Spis oświadczeń


9. posiedzenie Senatu RP

13 lutego 2002 r.

Oświadczenie

Oświadczenie złożone
przez senatora Adama Gierka

Oświadczenie skierowane do wicepremiera Marka Pola.

Zwracam się do Pana Wicepremiera z wnioskiem o wyjaśnienie problemu powiązania komunikacyjnego miast Jaworzna, Libiąża i Chełmka z autostradą A-4 Kraków-Katowice.

Autostrada A-4 przebiega przez tereny Jaworzna, czego negatywne skutki, spowodowane nadmiernym hałasem i zanieczyszczeniem powietrza spalinami, odczuwają mieszkańcy tego miasta. Jaworzno nie posiada zaś połączenia z autostradą A-4 we wszystkich kierunkach.

W roku 2000, mimo licznych protestów i wystąpień Zarządu Miasta Jaworzna, w tym również do ministra transportu i gospodarki wodnej, koncesjonariusz autostrady płatnej A-4 Kraków-Katowice Stalexport SA zamknął na węźle Jeleń łącznice do Krakowa i z Krakowa. Decyzję swoją koncesjonariusz tłumaczył brakiem ekonomicznego uzasadnienia do utrzymania węzła ze względu na bliskość innych funkcjonujących węzłów, za pośrednictwem których mieszkańcy Jaworzna i pobliskich miast mogą korzystać z autostrady płatnej, oraz tym, że węzeł ten ma bardzo lokalne znaczenie.

Stalexport SA przewiduje w latach 2002 - 2003 rozbudowę węzła Byczyna, co z punktu widzenia rozwoju gospodarczego miasta Jaworzna ma mniejsze znaczenie niż uruchomienie wszystkich relacji kierunkowych na węźle Jeleń, z którym nasze miasto wiąże poważne plany związane z terenami inwestycyjnymi i budowaną obwodnicą miasta. Ponadto plany strategicznego rozwoju gospodarczego Jaworzna, Chełmka i Libiąża budowane tworzone były w oparciu o dojazd do autostrady na węźle Jeleń. Zostały już wydatkowane poważne kwoty na sporządzenie planów zagospodarowania terenów przyległych do węzła oraz uzbrojenia terenów pod działalność przemysłową i systemy komunikacyjne.

Nadmieniam także, że poprzez węzeł Jeleń jest najbliższy dostęp do autostrady A-4 z Oświęcimia, bardzo licznie odwiedzanego przez turystów nie tylko z Polski, ale i całego świata.

Uwzględniając stanowisko Stalexportu SA, mówiące że przystosowanie węzła Jeleń do wymogów autostrady płatnej wymaga opracowania projektowego z uwzględnieniem systemu poboru opisu na węźle, Zarząd Miasta Jaworzna zlecił w czerwcu 2000 r. do Transprojektu w Krakowie opracowanie koncepcji przebudowy węzła Jeleń z dostosowaniem do potrzeb autostrady płatnej. Orientacyjnie koszt przebudowy węzła wynosi około 18 milionów zł. Kwota ta przewyższa możliwości finansowe budżetu Jaworzna, lecz mimo tego Zarząd Miasta Jaworzna jest zdeterminowany doprowadzić do przebudowy węzła Jeleń z pomocą koncesjonariusza i zewnętrznych środków pomocnych.

W trakcie spotkania w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach w dniu 26 kwietnia 2001 r. z udziałem pierwszego wicewojewody śląskiego Jana Korzeńca, przedstawiciela Stalexportu SA oraz Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad władze miasta Jaworzna uzyskały zapewnienie, że nie ma przeszkód techniczno-eksploatacyjnych dla uruchomienia węzła Jeleń po jego przebudowie, a istnieją tylko bariery prawno-finansowe.

Jak wynika z pisma GZA/1682/2001 z dnia 25 maja 2001 r. otrzymanego ze Stalexportu SA uruchomienie węzła Jeleń wymaga wprowadzenia zmian do następujących aktów prawnych:

1. Umowy koncesyjnej zawartej w dniu 19 września 1997 r. w Pszczynie między ministrem transportu i gospodarki morskiej RP a spółką Stalexport SA z siedzibą w Katowicach oraz późniejszych aneksów do tej umowy.

2. Decyzji wojewody katowickiego z dnia 8 października 1996 r., znak Ar.III/1-3/7331/2/96, o ustaleniu lokalizacji autostrady płatnej wraz z późniejszymi zmianami.

Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę, że firma Stalexport SA będąc operatorem autostrady nie zagwarantowała odpowiedniego jej zabezpieczenia w sferze infrastruktury. Brak odpowiedniej liczby barier ochronnych, ekranów akustycznych, parkingów i zaplecza hotelowego stawia pod znakiem zapytania zasadność pobierania opłat od użytkowników autostrady.

Zwracam się do Pana Wicepremiera z prośbą o podjęcie wszelkich niezbędnych działań zmierzających do uruchomienia węzła Jeleń autostrady A-4 oraz wyjaśnienie, dlaczego tego typu decyzja nie została podjęta do dnia dzisiejszego.

Połączenie miasta Jaworzna z autostradą ma znaczenie priorytetowe dla jego mieszkańców, ponieważ może uaktywnić powstanie nowych terenów inwestycyjnych i przyczynić się do zmniejszenia bezrobocia, którego wskaźnik przekroczył 21%.

Senator RP
Adam Gierek


Spis oświadczeń