85. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu


(Wznowienie posiedzenia o godzinie 11 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczą: wicemarszałek Ryszard Jarzembowski, marszałek Longin Pastusiak oraz wicemarszałkowie Jolanta Danielak i Kazimierz Kutz)

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dzień dobry państwu.

Wznawiam posiedzenie.

Na początek komunikat: bardzo proszę senatorów z klubu "Lewica razem" o to, aby po oddaniu głosów udali się na zebranie klubowe do sali nr 217.

Przystępujemy do rozpatrzenia punktu czterdziestego siódmego porządku obrad - zwracam państwa uwagę, że jest to rekord w dziejach Senatu - sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich o wniosku oskarżyciela prywatnego w sprawie wyrażenia przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Józefa Sztorca.

Informuję, że w dniu 27 stycznia 2005 r. marszałek Senatu skierował do Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich wniosek oskarżyciela prywatnego w sprawie wyrażenia zgody na pociągnięcie senatora Józefa Sztorca do odpowiedzialności karnej.

Komisja na posiedzeniach 16 lutego i 16 czerwca rozpatrzyła ten wniosek, a następnie uchwaliła swoje sprawozdanie w tej sprawie. Jest ono w druku nr 998.

Bardzo proszę sprawozdawcę komisji, pana senatora Jerzego Adamskiego, o zabranie głosu i przedstawienie sprawozdania komisji.

Do spisu treści

Senator Jerzy Adamski:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Tak jak pan marszałek powiedział, 18 stycznia na ręce pana marszałka Pastusiaka wpłynął wniosek o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej pana senatora Józefa Sztorca. W uzasadnieniu wniosku czytamy, że w dniu 1 lipca 2004 r. w Telewizji Polskiej SA w Warszawie, przy ulicy Woronicza 17, odbyło się nagranie programu telewizyjnego "Sprawa dla reportera", prowadzonego przez redaktor Elżbietę Jaworowicz.

Powstało ono z inicjatywy pana Marka Łazarskiego, który zarzucił Regionalnemu Zarządowi Gospodarki Wodnej w Krakowie, że został niesłusznie oskarżony przez regionalny zarząd gospodarki wodnej o nieprawidłowości w wykonywaniu robót i rzekome przywłaszczenie mienia Skarbu Państwa.

W nagraniu tym oprócz prowadzącej program Elżbiety Jaworowicz i dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Tadeusza Litewki uczestniczył pan Marek Łazarski oraz posłowie i senatorowie, a wśród nich pan senator Józef Sztorc.

W trakcie dyskusji pan Józef Sztorc, senator Rzeczypospolitej, wystąpił z bezpośrednim oskarżeniem wobec dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz pracowników tej instytucji. Miał powiedzieć, że szuka się złodzieja w Łazarskim, a nie widzi się złodziei w innych osobach, wskazując w sposób jednoznaczny na dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej.

Komisja na swym pierwszym posiedzeniu poprosiła o uzupełnienie wniosku o skierowanie sprawy do sądu. Takie uzupełnienie wpłynęło i na posiedzeniu w dniu 16 czerwca komisja, przy jednym tylko głosie wstrzymującym, postanowiła przedstawić Wysokiej Izbie wniosek o nieuchylenie immunitetu pana senatora Sztorca.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania do pana senatora sprawozdawcy Jerzego Adamskiego? Nie.

Dziękuję.

Przypominam, że zgodnie z Regulaminem Senatu, Senat rozpatruje sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich bez przeprowadzania dyskusji.

Senator, którego dotyczy wniosek, może złożyć wyjaśnienia, a senatorom przysługuje prawo zadawania pytań w tej sprawie.

Czy pan senator Józef Sztorc chce zabrać głos?

(Senator Józef Sztorc: Myślę, że pan senator przewodniczący wszystko już komisji powiedział. Dziękuję.)

Dziękuję bardzo. Pan senator Józef Sztorc nie skorzystał z tego przywileju.

Przystępujemy zatem do głosowania tajnego w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Józefa Sztorca.

Bardzo proszę, aby w tej procedurze, oprócz senatorów sekretarzy tutaj urzędujących, wziął jeszcze udział pan senator Sławomir Izdebski. Bardzo proszę o pomoc.

Przypominam, że Senat wyraża zgodę na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności karnej w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów ustawowej liczby senatorów. A więc musiałoby to być przynajmniej pięćdziesiąt jeden głosów. Nieuzyskanie wymaganej większości głosów oznacza podjęcie uchwały o niewyrażeniu zgody na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności karnej.

Jeszcze raz przypominam, że we wszystkich sprawach personalnych w Senacie, mimo różnych nacisków, nadal obowiązuje zasada tajnego głosowania.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania tajnego w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Józefa Sztorca.

O przeprowadzenie głosowania tajnego proszę senatorów sekretarzy, senatora Janusza Bargieła, senator Krystynę Doktorowicz i senatora Sławomira Izdebskiego.

Jako ciekawostkę, zwłaszcza dla młodych senatorów, podam, że do tej pory był jeden przypadek wyrażenia zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora. Było to w roku 1993, w drugiej kadencji, jak niektórzy z nas pamiętają, i dotyczyło senatora Czarnockigo, w zasadzie na jego własne życzenie, bo to, co on tutaj mówił, sprawiło, że nawet najbardziej przekonani do jego racji, no niestety, odwrócili się o 180°. Był taki przypadek, więc nie jest prawdą, jeżeli ktoś mówi, że Senat chroni swoich współtowarzyszy.

Bardzo proszę, żeby senator Izdebski rozdał karty do głosowania, tylko nie po uważaniu, a wszystkim senatorom.

Czy wszyscy panie i panowie senatorowie, oprócz senatora Bieli, mają już karty do głosowania? Senator Biela też będzie ją miał, już za chwilę. Proszę ją doręczyć.

Kartę do głosowania tajnego, Panie Senatorze. Pan jest roztargniony od samego rana, widzę, zresztą jak na profesora przystało.

Wszyscy mają już karty do głosowania?

