Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Kazimierza Drożdża, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, dnia 03.09. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na złożone na 44 posiedzeniu Senatu w dniu 8 sierpnia 2003 r. oświadczenie Pana Senatora Kazimierza Drożdża, przesłane przy piśmie z dnia 13 sierpnia 2003 r., znak: BPS/DSK-043-359/03, w sprawie terminu i sposobu zaspokojenia roszczeń pielęgniarek wynikających z przepisu art. 4a ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1 poz. 2 ze zm.) uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Odnosząc się do podniesionej przez Pana Senatora kwestii muszę wskazać, że zgodnie z przepisami ww. ustawy podmiotami obowiąznymi do realizacji przepisu art. 4a są pracodawcy, a więc samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej zatrudniające powyżej 50 osób. Przedmiotowa ustawa nie zawiera żadnych przepisów wskazujących na szczególne źródło finansowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń w samodzielnych publicznych zakładach. Ich brak jednocześnie wskazuje, iż skutki związane ze wzrostem płac pracowników, obciążają pracodawcę, który stosownie do postanowień Kodeksu pracy zobowiązany jest do wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych przez siebie pracowników.

Co więcej, brak określenia źródeł finansowania podwyżek dotyczy nie tylko podwyżki realizowanej w ramach przepisu art. 4a, ale wszystkich wynikających z tej ustawy podwyżek wynagrodzeń. Ustawa nie zawiera także żadnych zapisów uprawniających do szczególnego traktowania jakiejkolwiek grupy pracodawców, w tym samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Przyrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia przysługuje w związku z tym pracownikom z funduszu płac zakładu a jego kierownik powinien samodzielnie zaplanować pokrycie zobowiązań z tytułu podwyżki.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami prawa Rząd RP, a w szczególności Minister Zdrowia nie ma możliwości przekazywania na rzecz sp zozów środków finansowych na pokrycie kosztów zaspokojenia ww roszczeń. Uznając jednak za w pełni uzasadnione roszczenia pracowników wynikające z zaległości w wypłacaniu wynagrodzeń określonych w umowach o pracę oraz z przepisu art. 4a, jak również mając na uwadze trudną sytuację finansową publicznych zakładów opieki zdrowotnej, w których zobowiązania pracownicze stanowią dużą część zobowiązań, Rząd z inicjatywy Ministra Zdrowia przystąpił do prac umożliwiających uruchomienie środków publicznych na wskazany w oświadczeniu cel.

W chwili obecnej, wspólnie z Ministrami Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Finansów oraz Skarbu Państwa prowadzę działania zmierzające do kompleksowego uregulowania kwestii pomocy publicznej i restrukturyzacji zadłużenia zakładów opieki zdrowotnej. Trwają intensywne prace nad przygotowaniem projektów stosownych aktów prawnych, które po opracowaniu zostaną poddane szerokim konsultacjom społecznym, następnie zostaną przesłane do dalszych prac do Parlamentu RP.

Przygotowana ustawa o pomocy publicznej i restrukturyzacji sp zozów przewiduje w szczególności możliwość restrukturyzacji zobowiązań pracowniczych w ramach restrukturyzacji zobowiązań cywilnoprawnych zakładów. Przewiduje się, iż restrukturyzacja zobowiązań publicznych zakładów w zakresie, w jakim obejmować będzie indywidualne roszczenia pracowników wynikające z przepisu art. 4a, odbywać się będzie według odrębnych, możliwie korzystnych dla pracowników zasad. Zakład obowiązany będzie do podpisania ugody z każdym z nich indywidualnie.

Przedmiotem ugody z pracownikami będzie np. termin spłaty kwoty wynikającej ze zobowiązania, bądź termin spłat poszczególnych rat, odstąpienie od naliczania odsetek oraz objęcie udziału w spółce powstałej w wyniku komercjalizacji zakładu. Według założeń do projektu ww. ustawy, spłata indywidualnych roszczeń pracowników wynikających z przepisu art. 4a będzie musiała zostać dokonana w terminie do dnia wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji.

Pragnę równocześnie poinformować, że przedstawione wyżej działania mające na celu umożliwienie publicznym zakładom opieki zdrowotnej wywiązanie się z nałożonych na nie przepisem art. 4a zobowiązań pracowniczych stanowią tylko jeden z elementów opracowywanych kompleksowych rozwiązań zmierzających do poprawy sytuacji sp zozów. Powiązane one bowiem zostaną z działaniami nakierowanymi na przywrócenie płynności finansowej (określenie zasad udzielania zoz-om pomocy publicznej i restrukturyzacji zadłużenia) i efektywności działania zakładów (przekształcanie zozów w spółki użyteczności publicznej). Podjęcie tak szerokich działań wynika z chęci uniknięcia przez Rząd przeprowadzenia kolejnego prostego oddłużenia publicznych zozów, nie połączonego z jednoczesnym wprowadzeniem mechanizmów zapobiegających ponownemu pogorszeniu się ich sytuacji finansowej w przyszłości.

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Ewa Kralkowska


Oświadczenie