66. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu


(Wznowienie posiedzenia o godzinie 11 minut 01)

(Posiedzeniu przewodniczą wicemarszałkowie Ryszard Jarzembowski: i Kazimierz Kutz)

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dzień dobry państwu.

Wznawiam posiedzenie.

Proszę senatorów sekretarzy... Już są.

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu piętnastego porządku obrad: zmiany w składach komisji senackich.

Przypominam, że wnioski Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w tych sprawach są zawarte w drukach nr 742 i 744.

Bardzo proszę sprawozdawcę Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, pana senatora Gerarda Czaję, aby zechciał zabrać głos i przedstawić wnioski komisji.

Do spisu treści

Senator Gerard Czaja:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Wysoka Izbo!

Dwóch naszych kolegów senatorów skierowało pismo do marszałka Senatu z prośbą o zmianę przynależności do poszczególnych komisji. Pisma te skierowane zostały do Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, która z uwagą pochyliła się w dniu 24 czerwca nad tymi propozycjami.

Dotyczy to senatora Zbigniewa Kulaka, który ze względu na to, że przyjął obowiązki przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych, prosi o wykreślenie go ze składu Komisji Spraw Unii Europejskiej. Z kolei senator Balicki zwrócił się do marszałka z prośbą, aby mógł pracować w drugiej komisji, bo do tej pory pracował w Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Poprosił o to, aby marszałek wyraził zgodę na jego udział w Komisji Spraw Zagranicznych.

Te wnioski, dotyczące senatora Marka Balickiego i senatora Zbigniewa Kulaka, zawarte w drukach senackich nr 742 i 744 Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrywała i przychyliła się do tych propozycji. Stąd komisja wnosi o ich przyjęcie. Dziękuję, Panie Marszałku.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby w tych sprawach zabrać głos? Nie? Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich projektami uchwał.

W pierwszej kolejności będziemy głosowali nad projektem uchwały zawartym w druku senackim nr 742, a następnie nad projektem uchwały z druku nr 744.

Przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmiany w składzie komisji senackiej - druk nr 742.

Kto z państwa jest za przyjęciem tego projektu?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Do spisu treści

Proszę o wyświetlenie wyników.

Oddano 62 głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 1)

Jednogłośnie - wobec tych wyników stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie zmiany w składzie komisji senackiej.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich projektem uchwały w sprawie zmiany w składzie komisji senackiej. Jest to druk nr 744.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Damy jeszcze szansę senatorom, którzy przybywają...

Do spisu treści

Dziękuję bardzo. Wyświetlamy wyniki.

66 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 2)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie zmiany w składzie komisji senackiej.

Teraz mogę udzielić panu głosu, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Senackiego SLD-UP "Lewica Razem" proszę o przerwę.

(Senator Robert Smoktunowicz: Dlaczego przerwa?)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dlatego, że prosi o to klub.

Zarządzam przerwę.

(Głos z sali: Kiedy możemy głosować?)

W ciągu trzydziestu minut.

Proszę pana senatora sekretarza Andrzeja Jaeschkego, żeby zechciał przeczytać komunikat.

Senator Sekretarz
Andrzej Jaeschke:

Zebranie klubu senackiego SLD-UP odbędzie się po ogłoszeniu przerwy w sali nr 217. Proszę o zabranie druków nr 744 i...

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: To nr 745Z.)

Aha, przepraszam, nr 745Z i 734Z. Druki te dotyczą Karty Nauczyciela i prawa telekomunikacyjnego. Dziękuję.

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Dziękuję bardzo...)

Przepraszam, jeszcze jedno. Wczoraj w czasie sprzątania sali znaleziono krzyżyk na srebrnym łańcuszku. On jest tutaj do odebrania.

(Głos z sali: To na pewno kogoś z SLD.)

(Rozmowy na sali)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Zarządzam przerwę do godziny 11.45.

(Przerwa w obradach od godziny 11 minut 07 do godziny 11 minut 50)

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Wznawiam obrady.

Powracamy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o nadmiernych zapasach produktów rolnych i produktów cukrowych.

Przypominam, że debata nad rozpatrywaną ustawą została zakończona i obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.

Przypominam też, że Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Wniosek ten mamy w druku nr 749A. Właśnie ten projekt poddam pod głosowanie.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem projektu przedstawionego przez komisję?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

(Rozmowy na sali)

Proszę filmowców, żeby głosowali, a nie dyskutowali.

Do spisu treści

Dziękuję bardzo. Wyświetlamy wyniki.

