Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbyszka Piwońskiego, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 76), przekazała przewodnicząca Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji:

Warszawa, 21 stycznia 2005 roku

Pan
Ryszard Jarzembowski
Wicemarszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Zbyszka Piwońskiego podczas 73 posiedzenia Senatu RP, 3 grudnia 2004 roku, proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Senator Zbyszko Piwoński poruszył sprawę finansowania działalności spółek regionalnej radiofonii publicznej m.in. z opłat abonamentowych.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy z 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531), radiofonię publiczną tworzą:

1. Spółka "Polskie Radio S.A. - Spółka Akcyjna", zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów radiowych i programów dla odbiorców za granicą;

2. spółki radiofonii regionalnej zawiązane w celu tworzenia i rozpowszechniania regionalnych programów radiowych.

Na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji wpływy, o których mowa w art. 48 ust. 1 i w art. 49 ust. 2 i 4 (tj. opłaty abonamentowe, kary za używanie niezarejestrowanych odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych), z wyłączeniem potrąceń przewidzianych w art. 49 ust. 5 i art. 51 ust. 5 (tj. umowne wynagrodzenie za usługi Poczty Polskiej oraz połowa wpływów z kar), są przeznaczane wyłącznie na realizację przez nadawców publicznej radiofonii i telewizji zadań, o których mowa w art. 21 ust. 1, w wysokości nieprzekraczającej wydatków ponoszonych w związku z realizacją tych zadań.

Zgodnie z art. 50 ust. 2 Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ustala corocznie, po analizie założeń programowo-finansowych, o których mowa w art. 31 b pkt 4, oraz sprawozdań, o których mowa w art. 31 b pkt 3, za poprzedni rok kalendarzowy i analizie określonych w nich kosztów, nie później niż do dnia 30 czerwca sposób podziału wpływów między jednostki publicznej radiofonii i telewizji w następnym roku kalendarzowym, w tym minimalny udział terenowych oddziałów spółek.

W oparciu o delegację ustawową, wynikającą z przepisu art. 50 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła 30 czerwca 2004 roku uchwałę nr 329/2004 w sprawie sposobu podziału wpływów z opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w 2005 roku między jednostki publicznej radiofonii i telewizji.

Zgodnie z w/w uchwałą spółkom regionalnej radiofonii została przydzielona prognozowana kwota 169.800 zł. Przydzielona kwota przeznaczona jest na realizację misji publicznej, wynikającej z art. 21 ustawy o radiofonii i telewizji.

Zgodnie z art. 21 ustawy o radiofonii i telewizji, publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując na zasadach określonych w ustawie całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji, sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważaniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.

W gestii poszczególnych spółek regionalnej radiofonii leży decyzja, na jakie programy przeznaczą przekazane im wpływy z opłat abonamentowych i w jaki sposób będą realizowały nałożone na nie obowiązki wynikające z realizacji misji publicznej.

Jak wspomniałam powyżej zgodnie z art. 50 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ustala corocznie sposób podziału wpływów między jednostki publicznej radiofonii i telewizji w roku kalendarzowym. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji KRRiT na podstawie ustawy może jedynie wydawać uchwały i rozporządzenia. W związku z faktem, iż z ustawy nie wynika delegacja do wydawania decyzji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, coroczny podział wpływów odbywa się na drodze uchwały.

23 września 2003 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po przeprowadzeniu wcześniejszych uzgodnień ze Stowarzyszeniem Radia Publicznego w Polsce, przyjęła uchwałę Nr 398/2003, określającą zasady podziału wpływów abonamentowych na spółki regionalnej radiofonii publicznej w latach 2004-2006.

Wpływy abonamentowe będą dzielone na poszczególne spółki regionalnej radiofonii przy uwzględnieniu odpowiedniej kwoty na działalność programową tj. realizację misji regionalnej oraz przedsięwzięć programowych o charakterze ogólnym.

Zadaniem bowiem regionalnej radiofonii publicznej jest realizacja tzw. misji regionalnej. Do jej realizacji Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przykłada wielką wagę. Misja ta rozumiana jest jako zaspokajanie potrzeb mieszkańców regionu, dla którego nadawany jest program.

Te potrzeby i oczekiwania dotyczą informowania, objaśniania, poradnictwa oraz wymiany poglądów i opinii na tematy dotyczące życia danego regionu - społecznego, gospodarczego, politycznego, szeroko pojętej kultury, nauki, sportu i rekreacji. Do zadań misyjnych należy także informowanie o wydarzeniach i sprawach ogólnokrajowych i zagranicznych oraz dyskutowanie o nich i wyrażanie opinii - zwłaszcza w aspekcie ich znaczenia dla regionu.

Obok tych zadań, odnoszących się do tzw. misji regionalnej, rozgłośnie mają obowiązek realizacji w programie także o charakterze ogólnym.

Do tych zadań należy umożliwianie obywatelom i ich organizacjom uczestnictwa w życiu publicznym poprzez prezentowanie zróżnicowanych poglądów i stanowisk oraz wykorzystywanie prawa do kontroli i krytyki społecznej. Ponadto służenie rozwojowi kultury, nauki, oświaty i rodziny, respektowanie chrześcijańskiego systemu wartości, uwzględnianie potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych. Pośród tych powinności jest również umożliwianie naczelnym organom państwa wyjaśniania polityki państwa, stwarzanie partiom politycznym i ogólnokrajowym związkom zawodowym i pracodawców szansy przedstawiania stanowisk, a także zapewnienie im możliwości rozpowszechniania audycji wyborczych w wyborach do Sejmu, Senatu i samorządowych.