Przypominam, że na karcie do głosowania należy postawić tylko jeden znak "x". Karta, na której postawiono więcej niż jeden znak "x" lub nie postawiono żadnego znaku, zostanie uznana za głos nieważny.

Bardzo proszę, aby pani senator z najlepszą dykcją, czyli Krystyna Doktorowicz, zechciała odczytać w porządku alfabetycznym nazwiska senatorów, a wyczytanych senatorów bardzo proszę, żeby zechcieli wrzucać karty do urny.

Czy wszyscy państwo, jeszcze raz pytam, mają już karty? Tak, dobrze. Oprócz mnie oczywiście, bo o mnie jak zwykle senatorowie sekretarze zapomnieli. Dobrze.

Bardzo proszę, pani senator Krystyna Doktorowicz.

Senator Sekretarz
Krystyna Doktorowicz:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Panie i panowie senatorowie:

senator Jerzy Adamski

senator Andrzej Anulewicz

senator Franciszek Bachleda-Księdzularz

senator Marek Balicki

senator Janusz Bargieł

senator Tadeusz Bartos

senator Maria Berny

senator Adam Biela

senator Janusz Bielawski

senator January Bień

senator Franciszek Bobrowski

senator Krystyna Bochenek

senator Krzysztof Borkowski

senator Władysław Bułka

(Rozmowy na sali)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Jeszcze raz bardzo proszę, aby senatorowie z klubu "Lewica razem" po oddaniu głosu udali się do pokoju nr 217.

Senator Sekretarz
Krystyna Doktorowicz:

senator Czesława Christowa

senator Andrzej Chronowski

senator Zygmunt Cybulski

senator Gerard Czaja

senator Jolanta Danielak

senator Kazimierz Drożdż

senator Bernard Drzęźla

senator Henryk Dzido

senator Józef Dziemdziela

senator Genowefa Ferenc

senator Witold Gładkowski

senator Zbigniew Gołąbek

senator Stanisław Huskowski

senator Sławomir Izdebski

senator Andrzej Jaeschke

senator Zdzisława Janowska

senator Zdzisław Jarmużek

marszałek Ryszard Jarzembowski, wyróżniam pana marszałka,

senator Kazimierz Jaworski

senator Krzysztof Jurgiel

senator Dorota Kempka

senator Apolonia Klepacz

senator Janusz Konieczny

senator Aleksandra Koszada

senator Marian Kozłowski

senator Zbigniew Kruszewski

senator Olga Krzyżanowska

senator Zbigniew Kulak

senator Anna Kurska

senator Irena Kurzępa

senator Kazimierz Kutz, a także marszałek,

senator Grzegorz Lato

senator Marian Lewicki

senator Grzegorz Lipowski

senator Teresa Liszcz

senator Bogusław Litwiniec

senator Janusz Lorenz

senator Mirosław Lubiński

senator Włodzimierz Łęcki

senator Władysław Mańkut

senator Jerzy Markowski

senator Ryszard Matusiak

senator Grzegorz Matuszak

senator Bogusław Mąsior

Pan senator Bogusław Mąsior blokuje dostęp do urny.

(Senator Bogusław Mąsior: Ja nie blokuję, tylko tu stoję.)

senator Mieczysław Mietła

senator Stanisław Nicieja

senator Grzegorz Niski

marszałek Longin Pastusiak

senator Kazimierz Pawełek

senator Wojciech Pawłowski

senator Jerzy Pieniążek

senator Krzysztof Piesiewicz

senator Wiesław Pietrzak

senator Zbyszko Piwoński

senator Sergiusz Plewa

senator Bogdan Podgórski

senator Lesław Podkański

senator Jolanta Popiołek

senator Zbigniew Religa, profesor, kandydat na prezydenta,

(Wesołość na sali)

senator Zbigniew Romaszewski

senator Tadeusz Rzemykowski

senator Wiesława Sadowska

senator Janina Sagatowska

senator Wojciech Saługa

senator Ewa Serocka

(Głos z sali: Kandydat na posła.)

senator Krystyna Sienkiewicz

senator Dorota Simonides

senator Zofia Skrzypek-Mrowiec

senator Robert Smoktunowicz

senator Jerzy Smorawiński

senator Andrzej Spychalski

senator Henryk Stokłosa

senator Alicja Stradomska

senator Elżbieta Streker-Dembińska

senator Jerzy Suchański

senator Jan Szafraniec

senator Józef Sztorc

senator Krzysztof Szydłowski

senator Maria Szyszkowska, kandydatka,

senator Klemens Ścierski

senator Andrzej Wielowieyski

senator Edmund Wittbrodt

senator Tadeusz Wnuk

senator Zbigniew Zychowicz

senator Marian Żenkiewicz

senator Krystyna Doktorowicz

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Czy wszyscy państwo oddali głosy? Nie słyszę zaprzeczenia, uznaję więc, że wszyscy.

Ogłaszam przerwę do godziny 11.45.

(Głos z sali: Do której?)

Do godziny 11.45, ponieważ nasi senatorowie sekretarze mają wykształcenie humanistyczne i w rachunkach niekoniecznie muszą być biegli. Dziękuję.

(Przerwa w obradach od godziny 11 minut 16 do godziny 11 minut 54)

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Wznawiam obrady.

Powracamy do rozpatrzenia punktu czterdziestego siódmego porządku obrad: sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich o wniosku oskarżyciela prywatnego w sprawie wyrażenia przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Józefa Sztorca.

Ogłaszam wyniki tajnego głosowania w sprawie wyrażenia przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Józefa Sztorca.

Odczytam protokół tajnego głosowania w tej sprawie.

Wyznaczeni przez marszałka Senatu do przeprowadzenia tajnego głosowania sekretarze Senatu Krystyna Doktorowicz, Janusz Bargieł i Sławomir Izdebski stwierdzają, że w głosowaniu tajnym w sprawie wyrażenia zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Józefa Sztorca oddano 84 głosy i wszystkie były ważne. 15 senatorów głosowało za, 64 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. Przypominam, że bezwzględna większość ustawowej liczby senatorów wynosi 51.

Do spisu treści

To oznacza, że Senat podjął uchwałę w sprawie niewyrażenia przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej senatora Józefa Sztorca.