64 głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 3)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o nadmiernych zapasach produktów rolnych i produktów cukrowych.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy - Prawo telekomunikacyjne.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, która odniosła się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie.

Przypominam, że...

No właśnie. To była chwila na wejście pana senatora Sztorca, sprawozdawcy komisji.

Proszę pana senatora Sztorca, żeby zechciał przybyć na mównicę, zabrać głos i przedstawić nam uzgodnione na posiedzeniu wnioski. Mam nadzieję, że tego, co jest w druku, nie musimy powtarzać. Proszę tylko o ogólne konstatacje.

Do spisu treści

Senator Józef Sztorc:

Oczywiście, to wszystko, co w druku...

Panie i Panowie Senatorowie, Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury przeanalizowała wczoraj z powrotem wszystkie wnioski, te wnioski, które wszyscy państwo macie w druku.

Chcę tylko powiedzieć, że komisja wyraża zgodę, żeby poprawki: piątą, jedenastą, czternastą, piętnastą, dziewiętnastą, dwudziestą siódmą, trzydziestą pierwszą, trzydziestą trzecią, czterdziestą piątą, czterdziestą szóstą, czterdziestą siódmą i pięćdziesiątą pierwszą przegłosować łącznie. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Wniosku nie przyjmujemy. Uzgodniliśmy w czasie w czasie posiedzenia klubu SLD, że będziemy głosowali nad poprawkami detalicznie.

Głos może zabrać jeszcze pan senator Marian Lewicki.

(Senator Marian Lewicki: Dziękuję.)

Pan senator Jerzy Suchański?

(Senator Jerzy Suchański: Dziękuję.)

Pan senator Stanisław Huskowski?

(Senator Stanisław Huskowski: Tak, Panie Marszałku.)

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Stanisław Huskowski:

Panie Marszałku! Szanowni Państwo Senatorowie!

Chciałbym zabrać głos w sprawie poprawki drugiej. Mianowicie byłem jedną z osób zgłaszających tę poprawkę, która wyłącza pocztę internetową spod rygorów ustawy - Prawo telekomunikacyjne, zresztą zgodnie z interpretacją dotychczas wyrażaną przez ministra. Na posiedzeniu komisji przeszła jednak inna poprawka, zresztą za moją zgodą, że tak powiem, ale nie zdawałem sobie sprawy z konsekwencji. Otóż zamiast poprawki drugiej przeszła poprawka dwudziesta czwarta, ponieważ prawnicy twierdzili, że właściwie są one tożsame. Okazuje się jednak, że poprawka druga zupełnie nie jest tożsama z poprawką dwudziestą czwartą. Co więcej, gdybyśmy przyjęli, tak jak chce komisja, poprawkę dwudziestą czwartą zamiast poprawki, za którą ja się opowiadam, to wówczas byśmy przyznali, że cała ustawa dotyczy poczty elektronicznej, tylko wyłącza spod tej ustawy konieczność zawierania pisemnych umów pomiędzy dostarczycielami tej usługi a klientami. Tylko wyłącza. Jeżeli przyjmiemy poprawkę dwudziestą czwartą, to jedynie wyłączymy konieczność zawierania pisemnej umowy, a wszystkie inne negatywne strony wynikające z funkcjonowania poczty elektronicznej pod rygorami ustawy - Prawo telekomunikacyjne będą nadal. Inaczej mówiąc, przyznamy, że usługa poczty elektronicznej jest usługą telekomunikacyjną, tylko wyłączymy sprawę pisemnego zawierania umów. Będzie to bardzo szkodliwe, ponieważ dostarczyciele tej usługi będą musieli, po pierwsze, na przykład wnosić różne opłaty na rzecz URTiP, będą musieli partycypować w opłatach powszechnych, będą też ponosili różne inne negatywne konsekwencje. W moim przekonaniu  komisja przyjęła, zaakceptowała poprawkę dwudziestą czwartą, a nie drugą, przez niewiedzę o tym, o czym w tej chwili mówię, i chyba trochę wprowadzona w błąd przez prawników.

Bardzo bym prosił o przyjęcie poprawki drugiej, a nie dwudziestej czwartej, bo ona usługę poczty elektronicznej w ogóle wyłącza spod rygoru ustawy. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo. Pan senator jeszcze nie wie, ale nasze biuro prawne należy do najsprawniejszych w całym parlamencie. Dziękuję bardzo.

Pan senator Robert Smoktunowicz?

(Senator Robert Smoktunowicz: Dziękuję.)

Pan senator Krzysztof Jurgiel?

Pan senator Gerard Czaja?

