ratyfikacyjnych jej dotyczących jest jednym z warunków uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską pełnego członkostwa w Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL). Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej została utworzona w celu ujednolicenia procedur kontroli ruchu lotniczego w europejskiej górnej przestrzeni powietrznej. Obejmuje ona 31 państw a 3 państwa oczekują na status członka. Konieczność przystąpienia do Organizacji przez Polskę wynika z Traktatu akcesyjnego nakładającego na nowe Państwa Członkowskie obowiązek ratyfikacji umów lub konwencji zawartych lub stosowanych przez obecne Państwa Członkowskie lub Wspólnotę. Rzeczpospolita Polska wszczęła procedurę związaną z uzyskaniem członkostwa w EUROCONTROL w 1998 r. Pełne członkostwo w EUROCONTROL pozwoli przedstawicielom naszego kraju uczestniczyć w podejmowaniu decyzji dotyczących spraw kontroli i zarządzania ruchem lotniczym z prawem głosu i współdecydowania.

Zważywszy, że umowa dotyczy członkostwa w organizacji międzynarodowej, związanie się nią przez Rzeczpospolitą Polską powinno nastąpić w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie (art. 89 ust. 1 pkt 3 Konstytucji RP).

Ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Oprac. Maciej Telec