(Senator Józef Sztorc: Dziękuję.)

Dziękuję bardzo.

Proszę państwa, zanim powrócimy do punktu pierwszego porządku obrad, kilka informacji porządkowych, organizacyjnych, które mogą mieć znaczenie dla państwa w najbliższych tygodniach.

Otóż następne, osiemdziesiąte szóste posiedzenie Senatu jest planowane na dni 19, 20 i 21 lipca, z tym że musimy się liczyć z możliwością jego przedłużenia na 22 lipca i to nie ze względu na tę datę, ale na bogactwo porządku obrad.

(Senator Janusz Lorenz: A kiedy będzie następne?)

Następne posiedzenie, czyli osiemdziesiąte siódme, odbędzie się najprawdopodobniej 28 lipca.

(Głos z sali: 28 lipca?)

Tak, 28 lipca. A definitywnie ostatnie posiedzenie Senatu odbędzie się najprawdopodobniej w okolicach 5 września. Chciałbym, żebyście państwo w swoich planach kampanijno-urlopowych zechcieli wziąć te daty pod uwagę.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem w Unii Europejskiej.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały w tej sprawie wspólne sprawozdanie.

Zapraszam panią senator Ewę Serocką, żeby zechciała nas zapoznać z przebiegiem obrad.

Do spisu treści

Senator Ewa Serocka:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! W dniu 13 lipca 2005 r. odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Spraw Unii Europejskiej. Obie komisje przygotowały pięć poprawek zawartych w druku senackim nr 983Z. Proszę państwa senatorów o ich pozytywne rozpatrzenie, czyli o przyjęcie tych poprawek. Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Przypominam, że w toku debaty komisje przedstawiły wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy. Będziemy głosowali w kolejności nad poprawkami.

Poprawka pierwsza określa termin, w jakim powinny wyrazić swoją opinię właściwe komisje w sprawach stanowisk rządu zawartych w informacjach o przebiegu procedur stanowienia prawa w Unii Europejskiej.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Jednogłośne stanowisko na "tak", 79 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 1)

Poprawka druga skreśla wymóg składania pisemnych informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektu aktu prawnego w Radzie Unii Europejskiej.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

76 senatorów głosowało za, 4 - przeciw. (Głosowanie nr 2)

Poprawka trzecia ma na celu umożliwienie rozpatrywania informacji Rady Ministrów na wspólnym posiedzeniu komisji obu Izb parlamentu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję bardzo.

79 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 3)

Poprawki czwarta i piąta powodują, iż uprawnionym do reprezentowania rządu przed właściwymi komisjami nie musi już być wyłącznie członek Rady Ministrów, ale wskazany zgodnie z ustawą o Radzie Ministrów jej przedstawiciel.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

77 senatorów głosowało za, 3 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 4)

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad całością wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

78 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 5)

Oznacza to, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Blisko mównicy jest już pan senator Zbyszko Piwoński, sprawozdawca połączonych komisji.

Bardzo proszę.

Do spisu treści

Senator Zbyszko Piwoński:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Na wspólnym posiedzeniu obydwu połączonych komisji ponownie potwierdziliśmy wszystkie poprawki zgłoszone zarówno przez jedną, jak i drugą komisję. Poprawki, które zostały zgłoszone w czasie obrad Senatu, a mianowicie jedna ze zgłaszanych przeze mnie oraz druga pana senatora Wielowieyskiego, nie uzyskały poparcia.

Panie Senatorze, żałuję, że pana nie było, bo sama idea była słuszna, poprawkę należało jedynie zmodyfikować, a nie mogliśmy tego uczynić bez pańskiego udziału i dlatego nie została ona przyjęta.

(Wicemarszałek Ryszard Jarzembowski: Panie Senatorze, tu nie wyrażamy żali, a jedynie sprawozdajemy.)

Poprawka szósta nie została przyjęta z tego tytułu, że wprawdzie jest zgodna z dyrektywą unijną w tej sprawie, ale na razie nie została znowelizowana ustawa o zamówieniach publicznych. Ażeby nie doprowadzać do niezgodności ustaw, również ta poprawka nie mogła uzyskać poparcia.

Proszę panie i panów senatorów o poparcie wszystkich poprawek, z wyjątkiem szóstej i dwudziestej czwartej.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Piwoński może jeszcze zabrać głos jako wnioskodawca, ale nie wyraża chęci.

Pan senator Andrzej Wielowieyski, proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Andrzej Wielowieyski:

Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.

Wysoka Izbo, ja jednak wnoszę o podjęcie mojej poprawki, która dotyczy stwierdzenia w ostatnim artykule, że rząd ma obowiązek co roku przedłożyć Sejmowi sprawozdanie z realizacji tejże ustawy.

Dwa zdania. Sprawa partnerstwa publiczno-prywatnego jest niezwykle istotnym instrumentem i instytucją rozwojową, przyjmowaną teraz w Europie jako swojego rodzaju hasło wiodące. Równocześnie jednak towarzyszą temu oczywiste, bardzo duże niebezpieczeństwa, ponieważ wiemy, co może nam grozić na styku gospodarki prywatnej i publicznej. W związku z tym trzeba do tego podejść ze szczególną uwagą, pan przewodniczący Piwoński zwrócił uwagę na to, że sprawa jest poważna i trzeba ją docenić. Myślę, że ten obowiązek nie jest zbyt uciążliwy, wątpię w to, żeby rząd rzeczywiście się temu istotnie sprzeciwiał. Parlament powinien systematycznie, co najmniej przez okres kilku pierwszych lat, otrzymywać sprawozdanie nie o tym, jak funkcjonują ogólne wydatki, fundusze itd., ale o tym, jak funkcjonują te mechanizmy na styku dwóch sektorów, których współpraca jest tak ważna. Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania.