(Senator Gerard Czaja: Dziękuję.)

Pan senator Sławomir Izdebski? Zaniemógł, niestety.

Pan senator Józef Sztorc?

Do spisu treści

Senator Józef Sztorc:

Panie Marszałku, ja i pan senator Szafraniec złożyliśmy trzy poprawki, które dotyczą drobnych korekt. Zwracamy się do Senatu o ich przyjęcie. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Pan senator Jan Szafraniec?

(Senator Jan Szafraniec: Dziękuję.)

Dziękuję.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy - Prawo telekomunikacyjne.

Przypominam, że w toku debaty komisja oraz senatorowie wnioskodawcy przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Będziemy głosowali według kolejności przepisów ustawy.

Poprawka pierwsza dostosowuje definicję operatora do dyrektywy dostępowej, zgodnie z którą operatorem jest podmiot uprawniony do dostarczania publicznych sieci telekomunikacyjnych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

75 głosów za. (Głosowanie nr 4)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka druga ma na celu wykluczenie możliwości zaliczenia usług poczty elektronicznej do usług telekomunikacyjnych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

68 senatorów głosowało za, 5 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 5)

Poprawka została przyjęta, co wyklucza głosowanie nad poprawką dwudziestą czwartą.

Głosujemy łącznie nad poprawkami: trzecią, szóstą, ósmą i siedemnastą. Powodują one wykreślenie nieprecyzyjnie określonych kompetencji przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i tym samym oznaczają powrót do obecnie obowiązującego podziału funkcji pomiędzy prezesa URTiP i przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Wyświetlamy wyniki.

17 senatorów głosowało za, 55 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 6)

Poprawki: trzecia, szósta, ósma i siedemnasta zostały odrzucone.

Poprawka czwarta uzupełnia przepis dotyczący rejestracji przedsiębiorstw telekomunikacyjnych o niezbędne wskazanie terminu, w jakim organ musi dokonać wpisu do rejestru.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

73 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 7)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka piąta nakazuje stosowanie odpowiedniego przepisu kodeksu postępowania administracyjnego, regulującego postępowanie organu w przypadku braków formalnych składanego wniosku.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

74 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 8)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka siódma jest konsekwencją przyjęcia w ustawie modelu finansowania działalności regulatora poprzez opłatę telekomunikacyjną. Z tego też względu nie ma potrzeby pobierania jeszcze opłaty skarbowej za czynności, które będą finansowane w inny sposób.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

75 głosów za. (Głosowanie nr 9)

A więc poprawka została przyjęta jednogłośnie.

Poprawka dziewiąta ma zapobiec określeniu krótszego terminu postępowania konsultacyjnego niż termin określony w ustawie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Wyświetlamy wyniki.

74 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 10)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dziesiąta powoduje, że organ regulacyjny, w przypadku stwierdzenia przez Komisję Europejską, że proponowane rozstrzygnięcie może utrudnić rozwój jednolitego rynku lub mogłoby naruszyć prawo wspólnotowe, będzie mógł wstrzymać wykonanie decyzji dopiero po upływie czasu przeznaczonego na przeprowadzenie postępowania konsultacyjnego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

75 głosów za. (Głosowanie nr 11)

Jednogłośne poparcie.

Poprawka jedenasta ma charakter doprecyzowujący.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Wyświetlamy wyniki.

Jednemu senatorowi osunęła się ręka.

72 głosy za, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 12)

Poprawka dwunasta nakazuje ministrowi jedynie zasięgać opinii przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie rynków właściwych, a nie uzgadniać z tym organem treści rozporządzenia. Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nie posiada odpowiednich prerogatyw do współuczestniczenia w wydawaniu aktu wykonawczego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

71 senatorów głosowało za, 2 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 13)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzynasta powoduje, iż przy definiowaniu znaczącej pozycji rynkowej nie będzie się odwoływało do prawa wspólnotowego, lecz do kryteriów oceny siły pozycji ekonomicznej danego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

27 senatorów głosowało za, 46 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 14)

Poprawka trzynasta została odrzucona.

