Warszawa, dnia 12 września 2004 r.

KANCELARIA SENATU

BIURO LEGISLACYJNE

 

Opinia do ustawy o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych

Konieczność zmiany ustawy o dodatkach mieszkaniowych wynika przede wszystkim z zaskarżenia rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy przez Rzecznika Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego. Zdaniem Rzecznika Rada Ministrów wyłączając spośród wydatków stanowiących podstawę obliczania dodatku mieszkaniowego ubezpieczenie, podatek od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów przekroczyła ustawowe upoważnienie, tym samym rozporządzenie nie zostało wydane w celu wykonania ustawy, "lecz w celu jej niedopuszczalnej modyfikacji"1. Opiniowana ustawa "naprawia" rozporządzenie poprzez ustawowe wyłączenie wymienionych wydatków z wydatków stanowiących podstawę obliczania dodatku mieszkaniowego, wyłączając z tych wydatków także opłaty za gaz i energie elektryczną dostarczane na cele bytowe.

Ponadto w ustawie znowelizowano przepis stanowiący o zwiększaniu powierzchni normatywnej dla osób niepełnosprawnych. Zgodnie z nowa regulacją o wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju będą orzekały powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Ustawa wprowadza także obligatoryjną odmowę przyznania dodatku mieszkaniowego w przypadku stwierdzenia rażącej dysproporcji pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi w deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego, a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy oraz w przypadku stwierdzenia, iż faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących jest mniejsza niż wykazana w deklaracji.

Uwagi:

Wątpliwości budzi wyłącznie ubezpieczenia i obciążeń publicznoprawnych z wydatków stanowiących podstawę obliczenia dodatku mieszkaniowego w sytuacji gdy zgodnie z ustawami o prawie spółdzielczym oraz o własności lokali wydatki te mieszczą się pojęciach opłat eksploatacyjnych bądź kosztach zarządu nieruchomością wspólną. Wydatki te mieszczą się niewątpliwie w definicji wydatków określonej w art. 6 ust. 3 ustawy: "świadczenia okresowe ponoszone przez gospodarstwo domowe w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego". Podkreślić należy, że na wysokość tych wydatków wnioskodawca nie ma wypływu (tak jak np. na za zużycie energii elektrycznej), a ma wpływ (pośredni) na inne elementy kosztów zarządu nieruchomością, których ustawodawca nie wyłączył np. wynagrodzenia zarządcy.

Po drugie w art. 1 w pkt 4, w treści nowelizowanego ust. 3 dokonano nieprawidłowego zastrzeżenia do art. 3. W związku z tym, że zastrzeżenie miało odnosić się do przepisu ustawy nowelizującej, a nie nowelizowanej, należy, z uwagi na treść art. 2 i 3 ustawy nowelizującej, z tego zastrzeżenia zrezygnować:

- w art. 1 w pkt 4 skreśla się wyrazy ", z zastrzeżeniem art. 3".

 

Sporządził:

A. Niemczewski


1. Wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 3 października 2002 r. RPO-401125-V-ST/02