Poprawka pierwsza modyfikuje przepis ogólny, dotyczący obowiązków partnera prywatnego, czyniąc go zgodnym z zasadami języka prawnego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

80 senatorów głosowało za, jednogłośnie. (Głosowanie nr 6)

Poprawka druga skreśla zbędne wyrazy z przepisu wskazującego, kiedy partnerstwo publiczno-prywatne może stanowić sposób realizacji przedsięwzięcia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 82 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 7)

Poprawka trzecia doprecyzowuje przepis przewidujący możliwość wykonywania w ramach partnerstwa zadania publicznego wspólnego dla kilku podmiotów publicznych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

78 senatorów poparło, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 8)

Poprawki czwarta i piąta zmierzają do tego, aby w przypadku gdy wynagrodzenie partnera prywatnego w całości stanowi zapłata sumy pieniężnej ze środków podmiotu publicznego, stosować przepis dotyczący obowiązku uwzględniania przesłanek właściwych dla umów, których przedmiotem są świadczenia okresowe lub ciągłe, oraz przepis przewidujący możliwość pokrycia przez podmiot publiczny wszystkim oferentom części kosztów przygotowania oferty w przypadku przedsięwzięć szczególnie skomplikowanych lub wymagających zastosowania innowacyjnych rozwiązań.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

80 senatorów głosowało za, 2 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 9)

Poprawka szósta. W myśl tej poprawki podmiot publiczny, podejmując decyzję o zawarciu umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, obejmującej świadczenia okresowe lub ciągłe, na okres dłuższy niż cztery lata - a nie trzy lata, jak uchwalił Sejm - bierze pod uwagę przesłanki wynikające z przepisu prawa zamówień publicznych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

22 senatorów głosowało za, 57 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 10)

Poprawki siódma, czternasta, szesnasta i osiemnasta przewidują możliwość postanowienia w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym, że przekazanie składnika majątkowego po zakończeniu wykonywania umowy nastąpi na rzecz państwowej lub samorządowej osoby prawnej utworzonej na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych lub spółki handlowej z większościowym udziałem jednostki samorządu terytorialnego albo Skarbu Państwa.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

84 senatorów poparło, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 11)

Poprawka ósma uściśla przesłankę, jaką ma zastosować podmiot publiczny, zlecając tymczasowe wykonywanie obowiązków partnera prywatnego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

85 senatorów wyraziło jednogłośne poparcie. (Głosowanie nr 12)

Poprawka dziewiąta zwalnia z obowiązku uzyskiwania zgody prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w przypadku zlecenia przez podmiot publiczny wykonywania obowiązków partnera prywatnego z wolnej ręki.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

79 senatorów poparło, 3 było przeciw i 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 13)

Poprawka dziesiąta zastępuje błędny przepis, zakładający jako zasadę możliwość przenoszenia praw i obowiązków wynikających z zezwolenia lub koncesji, przepisem, zgodnie z którym, jeżeli realizowane przez dotychczasowego partnera prywatnego przedsięwzięcie wiąże się z prowadzeniem działalności gospodarczej, dla wykonywania której wymagane jest uzyskanie zezwolenia lub koncesji, wstąpienie w prawa dotychczasowego partnera prywatnego staje się skuteczne z dniem uzyskania przez podmiot wstępujący wymaganego zezwolenia lub koncesji.

Niezwykle skomplikowane jest to tłumaczenie.

Kto jest za?

Mimo wszystko za.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję bardzo.

79 senatorów głosowało za, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 14)

Poprawka jedenasta uściśla przepis dotyczący zadań ministra gospodarki w zakresie wzorów umów o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 86 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 15)

Poprawki dwunasta i piętnasta usuwają zmiany ustaw podatkowych zmierzające do niezaliczania do przychodów świadczeń związanych z przekazaniem przez podmiot publiczny partnerowi prywatnemu wkładu własnego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

82 senatorów poparło, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 16)

Poprawki trzynasta, dziewiętnasta i dwudziesta uściślają zmiany ustaw podatkowych zwalniające od podatku wkład własny podmiotu publicznego otrzymywany przez partnera prywatnego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 86 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 17)

Poprawka siedemnasta uściśla zmianę ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczącą nieuznawania za przychód udostępnienia przez podmiot publiczny partnerowi prywatnemu nieruchomości.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

81 głosów za, 5 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 18)

Poprawki: dwudziesta pierwsza, dwudziesta trzecia i dwudziesta piąta zastępują nowelizację obowiązującej ustawy o finansach publicznych, wprowadzającą obowiązek ujmowania w ustawie budżetowej i uchwałach budżetowych jednostek samorządu terytorialnego informacji dotyczących umów o partnerstwie publiczno-prywatnym, nowelizacją ustawy o finansach publicznych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2006 r., zmierzającą do tego samego celu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

84 głosy za, 2 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 19)

Poprawka dwudziesta druga uściśla nowelizację ustawy o działalności pożytku publicznego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Jednogłośne poparcie, 86 senatorów głosowało za. (Głosowanie nr 20)

Poprawka dwudziesta czwarta zobowiązuje rząd do przedkładania Sejmowi rocznych sprawozdań z wykonania ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

45 głosów za, 32 - przeciw, 9 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 21)

(Oklaski)

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad całością ustawy, wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

79 głosów za, 4 - przeciw, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 22)

Wynik ten upoważnia mnie do stwierdzenia, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Przypominam, że Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych zebrały się, przeanalizowały poprawki zgłoszone w debacie i teraz pani senator Krystyna Sienkiewicz przedstawi nam plon pracy komisji.

Do spisu treści

Senator Krystyna Sienkiewicz:

Dziękuję.

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Oprócz wcześniejszych trzynastu jednakowo brzmiących poprawek, dwóch wymienionych już przez pana marszałka, na posiedzeniach komisji w trakcie debaty zgłoszono dodatkowe poprawki. Po dyskusji i głosowaniach uzyskały one zdecydowane poparcie albo wszystkich obecnych - tak było z większością poprawek - albo większości przy jednym głosie przeciw. Mają one oczywiście różny ciężar gatunkowy: od doprecyzowujących przepisy do wprowadzających inne rozwiązania. Są także poprawki wspierane przez rząd.

Komisje przychyliły się do ich przyjęcia i o to samo bardzo proszę Wysoką Izbę. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Czy pani senator Krystyna Sienkiewicz jako wnioskodawca chciałaby jeszcze zabrać głos?

(Senator Krystyna Sienkiewicz: Dziękuję, nie.)