Poza zadaniami misyjnymi, które zarówno KRRiT jak i Stowarzyszenie Radia Publicznego w Polsce traktuje priorytetowo, wpływy abonamentowe dzielone będą przy uwzględnieniu odpowiedniej kwoty na usługi transmisyjne (koszty emisji oraz dosyłu sygnału powiększone o 22% podatek VAT i opłatę za częstotliwość) oraz inwestycje odtworzeniowe (w celu stałego i systematycznego odtwarzania zużywającego się majątku produkcjyno-technicznego).

Szczegółowe zasady podziału wpływów abonamentowych na spółki regionalnej radiofonii publicznej w latach 2004-2006 zawarte są w załączniku nr 2 do uchwały Nr 398/2003 z 23 września 2003 roku oraz w uchwale Nr 66/2004 z 17 lutego 2004 roku. W załączeniu uprzejmie przekazuję ww. uchwały.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w uzgodnieniu i za aprobatą Stowarzyszenia podjęła decyzję o odchodzeniu od wyodrębniania środków z wpływów abonamentowych na finansowanie programów miejskich i lokalnych.

W 2004 roku wszystkie rozgłośnie prowadzące takie programy tj. Radio Koszalin S.A., Radio Olsztyn S.A, Radio Wrocław S.A. oraz Radio Zachód S.A. otrzymały dodatkowe środki z wpływów abonamentowych. Natomiast w 2005 roku dodatkowe środki z wpływów abonamentowych przewidziane zostały jedynie dla Radia Wrocław S.A. (załącznik nr 2 do uchwały 298/2003 pkt 3).

Na 2004 rok przewidziano zwiększone środki na działalność programową dla wszystkich ww. spółek, w wysokości ok. 50% kosztów tworzenia i rozpowszechniania programów miejskich i lokalnego. Koszty tworzenia i rozpowszechniania programu miejskiego we Wrocławiu są dużo wyższe niż koszty pozostałych programów miejskich i lokalnego, w celu złagodzenia skutków odchodzenia od wyodrębniania wpływów abonamentowych na finansowanie Radia Miejskiego Wrocław, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła decyzję o rozłożeniu tego procesu w czasie, przewidując zwiększenie środków na działalność programową z tego tytułu, również w 2005 roku. W 2006 roku żadna z wymienionych spółek radiofonii regionalnej nie będzie już dofinansowywana z tych wpływów, na pokrywanie kosztów działalności radia miejskiego czy lokalnego. W związku z powyższym koszty związane z funkcjonowaniem ww. programów, spółki będą musiały pokrywać w ramach ogólnych środków przekazywanych przez KRRiT na finansowanie działalności programowej.

W gestii zarządu spółek będzie więc leżała decyzja, dotycząca liczby godzin nadawanego programu miejskiego, lokalnego oraz regionalnego.

Jak powyżej wspomniałam, w 2004 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przydzieliła dodatkowe środki na finansowanie rozgłośni regionalnych. Radio Koszalin S.A. otrzymało 133 tys. zł, Radio Olsztyn S.A. - 67 tys. zł, Radio Wrocław S.A. 1.100 zł.

Przy pierwszym podziale wpływów pozaabonamentowych (uchwała Nr 327/2004 z 29 czerwca 2004 roku) Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przydzieliła Radiu Zachód S.A. dodatkowe środki w kwocie 280 tys. zł., z przeznaczeniem na sfinansowanie kosztów tworzenia programu miejskiego w Gorzowie Wielkopolskim.

W październiku 2004 roku miało miejsce spotkanie prezesa Zarządu Spółki Radio Zachód S.A. i przedstawiciela Rady Nadzorczej Radia Zachód S.A. z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, w czasie którego omówiona została kwestia finansowania programów miejskich i lokalnych.

10 grudnia 2004 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dokonała kolejnego podziału wpływów pozaabonamentowych (Uchwała 629/2004), przyznając m.in. dodatkowe środki dla:

• Radia Koszalin -109 tys. zł, z przeznaczeniem na finansowanie kosztów tworzenia i rozpowszechniania w drugim półroczu 2004 roku programu miejskiego w Słupsku

• Radia Olsztyn - 100 tys. zł, z przeznaczeniem na sfinansowanie kosztów tworzenia i rozpowszechniania w drugim półroczu 2004 roku programu dla mniejszości ukraińskiej

• Radia Wrocław - 200 tys. zł, z przeznaczeniem na częściowe sfinansowanie kosztów tworzenia i rozpowszechniania w drugim półroczu 2004 roku programu miejskiego.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji postanowiła podtrzymać stanowisko przyjęte w porozumieniu i za aprobatą Stowarzyszenia Radia Publicznego w Polsce w sprawie niewyodrębniania w 2006 roku środków na finansowanie programów spółek regionalnej radiofonii publicznej z uwzględnieniem środków w okresie przejściowym dla spółek w Koszalinie, Olsztynie, Wrocławiu i Zielonej Górze, o czym wspominałam powyżej.

Z poważaniem

Danuta Waniek


Oświadczenie