U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 27 lutego 2002 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Polskim Rejestrze Statków

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 15 lutego 2002 r. ustawy o zmianie ustawy o Polskim Rejestrze Statków, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1, w art. 7 w ust. 3 wyrazy "Przed zbyciem akcji, o których mowa w ust. 1," zastępuje się wyrazami "Przed zbyciem akcji w trybie określonym w ust. 2";

2)

w art. 1 w pkt 1, w art. 7 skreśla się ust. 4;

3)

w art. 1 w pkt 2 w lit. b), w ust. 3 wyrazy "Zbycie akcji, o których mowa w art. 7," zastępuje się wyrazami "Zbycie akcji w trybie określonym w art. 7 ust. 2";

4)

w art. 1 w pkt 4 wyrazy "przez Skarb Państwa" zastępuje się wyrazami "przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa";

5)

w art. 1 w pkt 4 wyrazy "w pierwszej ofercie, o której mowa w art. 7" zastępuje się wyrazami "w trybie określonym w art. 7 ust. 2".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

Rozpatrując uchwaloną przez Sejm w dniu 15 lutego 2002 r. ustawę o zmianie ustawy o Polskim Rejestrze Statków Senat uznał za stosowne wprowadzenie do jej tekstu poprawek.

Poprawki nr 1, 3 i 5 zmierzają do takiego sprecyzowania przepisów art. 7 ust. 3, art. 8 ust. 3 i art. 16 ust. 4 zdanie drugie - w brzmieniu nadanym im przez ustawę nowelizującą - aby ich treść jednoznacznie wskazywała, że normy w nich wyrażone dotyczą zbycia akcji Polskiego Rejestru Statków Spółki Akcyjnej (PRS SA) przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w trybie pierwszej oferty. Art. 7 ust. 3 stanowi, że przed zbyciem akcji, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się analizę dotyczącą ustalenia rodzaju powiązań PRS SA z podmiotami, o których mowa w ust. 2. Przepis ten powinien tymczasem stanowić o akcjach zbywanych w trybie określonym w ust. 2, czyli w trybie pierwszej oferty. Wskazuje na to jego wykładnia literalna - w dalszej części przepisu czytamy bowiem o konieczności przeprowadzenia analizy dotyczącej ustalenia rodzaju powiązań PRS SA z podmiotami, o których mowa w ust. 2, dotyczy więc on zbycia akcji w trybie pierwszej oferty. W związku zaś z tym, że art. 7 ust. 1 dotyczy każdego trybu zbycia akcji PRS SA, ustęp 3 tego artykułu nie może odnosić się do zbycia "akcji, o których mowa w ust. 1". Przyjęcie odmiennego stanowiska nakazywałoby uznać, że dwunastomiesięczny termin na zbycie akcji PRS SA przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa dotyczy nie tylko zakładów ubezpieczeń, banków oraz przedsiębiorców, których dotyczy działalność PRS SA, ale również jakichkolwiek innych podmiotów, do których może on skierować ofertę nabycia akcji. Z tych samych powodów wymagał modyfikacji art. 8 ust. 3, który stanowi, iż zbycie akcji, o których mowa w art. 7, następuje nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia komercjalizacji PRS. Podążając tym tokiem rozumowania, w celu zachowania spójności terminologicznej, Senat wprowadził odpowiednią poprawkę do art. 16 ust. 4 zdanie drugie, który stanowi o akcjach zbywanych w pierwszej ofercie, o której mowa w art. 7, zamiast o akcjach zbywanych w trybie określonym w art. 7 ust. 2.

Poprawka nr 2 zmierza do skreślenia przepisu stanowiącego, że przepisy dotyczące analizy przedprywatyzacyjnej wydane na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561 z późn. zm.) stosuje się jedynie do zlecania, opracowania, odbioru i finansowania analizy dotyczącej ustalenia rodzaju powiązań PRS SA z podmiotami, do których ma być skierowana pierwsza oferta nabycia akcji tej spółki. Senat stanął bowiem na stanowisku, że do tej analizy powinny mieć zastosowanie w pełnym zakresie wydane na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1997 r. w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania, zasad odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy (Dz. U. Nr 64, poz. 408 z późn. zm.).

Pomiędzy art. 7 ust. 1 a art. 16 ust. 4 zdanie drugie - w brzmieniu nadanym im przez ustawę nowelizującą - istnieje niespójność terminologiczna. Pierwszy z nich ustanawia zasadę, iż minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zbywa do 51% akcji PRS SA, drugi zaś stanowi o akcjach zbywanych przez Skarb Państwa w pierwszej ofercie. Zgodnie z art. 31a ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych akcje w imieniu Skarbu Państwa zbywa minister właściwy do spraw Skarbu Państwa lub Agencja Prywatyzacji. W związku z tym należy stwierdzić, iż poprawna jest konstrukcja pierwszego z wymienionych przepisów. Senat wprowadził więc poprawkę nr 4 zmierzającą do likwidacji tej rozbieżności terminologicznej.