Pani senator Elżbieta Streker-Dembińska?

(Senator Elżbieta Streker-Dembińska: Dziękuję.)

Pan senator Zbigniew Gołąbek?

(Głos z sali: Nieobecny.)

Pan senator Mirosław Lubiński?

(Senator Mirosław Lubiński: Nie, dziękuję.)

Pani senator Krystyna Sienkiewicz wycofała swoje poprawki: szesnastą, dwudziestą szóstą i dwudziestą siódmą.

Czy ktoś z państwa chciałby je podtrzymać? Nie.

Do spisu treści

No to przystępujemy do głosowania.

Poprawka pierwsza wykreśla ze słowniczka definicję nieużywaną w dalszym tekście ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

80 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 23)

Poprawka druga zmienia definicję wykonywania pracy przez cudzoziemca, polegającej na pełnieniu funkcji w zarządach osób...

Przepraszam bardzo.

(Przewodnictwo obrad obejmuje marszałek Longin Pastusiak)

Marszałek Longin Pastusiak:

Poprawka druga zmienia definicję wykonywania pracy przez cudzoziemca, polegającej na pełnieniu funkcji w zarządach osób prawnych - decydujące będzie nie, jak dotychczas, prowadzenie działalności gospodarczej przez te osoby prawne, ale ich wpis do rejestru przedsiębiorców lub status spółki w organizacji.

Proszę o naciśnięcie guzika obecności.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na obecnych 85 senatorów wszyscy głosowali za.(Głosowanie nr 24)

Poprawka została przyjęta jednomyślnie.

Poprawka trzecia polega na skreśleniu zmiany, której treść zawarta została w przepisie podanym wcześniejszą nowelizacją. Poprawka ta została poparta przez komisję.

Proszę o naciśnięcie guzika obecności.

Kto jest za, proszę o naciśnięcie odpowiedniego guzika.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na obecnych 85 senatorów wszyscy głosowali za przyjęciem poprawki. (Głosowanie nr 25)

Stwierdzam, że Wysoka Izba jednogłośnie przyjęła poprawkę.

Uwaga, nad poprawkami: czwartą i dwunastą należy głosować łącznie.

Dobrze, w art. 1 w pkcie 6 w tiret itd., wyrazy "z tytułu" zastępuje się wyrazami "należności z tytułu zwrotu".

Proszę...

(Głos z sali: Pan marszałek głosował za marszałka Jarzembowskiego.)

A przepraszam, właśnie.

(Rozmowy na sali)

Czy ktoś z państwa wnosi w związku z tym o reasumpcję głosowania?

(Głosy z sali: Nie, nie.)

Przypuszczam, że głosowałbym tak jak senator Jarzembowski.

(Głos z sali:  Może pan marszałek Kutz poprowadzi.)

(Wesołość na sali)

(Senator Krzysztof Piesiewicz: Oświadczenie do protokołu.)

Dobrze. Możemy wrócić i po prostu ponownie głosować nad poprawką drugą.

(Głosy z sali: Nie, nie, dalej.)

(Głos z sali: Panie Marszałku, to będzie w stenogramie.)

(Senator Krzysztof Piesiewicz: Wystarczy oświadczenie pana marszałka do protokołu.)

Dobrze, wobec tego ta uwaga będzie odnotowana w protokole. Dziękuję bardzo.

Poprawki: czwarta i dwunasta mają na celu doprecyzowanie przepisów dotyczących zwrotu refundacji.

Proszę o naciśnięcie guzika obecności.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 84 obecnych senatorów wszyscy głosowali za przyjęciem tych poprawek. (Głosowanie nr 26)

Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte.

Nad poprawkami: piątą i piętnastą też będziemy głosować łącznie. Poprawki te zmierzają do wyszczególnienia, iż 7% kwoty środków Funduszu Pracy, przekazanych przez ministra pracy samorządom powiatowym, ma być przeznaczone na finansowanie kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników powiatowego urzędu pracy, a nie wszystkich kosztów zatrudnienia tych pracowników.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie guzika obecności.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 85 obecnych senatorów za przyjęciem poprawki głosowało 79, nikt nie głosował przeciw, 6 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 27)

Stwierdzam, że poprawki: piąta i piętnasta zostały przyjęte.

Poprawka szósta polega na zniesieniu zbędnego rozdzielenia informacji dostarczanych marszałkowi województwa przez przedsiębiorcę zagranicznego na dwa oświadczenia, z których jedno zawierałoby wyłącznie oznaczenie tego przedsiębiorcy, datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz podpis.

Proszę o naciśnięcie guzika obecności.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 84 obecnych na sali senatorów za przyjęciem poprawki głosowało 83, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 28)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.

Poprawka siódma ma na celu zastosowanie prawidłowej terminologii w odniesieniu do rejestru instytucji szkoleniowych.

Proszę o naciśnięcie guzika obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 84 obecnych senatorów wszyscy głosowali za przyjęciem tej poprawki. (Głosowanie nr 29)

Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła tę poprawkę.

Poprawka ósma skreśla odesłania, które stały się nieaktualne w związku z rezygnacją z limitowania stanowisk pracy, na które ma być dokonywana refundacja, w zależności od liczby pracowników.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie guzika obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 85 obecnych senatorów 83 głosowało za przyjęciem poprawki, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 30)

Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę ósmą.

Poprawka dziewiąta skreśla upoważnienie do wydania rozporządzenia określającego niezbędne elementy umowy aktywizacyjnej, ponieważ elementy te określiła ustawa.

Proszę o naciśnięcia guzika obecności.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 83 obecnych senatorów wszyscy poparli tę poprawkę. (Głosowanie nr 31)

Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę dziewiątą.

Poprawka dziesiąta wprowadza niezbędną konsekwencję jednej ze zmian dokonanych nowelizacją.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 85 obecnych senatorów 84 głosowało za, 1 senator nie głosował.(Głosowanie nr 32)

Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę dziesiątą.

Poprawka jedenasta znosi sztywny termin do dziesiątego dnia miesiąca na składanie przez bezrobotnego oświadczenia o przychodach bezrobotnych z prawem do zasiłku.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie guzika obecności.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 85 obecnych senatorów 79 głosowało za przyjęciem poprawki, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 33)

Stwierdzam, że Wysoka Izba zaaprobowała poprawkę jedenastą.

Nad poprawką dwunastą już głosowaliśmy łącznie z poprawką czwartą.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką trzynastą, która skreśla niewłaściwe odesłanie.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 83 obecnych na sali senatorów wszyscy głosowali za przyjęciem poprawki trzynastej. (Głosowanie nr 34)

Poprawka czternasta wprowadza niezbędną konsekwencję jednej ze zmian dokonanych nowelizacją.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 84 obecnych senatorów wszyscy poparli przyjęcie poprawki czternastej. (Głosowanie nr 35)

Poprawka czternasta wprowadza niezbędną konsekwencję jednej ze zmian...

(Głosy z sali: Nad czternastą już głosowaliśmy.)

Słucham?

(Głos z sali: Nad czternastą głosowaliśmy, teraz siedemnasta.)

Aha, to głosujemy...

(Rozmowy na sali)

Przepraszam, nad poprawką piętnastą rzeczywiście głosowaliśmy łącznie z poprawką piątą.

Teraz przystępujemy do głosowania nad poprawką siedemnastą. Poprawka siedemnasta ma na celu ujednolicenie terminologii ustawy.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 81 obecnych na sali senatorów wszyscy poparli poprawkę siedemnastą. (Głosowanie nr 36)

Poprawka osiemnasta ma na celu umożliwienie przeprowadzenia kontroli wstępnej we wszystkich podmiotach podlegających kontroli wojewody, a nie tylko u pracodawców.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na obecnych 84 senatorów 77 głosowało za przyjęciem poprawki, 6 wstrzymało się od głosu, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 37)

Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę osiemnastą.

Poprawka dziewiętnasta koryguje błędne odesłanie.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 84 obecnych senatorów wszyscy głosowali za przyjęciem poprawki dziewiętnastej. (Głosowanie nr 38)

Poprawka dwudziesta ma na celu przyznanie prawa ubiegania się o zasiłek przedemerytalny lub świadczenie przedemerytalne na zasadach obowiązujących w 2001 r. osobom, którym w wyniku zmiany przepisów nie został zaliczony do okresu uprawniającego do takiego zasiłku lub świadczenia okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych.

Proszę o naciśnięcie guzika obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 84 obecnych senatorów 81 głosowało za przyjęciem poprawki, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 39)

Stwierdzam, że Senat przyjął poprawkę dwudziestą.

Poprawka dwudziesta pierwsza koryguje niewłaściwie określony termin na składanie wniosków o przyznanie prawa do zasiłku albo świadczenia przedemerytalnego.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 82 obecnych senatorów 81 głosowało za przyjęciem poprawki, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 40)

Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę dwudziestą pierwszą.

Poprawka dwudziesta druga doprecyzowuje sposób uwzględniania jednorazowego dochodu przy obliczaniu dochodu uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej.

Poprawka ta, podkreślam, wykracza poza materię ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Proszę o naciśnięcie guzika obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 83 obecnych senatorów 69 głosowało za przyjęciem poprawki, 4 - przeciw, 10 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 41)

Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę dwudziestą drugą.

Poprawka dwudziesta trzecia znosi obligatoryjność przeprowadzania okresowych i końcowych kontroli realizacji programów finansowanych przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego oraz rozszerza zakres spraw przeznaczonych do uregulowania w rozporządzeniu o sposób funkcjonowania jednostek organizacyjnych pomocy społecznej świadczących usługi.

Również ta poprawka wykracza poza materię ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 83 obecnych senatorów 65 głosowało za przyjęciem tej poprawki, 4 - przeciw, 13 wstrzymało się od głosu, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 42)

Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę dwudziestą trzecią.

Poprawka dwudziesta czwarta eliminuje możliwość jednoczesnego pobierania zasiłku stałego oraz świadczenia pielęgnacyjnego lub dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka.

Również ta poprawka wykracza poza materię ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 82 obecnych senatorów 63 głosowało za przyjęciem poprawki, 7 - przeciw, 12 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 43)

Stwierdzam, że Senat przyjął poprawkę dwudziestą czwartą.

Poprawka dwudziesta piąta zmierza do tego, aby uprawnienie do zawierania kontraktu socjalnego posiadał pracownik socjalny ośrodka pomocy społecznej, a nie jego kierownik.

Również ta poprawka wykracza poza materię ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o podanie wyników na tablicy.

Na 82 obecnych senatorów 60 głosowało za przyjęciem poprawki, 9 - przeciw, 13 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 44)

Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę dwudziestą piątą.

Poprawka dwudziesta szósta została wycofana. Głosowanie nad tą poprawką byłoby przeprowadzone tylko w wypadku podtrzymania jej przez innego senatora. Jednak, jak rozumiem, nie została ona podtrzymana, tak że nie będziemy głosować nad poprawką dwudziestą szóstą.

Teraz poprawka dwudziesta ósma... Przy czym nad poprawką dwudziestą ósmą i poprawką trzydziestą będziemy głosować łącznie. Poprawki dwudziesta ósma i trzydziesta, obie te poprawki, dokonują zmian w ustawie o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej zmierzających do poszerzenia kręgu osób uprawnionych do otrzymania zaliczki alimentacyjnej, zmiany sposobu obliczania kwoty tej zaliczki, określenia postępowania wierzyciela w sytuacji, gdy dłużnik alimentacyjny przebywa poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, oraz doprecyzowania rozwiązań zawartych w nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, która ma wejść w życie z dniem 1 września 2005 r. Również i te dwie poprawki, dwudziesta ósma i trzydziesta, wykraczają poza materię ustawy.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

Na 83 obecnych senatorów za przyjęciem poprawki głosowało 71, przeciw głosowało 5 senatorów, wstrzymało się 7. (Głosowanie nr 45)

Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę dwudziestą ósmą i poprawkę trzydziestą.

Poprawka dwudziesta dziewiąta ma na celu zaliczenie do okresu uprawniającego do zasiłku dla bezrobotnych okres zatrudnienia u rolnika w czasie pomiędzy wejściem w życie nowelizowanej ustawy i dniem wejścia w życie nowelizacji.