Poprawka czternasta doprecyzowuje kryterium dokonywanej przez prezesa URTiP oceny znaczącej pozycji przedsiębiorcy telekomunikacyjnego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

75 głosów i wszystkie za. (Głosowanie nr 15)

Poprawka piętnasta jest poprawką redakcyjną.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

74 głosy i wszystkie za. (Głosowanie nr 16)

Poprawka szesnasta powoduje, iż na postanowienia prezesa UOKiK, jako organu współuczestniczącego w wydawaniu decyzji przez prezesa URTiP, nie będzie przysługiwało zażalenie. Nie pozbawia to jednak zainteresowanego podmiotu drogi odwoławczej, ponieważ może on odwołać się od decyzji, której podstawę wydania stanowiło wspomniane postanowienie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

17 senatorów głosowało za, 54 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 17)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka osiemnasta ma na celu ograniczenie obowiązku prowadzenia negocjacji przez operatora publicznej sieci telekomunikacyjnej tylko do negocjacji w sprawie umowy o połączeniu sieci, a nie umów o szerszym charakterze, to jest umów o dostępie telekomunikacyjnym.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

I wyświetlamy wyniki.

9 senatorów głosowało za, 59 - przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 18)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewiętnasta eliminuje zbędne określenie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

74 senatorów głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 19)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta powoduje, że kryterium zasadności wniosku o zapewnienie dostępu telekomunikacyjnego będzie techniczna wykonalność dostępu i brak zagrożenia integralności sieci.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

12 senatorów głosowało za, 58 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 20)

Głosujemy łącznie nad poprawkami: dwudziestą pierwszą i czterdziestą ósmą. Mają one na celu  precyzyjniejszą implementację dyrektywy dotyczącej usługi powszechnej i wprowadzają obowiązek nałożenia na przedsiębiorców telekomunikacyjnych regulacji mających na celu ochronę użytkownika końcowego oraz uwzględnienia celów, jakimi muszą kierować się organy administracji łączności, to jest między innymi wspierania konkurencji, tworzenia i rozwoju sieci oraz ochrony interesów obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o wyświetlenie wyników.

74 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 21)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka dwudziesta trzecia powoduje, iż prezes URTiP będzie musiał powołać biegłego rewidenta do badania rocznego sprawozdania rachunkowości regulacyjnej oraz kalkulacji kosztów w uzgodnieniu z przedsiębiorstwem, którego badanie dotyczy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

73 senatorów głosowało za, 1 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 22)

Poprawka została przyjęta.

Poprawki: dwudziesta piąta, pięćdziesiąta trzecia i sześćdziesiąta pierwsza nakładają na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązek identyfikacji użytkowników usługi przedpłaconej. Obowiązek ten będzie dotyczył jedynie umów i usług świadczonych na podstawie tych umów po dniu wejścia w życie ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

25 senatorów głosowało za, 51 - przeciw. (Głosowanie nr 23)

Poprawki zostały odrzucone.

Poprawka dwudziesta szósta pozwala na ustalenie harmonogramu dostosowania sieci do realizacji uprawnienia abonentów do przenoszenia numeru.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

11 senatorów głosowało za, 61 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 24)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwudziesta siódma ma charakter porządkowy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

75 senatorów głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 25)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta ósma zmniejsza udział przedsiębiorcy telekomunikacyjnego w pokryciu dopłaty do nierentownych usług powszechnych z 1% do 0,5% przychodów.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

10 senatorów głosowało za, 61 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 26)

Wniosek oczywisty: poprawka została odrzucona.

Głosujemy łącznie nad poprawkami: dwudziestą dziewiątą i pięćdziesiątą czwartą. Przenoszą one do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulację pozwalającą uznać za koszty pozyskania przychodu kwoty dopłat i opłat telekomunikacyjnych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Jednogłośne poparcie - 76 senatorów było za. (Głosowanie nr 27)

Poprawka trzydziesta pozwala określić w rezerwacji częstotliwości obszar, na którym mogą być wykorzystywane częstotliwości oraz skreśla niezdefiniowane składniki rezerwacji częstotliwości.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

75 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 28)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzydziesta pierwsza ma charakter porządkowy, ponieważ konkurs w zakresie rezerwacji częstotliwości przeprowadza jedynie przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, miłościwie nam aktualnie panująca Danuta Waniek, która nam się przysłuchuje.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

74 senatorów głosowało za, 1 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 29)

Poprawka została przyjęta.

Trzydziesta druga...

(Głos z sali: Nie ma pani Danuty Waniek.)

Proszę? Nie ma pani minister? W wiadomym mi pokoju ogląda nas w telewizji.

(Wesołość na sali)

(Głos z sali: Numer pokoju?)

(Głos z sali: Podejrzane.)

(Senator Franciszek Bachleda-Księdzularz: Nie wiadomo, czy podejrzana jest informacja o tym, że pani Waniek nas obserwuje, czy podejrzane jest to, co powiedział pan marszałek.)

