Oświadczenie


Minister Finansów przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, 2003.02.17

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Se
natu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W nawiązaniu do przesłanego za pismem nr JD/043/03/03/V z dnia 21.01.2003 r. oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Kazimierza Drożdża na 32 posiedzeniu Senatu w dniu 16 stycznia 2003 r. w sprawie Oddziału Celnego w Kudowie Zdroju oraz Oddziału Celnego w Międzylesiu uprzejmie przedkładam stanowisko w sprawie.

Zbliżające się przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wymusza na administracji celnej konieczność wdrożenia rozwiązań dostosowujących strukturę organizacyjną do nowych wymogów i standardów europejskich. W chwili obecnej nie została jeszcze opracowana taka struktura docelowa. Pragnę poinformować Pana Marszałka, iż wszelkie opracowania, które zostały dotychczas sporządzone przez administrację celną mają jedynie charakter materiału wyjściowego. Zebrane w ich wyniku dane posłużą dalszej analizie w celu wypracowania ostatecznych kryteriów, po uprzednim przeprowadzeniu konsultacji wewnątrz administracji celnej oraz ze środowiskami gospodarczymi i kołami samorządowymi. Celem zapewnienia sprawnej obsługi ruchu towarowego i efektywnego funkcjonowania administracji celnej w okresie przedakcesyjnym działania na poziomie oddziałów celnych, ukierunkowane na zmianę struktury administracji celnej, zostaną przeprowadzone po wejściu Polski do Unii Europejskiej.

Podkreślić należy, iż Służba Celna jest obecnie formacją dobrze przygotowaną merytorycznie do pełnienia przypisanych jej funkcji, a funkcjonariusze celni nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje. Ogromnie cieszy, że opinia ta jest podzielana przez środowiska zewnętrzne, w tym senatorskie. Fakt dysponowania wykwalifikowaną kadrą jest doceniany przez kierownictwo Służby Celnej i wszelkie działania podejmowane w ramach administracji celnej w związku ze zniesieniem granicy zachodniej i południowej oraz bezcłowym przepływem towarów mają na względzie jak najefektywniejsze wykorzystanie posiadanego potencjału ludzkiego. Ustawa z dnia 24 lipca 199 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 72, poz. 802 z późn. zm.) daje funkcjonariuszom celnym, w przypadku reorganizacji, możliwość dalszego pełnienia służby. Każdy funkcjonariusz celny musi się jednak liczyć z potencjalnym przesunięciem do innych zadań, jeżeli wymagają tego potrzeby i służby.

Z podobnym problemem musiały się zmierzyć administracje celne państw przystępujących do Wspólnego Rynku oraz Unii Europejskiej. Informacje uzyskane od poszczególnych administracji celnych wskazują, iż w wielu z nich spadła liczba zatrudnionych funkcjonariuszy, a praktyka funkcjonowania w ramach wspólnego rynku zmusiła poszczególne kraje do likwidacji utrzymywanych poprzednio jednostek. Dane statystyczne wskazują, że po akcesji do Unii Europejskiej nastąpiła redukcja zatrudnienia w Szwecji o ponad 20% z 3450 do 2700 etatów. Finlandia przygotowując się do akcesji zmniejszyła w latach 1990-1995 poziom zatrudnienia w administracji celnej o 13% - z 2465 do 2137 osób. W Hiszpanii w wyniku reformy przeprowadzonej po implementacji przepisów dotyczących Wspólnego Rynku zlikwidowano 10 urzędów i 281 oddziałów celnych pozostawiając odpowiednio 35 urzędów i 65 oddziałów, w których w 2001 r. zatrudnione były 3882 osoby w stosunku do 4516 osób w roku 1992 (14% redukcja).

Jednocześnie pragnę poinformować Pana Marszałka, iż problematyce alokacji kadr w polskiej administracji celnej nadano bardzo znaczącą rangę, o czym świadczy fakt powołania przez Prezesa Rady Ministrów Międzyresortowego Zespołu ds. Alokacji Kadr Służby Celnej przygotowującego stosowne propozycje przesunięć.

Podsumowując chciałbym zaznaczyć, że wszystkie argumenty przedstawione w oświadczeniu pana Senatora Kazimierza Drożdża są dla nas cennym materiałem, który wraz z innymi zebranymi wcześniej informacjami zostanie poddany dogłębnej analizie w toku szerszego procesu decyzyjnego w celu wypracowania optymalnych rozwiązań mogących zapewnić płynną obsługę podmiotów dokonujących wymiany towarowej z zagranicą. Proces przekształceń organizacyjno-strukturalnych w Służbie Celnej oparty będzie na rzetelnej analizie otoczenia, w jakim funkcjonują poszczególne placówki celne uwzględniającej wszystkie aspekty gospodarcze, ekonomiczne, infrastrukturalne, jak również bardzo istotne aspekty społeczne.

Przekazując powyższe informacje o kierunkach działań podejmowanych przez Służbę Celną liczę, że spotkają się one ze zrozumieniem i aprobatą.

Łącząc wyrazy szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Robert Kwaśniak


Oświadczenie