Przystępujemy do głosowania.

Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Proszę o podanie wyników.

Na 83 obecnych na sali senatorów za przyjęciem poprawki głosowało 79, nikt nie głosował przeciw, wstrzymało się 2 senatorów i również 2 senatorów nie głosowało. (Głosowanie nr 46)

Stwierdzam, że Wysoka Izba przyjęła poprawkę dwudziestą dziewiątą.

Przypominam, że nad poprawką trzydziestą już głosowaliśmy łącznie z poprawką dwudziestą dziewiątą.

(Głos z sali: Ósmą.)

Przepraszam, pomyliłem się o jeden numerek. Nad poprawką trzydziestą głosowaliśmy łącznie oczywiście z poprawką dwudziestą ósmą.

Do spisu treści

Proszę państwa, przystępujemy zatem do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych już przez państwa senatorów poprawek.

Proszę o naciśnięcie guzika obecności.

Kto z pań i panów senatorów jest za podjęciem uchwały, proszę o naciśnięcie guzika "za".

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki głosowania.

Na 82 obecnych senatorów za podjęciem uchwały głosowało 78, przeciw głosował 1 senator, a wstrzymało się od głosu 3 senatorów. (Głosowanie nr 47)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Proszę pana marszałka Jarzembowskiego o poprowadzenie dalszej części obrad.

(Głos z sali: Karty...)

(Senator Edmund Wittbrodt: Karty trzeba zamienić.)

(Głos z sali: Dobrze, dobrze, spokojnie.)

(Przewodnictwo obrad obejmuje wicemarszałek Ryszard Jarzembowski)

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Przepraszam państwa za tę chwilową niedyspozycję głosową.

Powracamy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Procedowanie zostało zakończone i obecnie możemy przystąpić do głosowania.

Przypominam, że Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o wprowadzenie poprawek.

Poprawka pierwsza ma charakter uściślający.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

80 głosów, czyli komplet, za. (Głosowanie nr 48)

Poprawka druga usuwa błąd logiczny zawarty w przepisie definiującym określenie "wartość odżywcza".

Kto jest za?

Kto jest przeciw7

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

81 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 49)

Poprawka trzecia ma zapewnić zgodność przepisów z prawem wspólnotowym oraz usunąć wątpliwości interpretacyjne wynikające z jego treści.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

79 senatorów poparło, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 50)

Poprawka czwarta ma charakter redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

79 głosów, a więc komplet, popierających. (Głosowanie nr 51)

Poprawka piąta polega na dodaniu do ustawy przepisu przejściowego, na podstawie którego środki spożywcze w opakowaniach niespełniających wymagań, o których mowa w ustawie, będą mogły pozostać w obrocie do czasu wyczerpania ich zapasów.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję bardzo.

77 senatorów za, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 52)

Do spisu treści

Głosujemy nad całością wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

79 senatorów głosowało za, a 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 53)

Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o produktach biobójczych.

Przypominam, że w przerwie Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia odniosła się do zgłoszonych w toku debaty wniosków.

Zapraszam panią senator Krystynę Sienkiewicz.

Do spisu treści

Senator Krystyna Sienkiewicz:

Dziękuję bardzo.

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rekomenduje przyjęcie wszystkich czterdziestu trzech poprawek. Ponieważ poprawki mają różny ciężar gatunkowy i są takie, które tylko korygują niewłaściwie użyty przypadek bądź doprecyzowują treść, to chciałabym zaproponować Wysokiej Izbie łączne głosowanie nad trzydziestoma spośród tych poprawek. I teraz bardzo wolno wymienię ich numery: poprawka pierwsza, trzecia, czwarta, szósta, ósma, dziewiąta, dziesiąta, trzynasta, czternasta, siedemnasta, dziewiętnasta, dwudziesta pierwsza, dwudziesta druga, dwudziesta trzecia, dwudziesta piąta, dwudziesta szósta, dwudziesta siódma, dwudziesta ósma, dwudziesta dziewiąta, trzydziesta, trzydziesta pierwsza, trzydziesta druga, trzydziesta trzecia, następnie od trzydziestej szóstej do czterdziestej drugiej. Nad tymi poprawkami możemy głosować łącznie bez szkody dla jakości tej ustawy. Dziękuję.

(Głos z sali: Brawo.)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Czy jest głos przeciwny do wniosku o łączne głosowanie?

(Głos z sali: Nie ma.)

Senator Rzemykowski, nie? Nie, dobrze.

Do spisu treści

W takim razie możemy przystąpić do głosowania łącznego nad poprawkami, których numery wymieniła pani senator sprawozdawca Krystyna Sienkiewicz. Przystępujemy zatem do łącznego głosowania nad tymi poprawkami.

Kto z państwa jest za ich przyjęciem?

Kto jest przeciwny?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Podczas łącznego głosowania jednogłośność: 83 głosy za. (Głosowanie nr 54)

No a teraz detalicznie.

Poprawka druga zmierza do takiej modyfikacji definicji pojęcia "substancja bazowa", aby była ona zgodna z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu produktów biobójczych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

79 senatorów głosowało za, 3 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 55)

Poprawka piąta zmierza do tego, aby materia, o której mowa w art. 6 ust. 3 ustawy o produktach biobójczych, była regulowana w drodze rozporządzenia, nie zaś ogłaszana w drodze obwieszczenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

86 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 56)

Poprawka siódma zmierza do tego, aby ustawa o produktach biobójczych uwzględniała sytuację, w której brak będzie podstaw do zmiany danych stanowiących podstawę wydania pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru i zajdzie konieczność wydania decyzji administracyjnej w sprawie odmowy zmiany tych danych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

84 głosy za, 2 przeciw. (Głosowanie nr 57)

Poprawka jedenasta zmierza do prawidłowego sformułowania wytycznych dotyczących treści rozporządzenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

85 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 58)

Poprawka dwunasta zmierza do skreślenia przepisu przewidującego możliwość składania określonych danych i dokumentów w języku angielskim w postępowaniu administracyjnym dotyczącym wydania wpisu do rejestru, pozwolenia i pozwolenia tymczasowego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

84 senatorów głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 59)

Poprawka piętnasta zmierza do zapewnienia spójności ustawy o produktach biobójczych z obowiązującym systemem prawa, w którym występuje instytucja cofnięcia pozwolenia, nie zaś uchylenia pozwolenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

85 głosów poparcia, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 60)

Poprawka szesnasta zmierza do rezygnacji z unormowania, które przewiduje uchylenie pozwolenia albo wpisu do rejestru w przypadku stwierdzenia, że we wniosku o wydanie pozwolenia albo we wniosku o wpis do rejestru lub dokumentacji załączonej do wniosku podano dane niejednoznaczne.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Oddano 84 głosy popierające, a 1 senator niestety nie głosował. (Głosowanie nr 61)

Poprawka osiemnasta zmierza do tego, aby z uwagi na reglamentacyjny charakter pozwolenia, pozwolenia tymczasowego oraz wpisu do rejestru elementy tych decyzji były określone w sposób taksatywny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

86 głosów i wszystkie za. (Głosowanie nr 62)

Poprawka dwudziesta zmierza do tego, aby wytyczne dotyczące treści rozporządzenia były sformułowane w sposób wyczerpujący w stosunku do zakresu spraw przekazanych do uregulowania w tym rozporządzeniu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

84 głosy za. (Głosowanie nr 63)

Dwudziesta czwarta zmierza do modyfikacji i uzupełnienia wytycznych dotyczących treści rozporządzenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

86 oddanych głosów, wszystkie popierające. (Głosowanie nr 64)

Poprawka trzydziesta czwarta zmierza do modyfikacji przepisu, mając na uwadze, że nie może on nakładać na organy państw obcych jakichkolwiek obowiązków w zakresie materii, którą reguluje.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

85 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 65)

Poprawka trzydziesta piąta zmierza do ustanowienia zasady, zgodnie z którą składany do prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wniosek o wydanie pozwolenia na obrót produktem biobójczym, w okresie przejściowym do dnia 14 maja 2010 r., ma zawierać sprawozdanie z badań potwierdzających skuteczność produktu biobójczego, jednakże bez konieczności wykonania ich metodami uznanymi międzynarodowo lub opisanymi w Polskich Normach lub innymi metodami zaakceptowanymi przez prezesa urzędu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

82 senatorów głosowało za, 1 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 66)

Poprawka czterdziesta trzecia zmierza do dodania do ustawy przepisu przejściowego regulującego sposób zakończenia postępowań w sprawach objętych przepisami ustawy, wszczętych, a niezakończonych przed dniem jej wejścia w życie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

85 głosów, wszystkie popierające. (Głosowanie nr 67)

Do spisu treści

Głosujemy nad całością wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

84 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 68)

Oznacza to, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o produktach biobójczych.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu szóstego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Przypominam, że w przerwie w obradach zebrała się Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia i przeanalizowała wnioski zgłoszone w toku debaty.

Zapraszam pana senatora Franciszka Bobrowskiego, żeby nas zechciał zapoznać z przebiegiem obrad.

Do spisu treści

Senator Franciszek Bobrowski:

Panie Marszałku, w imieniu Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rekomenduję wszystkie sześć poprawek, które uzyskały zdecydowane poparcie podczas posiedzenia komisji. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Czy pani senator Krystyna Sienkiewicz chce zabrać głos?

(Senator Krystyna Sienkiewicz: Dziękuję, nie.)

A pan senator Jerzy Markowski?

(Senator Jerzy Markowski: Proszę o poparcie, dziękuję.)

Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

Poprawki pierwsza, druga, trzecia, czwarta i szósta zmierzają do zachowania obecnego stanu prawnego w zakresie możliwości wcześniejszego przejścia na emeryturę przez niektóre kategorie ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1948 r., a przed 1 stycznia 1969 r.; termin ten upływa z dniem 31 grudnia 2006 r. Ze względu na brak przyjętych systemowych uregulowań prawnych dotyczących wcześniejszego przechodzenia na emeryturę oraz nieuchwalenie tak zwanych emerytur pomostowych poprawka przedłuża dotychczasowy stan prawny jeszcze o dwa lata. Poprawki przekraczają materię ustawy przyjętą przez Sejm.

Kto mimo to jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

79 senatorów głosowało za, 2 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 69)

Poprawka piąta zmierza do zapewnienia wykonalności uregulowań dotyczących wskaźnika waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych przyjętych w ustawie, ponieważ nie jest możliwe, aby negocjacje w komisji trójstronnej, które są prowadzone w ostatnim kwartale danego roku, uwzględniały wskaźniki, które będą znane dopiero w styczniu roku następnego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

82 senatorów głosowało za, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 70)

Do spisu treści

I głosujemy nad całością wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

77 głosów za, 3 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 71)

Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu siódmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006.

Do spisu treści

Przypominam, że procedury zostały wyczerpane i możemy przystąpić do głosowania nad wnioskiem Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Kto z państwa popiera tę propozycję?

Kto jest jej przeciwny?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Do spisu treści

83 głosy za, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 72)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego w latach 2003-2006.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu ósmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych.

Komisje Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Polityki Społecznej i Zdrowia przeanalizowały wnioski zgłoszone przez senatorów w toku debaty.

Zapraszam panią senator Aleksandrę Koszadę.

Do spisu treści

Senator Aleksandra Koszada:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Połączone Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyły wnioski zgłoszone podczas debaty 13 lipca 2005 r. nad ustawą o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych.

Połączone komisje rekomendują Wysokiej Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek, zgodnie z wnioskiem oznaczonym rzymską jedynką w druku nr 988Z. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Czy pan senator Krzysztof Jurgiel chce zabrać głos?

(Senator Krzysztof Jurgiel: Dziękuję.)

A pan senator Janusz Bielawski?

(Senator Janusz Bielawski: Dziękuję.)

Też nie wyraża na to ochoty.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

W pierwszej kolejności głosujemy nad wnioskiem Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, popartym przez komisje, o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Do spisu treści

80 senatorów głosowało za, 4 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 73)

Oznacza to, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych.

 


85. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu