Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Lesława Podkańskiego, złożonym na 79. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 84), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 26 kwietnia 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 6 kwietnia 2005 r. znak: BPS/DSK-043-149/05, otrzymanym z pośrednictwem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przy którym nadesłano tekst oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Lesława Podkańskiego podczas 79 posiedzenia Senatu RP w dniu 1 kwietnia 2005 r. w sprawie opodatkowania podatkiem akcyzowym gazu płynnego na cele opałowe oraz zrównania akcyzy od oleju opałowego do wysokości stawki podatku akcyzowego jak dla oleju napędowego uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

W związku z koniecznością przeciwdziałania patologicznym zjawiskom Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, który miał na celu wyeliminowanie szarej strefy i strat wynikających z nieuczciwych praktyk wykorzystywania oleju opałowego i gazu płynnego, przeznaczonych na cele opałowe, do napędu pojazdów samochodowych.

Niniejszy projekt zawiera propozycję zrównania obciążeń podatkiem akcyzowym gazu płynnego używanego do napędu pojazdów samochodowych i gazu płynnego wykorzystywanego do celów opałowych. Wymaga to opodatkowania akcyzą gazu płynnego sprzedawanego luzem jak i gazu w butlach, przeznaczonego do celów opałowych, stawką akcyzy jak dla gazu płynnego stosowanego do napędu pojazdów samochodowych, tj. kwotą 695,00 zł/1.000 l kg, czyli 69,5 gr na kilogram.

Powyższy projekt rozporządzenia zakłada również zrównanie stawki akcyzy na olej opałowy (tzw. lekki) do poziomu stawki jak dla oleju napędowego. Oznacza to wzrost opodatkowania akcyzą lekkiego oleju opałowego z kwoty 233,00 zł/1.000 l do kwoty 1.028,00 zł/1.000 l.

Podkreślenia wymaga to, iż zaproponowane regulacje dotyczące oleju opałowego lekkiego i gazu zużywanego do celów opałowych aktualnie nie przewidywały systemu zwrotów akcyzy.

W przypadku gazu płynnego niniejszy projekt zawiera również regulację opodatkowania akcyzą gazu płynnego wykorzystywanego na cele opałowe w wysokości 695,00 zł/1.000 kg, tj. do wysokości jak dla gazu płynnego do napędu pojazdów samochodowych.

Należy nadmienić, iż wprowadzenie z chwilą akcesji do Unii Europejskiej instytucji składów podatkowych, objętych szczególnym nadzorem podatkowym, ograniczyło lecz nie wyeliminowało zjawiska wykorzystywania gazu płynnego i oleju opałowego do celów napędowych. Pełne uszczelnienie systemu poboru akcyzy za pośrednictwem nawet dalece rozwiniętego systemu procedur kontroli w ramach składów podatkowych nie daje jednakże gwarancji zapobiegania nieprawidłowościom u bezpośredniego konsumenta paliw. Nie jest bowiem możliwe objęcie kontrolą wszystkich ogniw, fizycznego ruchu paliwa, aż do konsumenta ostatecznego. Tak więc występujących nieprawidłowości w obrocie wymienionymi powyżej nośnikami energii nie da się zatem zlikwidować tylko i wyłącznie poprzez system wzmożonych, uszczelniających kontroli w składach podatkowych.

Mając zatem na uwadze fakt, iż wprowadzenie w życie proponowanych rozwiązań spowodowałoby wzrost kosztów ogrzewania, związany ze wzrostem cen gazu płynnego i oleju opałowego wykorzystywanych do celów opałowych, Prezes Rady Ministrów polecił podjęcie prac nad projektem działań osłonowych, zapewniających rekompensatę wzrostu kosztów ogrzewania tymi nośnikami energii. Ponieważ prace te nie zostały zakończone, Pan Premier polecił wstrzymanie prac nad przedmiotowym rozporządzeniem Ministra Finansów.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

PODSEKRETARZ STANU

Jarosław Neneman


Oświadczenie