Zbił mnie pan z pantałyku.

Poprawka trzydziesta druga precyzuje sposób przeprowadzenia konkursu w sprawie rezerwacji częstotliwości. Zgodnie z nią, decydującym kryterium oceny ofert w przypadku konkursu jest zachowanie warunków konkurencji.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Jednogłośne poparcie - 76 senatorów było za. (Głosowanie nr 30)

Poprawka trzydziesta trzecia ma charakter redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

76 głosów zostało oddanych, wszystkie za. (Głosowanie nr 31)

Poprawka trzydziesta czwarta wprowadza wymóg wyrażenia zgody na przejęcie uprawnień i obowiązków przez podmiot nabywający rezerwację częstotliwości.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Wynik identyczny z poprzednim: wszystkich 76 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 32)

Poprawka trzydziesta piąta wprowadza, ze względu na konieczność zachowania warunków konkurencji, wymóg zasięgnięcia przez prezesa URTiP opinii prezesa UOKiK przy wydawaniu decyzji o zmianie rezerwacji częstotliwości.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

74 senatorów poparło tę poprawkę, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 33).

Poprawka trzydziesta szósta uściśla postępowanie w przypadku naruszenia zasad wykorzystywania częstotliwości przeznaczonej do rozpowszechniania lub rozprowadzania programów radiowych lub telewizyjnych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

73 senatorów głosowało za, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 34)

Poprawka trzydziesta siódma ma na celu zapobiec tworzeniu wtórnego rynku spekulacji numeracją.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

74 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 35)

Poprawka trzydziesta ósma określa zasady postępowania w wypadku przydzielenia numerów o wyjątkowej wartości gospodarczej. W takim wypadku prezes URTiP będzie zobowiązany do przeprowadzenia konsultacji i ewentualnego postępowania przetargowego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

No trudno, pani senator Alicja nie chce nam... Poprawiła się.

Dziękuję, wyświetlamy wyniki.

Oddano 76 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 36)

Poprawka trzydziesta dziewiąta ma na celu zagwarantowanie rozpowszechniania programów i usług szerokoekranowych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Jednogłośne poparcie - 76 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 37)

Głosujemy nad poprawkami: czterdziestą i czterdziestą pierwszą, które powodują, iż organem regulacyjnym w zakresie cyfrowych transmisji będzie, tak jak obecnie, prezes URTiP, a nie przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Ponadto poprawka czterdziesta pierwsza usuwa wewnętrzną sprzeczność przepisu w zakresie kompetencji obu organów.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

17 senatorów głosowało za, 56 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 38)

Poprawki zostały odrzucone.

Poprawka czterdziesta druga pozwala wydać decyzję dotyczącą pozwolenia radiowego w terminie późniejszym niż przewidziane w ustawie sześć tygodni w przypadku konieczności dokonania uzgodnień międzynarodowych, do których Polska zobligowana jest na mocy zawartych umów lub porozumień.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o wyświetlenie wyniku.

75 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 39)

Poprawka czterdziesta trzecia dotyczy doprecyzowania przepisu regulującego zagadnienie instalowania w urządzeniach końcowych abonenta plików tekstowych bądź oprogramowania i wprowadza możliwość wyrażenia sprzeciwu wobec takich działań podmiotu świadczącego usługi drogą elektroniczną bądź wymogu uprzedniego uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 75 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 40)

Poprawka czterdziesta czwarta umożliwia organom odpowiedzialnym za ściganie przestępstw i bezpieczeństwo publiczne wnioskowanie do prezesa URTiP o wprowadzenie ograniczeń w świadczeniu usług telekomunikacyjnych w sytuacji szczególnego zagrożenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

76 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 41)

Czyli wszyscy poparliśmy tę poprawkę.

Poprawka czterdziesta piąta ma charakter porządkowy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

73 senatorów głosowało za, 1 pani senator nie głosowała. (Głosowanie nr 42)

Poprawka czterdziesta szósta ma charakter porządkowy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 76 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 43)

Poprawka czterdziesta siódma ma również charakter porządkowy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 76 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 44)

Poprawka czterdziesta dziewiąta powoduje, że decyzje w sprawach o ustalenie znaczącej pozycji rynkowej oraz nałożenia obowiązków regulacyjnych będą podlegały natychmiastowemu wykonaniu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

75 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 45)

Poprawka pięćdziesiąta powoduje, że na postanowienia prezesa UOKiK, jako organu współuczestniczącego w trybie art. 106 kodeksu postępowania administracyjnego w wydaniu decyzji przez prezesa URTiP, nie będzie przysługiwało odwołanie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

65 senatorów głosowało za, 2 - przeciw, 9 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 46)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka pięćdziesiąta pierwsza ujednolica terminologię ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Wszystkich 76 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 47)

Poprawka pięćdziesiąta druga dotyczy kodeksu wykroczeń i powoduje, że karalne będzie prowadzenie działalności telekomunikacyjnej bez uzyskania wpisu w rejestrze.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

10 senatorów głosowało za, 57 - przeciw, 9 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 48)

Poprawka przyjęta... Przepraszam, poprawka została odrzucona.

Poprawka pięćdziesiąta piąta ma na celu ograniczenie zakresu stosowania nowych obowiązków wobec podmiotów uznanych na mocy starej regulacji za operatorów o znaczącej pozycji rynkowej.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

76 senatorów było jednogłośnie za. (Głosowanie nr 49)

Nad poprawkami pięćdziesiątą szóstą, pięćdziesiątą siódmą i pięćdziesiątą dziewiątą głosujemy łącznie. Poprawka pięćdziesiąta szósta ma spowodować, że opłaty z tytułu dostępu do budynków infrastruktury będą ustalane na podstawie przejrzystych i obiektywnych kryteriów zapewniających równe traktowanie użytkowników. Poprawka pięćdziesiąta siódma ma na celu dostosowanie przepisu przejściowego do terminologii stosowanej w ustawie. Poprawka pięćdziesiąta dziewiąta nakazuje stosowanie przejrzystych i obiektywnych kryteriów zapewniających równe traktowanie użytkowników przy ustalaniu cen w zakresie dostępu do sieci.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

75 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 50)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka pięćdziesiąta ósma nakazuje prezesowi URTiP ustalić wysokość opłat w przypadku braku możliwości ustalenia kosztów, zgodnie z ustawowym obowiązkiem ciążącym na przedsiębiorcy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

13 senatorów głosowało za, 60 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 51)

Poprawka sześćdziesiąta pozwala na stosowanie wobec przedsiębiorców mających znaczącą pozycję rynkową dotychczasowych aktów wykonawczych do momentu wydania nowych decyzji na podstawie nowej ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

73 senatorów głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 52)

Do spisu treści

Teraz głosujemy nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, z poprawkami, które przed chwilą przyjęliśmy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Stwierdzam, że 75 senatorów było jednogłośnie za. (Głosowanie nr 53)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy - Prawo telekomunikacyjne.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych oraz niektórych innych ustaw.

Przypominam, że wyczerpaliśmy już odpowiednie procedury i możemy przystąpić do głosowania.

Do spisu treści

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przygotowała projekt uchwały, w którym wnosi o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Projekt ten poddamy teraz pod głosowanie.

Kto z państwa jest za przyjęciem tego projektu uchwały?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Do spisu treści

72 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 54)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych oraz niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

Przypominam, że w przerwie odbyło się posiedzenie połączonych Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, które przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Zapraszam sprawozdawcę, panią senator Marię Berny.

Do spisu treści

Senator Maria Berny:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej obradowały wczoraj nad poprawkami zgłoszonymi do ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Na posiedzeniu komisji panowała atmosfera pełnego zrozumienia dla faktu, że wszystkie poprawki proponowane tutaj - mimo że jak najbardziej uzasadnione - nie zapewniają w całości bezpieczeństwa imprez. W związku z tym będziemy musieli powrócić do tej tematyki na następnych posiedzeniach Senatu.

Chciałabym powiedzieć, że komisja przyjęła wszystkie poprawki, które zostały zgłoszone zarówno przez Komisję Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, jak i przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Poprawki zgłoszone w czasie debaty przeze mnie i przez senatora Zychowicza zostały przez nas wycofane. Nie zostały one wycofane dlatego, że uznaliśmy je za merytorycznie nieuzasadnione, tylko dlatego, że niestety poruszały materię, której w ustawie matce nie nowelizował Sejm.

Tak więc komisje proponują, żeby Wysoki Senat przyjął poprawki czwartą, szóstą, dziewiątą, jedenastą, trzynastą, czternastą, piętnastą, siedemnastą, osiemnastą i dziewiętnastą.

Wnoszę też, Panie Marszałku, żeby nad poprawkami: czwartą, szóstą, jedenastą, trzynastą, czternastą, siedemnastą, osiemnastą i dziewiętnastą głosować łącznie.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo, Pani Senator. Ale prosiłbym może o przedstawienie wniosku na piśmie, bo trzeba by być wybitnym i mieć pamięć...

(Senator Maria Berny: Proszę bardzo. Nie schodzę z trybuny, ponieważ za chwilę pan marszałek zaproponuje mi, żebym zabrała głos w sprawie uzasadnienia mojego wniosku.)

Tak jest, mogą teraz zabrać głos wnioskodawcy i sprawozdawcy.

Pani senator Maria Berny, proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Maria Berny:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Chciałabym poprosić, żebyście państwo - mimo że moja poprawka wydaje się kontrowersyjna - jeszcze przez moment zastanowili się nad nią. Jest to poprawka w moim głębokim przekonaniu bardzo ważna...

(Głos z sali: Która poprawka?)

(Senator Teresa Liszcz: Trzecia.)

(Głos z sali: Druga i trzecia.)

Tak, chodzi o poprawki drugą i trzecią. Te dwie poprawki dotyczą problemów partycypowania przez organizatora imprezy w kosztach ponoszonych przez policję w trakcie zabezpieczania imprez. Chciałabym się tutaj posłużyć liczbami. Otóż w roku dwudziestym trzecim policja zabezpieczała osiem tysięcy siedemset trzynaście imprez. To jest ogromna kwota...

(Głos z sali: Kiedy?)

(Głos z sali: Sto lat temu?)

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: W 1923?)

W 2003 r.

(Głos z sali: Aaaaa!)

(Rozmowy na sali)

Nie tak powiedziałam? Przepraszam bardzo. Oczywiście, pomyliłam się: w 2003 r. Może do tej pomyłki doszło dlatego, że na sali jest wielki ruch i jestem troszkę zdezorientowana, bo nie wiem, czy państwo chcą tego słuchać, czy nie.

(Głos z sali: Chcą!)

(Głos z sali: Bardzo, bardzo.)

Wobec tego jeszcze raz... (Wesołość na sali)

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Chcą, ale nie wiemy czy do tego stopnia, żeby jeszcze raz... Prośby o bis nie było.) (Wesołość na sali)

Panie Marszałku, chcę zwrócić uwagę, że ustawa, o której mówimy jest naprawdę szalenie ważna, a poprawka, o której chcę powiedzieć, ma niesłychany wpływ na nasze poczucie bezpieczeństwa. Otóż proszę zwrócić uwagę, że w roku 2003, czyli w minionym roku, policja zabezpieczała osiem tysięcy siedemset trzynaście imprez - to jest ogromna liczba, wymagająca ogromnego zaangażowania policji - i że w tym roku odnotowano dwieście dwadzieścia osiem chuligańskich ekscesów, w tym czterdzieści jeden przed imprezami, co jest bardzo ważne, sto siedemnaście w ich trakcie, czterdzieści pięć po ich zakończeniu, a dwadzieścia pięć incydentów miało miejsce na trasach przejazdu kibiców. Z tego powodu, Panie Senatorze Bułka, koszty poniesione przez policję z tytułu zabezpieczania imprez sportowych w 2003 r. wyniosły 15 milionów 500 tysięcy zł.

Nie jestem pewna, czy ta kwota 15 milionów 500 tysięcy zł, pochodząca z kieszeni podatnika nie powinna być w rzeczywistości, przynajmniej częściowo, pokryta przez organizatorów imprez. Wiem, że państwo jesteście dzisiaj w jakimś takim nieskoordynowanym nastroju, ale bardzo proszę, żebyście poparli te poprawki. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo. Pragnę zapewnić panią senator, że przynajmniej nasz klub jest całkowicie skoordynowany.

Pan senator Zbigniew Zychowicz może zabrać głos, proszę bardzo.

(Senator Zbigniew Zychowicz: Dziękuję uprzejmie.)

Pan senator Krzysztof Jurgiel? Nie ma go.

Pan senator Józef Sztorc?

Do spisu treści

Senator Józef Sztorc:

Panie Marszałku, Państwo Senatorowie, proszę o wykreślenie pktu 2a z art. 21. Jest w nim napisane, że obserwator z ramienia właściwego związku sportowego niewykonujący poleceń porządkowych wydawanych przez policję podlega karze.

Chciałbym państwu powiedzieć, że obserwator jest na meczu tylko po to, żeby oceniać sędziów. Nie odgrywa tam żadnej roli, że tak powiem, funkcyjnej, trudno więc karać obserwatora. On może tylko uciekać, kiedy kibice rzucają kamieniami, albo policja powie: wiejemy wszyscy. Dziękuję bardzo.

(Senator Jerzy Adamski: Może przerwać mecz...)

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Pan senator Józef Sztorc wie, co mówi, bo sam jest obserwatorem.)

Oczywiście, jestem obserwatorem od dwudziestu lat i wiem, co mówię.

(Senator Jerzy Adamski: Ile razy uciekał?)

(Głos z sali: My nie wiejemy.) (Rozmowy na sali)

Oczywiście, jestem obserwatorem meczów piłki nożnej.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pan senator Stanisław Huskowski może zabrać głos, ale nie chce.

Przypominam, że pani senator Maria Berny i pan senator Zbigniew Zychowicz wycofali swoje poprawki: pierwszą, piątą, siódmą, ósmą, dwunastą i dwudziestą, druk nr 735.

Czy ktoś z państwa chce te poprawki podtrzymać? Nie widzę chętnych.

Do spisu treści

Przystępujemy zatem do głosowania.

Czy jest zgoda na łączne głosowanie nad poprawkami: czwartą, szóstą, jedenastą, trzynastą, czternastą, siedemnastą, osiemnastą i dziewiętnastą, o co prosiła pani senator sprawozdawca?

(Głos z sali: Jest.)

Dobrze. Przepraszam bardzo, ale musimy zrobić troszkę buchalterii, bo tych zmian jest tyle, że...

Głosujemy łącznie nad poprawkami drugą i trzecią. Poprawki te nakładają na organizatorów imprez masowych o podwyższonym ryzyku obowiązek pokrywania części kosztów udziału policji w zapewnianiu bezpieczeństwa i porządku w związku z daną imprezą.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Rezultat głosowania: 20 głosów za, 46 - przeciw, 7 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 55)

Teraz głosujemy łącznie nad poprawkami: czwartą, szóstą, jedenastą, trzynastą, czternastą, siedemnastą, osiemnastą i dziewiętnastą.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

73 głosy za. (Głosowanie nr 56)

Poprawki przyjęliśmy jednogłośnie.

Poprawka dziewiąta ma charakter redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

73 głosy za. (Głosowanie nr 57)

Ta poprawka również została przyjęta jednogłośnie.

Poprawka dziesiąta zmierza do nałożenia na instytucje zagraniczne obowiązku przekazywania komendantowi informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

16 głosów za, 54 - przeciw, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 58)

Poprawka piętnasta ma charakter redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

73:0. (Głosowanie nr 59)

Poprawka szesnasta wyłącza możliwość karania obserwatora z ramienia właściwego związku sportowego za niewykonanie poleceń policji.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo.

24 głosy za, 41 - przeciw, 8 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 60)

Stwierdzam, że poprawka została odrzucona. W ten sposób uchwaliliśmy nierealizowalny przepis tej ustawy.

Do spisu treści

Teraz głosujemy nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

73 senatorów było jednogłośnie za. (Głosowanie nr 61)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, która ustosunkowała się do wniosków przedstawionych w toku debaty.

Zapraszam do mównicy panią senator Ewę Serocką, sprawozdawczynię.

Do spisu treści

Senator Ewa Serocka:

Dziękuję bardzo.

Wczoraj odbyło się posiedzenie komisji, na którym zgłoszono dodatkową poprawkę. Poprawka pierwsza została przyjęta przez komisję, poprawka druga została odrzucona. Komisja rekomenduje więc przyjęcie poprawki pierwszej, czyli wnosi o jej pozytywne przegłosowanie. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Jurgiel mógłby jeszcze zabrać głos, ale go nie ma.

Do spisu treści

Przystępujemy zatem do głosowania.

Poprawka pierwsza skraca z dwóch miesięcy do jednego miesiąca termin rozpoznania skargi na przewlekłość postępowania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

71 głosów za, 2 - przeciw. (Głosowanie nr 62)

Poprawka druga obniża ze 100 zł do 50 zł wysokość opłaty, jakiej podlega skarga na przewlekłość postępowania.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

16 głosów za, 55 - przeciw, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 63)

Do spisu treści

Przystępujemy zatem do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, z poprawką, którą przyjęliśmy przed chwilą.

Kto z państwa jest za przyjęciem uchwały?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Wszystkich 72 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 64)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki.

Wybiła 12.30, dziękuję państwu i zapraszam...

(Senator Jolanta Danielak: Przepraszam bardzo, ale tym razem to będzie marszałek Kutz.)

A, przepraszam bardzo. Nie ukrywam, że moje spojrzenie zawsze kieruje się w lewą stronę i pada na panią senator Danielak.

Dziękuję bardzo.

 


66. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu