U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 23 maja 2002 r.

w sprawie ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 8 maja 2002 r. ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 3 w ust. 3 po wyrazie "Sejmu" dodaje się wyrazy "i Senatu";

2)

w art. 9 w ust. 4 wyrazy "w drodze zarządzenia" zastępuje się wyrazami "w drodze zarządzeń";

3)

w art. 12 w ust. 5 po wyrazie "sejmowych" dodaje się wyrazy "i senackich";

4)

w art. 30 w ust. 4 wyrazy "Szef Agencji" zastępuje się wyrazami "Szef ABW";

5)

w art. 58 w ust. 1 skreśla się wyrazy ", rozkazem personalnym,";

6)

w art. 58 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W stosunku do decyzji o zawieszeniu funkcjonariusza w czynnościach służbowych, funkcjonariusz może zwrócić się do Szefa Agencji z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.";

7)

w art. 61 skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;

8)

w art. 67 w ust. 4 oraz w art. 76 ust. 2 po wyrazie "generała" dodaje się wyraz "brygady";

9)

w art. 75 w zdaniu drugim po wyrazach "Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej" dodaje się wyrazy "; o utracie lub pozbawieniu pozostałych stopni w korpusie oficerów decyduje Prezes Rady Ministrów";

10)

w art. 76 w ust. 2 po wyrazach "Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej" dodaje się wyrazy "; o przywróceniu pozostałych stopni w korpusie oficerów decyduje Prezes Rady Ministrów";

11)

w art. 146 w ust. 2 po wyrazach "obniżenia stopnia" dodaje się wyrazy "lub pozbawienia stopnia oficerskiego";

12)

dodaje się art. 219a w brzmieniu:

"Art. 219a. W ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr ..., poz. ...) w art. 14:

  1. w zdaniu wstępnym oraz w pkt 1 wyrazy "lub Szefa Urzędu Ochrony Państwa" zastępuje się wyrazami ", Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefa Agencji Wywiadu",

2) w pkt 2 wyrazy "lub Szefem Urzędu Ochrony Państwa" zastępuje się wyrazami ", Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Szefem Agencji Wywiadu".".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


Uzasadnienie

Senat po rozpatrzeniu ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu postanowił wprowadzić do jej treści 12 poprawek.

Poprawka nr 1 ma na celu poddanie służb specjalnych, obok kontroli Sejmu, również kontroli Senatu. Zdaniem Senatu nie ma żadnego uzasadnienia wykluczającego taką możliwość, ponieważ już teraz Senat wykonuje tę kontrolę m.in. poprzez badanie budżetu tych instytucji. Jednakże, mając na uwadze nieco innych charakter relacji Senatu wobec organów administracji rządowej, Senat postanowił, wprowadzając poprawkę nr 3, iż kontrola, na gruncie tej ustawy, będzie się przejawiać jedynie w możliwości zapraszania przez przewodniczącego Kolegium do Spraw Służb Specjalnych przewodniczących właściwych komisji senackich.

Poprawka nr 2 ma na celu wyraźne wskazanie, iż Szefowie Agencji określają szczegółowe zasady tworzenia i gospodarowania funduszem operacyjnym w odrębnych zarządzeniach. Zdaniem Senatu, tworzenie jednego zarządzenia, w tym zakresie jest zbędne.

Poprawka nr 4 ma charakter porządkowy. Kompetencję do podejmowania jakichkolwiek działań na podstawie art. 30, zezwalającego na niejawny nadzór nad obrotem przedmiotami przestępstwa, ma wyłącznie Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Poprawki nr 5 i 7 skreślają zbędne określenia, ponieważ o tym, że sprawy osobowe, polegające na zawieszaniu w czynnościach służbowych oraz wygaśnięciu stosunku służbowego, są załatwiane przez wydanie rozkazu personalnego, przesądził już art. 50 ust. 3.

Poprawka nr 6 dostosowuje ust. 5 w art. 58 do przyjętego w ustawie modelu postępowania, zgodnie z którym Szef Agencji będzie miał wyłączną właściwość w sprawach zawieszania funkcjonariusza w czynnościach służbowych. Zdaniem Senatu należy wyraźnie wskazać, że zawieszony funkcjonariusz nie będzie mógł odwołać się od decyzji o zawieszeniu do wyższego przełożonego (ponieważ tym przełożonym jest także Szef), a jedynie będzie mógł zwrócić się do wydającego decyzję Szefa Agencji o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Poprawka nr 8 ma charakter porządkowy i uzupełnia oznaczenie stopnia generała o wyraz "brygady", ponieważ w przyjętym w ustawie systemie stopni służbowych "generał brygady" jest jedynym stopniem generalskim w Agencjach.

Poprawki nr 9 i 10 uzupełniają przepisy o wskazanie, iż właściwym w sprawach utraty, pozbawienia lub przywrócenia stopni od porucznika do pułkownika jest Prezes Rady Ministrów. Zdaniem Senatu dotychczasowa treść przepisów tego nie przesądzała, ponieważ Premier nie jest przełożonym, o którym mowa w tych przepisach, pomimo iż decyduje o mianowaniu funkcjonariuszy na te stopnie oficerskie.

Poprawka nr 11 pozwala na łączenie z karą wyznaczenia na niższe stanowisko oraz karą wydalenia ze służby, również kary pozbawienia stopnia oficerskiego. Zdaniem Senatu w przypadku gdy funkcjonariusz popełni czyn, za który zostanie ukarany np. wydaleniem ze służby, może okazać się również niegodnym stopnia oficerskiego.

Poprawka nr 12 ma na celu nowelizację, w zakresie przejęcia przez szefów Agencji kompetencji Szefa UOP, niedawno uchwalonej ustawy o stanie klęski żywiołowej.